Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKjærringråd mot pollenallergi?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Astarte »

Jeg vet. Og din skatt er også veldig heldig, det må du ta inn over deg. :klemme

Det er så forferdelig frustrerende å se sitt elskende barn slite, og ikke føle man kan gjøre noe. En kald klut er hvertfall et lite plaster på såret, og en følelse av at man gjør noe konkret, samtidig som man bare er mamma, og bare forstår. Jeg har brukt kald klut på alt fra skrubbsår til kjærlighetssorg, tror jeg :roll: :lol:

Men det funker :bandit
Antall ord: 85
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Asbjørn »

Tråden er flyttet til healing...
A
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av zind »

En rask tur innom denne tråden etter en prat med min behandler. Han sitter i et forskningspanel som jobber med intoleranse og allergier. De mener nå at allergier antagelig kommer av en intoleranse, at det er slik det starter.

Jeg lurte fælt på hvorfor jeg IKKE reagerte noe særlig på pollen i fjor, jeg var nærmest symptomfri. Syntes jo det var merkelig når det visstnok var et heftig år der selv de som ikke hadde hatt allergi tidligere reagerte. Men, så i går kom jeg på en ting! Jeg hadde jo levd glutenfritt et halvt år når våren kom og pollensesongen startet, jeg er faktisk nå overbevist om at det var grunnen.

Det er litt sent å få gjort noe med nå, ettersom kroppen trenger tid til å komme seg etter store mengder mat man er intolerant mot. Men ha det i bakhodet da Lilja. Hovedsynderne er nok melk og hvete, det kan være verdt å følge litt med på hvor godt jenta di tåler disse tingene

Jeg kan også fortelle at jeg fikk akupunktur og at det hjalp som bare pokker! Nå fikk jeg ikke akupunktur som gikk spesifikt på dette med allergi, men en sånn generell akupunktur som skulle gå på hele systemet. Det merkelig er - at jeg som er kronisk tett i nesa året rundt for første gang på lenge lå der med nåler over alt og pustet heeelt fint! Det var helt herlig og effekten varte resten av dagen. Så nå har jeg virkelig tro på at akupunktur hjelper :D
Antall ord: 264
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Lilja »

Tusen takk, Zind!

Det som er så vanskelig med intoleranse, er at det er så diffust. Har man en allergi slår det tydelig ut på en test, mens en intoleranse ofte ikke vises på noen prøver.
Hvilken ende begynner man i, liksom. (joda, du sa det: melk og gluten... ;) )

Helt siden hun var liten har hun vært ømfintelig ovenfor "noe". Hun var vel knapt året første gang det ble tatt full matallergitest på henne, den gang pga atopisk eksem. Testen slo ikke ut på noenting, så da var "løsningen" en lang rekke "kan være" som vi skulle være forsiktig med.
Da med diverse E-stoffer øverst på pallen, spesielt smågodt, kaviar og ketchup, etterfulgt av melkeprodukter, sukker og en masse masse mer. Vi har prøvet og testet og nærmest ført statistikk, uten å ha kommet nærmere noen indikasjon på hva hun reagerer på.

Men jeg er ikke i tvil om at det henger sammen. Hun har etterhvert vokst av seg mye av eksemen, men i pollensesongen blusser det opp.

Hun har også en lang periode nå vært plaget av svimmelhet. Disse svimmelhetsanfallene kommer også nær sagt i tide og utide, uten at vi klarer å finne noe mønster. Jeg aner ikke om det er noen sammenheng med resten her...

Sånn utover dette har vi (takk og pris) en høyst oppegående og frisk unge. Hun spiller fotball, er skoleflink og i full aktivitet fra morgen til kveld. Men så er det dette "noe" som vi som sagt ikke får satt fingeren på... Kanskje man (les: jeg) bare må bite tenna sammen, hoppe i det, og virkelig kjøre kostholdstyrrani en periode. Ser for meg at det blir en utfordring for både liten og stor. Men dersom det hjelper er det jo verdt det!


