Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynDet Store Eventyret

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Det Store Eventyret

Innlegg av Astarte »

Jeg er av ulike grunner intenst opptatt av døden, og Det Store Eventyret etterpå for tiden. Dette er noe som har opptatt meg lenge, og denne tråden har jeg hatt lyst til å legge ut en stund. For meg virker klimaet på forumet så spennende om dagen, at jeg gjerne vil har deres syn på dette.

Hva tror dere skjer på andre siden av døden? Finnes døden? Hva er deres ønske, drøm, fantasi om dette? (Gjerne hva dere ønsker, ikke nødvendigvis hva dere tror). Føl dere fri til å pøse ut av deres innerste bilder :D (Innen rimelighetens grenser da ;) :lol: )

Gruer dere for døden? Er døden skummel?
Antall ord: 114
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Moonstone »

Jeg er egentlig ikke noe redd for å dø.
Jeg har ikke blitt hjernevasket i noe religiøst skremselsbilde, selvom samfunnet prøvde.
Så jeg har bygget opp mitt eget bilde ang dette med døden.

En ting er helt sikkert: Det vi kaller døden slipper vi IKKE unna noen av oss, men hvorfor frykte det av den grunn? Hvorfor frykte den fordi den er ukjent terreng og ikke kartlagt? Hvorfor frykte den når den er uungåelig og helt naturlig?

For meg står reinkarnasjon og at Universet resirkulerer all Ur-energi sentralt.
Man skal ikke fortjene noen ting, og våre handlinger får ingen konsekvens i tilstanden mellom de fysiske liv. De vil få konsekvenser for våre neste fysiske liv gjennom karmaloven, at hvis vi er morder i et liv, vil energien vår hungre etter å føle de motsatte i et anet liv, nemlig som offer.
Slik blir sirkelen avsluttet, og visdom og helhet kan hentes fra erfaringen.

Det er på ingen måte noen Gud eller Guddom inne i bilde i mitt syn på døden, bare at alt er et naturlig system og lov. Men at det finnes intelligens i byggeblokkene til alt liv er jeg sikker på, og en slags større bevissthet i disse.

Jeg tar døden som den kommer :coffe2
Antall ord: 221
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Astarte »

Gode tanker, Moonstone :D Jeg tenker som deg, bare at jeg faktisk gleder meg til å dø. Ikke sånn at jeg er suicidal da, bare at jeg aner at det er da Eventyret begynner. Jeg er overbevist om at jeg skal gjenforenes med sjelene til mine kjære, og føler at vi skal "henge sammen" i flere liv etterpå.

Jeg ser for meg at man får en pause i et eventyrland før man blir gjenfødt. Og jeg tror at det er et paradis med hengende hager, myke enger, og lykkelige dyr som løper fritt og uten angst. Jeg tror at paradiset er fravær av de lavere følelsene, slik at man står igjen med ren kjærlighet. Nå vet jo også jeg at dette er en utopi, skapt utfra det jeg kjenner til og ønsker meg, men en besnærende fantasi er det. ;)

Jeg hadde en NDO for noe år siden, der jeg så en liten hytte i en skog. Det var hjemme, hvis du skjønner? Selvfølgelig kan dette ha vært hjernespinn og alt mulig annet, men det føltes så ekte og riktig, at jeg gleder meg til å komme dit igjen. Jeg husker det klart som dagen, og bildet av denne hytten gir meg en indre fred, og en lengsel som ikke er lengsel. Mer en konstatering om at alle kommer hjem dit vi skal være. Så skal vi være der en stund, før vi sendes tilbake til et annet liv.

Jeg elsker å drømme om slike utopier :lol:
Antall ord: 261
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Moonstone »

Jeg tror at når man dør så blir tilværelsen mer som det å drømme, da sinnet er løsrevet fra den fysiske kroppen. Dalai Lama mente selv at hver gang han sovnet så døde han, og hver gang han våknet ble han født på ny.
Jeg liker denne tanken, og tror at søvn er en slags viletilstand hvor vi opplever kun ren væren og ubegrenset selv, som ikke er ulikt tilstanden mellom livene.

