Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKjærringråd mot pollenallergi?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Lilja »

Niåringen er fryktelig plaget av pollenallergi,
er allerede nå verre enn jeg noensinne har sett henne før,
og sesongen er såvidt i gang ... :(

Noen som har noen gode tips og råd utover "allmennkunnskapen"?

På forhånd takk fra fortvilet Lilja






Forresten, mitt beste tips i tiden: Få aldri barn med en allergiker... Gode gener er undervurdert :mozilla_yell:
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Heksepusen »

Lilja skrev:Niåringen er fryktelig plaget av pollenallergi,
er allerede nå verre enn jeg noensinne har sett henne før,
og sesongen er såvidt i gang ... :(

Noen som har noen gode tips og råd utover "allmennkunnskapen"?

På forhånd takk fra fortvilet Lilja






Forresten, mitt beste tips i tiden: Få aldri barn med en allergiker... Gode gener er undervurdert :mozilla_yell:
Lilja jeg er på jakt selv etter noen gode råd. Er føste gagen både jeg og minsten sliter så tidlig.
Eneste jeg vet hjelper litt her er å ikke lufte om dagenm men på kvelden. Holde senge tøy og slikt inne og vaske hår og hud hverdag. Husvasken trapper jeg også opp.
Antall ord: 118
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av ludoburgero »

Lilja skrev:Niåringen er fryktelig plaget av pollenallergi,
er allerede nå verre enn jeg noensinne har sett henne før,
og sesongen er såvidt i gang ... :(

Noen som har noen gode tips og råd utover "allmennkunnskapen"?

På forhånd takk fra fortvilet Lilja






Forresten, mitt beste tips i tiden: Få aldri barn med en allergiker... Gode gener er undervurdert :mozilla_yell:
Jeg sliter maksimalt om dagen selv, det er visst et ille år for mange.
Ikke minst begynte det merkverdig tidlig denne våren...
Ting som visstnok skal fungere mot pollenallergi av naturlige preparater:

Ingefær og gurkemeie (demper symptomer).
Hvitløkskapsler skal visstnok også ha en liten effekt. Det er jo betennelsesdempende i naturvariant, og kan også brukes mot ørebetennelse. Allergi skaper tross alt betennelsesreaksjoner da slimhinnene overreagerer. En annen ting som er viktig å huske på er at det finnes flere matvarer som skaper såkalte kryssallergier. Slike ting som ofte er koblet til bjørke- og gresspollen er f.eks. paprika, melkestoffer, enkelte andre matvarer.

Det finnes sikkert en oversikt på ei eller annen nettside, som jeg dessverre ikke har link til.
For eksempel Norges Astmatiker- og Allergiker-forbund eller hva de nå heter.

Astma er jo også ofte noe som henger sammen med pollenallergi.
Ofte får man problemer med astma pga. allergien. At man har allergi forteller ofte at man i tillegg har eller kan få astma, men ikke omvendt, slik jeg tror jeg har forstått det?

Allergien min var på det verste da jeg var rundt 10-11 år.
Det var da vi for fullt oppdaget det, da jeg var dausjuk hele sommerene.
Tar til vanlig zyrtec/ceterizin i perioder, og har prøvd det aller meste som er av forskjellige medisiner. Dessverre gjør zyrtecen meg noe ukonsentrert, døsig og noen ganger får jeg lettere hodepine, men det er absolutt å foretrekke når det står på som det verste.

Har ikke så mye annet å si, men det finnes tips på Dagbladet.no om dagen også.
Antall ord: 336
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Paranomia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 663
Startet: 09 Jan 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Paranomia »

Selv sitter jeg og er "dett i desa" og nyser...
Går på allergitabletter,det hjelper, men merker det fortsatt...
Personlig tror jeg allergitabletter er det som virker best, minst anstrengelser og lite arbeid med det...
Såeh... Lykke til, selv har jeg aldri slitt så ille som nå med allergien som kom ifjor...
Antall ord: 54
"Du har retten til å forholde deg taus.
Alt du sier vil bli feilsitert og brukt i mot deg."

I'm a member of CSI: Can't stand idiots

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Lilja »

Takk for alle innspill :)

Selvsagt er tabletter det som virker best.
Hun får to slag piller, i tillegg til øyedråper, nesespray og et par inhalatorer med ulik astmamedisin, i tillegg til diverse kremer mot atopisk eksem, som selvsagt også blusser opp når det står på som verst...

Problemet er bare at hun tydeligvis trenger noe mer!