Ble en skikkelig utblåsning fra frustrert mamma, dette :oops: Jaja, den får lese det den som gidder!
Antall ord: 328

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av zind »

Ja, jeg vet alt om det der Lilja. Har selv vært himla frustrert over at det ender i en sånn teste og feile situasjon hvor man må prøve seg frem. Når jeg ble riktig oppgitt og sint innrømmet fastlegen min at de rett og slett ikke klarer å påvise allergier, og at testene de bruker ikke er til å stole på. Jeg slo ikke ut på mange ting jeg vet jeg reagerer på f.eks.

Dere får se hva dere gjør, men hadde det vært meg hadde jeg kjørt på med glutenfri diett og laktosefri melk (som nå er tilgjengelig, før var det bare laktoseredusert). Har man intoleranser på disse to tingene kan det ofte føre til "leaky gut syndrome", man slutter etterhvert nesten å ta opp næring og immunforsvaret forverrer seg. De proteinene som ikke brytes ned lagres andre steder i kroppen, der de blant annet kan føre til depresjon, tretthet, smerter i muskler og dårlig kommunikasjon mellom nervesentre i hjernen. Det er vel først nå at forskning begynner å kunne bevise disse tingene og hvordan det påvirker kroppen, så det skal bli interessant å følge med fremover. Jeg er fryktelig glad jeg endelig fant en behandler som jobber tett med ullevål, holder foredrag for leger, sykepleiere OG som er åpen for det alternative. Send meg en pm hvis du ønsker navn på klinikken jeg snakker om. Om ikke annet for å ta en telefon å få noen tips, han er virkelig en ildsjel i yrket sitt. Det sier sitt når han sier "du kan ringe meg når som helst i helgen eller på kvelden, er det noe du lurer på så ring!" :)

Det kan nok være slik at når fordøyelsessystemet er oppe og går igjen så vil man tåle det man har vært intolerant mot. Sikkert aldri lurt å få i seg store mengder, men i allefall slik at man tåler litt av det og ikke trenger å være fanatisk.
Nå skriver jeg utifra min egen situasjon her, men det kan jo hende noe av det kan hjelpe dere videre også. Det jeg har fått beskjed om å holde meg unna i tillegg til melk og hvete (og egg da, uheldig som jeg er), er sesamfrø, banan og ananas. Der stoler jeg bare blindt på behandleren, da det ikke har blitt testet. Men han påsto at det var svært få med matintoleranser som IKKE reagerer på de tingene også. I tillegg har jeg fått en del preparater, i hovedsak sunne bakterier og plante enzymer for å hjelpe til å fordøye maten. Bittre urter gjør også susen. Men, skal jeg legge ut om min diett så blir jeg aldri ferdig... hehe, og jeg har allerede skrevet lengre enn langt

Jeg tror det i hovedsak er gluten og melkeprotein som skaper de andre intoleransene og allergiene igjen. Her er jeg ikke helt sikkert altså, om det også kan være andre ting som ligger til bunn...

Jeg skal prøve å huske å komme tilbake til deg hvis jeg kommer over nye forskningsresultater rundt det her. Sitter å "forsker" på det og snoker rett som det er :)
Antall ord: 537
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Bearchild »

Veldig interessant lesning, Zind. Er litt inne på tanken om kostholdsendring selv og tar imot alt som dette med åpne armer. ;)
Antall ord: 21
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Astarte »

Ja, jeg tror også du er inne på noe her, Zind. Dette gjelder ikke bare for pollenallergi, tror jeg. Selv har jeg spist meg frisk fra flere skavanker, så kost og helse henger nok nærmere sammen enn vi liker å tenke på mange ganger. Og mye som er "skjult" i maten kan også ha innvirkning. Jeg sier ikke at det HAR innvirkning, men at det KAN ha det. Her i huset er det borimot helt fritt for prossesert mat, for eksempel.
Antall ord: 81
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av ludoburgero »

Har ikke lest igjennom alle innleggene enda, det skal jeg gjøre senere,
men jeg fikk jo et skjema av legen etter jeg for noen år siden var i en
meget, meget omfattende allergi- og astmaundersøkelse av meg.