Folk som har en NDO opplever egentlig en masse forskellige ting, ingen NDO opplevelser er helt like. Dette kan tyde på at tilstanden og opplevelsen av etterlivet er noe vi er med på å bestemme selv, hvor vår fantasi og hunger etter forskjellige opplevelser er med på å skape vår ettedøden virkelighet.
Altså, uten den fysiske begrensningen tror jeg at vi skaper den virkeligheten for oss som vi ønsker å skape selv..
Antall ord: 153
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Vilya »

Å spennende tema.
For ikke så lenge siden så jeg på Studio 5 da en John (husker ikke etternavnet )var der som gjest. Han hadde nylig skrevet en bok om sine 2 NDO. Jeg husker så godt at han sa at de 100 beste ordene han kjente til ikke kunne beskrive dette stedet. Han følte at han badet i ubetinget kjærlighet. Han sa også at han hadde funnet ut at uansett hva som skjedde oss i livet- så ville vi aldri tape fordi dette stedet alltid ville være der, så det ville alltid gå bra.

Kjenner at jeg så indelig gjerne vil tro at døden er slik- vakker, vennlig og spennende . For jeg er nok ikke like avslappet i forhold til døden som dere er så heldige å være. Ja, jeg vet at den er uungåelig og en naturlig del av vår eksistens. Men for meg er den likevel skremmende. Der jeg er i livet nå har jeg også barn som jeg ikke vil "reise fra"

Men slik jeg liker å forestille meg døden så er det vi kaller døden nå det egentlige hjemmet vårt. Der vi kommer fra før vi kommer hit og dit vi reiser tilbake til når jordelivet er omme. Tenker meg dette stedet som noe som er "uten grenser" Der vi er oss selv egentlig mer enn vi er her på jorda. At vi har tilgang til mye mer viten og ikke strever med de tunge vanskelige følelsene vi kan ha her som f.eks frykt, misunnelse, sinne, smerte osv.

Ser for meg vakre lys og farger og at vi treffer igjen sjeler som vi er knyttet til. Et sted vi kan hvile og hente krefter og utvikle oss, før vi igjen planlegger og på nytt reiser hit.

Veldig rosenrøde drømmer kanskje, men det er lov å håpe...

Vilya
Antall ord: 317
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chimera
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 10 Nov 2007 20:48
16
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 77 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Chimera »

For min egen del ønsker jeg meg en total død. Intet etterliv eller neste liv, bare helt død, slått av, alt svart, sjelen like død som legemet etc etc. Er lei av å leve, og nei jeg er IKKE suicidal!, men kommer ikke til å løpe for livet hvis det kommer en meteor dettende i min retning.
:bye_cruel :natta :sombie ::
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 638
Startet: 11 Okt 2005 16:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Satsuki »

Astarte skrev:Jeg er av ulike grunner intenst opptatt av døden, og Det Store Eventyret etterpå for tiden. Dette er noe som har opptatt meg lenge, og denne tråden har jeg hatt lyst til å legge ut en stund. For meg virker klimaet på forumet så spennende om dagen, at jeg gjerne vil har deres syn på dette.

Hva tror dere skjer på andre siden av døden? Finnes døden? Hva er deres ønske, drøm, fantasi om dette? (Gjerne hva dere ønsker, ikke nødvendigvis hva dere tror). Føl dere fri til å pøse ut av deres innerste bilder :D (Innen rimelighetens grenser da ;) :lol: )

Gruer dere for døden? Er døden skummel?
Naturligvis bare spekulasjoner, men jeg har en forestilling om at vi havner der vi vil havne. Eller, rettere sagt, der vi tror vi havner.Fritt for å ikke tro på helvete

For min egen del ønsker jeg å bli gjenforent med mine kjente og kjære som har avgått med døden. Jeg liker tanken på tunnelen inn i det uendelig forlokkende lyset, og at alt jeg nå savner er der. Ikke minst også følelsen av total tilfredsstillelse. Ingen forstyrrende tanker. Å kunne hoppe mellom de gode stunder i livet man alt har levd. Senere er det nok tid for å gå tilbake til det jordiske livet, jeg er nok ganske sikkert ikke ferdig etter dette!
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av zind »

Jeg har ikke tid til å skrive så mye nå, måtte bare sette meg ned med morgenkaffen og lese litt her inne. Det var likevel litt interessant at du skrev dette her nå Astarte, for i går leste jeg nemlig om den vakreste ndo opplevelsen jeg noen gang har vært borti. Det er en artikkel i dette nummeret av "nexus", og stemmer veldig, veldig godt med min oppfatning av hvordan det er å dø, hvordan det hele fungerer. Anbefales!