Hadde det vært snakk om litt snørring hadde det vært greit, men jeg har en unge som ikke fungerer fra påske til august. Hun klarer ikke henge med i lek, blir ukonsentrert på skolen, er trøtt, sliten og utilpass hele dagen.
På det verste, som i dag, får hun til og med feber fordi immunforsvarer jobber på høygir.

Og jeg føler at legene mener de har gjort sitt når resepten er skrevet ut...


Ludo: Dersom du blir trøtt av Zyrtec og cetirizin kan du jo prøve Aerius.
Den "mangler" visst denne bivirkningen. Ulempen er at den visstnok er ganske mye dyrere enn f.eks. Zyrtec. (Vet ikke hvor mye, frøkna her får alt på blå resept, og man betaler ingen egenandel for medisiner til barn.)

Norges astma- og allergiforbund: http://www.naaf.no/no/
Masse nyttig info :)
Antall ord: 210

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av zind »

Av alternative preparater er det mange som har god erfaring med Quercetin og Bromelain. Jeg har tenkt på å prøve det lang tid men ikke prøvd ennå desverre. Bromelain er hentet fra ananas og det har jeg fått streng beskjed om å ikke spise nå, så jeg avventer inntil jeg har snakket med legen min. Sjekk den sida jeg linker til under (helt trygt og fint å bestille derfra - ca 1/3 av norske priser på all helsekost), her ligger det MASSE reviews slik at man kan få en pekepinn om hva som har fungert for folk. Jeg gjorde masse jobb en gang i tida for å lese om virkningen av og eventuelle bivirkninger av disse stoffene, det virker veldig ufarlig, men undersøk litt om dere skal teste det da :)

http://www.iherb.com/Search?kw=allergy%20formulas


Jeg sverger til Kestine!! Absolutt det som fungerer best for meg, men sikkert litt individuelt det der. Jeg tror ikke jeg fikk den på resept, men da betaler jeg heller fullpris enn å gå over på noe av den andre dritten...

Ellers så virker det som om akupunktur kan fungere på allergi, som omtrent det eneste alternativet når det gjelder behandling, vel... i tillegg til over lang tid å få mikroskopiske injeksjoner av det man er allergisk mot (til og med de med alvorlige peanøttallergier som har blitt helt friske, men vet ikke om det er noen i norge som utfører slik behandling). Det å ha et godt immunforsvar i seg selv har nok mye å si for hvor sterkt man reagerer, så jeg vil tippe at man ikke opplever pollenhelvete like ille hvis man klarer å styrke immunforsvaret. Anbefaler i allefall ingen å bruke loven om tiltrekning på dette, hahahaha. Gud så mange år jeg var hellig overbevist om at hvis jeg bestemte meg for at jeg var helt frisk og ikke hadde allergi så ville det forsvinne (desverre, det gjorde IKKE det) :mozilla_tongue: Også gjelder det å for all del holde seg unna kortisonpreparater om det ikke er heeelt krise.... og unngå slike ting som en gigantisk hund som drar med seg all pollendritten inn i den svære pelsen sin :(

High-five til alle andre som har ALLE typer pollenallergier,
slik at man kan beholde symptomene fra tidlig vår til sen sommer. VI er kule vi :fest
Antall ord: 383
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av zind »

Huff, dakar... dette med allergier er virkelig et helvete for oss som opplever det, faktisk ganske skremmende de gangene det blir riktig ille. Dere vil ikke virkelig teste ut noen former for behandling da? Det fungerer jo ikke i år da, så jeg ser jo at problemet er nå.. usj, jeg håper dere finner noe som fungerer Lilja! Du kan jo høre med legen om det er noe de kan gi som hjelper på immunforsvaret, men jeg aner ikke hva vanlige leger vil velge å gjøre med slikt. Har også hørt noe om at det å kutte ut hvetemel (muligens også melk, husker ikke?) kan hjelpe en del. Vet ingenting om den teorien der, men det er i allefall gratis og relativt enkelt å teste! lykke, lykke til, håper dere finner en løsning !!
Antall ord: 136
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Lilja »

Takk, zind!!

Akupunktur har jeg ikke tenkt på en gang, men jeg kjenner jo faktisk flere som har brukt det med gode resultater. Vet vel ikke om noen som har blitt kurert, men "bare" lindring av symptomer hadde hjulpet masse!

Er i utgangspunktet veldig positiv til naturmedisin når det gjelder meg selv, men kjenner jeg er mer forsiktig med hva jeg tester ut på ungene :roll: Mange av naturpreparatene er vel heller ikke anbefalt til barn...? Men akupunktur er jo fullstendig ufarlig. Det verste som kan skje er at vi hiver noen kroner ut av vinduet, men jeg er mer enn villig til å ta den risken!