Det var satt av en time hvor de utsatte meg for å puste inn alle slags sporer i noen tuber
koblet til en maskin som måle lungekapasiteten min og hvor jeg fikk disse "strekene"
(ikke tuberkulose) hvor de dryppet også masse forskjellige sporstoffer på meg.
Hund, katt, muggsopp, gresspollen, bla bla bla bla bla... you name it...

Så undersøkte de hjerterytmen min, og det var ikke måte på. Veldig omfattende.

Uansett da, etter dette fikk jeg utdelt noen brosjyrer og blant annet et skjema med
"kryssallergier" eller hva det nå heter. Her sto det listet opp og ned om hvilke matvarer
og ingredienser jeg burde være obs på i forbindelse med de forskjellige typer allergiene jeg har.

Det er sikkert smør på flesk av meg og unødvendig å komme med en sånn "opplysning" nå da,
siden det nok allerede er sagt, men man bør altså tenke mye på hva man spiser.

Som et eksempel tåler jeg visstnok ikke så godt paprika, og det tror jeg var pga. pollenallergi.
Så det er mye man kan tenke litt mer nøye over før man hiver i seg. Selv om jeg dessverre er litt sånn "dum" og unngår å tenke for mye på det med vilje, fordi jeg er så glad i å spise...

Høres sikkert litt feil ut det også, men sånn er det bare.
Det er nytelse for meg å smake mye forskjellig og kose meg med mat.
Antall ord: 285
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Bearchild »

Jeg har hatt en del "rare" allergier. "Rare" fordi det kommer og går og det hele tiden dukker opp noe nytt jeg er allergisk mot samtidig som de "gamle" allergiene blir borte.. :roll:

Helt fra jeg var liten har jeg reagert på forskjellige typer gress og dyr. Snørr, gørr og utslett. Masse tester viste at det måtte til en kombinasjon av diverse før jeg reagerte. Dette har kommet og gått litt gjennom årene, er visst sjelden jeg blir utsatt for utløsende kombinasjon..

Jeg har hatt perioder med pollenallergi også, men dette forsvant etter at jeg var gravid. Samme gjelder lav toleranse for sol,- før jeg ble gravid var jeg plaget med soleksem samt at jeg ble solbrent etter 10 minutter i sola. Dette er søkk borte, jeg kan sprade rundt i solsteika hele dagen og bare bli brun! :D

Jeg utviklet også mugg-allergi og hadde 60% lungekapasitet i en periode da jeg jobbet som landbruksavløser. Dette er også "borte" (får kortvarige reaksjoner på muggstøv enda).

Altså.. jeg har "hele tiden" noe jeg reagerer på, men det forandrer seg konstant. Legene har "gitt opp", de finner ingen konkrete ting å ta utgangspunkt i. Jeg må bare "føle" meg fram liksom.
"Allergiene" (jeg er usikker på om det egentlig er dèt det er snakk om i det hele tatt..?) skaper sjelden store problemer i hverdagen for min del, men de siste årene har jeg fått en del andre "rare" plager som jeg tror henger sammen med en form for intolleranse av et eller annet. Derfor har jeg begynt å tenke på at det kanskje er på tide å vurdere livsstil og ikke minst hva jeg putter i meg.

Men er bare på tankestadiet.. og blir litt inspirert når jeg hører andre som har forsøkt kostholdsendring med positive resultater. Jeg får vel bare finne ut hvilken ende jeg skal begynne i! :)

Lilja;
Jeg vet de har et tilbud på Beitostølen for allergikere. Rett og slett en form for "ferieopphold" på fjellet,- flere barnefamilier som reiser til behandlingssenteret der oppe i den værste pollen-perioden. Der oppe er pollensesongen senere i gang enn nede i byen og mange får et kjærkomment avbrekk fra frø og "svineri" i lufta.