Når det gjelder å være redd for døden.. mesteparten av livet har jeg ikke følt et fnugg redsel for hva som venter. Men, jeg hadde et par år med tvil og faenskap hvor jeg virkelig fikk kjenne på det, når jeg ikke lenger trodde det kunne være noe mening i ting og til tider opplevde ganske heftig dødsangst. Nesten litt deilig å ha befunnet seg i begge ender av skalen faktisk, og interessant å ha vært opptatt av døden både når jeg har trodd på noe mer og når jeg har tvilt. Døden har vært alt fra fristende, frigjørende og himmelsk til skummelt mareritt for meg, alt etter hvor jeg har vært i livet.
Antall ord: 207
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Heksepusen »

Astarte skrev:Jeg er av ulike grunner intenst opptatt av døden, og Det Store Eventyret etterpå for tiden. Dette er noe som har opptatt meg lenge, og denne tråden har jeg hatt lyst til å legge ut en stund. For meg virker klimaet på forumet så spennende om dagen, at jeg gjerne vil har deres syn på dette.

Hva tror dere skjer på andre siden av døden? Finnes døden? Hva er deres ønske, drøm, fantasi om dette? (Gjerne hva dere ønsker, ikke nødvendigvis hva dere tror). Føl dere fri til å pøse ut av deres innerste bilder :D (Innen rimelighetens grenser da ;) :lol: )

Gruer dere for døden? Er døden skummel?
Nei jeg verken gruer eller er redd for å dø.
Jeg har vel en sånn miksoppfatelse av det som kommer etter døden og har vel lullet meg inn i den oppfatningen om at vi alle skal få se våre kjente og kjære igjen en dag og at vi i tillegge må stå for det livet vi har levd og hvis vi ikke har fullført oppgaven vi har fått med livet så javel da ta tar vi en rude til med liv. så har vi spøkelsestadig da det er vel mellomstasjone det da det vil si at vår ånd kan flytte seg fritt mellom den levede verden eller livet etter det.

Jeg vil si at min dattet på 6 har så fin oppfatning av dette her hun har slått seg til ro at det er litt slik som i filmen brøden løvehjerte og det er jo en grei måte og forklare døden på syns jeg.

Men det er godt og vite at det ikke er bare jeg som går rundt med slike tanker i hode.
Antall ord: 303
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av camillah »

jeg er ikke redd for å dø, vil ikke dø nå, men syns det er en spennende tanke på hva som kan skje i etterkant.

jeg håper at vi møter våre kjente og nære.. men da tenker jeg litt sånn, hvordan ser jeg ut når jeg dør gammel? (hvis vi sier vi ser skikkeleser) vil jeg da se gammel ut for f.eks moren, faren min osv..? eller hvis pappa dør gammel, vil jeg da se han som en gammel mann når jeg dør eller han som f.eks ung? si farmor og farfar, ser jeg de som unge? og kjenner jeg dem igjen da?
for hvis jeg si dør gammel så kan det jo hende jeg vil se ung ut? rare tanker dette.. hehe...

jeg klarer ikke å tenke at når vi dør så dør vi, ikke noe mer.. det må da være mer i verden enn slutt, finito?? hvertfall med tanke på hvordan alt henger sammen i universet? er alt virkelig en tilfedighet??
Antall ord: 178
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av ludoburgero »

Det er rart hvordan mennesker kan forandre seg sånn gjennom tiden...
I enkelte kulturer feirer de døden med en stor hyllest.

Barn tenker kanskje ikke på døden, de forstår den vel ikke. Når man først eldres selv og begynner å reflektere litt mer - når man ser forandringene ved seg selv og omgivelsene, og kanskje opplever at venner og familie dør - så innser man at det er noe som skal skje oss alle en dag.