Uansett, TAKK igjen!


Lilja-klem
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Lilja »

Vet du forresten om akupunktur hjelper "med en gang", eller om vi eventuelt ikke merker noen bedring før neste pollensesong?

Immunforsvaret hennes er forøvrig i tipp-topp stand resten av året, hun er så og si aldri syk.
Tør ikke tenke på hvordan hun hadde hatt det nå ellers...
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av zind »

Vet du, jeg er ikke helt sikker, men tror det brukes både til å lindre symptomer og forebygge. Sånn at det kan ha effekt med en gang. Det verste er som du sier at dere taper penger på det, det er i allefall ufarlig ja!

Jeg snakket med ei dame en gang som hadde blitt skikkelig allergisk mot hunder etter at hun fikk barn. Hun ble helt kvitt denne allergien med akupunktur. Jeg husker ikke så mye for det er en del år siden, kjenner ellers ingen andre som har prøvd det, kun lest en del om at det kan ha god effekt for mange. Aner ikke om det er sånn at man kan få forbigående allergier ift denne damen jeg snakket om, iom at hun fikk det etter graviditet da?

Få høre hvordan det går hvis dere prøver akupunktur eller noe annet? Det hadde vært interessant å høre om dere finner noe som hjelper :)
Antall ord: 163
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Casandra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 131
Startet: 25 Jan 2009 23:19
15
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Buskerud

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Casandra »

Så trasig!
har du snakket med legen om muligheten for å få henne med på et vaksinasjonsprogram?
Det tar tid, men da kan hun forhåpentlig bli kvitt allergien.

Selv er det kun kenacort injeksjoner som fungerer for meg, den virker optimalt 2-3 dager etter den er satt og flere uker fremover. Jeg tar to injeksjoner i sesongen, som da til sammen tilsvarer 2 ml. Det er et kortisonpreparat, men i så små doser er det ikke "farlig".
Det kan jo være noe å snakke med legen om sånn i akutt behandlig?

Jeg tror desverre at det er lite annet som virker akutt, har selv forsøkt "alt".
Antall ord: 109
Hilsen Casandra
Det er ikke hvor du starter som er viktig, men hvor du bestemmer deg for å ende opp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av ludoburgero »

Lilja skrev:Ludo: Dersom du blir trøtt av Zyrtec og cetirizin kan du jo prøve Aerius.
Den "mangler" visst denne bivirkningen. Ulempen er at den visstnok er ganske mye dyrere enn f.eks. Zyrtec. (Vet ikke hvor mye, frøkna her får alt på blå resept, og man betaler ingen egenandel for medisiner til barn.)
Jeg er også med feber og helt utslått, men det er bare noen få dager per år hvor det er så ille.

Aerius har jeg prøvd ved å fått et par tabletter fra en bekjent bare, men det får man nesten ikke lengre på respept. "Fordi det er for dyrt". Det har vært stor oppstandelse pga. dette og det var visst flere som mistet medisinen sin og måtte bytte den ut - sto om det i lokalavisen i fjor, tror jeg det var...
zind skrev:Jeg sverger til Kestine!! Absolutt det som fungerer best for meg, men sikkert litt individuelt det der. Jeg tror ikke jeg fikk den på resept, men da betaler jeg heller fullpris enn å gå over på noe av den andre dritten...
Brukte Kestine selv en gang i tiden. En kan nok ramse opp det aller meste som fins av allergimedisiner, og jeg har forsøkt det. Kestine fungerte faktisk veldig bra på meg også - en gang i tiden, vel og merke. Det som var litt leit var at det mistet effekten sin.
Så fornøyd var jeg, at jeg brukte det regelmessig - siden det var nokså bivirkningsfritt - men med tidens løp ble det mindre og mindre virkning også... så jeg ba legen om å få tilbake zyrtecene mine.
...i tillegg til over lang tid å få mikroskopiske injeksjoner av det man er allergisk mot (til og med de med alvorlige peanøttallergier som har blitt helt friske, men vet ikke om det er noen i norge som utfører slik behandling). Det å ha et godt immunforsvar i seg selv har nok mye å si for hvor sterkt man reagerer, så jeg vil tippe at man ikke opplever pollenhelvete like ille hvis man klarer å styrke immunforsvaret. Anbefaler i allefall ingen å bruke loven om tiltrekning på dette, hahahaha.
:lol: Nei, tiltrekningskraften er nok med litt hår på hodet... :cry:
I den sammenhengen vil jeg også tipse Lilja om å vaske håret til dattera regelmessig, om så bare med vann, fordi det skyller vekk en del partikler. F.eks. før leggetid.

