Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynDet Store Eventyret

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Deep Space »

Har dere diskutert smerte og død? Jeg tror jeg hadde vært veldig redd for å dø hvis jeg samtidig hadde sterke smerter.
Endorfin og adrenalin er to kjemiske stoffer som utløses når man har svært sterke smerter.
Når dette ikke hjelper lenger, og smertene tar overhånd, så kan man bare håpe på at man svimer av. De av dere som har opplevd dette "håper" ikke at de dør... De får døds-angst.

Jeg tror ikke det er meningen at vi skal omfavne døden som noe vakkert og deilig.
Antall ord: 100
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Astarte »

Hvorfor er ikke det meningen? Er det bedre å møte døden med frykt og angst?
Antall ord: 16
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Deep Space »

Astarte skrev:Hvorfor er ikke det meningen? Er det bedre å møte døden med frykt og angst?
Nei, men hvor ofte tror du et menneske ser på døden som noe bra?
Kulturmessig er jeg enig i at man har overdrevet filosofien om hva som skjer hvis man dør, og skremt mange. ( ref: religion )

Poenget mitt var at ved svært sterke smerter, så vil du få en slags dødsangst. Denne angsten forsterkes jo sterkere smertene er (må oppleves). Du vil ikke få lyst til å dø da. Tvert imot.
Ved dødsleie i slike tilfeller, vil kroppen din utløse endorfiner i kroppen din, og du havner i en slags lykkerus. Først da kan man vel tenke, at det er iorden å dø.
Men det tar en stund før du kommer dit hvis du er ved bevissthet ;)

Jeg tror ikke døden er en skummelt mørkt sted, men jeg tror ofte at veien MOT døden kan være det.
Antall ord: 165
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av camillah »

Deep Space skrev:Jeg tror ikke døden er en skummelt mørkt sted, men jeg tror ofte at veien MOT døden kan være det.
det kommer jo kanskje litt ann på hvordan man dør da...
hvis man bare faller om på gata så rekker man sikkert ikke alltid å tenke så fælt, eller hvis man sovner inn for.eks. da er man jo helt rolig og kanskje har en fin drøm på veien?? :)
krasjer man, så dør man jo noen ganger momentant.. da merker man jo heller ingenting eller rekker å tenke noe før det er over?

er man i en flystyrt, så er vel veien ned til flyet treffer bakken helt forferdelig og ikke minst skummelt..
krasjer man og overlever, for å så dø noen minutter senere, er nok ikke de minuttene noe flott..

men kanskje hvis man har så vondt over lenger tid at man heller tenker på døden som en befrielse??
Antall ord: 160
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av 30cm »

Å bli spist opp av kreft må være noe helt jævlig.
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Moonstone »

30cm skrev:Å bli spist opp av kreft må være noe helt jævlig.
Ja, fy f... Det går an å være redd for selve MÅTEN en dør på, det er ikke det samme som å frykte selve døden..
Antall ord: 42
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Vilya »

Deep Space skrev:
Poenget mitt var at ved svært sterke smerter, så vil du få en slags dødsangst. Denne angsten forsterkes jo sterkere smertene er (må oppleves). Du vil ikke få lyst til å dø da. Tvert imot.
Ved dødsleie i slike tilfeller, vil kroppen din utløse endorfiner i kroppen din, og du havner i en slags lykkerus. Først da kan man vel tenke, at det er iorden å dø.
Men det tar en stund før du kommer dit hvis du er ved bevissthet ;)

Jeg tror ikke døden er en skummelt mørkt sted, men jeg tror ofte at veien MOT døden kan være det.
Jeg tror nok også dessverre at veien frem MOT døden kan være både smertefull og angstpreget. Hvis man f.eks har kreft og har mye smerter som det er vanskelig å behandle. Tror de fleste vil føle på angst for smerten og for hvordan veien de har å gå mot døden vil bli ved en slik langsom død. Om de kjenner angst for selve døden er en annen sak. Flere her skriver at de ikke frykter døden, har man en slik innstilling tenker man kanskje på døden som en velkommen befrielse i en slik situasjon ?
Antall ord: 214
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Astarte »

Dette er jeg veldig enig med dere i. Veien mot døden kan være vanskelig og smertefull for noen. Da kan jo også døden komme som en forløsning og befrielse. For andre ikke. Jeg tror kanskje derfor mange, før vi fikk effektiv smertestilling, fant sin trøst i "Guds vilje" og en himmel å komme til.