Jeg vil komme til hva jeg tror skjer, og hva jeg... tja... ønsker(?), om det enn er det rette ordet å bruke. Saken er at jeg husker veldig godt hvordan jeg tenkte da jeg var barn og jeg husker veldig godt hva de voksne fortalte meg da jeg spurte om døden. Det gir meg en viss klarhet i å minnes tilbake til hva jeg tenkte da i forhold til det jeg tenker nå. Frykten er ikke like stor, men den er der.

Det første mennesket jeg opplevde som døde var min oldefar. Jeg husker sånn noenlunde hvordan han så ut, hvordan han luktet og vagt de tingene han sa, men ansiktet hans er ikke lengre klart. Jeg tror jeg var 3 eller 4 da han døde. Husket ham i mange år etter, men det er jo sånn at hukommelsen halter litt med årene også - enda et aldringstegn. Den neste til å dø var oldemora mi, og da var jeg 5. Denne dagen husker jeg veldig godt. Vi var hos mormor og morfar, dette var mora til farmora mi. Jeg husker veldig mye av henne og veldig godt hvordan hun så ut, men det kan også ha med fotografier å gjøre. Husker jeg begynte såvidt å tenke over dette med døden... og var veldig nysgjerrig på hvordan det måtte være å delta i en begravelse. Mamma og pappa var jo der mens jeg og søstera mi var på Madla hos mormor og morfar.

Jeg synes å huske jeg stilte mange spørsmål ved døden, og fikk fortalt av mamma at det nesten var som å legge seg til å sove. Litt sånn, bare at man alltid kom til å sove og ikke våkne igjen. Da jeg spurte om man drømte, så sa hun at det visste hun ikke, fordi når man døde så kunne man jo ikke fortelle om det, men siden jeg antageligvis maste veldig, så sa hun hva hun trodde skjedde iallefall (og gjorde dette veldig klart for meg). Hun trodde at man drømte noe fint, og som om man alltid var i denne drømmen, og at det alltid ville være sånn.

Da lurte jeg jo på om det ikke ville bli kjedelig å drømme den samme drømmen hele tiden...
Når jeg så tenker på det den dag idag... hvorfor det, tenker jeg da? Vi lever jo dette livet "hele tiden" til det tar slutt, det blir jo litt samme greia? Vel, uansett... livet gikk videre, og jeg husker jeg tenkte mye på døden etter dette da jeg var liten. Spesielt skremt ble jeg jo da mamma forklarte meg at en dag ville vi alle også dø, og at foreldrene døde jo som regel først. Det var sånn at det hun gruet seg mest til i hele verden var når mormor og morfar skulle dø, sa hun.

Sånn med alle 4 besteforeldrene mine i live da jeg var liten, følte jeg meg veldig heldig.
Det var mange i klassen min og av vennene mine som hadde eldre foreldre enn meg, så de hadde ikke denne "luksusen". Jeg husker godt hvordan en av bestekompisene mine på barneskolen forklarte det da vi snakket om døden i 4. klasse. Vi hadde samfunnsfag (som det het den gang)... ja, bare året før det het det vel faktisk O-fag... orientering... uansett... han sa det slik at han "håper at den dagen han dør så er det imens han sover", og da spurte læreren vår hvorfor han håper det, så sa han at "bestefaren min døde sånn, og da merker man jo ingenting".

Vel, dette vekket nok litt mer dødsangst i meg. Jeg har alltid vært veldig redd for døden.
Følelsen av håpløshet treffer meg i mitt dypeste indre når jeg tenker på at en dag vil alt dette jeg kjenner være borte, og jeg er ikke her for å observere, føle, tenke eller være en del av dette i det hele tatt lengre. Alt vil glemmes, alt vil være forgjeves, bortsett fra det jeg etterlater meg og utretter for andre rundt meg. Og en dag vil jo de også dø. Hva er meningen, har jeg ofte tenkt? Og den håpløsheten kjente jeg allerede mye på da jeg var liten...

3 år senere, da jeg var 13... det var vel på våren en gang...
Det var fint vær denne dagen. Veldig stille. Farmora mi hadde havnet i koma.
Pappa og resten av familien hans var oppe på sykehuset og håpet på det beste, men det gikk som det gikk, og farmora mi døde. Bare 62 år gammel.
Husker dette som en veldig stille og merkelig dag. Jeg kjente sorgen til de andre rundt meg på veldig tydelig måte. Vi var og så henne i kapellet, og hun var velstellet når hun lå der død.
Minstesøstera mi skjønte ikke helt hva som skjedde, hun var tross alt knapt ett år gammel.