Når du sier dette med å immunisere seg, så har jeg en slekt som sliter med allergi.
Utrolig nok ingen andre i min nærmeste familie har fått det, bortsett fra jeg og minstesøstera mi. Mamma, pappa og de fleste andre er helt friske. Derimot, begge sider - pappas og mammas - har noen som sliter ille. Bror til mamma gjorde dette med å utsette seg selv for alt han var allergisk mot. Han var komasyk da han var liten, tålte ikke høy heller, så han var mye ute i stallen med mormor og morfaren min. Han ble omsider frisk etter noen år, men om det skyldtes eksponeringen av dette eller ikke er jo ikke helt sikkert... mamma mener iallefall det da, en sånn "sannhet" hun har fått for seg og repetert mange ganger... ;)

Jeg tror neppe jeg kunne ha klart det.
Også gjelder det å for all del holde seg unna kortisonpreparater om det ikke er heeelt krise....
Ja, der har jeg fått mye pes gitt!
Holder meg også langt unna kortison, men alle sier bare "hvorfor tar du ikke bare sprøyta?!".

Da jeg var i militæret fikk jeg en spesiell og dyr nesespray mot allergi.
En av legene ga meg den, det var den dyreste som fantes på markedet og kostet flere hundre kroner for en bitteliten spray. Utrolige greier de første gangene jeg brukte den, men så blødde jeg jo neseblod. Spurte hva det var, og det var kortisonbasert. :bat
High-five til alle andre som har ALLE typer pollenallergier,
slik at man kan beholde symptomene fra tidlig vår til sen sommer. VI er kule vi :fest
Okay, da... :sang

Har medfølelse for den som får somrene sine ødelagte av denne gledesdreperen kalt pollenallergi.
Vi er visst veldig, veldig mange. Det er synd på oss. Ja, det er det faktisk!
Antall ord: 712
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Lilja »

Jeg er vel ikke helt overbevist om at immunisering er det rette når det kommer til pollenallergi...
Alle utsettes for pollen i ukesvis hver eneste vår, og det er jo rart at så mange sliter med allergi da, hvis det hadde vært sånn at man ble kvitt det bare man fikk tilstrekkelig eksponering?

At man kan vokse det av seg, derimot, og at allergier kan oppstå eller forsvinne i forbindelse med f.eks. graviditet, det tror jeg nok.

Casandra: Min bedre halvdel (han med de dårlige genene! :mozilla_tongue: ) fikk sprøyte mot allergien med god effekt tre år på rad. Men han har fått en skikkelig "grop" i huden der hvor sprøytene ble satt, så han har fått skrekken.
Legen nekter for at det har noen sammenheng, men... Merkelig at det skal oppstå nøyaktig der hvor sprøytene ble satt, og ingen andre steder :roll:
Uansett virker det som om kroppen hadde godt av å hvile noen sesonger, for han er faktisk blitt veldig mye bedre etterpå!

Føler alikevel at kortisonsprøyte er absolutt siste utvei når det gjelder jentungen. Vet ikke engang om barn får denne vaksinen?


Zind: Vi sitter i tenkeboksen ang. akupunktur. Jeg er positiv, men det spørs om niåringen er like ivrig på å få nåler stukket i seg. Men selvsagt skal du -og alle- få høre om det dersom vi prøver noe annet enn tradisjonelle medikamenter :mozilla_smile:


Ludo: Stakkars stakkars deg!! Det høres ut som om du (også) er en av dem som er hardt rammet... Full medlidenhet til dere alle!!
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Astarte »

Først av alt, Lilja, så vil jeg sende alle gode tanker til din lille skatt. Jeg vet så godt hvordan det er å være liten, og potte tett og ikke "virke" et halvt år om gangen :(

Jeg ser du har fått mange gode tips her, men et lite til skal du få (sånn fra mor til mor ;) ): En god, iskald klut over øyne og panne, og et fang å hvile hodet på. Det gjør underverker når alt er teit. Og så husker man det hele livet.

Min sønn sa faktisk her om dagen: Mamma, alt blir bedre med en kald klut ;)
Antall ord: 106
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Lilja »

Tusen takk, Astarte :mozilla_kiss: Jeg trengte den påminnelsen, kjente jeg!
Det er så lett å glemme de bittesmå tingene som betyr så masse når det stormer som verst
og desperasjonen etter å kunne gjøre noe røsker i mammahjertet...

Sønnen din er heldig, og det håper jeg han er klar over! ;)



Lilja-klem
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links