Det er jo slett ikke alle som har anledning til å "bare reise ifra" hverdagen, men jeg tror dette er noe man kan få dekket/ tilskudd til gjennom lege e.l.
Antall ord: 413
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Lilja »

Bearchild skrev:Lilja;
Jeg vet de har et tilbud på Beitostølen for allergikere. Rett og slett en form for "ferieopphold" på fjellet,- flere barnefamilier som reiser til behandlingssenteret der oppe i den værste pollen-perioden. Der oppe er pollensesongen senere i gang enn nede i byen og mange får et kjærkomment avbrekk fra frø og "svineri" i lufta.

Det er jo slett ikke alle som har anledning til å "bare reise ifra" hverdagen, men jeg tror dette er noe man kan få dekket/ tilskudd til gjennom lege e.l.
Jeg vet... Det er bare det at hun, i følge testene, reagerer kun på bjørkepollen.
Utifra hva jeg vet om pollen, blomstrer ikke bjørka fra påske til august, men... :roll:
Uansett, så sier papirene, og dermed stiller vi ikke akkurat først i køen til sånne hjelpetiltak.
Men takk likevel!


Zind: Send meg gjerne en PM med navn på klinikken :) Setter veldig pris på alle tipsene du har kommet med!! Kiropraktoren jeg går hos ga meg også navn og nummer til to klinikker da jeg var der i går. Begge disse driver visst en kombinasjon av skolemedisin og alternativ behandling, så jeg tenkte å få tatt noen telefoner til uka og forhøre meg litt.
Antall ord: 213

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Kjærringråd mot pollenallergi?

Innlegg av Lilja »

Lilja skrev: Hun har også en lang periode nå vært plaget av svimmelhet. Disse svimmelhetsanfallene kommer også nær sagt i tide og utide, uten at vi klarer å finne noe mønster. Jeg aner ikke om det er noen sammenheng med resten her...
Lilja skrev: Zind: Vi sitter i tenkeboksen ang. akupunktur. Jeg er positiv, men det spørs om niåringen er like ivrig på å få nåler stukket i seg. Men selvsagt skal du -og alle- få høre om det dersom vi prøver noe annet enn tradisjonelle medikamenter :mozilla_smile:
Fant ut at det var på tide å bumpe denne tråden!

Det har seg altså sånn at jeg i vinter ble kjent med ei som har en healer i nærmeste familie, og han har jobbet ganske mye med tiåringen.

For å gjøre en lang historie kort: Denne healeren møtte datteren min, og sa bare at "Henne må jeg få jobbe med".

Jeg var på dette tidspunktet kjempefrustrert over denne svimmelheten som "aldri" ga seg. Hun hadde holdt på i over et år, men ingen blodprøver eller andre undersøkelser kunne gi noen grunn til at hun følte seg dårlig. Jeg begynte å bli oppriktig engstelig for at ungen min var psykisk syk, fordi hun fortalte at svimmelheten kom når "alle stemmene begynte å snakke fortere og fortere og høyere og høyere".

Uten å ha fått noen informasjon begynner mannen å beskrive min datters symptomer, og forteller at hun ikke er syk, men at hun derimot har veldig sterke evner som hun ikke helt klarer å håndtere.
(Jeg tror nok jeg kommer til å dele hele denne historien en gang, men kjenner jeg ikke er helt klar enda... Det er ungen min, det er så nært, og jeg orker ikke å måtte forsvare og forklare...)

Uansett... Hun har fått ganske intensiv behandlig det siste halvåret, og som en hyggelig bivirkning er allergien hennes helt ufattelig mye bedre enn i fjor :mozilla_smile: Fortsatt symptomer, for all del, men pollenet slår henne ikke ut. Hun fungerer både på skolen, i lek og på fotballbanen! Pollensesongen har nok generelt vært lettere hittil i år enn i fjor, men ikke så mye at det forklarer så stor bedring.

Men hva dere vil, JEG er ihvertfall overbevist!!


Lilja
Endret: skriveleif
Antall ord: 392

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links