Ett drøyt år senere døde to kompiser av meg.
Den dagen jeg fikk vite at de var savnet glemmer jeg aldri. Jeg husker mange av disse detaljene, fordi de har loopet mange ganger i hodet mitt, og fordi det var så mye annet vondt som skjedde akkurat i samme periode. Personlige familietragedier, osv. Jeg husker at det var mammas bursdag... en søndag... onkelen, tanta mi og søskenbarna mine var på besøk.
Vi var nede i skolegården på ungdomsskolen der jeg for øyeblikket gikk, sammen med søstera mi.
Spilte "to-dabb" med en volleyball der. Og så kommer plutselig han kompisen min fra barneskolen som jeg tidligere fortalte om med "dødsønsket" sitt (han som håpet å dø mens han sov) ned i en farlig fart på sykkelen sin og roper "Espen! Espen! Har du hørt at .... og ..... er savna?"
Forstod ingenting jeg, og kjente bare det ble iskaldt i hele meg... som om tiden sto stille...
"De tror at de har drukna! De finner dem ikke, de har vært savna siden igår..."
Jeg trodde det var en syk spøk. Vi kunne jo egentlig si de tåpeligste ting til hverandre i den tiden.
"Hvis du ikke tror meg, gå hjem og se på tekst-TV! Det står der og..."

Uten å nøle noe mer, så løp vi hjem hele gjengen...
Og jeg fortalte det til mamma, og hun ble nesten på gråten med en gang og vi satt der skjelvne, når jeg gikk inn på tekst-TV og fikk bekreftet den tragiske nyheten... at en gutt på 13 og en gutt på 14 var savnet og fryktet druknet. Letemannskapet var på plass, og jeg kunne bare ikke gjøre noe annet mellom å vippe fra fortvilelse, vantro og sjokk til det å klamre meg til et håp om at de fant dem... Og dagen etter på skolen var det minnestund, de hadde funnet liket til en av dem, og et lys var tent på pulten hans. Han gikk i parallellklassen min. Han andre gikk trinnet under. Flagget var på halv stang, og det var det første synet som møtte meg i det jeg entret skolegården den morgenen. Vi hadde besøk av presten på skolen. Vi skulle konfirmere oss våren etter dette, skjønner du. Hadde akkurat gått i gang med konfirmasjonsforberedelsene, og bare en uke før dette skjedde var vi på konf-tur. Husker så ubehagelig mye rundt disse hendelsene...
Han andre ble funnet 3 uker senere...

Alt dette bare gjorde døden for en veldig nær opplevelse for meg. Smerten og de tunge depresjonene som fulgte... jeg hadde egentlig bare meg selv, og jeg tror jeg var så innesluttet at jeg nesten ikke var med noen på nærmere et års tid. Eller, for all del... jeg vet jeg hang med en del folk, men det var som om jeg var alene likevel. Jeg tok i tider bevisst avstand, totalt avstand, fra alle mennesker. Og dette ledet meg faktisk mer eller mindre - delvis for å understreke det - inn i fire-fem år med et svært introvert og asosialt liv.
Samtidig med de andre tingene som skjedde i akkurat samme periode som vennene mine døde.

1996 er et år jeg kunne vært foruten.
Vel... frem til godt og vel langt inn i år 2000, når jeg tenker meg om.

I 2003 døde mormoren min, og det skjedde ganske brått.
I 2006 døde morfaren min, og det var også uventet og veldig brått.
Disse to var friske og sunne mennesker, og de levde et forholdsvis langt liv. Jeg håper de var lykkelige, til tross for en del drama og intriger i familien, spesielt med deler av søskenflokken.
Alt i alt virket det slik, i mange år. Morfaren min var en mann med sterke meninger, og mange ganger er det som om han befinner seg iblant oss ennå... det kjennes slik av en merkelig grunn jeg ikke kan forklare... ikke at jeg har sett "spøkelset" hans eller noe sånt. På samme måte syntes jeg også at min mormor til tider kunne virke som å være der etter hennes bortgang, men jeg må ærlig si at jeg ikke helt føler dette lengre. Farmoren min var det også litt slik med, egentlig i mange, mange år. Jeg tenker etter og lurer på om det er følelsene mine bare, minnene og savnet. Lengselen etter å kunne nå dem igjen, snakke med dem. Men det vet jeg ikke.