Men jeg tror generelt at vi kan i stor grad velge hvordan vi møter døden. Da tenker jeg på instillingen til døden, ikke måten man dør da, selvfølgelig.
Antall ord: 93
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av ludoburgero »

Henger ikke overlevelsesinstinktet logisk nok sammen med et snev av dødsangst?
Følgelig? Anyone? Hørte jeg noen by høyere?
Antall ord: 22
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Svartepus »

Jeg er sannelig ikke helt sikker på hva jeg tror om det store eventyret etterpå... På ene siden sier pessimisten i meg at det sikkert bare er som å sovne og aldri mer våkne. På den andre siden har jeg opplevd ting selv og hørt historier fra andre som gjør at jeg tror det er noe mer. Jeg har ikke bestemt meg helt for akkurat hva jeg i såfall tror skjer etterpå.

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer forvirret blir jeg... Tror jeg må tenke litt mer på saken.
Antall ord: 94
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Svartepus »

ludoburgero skrev:Henger ikke overlevelsesinstinktet logisk nok sammen med et snev av dødsangst?
Følgelig? Anyone? Hørte jeg noen by høyere?
En venninne av meg hadde en fæl opplevelse der hun så døden i hvitøyet. Det kunne ha gått riktig galt, men hun hadde flaks og kom uskadet fra det. I ettertid fikk hun en kraftig psykisk reaksjon og trodde det hadde sammenheng med at hun hadde vært redd for å dø. Da sier legen at noen ganger når hjernen (og kroppen) virkelig tror den skal dø, blir den nesten "skuffet" over at det ikke skjer. En omvendt dødsangst forårsaket av at ikke naturen går sin gang. Interessant...
Antall ord: 119
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Deep Space »

Svartepus skrev:
ludoburgero skrev:Henger ikke overlevelsesinstinktet logisk nok sammen med et snev av dødsangst?
Følgelig? Anyone? Hørte jeg noen by høyere?
En venninne av meg hadde en fæl opplevelse der hun så døden i hvitøyet. Det kunne ha gått riktig galt, men hun hadde flaks og kom uskadet fra det. I ettertid fikk hun en kraftig psykisk reaksjon og trodde det hadde sammenheng med at hun hadde vært redd for å dø. Da sier legen at noen ganger når hjernen (og kroppen) virkelig tror den skal dø, blir den nesten "skuffet" over at det ikke skjer. En omvendt dødsangst forårsaket av at ikke naturen går sin gang. Interessant...
Det er en voldsom påkjenning for mennesker å se døden i hvitøyet, og så overleve. Oftest kommer reaksjonen når du får roet ned og det ikke er noen fare lenger. Dette kan henge igjen, LENGE. Flere år. Kommer an på hva du har vært utsatt for, og hvor psykisk sterk du er til å stanse tvangstankene om opplevelsen som kommer titt og ofte.
Antall ord: 188
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av Vilya »

ludoburgero skrev:Henger ikke overlevelsesinstinktet logisk nok sammen med et snev av dødsangst?
Følgelig? Anyone? Hørte jeg noen by høyere?
Jeg tror jo det da, det er som du sier veldig logisk. Så vidt jeg har forstått så har alle dyrearter et overlevelsesinstinkt som bl.a viser seg i drivet til reproduksjon for å føre arten videre. Slik er det med mennesker også, vi er ikke fri fra medfødte instinkter selv om vi har utviklet oss teknologisk og på andre måter. Et overlevelsesinstinkt er nødvendig for at en art skal kunne overleve og da blir en viss dødsangst en logisk konsekvens.

Personlig så tror jeg ikke jeg noengang vil bli fri fra en viss dødsangst. Men jeg tror samtidig at det er kjempeviktig og fint at vi tørr å tenke og filosofere over hva døden er slik som Astarte tok initiativ til her :) Da kan vi både møte den redselen vi eventuelt føler og kanskje få nye og bedre tanker om døden...
Antall ord: 177
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Det Store Eventyret

Innlegg av camillah »

Vilya skrev:Men jeg tror samtidig at det er kjempeviktig og fint at vi tørr å tenke og filosofere over hva døden er slik som Astarte tok initiativ til her Da kan vi både møte den redselen vi eventuelt føler og kanskje få nye og bedre tanker om døden...
helt enig :)
Antall ord: 56
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links