Dette er de nære dødsfallene jeg har opplevd i mitt liv så langt. Det er heldigvis ikke så mange.
Jeg har vært i noen begravelser da, men sorgen er litt fjernere med årene. Det betyr ikke at jeg ikke er lei meg, men den har endret litt fasong. Og fremdeles er jeg trist og lei meg for at ting er som de er, men jeg har jo på sett og vis også gitt slipp... akseptert at døden er en naturlig del av livet... det tristeste jeg kunne forestilt meg var å etterlate noe - eller å bli etterlatt - med mange ubesvarte spørsmål, og med konflikter som var hengende igjen... uløste floker... løse tråder... hat eller nag mot en part eller hverandre...
Håper aldri at jeg har noe uoppgjort med dem som forlater overflaten, eller når jeg selv skal gjøre det. Jeg er veldig pirkete på det der med fri kommunikasjon og åpenhet.
Det vet de som kjenner meg godt. Folk må få ha sine hemmeligheter, for all del, og ta dem gjerne med seg i graven... men det er en annen sak... men så er det akkurat dét da...

...som plager meg... at det er enkelte ting her i livet som er uoppgjort.
Ikke mellom meg og mennesker som har dødd, men mellom meg og mennesker som fremdeles er i live. Det er ikke alle jeg har fått forsonet meg med, som enten jeg har gjort dem galt eller dem har gjort meg galt. Det er jo NÅ anledningen er her... og den kan forsvinne når som helst...

Igjen - er det vits da? Når man en dag skal dø likevel, så glemmes jo alt. Eller?
Kanskje ikke for den som sitter igjen. Og jeg har jo hørt folk si at det bare er egoistisk å ville holde dem tilbake her. Er det nå det da? Jeg mener folk er litt merkelige når de sier sånt, for ønsket om å ha noen mennesker rundt seg er jo ikke bare til egen "vinning"... det er jo også fordi man ønsker å være direkte, ubetinget god mot dem. Gjøre dem godt. Være der for dem.
Ikke nødvendigvis for å føle seg bedre selv.

Av og til når jeg skal sove, så begynner jeg å tenke på døden...
Og så blir jeg fysisk uvel. Direkte ille i magen og denne følelsen av håpløshet inntreffer igjen.
Uansett hvordan jeg forsøker å tenke på det, så ender jeg opp med dette Intet...
Hvor ingen lys er mer, og hvor ingenting eksisterer. Hvor jeg blir spist av larvene og hvor jeg råtner vekk og visner hen og bare aldri mer får tilbake noen av minnene mine.

Det er slik jeg ender opp å tenke... at det blir som før jeg ble født. Og det husker jeg ingenting av. Men jeg kan tro på idéen om reinkarnasjon. Det er faktisk for meg ikke helt fjernt.
Kanskje ikke å reinkarneres som et menneske, men at jeg i det hele tatt ikke fordufter helt, da sjelen min er jo en del av alt. Det store og det hele. Hva jeg håper/ønsker (om jeg må bruke sånne ord) er at jeg får et perspektiv... i det døden inntreffer... og kanskje i en god tid etterpå... et perspektiv på hvordan alt henger sammen... et klarhetens øyeblikk, hvor livet i sin sanne natur viser seg... et øyeblikk hvor det føles som om hele verden bare er i harmoni og hvor den behageligste stillhet inntreffer, og hvor alt bare oppleves å være så perfekt som mulig.

Igjen, etter dette; hva kommer da?
Nei, det hele blir litt rart for meg. Skulle vi ha evig liv, tror jeg vi hadde blitt rimelig lei.
Og med dette mener jeg såklart bevisstheten.

Når jeg våkner om morgenen, har jeg ikke et snev av dødsangst.
Kan legge til at det med årene har gradvis mer også blitt en "akseptert greie" hos meg.
Hvem vet, kanskje det er vennskaps- og forholdsbrudd som har ført til denne aksepten.
Tarotkortene mine har alltid fortalt meg at "Du har vanskelig for å gi slipp".
Alltid disse samme kortene som jeg trekker, uten unntak... men forrige gang, som vel og merke er over et halvt år siden nå, skjedde det en forandring for første gang på noen år...
Kortene var ikke de samme.

Sånn helt til syvende og sist; jeg har jo selv førstehåndserfaring med at kroppen og sjelen kan eksistere separat, ettersom jeg har hatt en ut-av-kroppen-opplevelse. Om den nå enn varte aldri så lite, så har det i hvert fall skjedd. Og selv om det ikke sier noe konkret om døden, så gir det i det minste et lite håp om at det er noe annet. Hvor lenge dette varer, og om det varer for evig tid, det vet jeg ikke. Heldigvis :lol:

Dette var omtrent hele min erfaring med døden som fenomen, slik jeg har opplevd den.
Og såklart, på ludo-vis, litt mer... litt rundt grøten... for å holde tradisjonen ved like.
Antall ord: 2575
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Lilja »

Astarte skrev: Jeg er overbevist om at jeg skal gjenforenes med sjelene til mine kjære, og føler at vi skal "henge sammen" i flere liv etterpå.

(...) Jeg tror at paradiset er fravær av de lavere følelsene, slik at man står igjen med ren kjærlighet.
Vi deler nok mange av de samme tankene her ;)
Denne følelsen av å komme hjem som du nevnte har jeg også opplevd, og det var ubeskrivelig!!
Riktignok ikke i en NDO, men under en regresjon. (Noe som antakelig høyner risikoen for at vi snakker fantasier og tankespinn, men jeg likte isåfall den fantasien meget godt.)

Jeg klarer uansett ikke å tro at alt bare blir svart når vi er ferdige her. Godt mulig at det bare er en forsvarsmekanisme som rett og slett bunner i frykt for å dø... Men dersom jeg tar feil, og at "ingenting" er det som er igjen når vi slokner, kommer jeg ikke til å oppdage det alikevel, så det er greit :natta
ludoburgero skrev: (...masse fine ord som gjorde det verdt å bruke noen minutter på å lese igjennom)
Og såklart, på ludo-vis, litt mer... litt rundt grøten... for å holde tradisjonen ved like.
-måtte du aldri slutte med det!!
Antall ord: 207

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av camillah »

ja, døden kommer om vi vil eller ikke..
har selv erfart døden på nært hold..
mistet oldemoren min da jeg var liten, husker begravelsen at jeg kikket opp mot himmelen for å se om jeg kunne se hun forsvinne opp mot himmelen :)
mistet moren min da jeg var 17, farfar og farmor i etterkant..
så døden er liksom blitt noe sånn som skjer, man må bare gjøre det beste ut av det nå..
og heller glede grue seg litt til det evt skjer med en selv, kommer jo ann på hva man tror :)
Antall ord: 98
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Moonstone »

Jeg tror at hvis vi bare klarer å akseptere døden, respektere den, at den er uungåelig og en naturlig del av tilværelsen,vil vi ettervært som enkeltmennesker og samfunn slutte å frykte den.

Men det henger igjen i kulturen enda, at vi skal frykte døden.
Mye av dette er fordi den ikke er kartlagt enda, ukjent territorium..og mange mennesker frykter det ukjente.
Også er mye av grunnen også selvfølgelig religioners feil, at dødens utfall er usikkert, at man skal fortjene et etterdøden-liv eller bli pint i all evighet. Det er ikke vanskelig å se at dette er mye av grunnene til frykten.

For kommende generasjoner så må vi prøve å forrandre på dette, slik at de slipper denne dødsangsten som så mange har. Skifte ut eller rett og slett bevisst FJÆRNE himmel/helvete doktrinen fra den kollektive bevisstheten, fra skolebøkene, og lære de og respektere døden som en naturlig syklus istedet.

Det VIL skape underverker..
:coffe2
Antall ord: 167
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av camillah »

døden er jo også en veldig fin ting for veldig mange, noe de gleder seg til av forskjellige grunner.. på godt og vondt så klart...
Antall ord: 26
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links