Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynRelegion i skolen.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Relegion i skolen.

Innlegg av Heksepusen »

Jeg har et lite spørrsmål som jeg trenger litt hjelp med her og kansje noen av dere her inne vet det.
Jeg har som sakt minsten som begynner på skolen til høsten og her hvor vi bor så har dem jo noen slike ting som innebærer kirketurer og oppmøte i kirken 17. og slikt.
Men siden ingen av oss står i statskirken og slikt så lurer jeg da på om jeg kan søke fritak for minsten på dette her, er det noen av dere her som vet noe om det?
Antall ord: 97
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Divine Spirit »

Ja du kan absolutt søke om fritak fra kirke møter, ikke noe problem.

Men tenk deg om flere ganger først. Kirkemøtene er ikke vekkelsemøter, og det å bli "fritatt" fra noe, eller slik som medelevene vil tolke det "ikke få lov" kan være stressende for barn. Det kan gi grunn til mobbing eller utstøting. De kirkemøter de har med skoleelever vil jeg tolke som mer historiske ting en religiøse, om du skjønner? Alltså de får vite av presten hva som skjedde og når.

Jeg er ikke med i kirken selv, våres nyfødte datter skal bli "Døpt" av en spiritistisk-prest neste helg (Marion Dampier Jeans) Jeg er heller ikke døpt eller konfirmert. Men jeg vil ikke søke om fritak for noen av mine barn. Det må de få velge selv når de blir eldre. Jeg har sagt til mine eldste døttre (18 og 10år) at de ikke trenger å gå i kirken med skolen hvis de ikke vil. Men de ønsker å bli med i kirken, ikke fordi de er kristne, men for å ikke skille seg ut. Husk at barn snapper opp det meste, og barn med foreldrer som tenker annerledes og attpåtill "forbyr" visse ting som andre ser som helt naturlig kan fort bli hakke-kyllinger. Desverre...

Så mitt enkle råd er: Gå in i deg selv, og føl om DU skal bestemme hva ditt barn skal få oppleve og tro på? Eller skal barnet ha samme forutsetninger som de andre barnen?
Antall ord: 263
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Moonstone »

Den eldste min skal også starte på skolen nå i august, og jeg har samme problemstilling som deg.
Jeg kommer til å frita jentungen fra Kirketurer skolen arrangerer i Jula osv. Jeg forstår egentlig ikke hvordan de har lov til å arrangere sånt? Sånt er opp til foreldrene, ikke skolene som i teorien skal være religionsnøytrale.
Pluss at hva f... har Israels gud med 17 mai å gjøre?!
Liker Israels gud Norges Nasjonaldag? isåfall, hvorfor?
Norge er f... i steinalderen enda :roll:

Jeg synes uansett at det er altfor tidlig å lære Teologi og Religions "fakta" når man er 6 år!
Spørs om jeg ikke søker fritak fra religions undervisningen også gitt.. Så kan VI som er foreldre gi barna våre de verdiene og etikken VI SELV synes er riktig.
Antall ord: 137
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Hecate »

Det skal ikke være noe problem å få fritak for slikt nå i disse tider. Var nok verre før innvandringen startet.
Personlig har jeg ikke så mye imot kirketurer dersom de er ledd i RLE-undervisningen og at formålet er å lære om kirken/moskeen/templet osv. Derimot har jeg litt mer problemer med høytider og andre tradisjoner som blir trykket ned over hodet på barna.
Jeg skrev i ren frustrasjon og sinne en gang her inne om en episode i barnehagen til sønnen min, da presten kom på besøk dit for å fortelle om en eller annen kristen høytid i samlingsstunden i barnehagen. Jeg kan til nøds strekke meg til formidling av juleevangeliet, men påskefjaset synes jeg er for drøyt. Tenk å vranglære barn til å tro at en kan stå opp fra de døde! Eller at Jesus hang på korset for at mennesker som tror på ham ikke skal brenne i helvete!! :shock:
Antall ord: 162
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Heksepusen »

Det er så god og høre alle de kloke svarene jeg har fått her.
Jeg får begynne med toppen og svarer meg nedover her jeg da.
Mine to eldste har fått velge slev og det syns dem har hvert helt greit men det blir som dem sier dem hører liksom ikke hjemme i kirken og velger da heller ikke å gå ditt.

Min minste tror jeg rett og slett har fått litt skrekken etter at barnehagen var på påske besøk i kirken og fikk se jesus på korse.
Jeg vet jo at barn gjerne henger seg opp i ting men samme hva både jeg og andre har forklart så er nok det en skummel del av hele greia.

Nå snakker jeg kansje litt imot meg slev også men jeg syns mitt oppi det hele at et barn på 6 år ikke skal få relegion tredd nedover ørene, jeg syns dem skal få velge selv jeg når den tiden kommer.

Men jeg ser jo nå at det ikke bare er meg som faktis sitter og lurer litt på dette her og som veier sterkt for eller i mot ting.

Men her jeg hvor jeg bor skal jeg ælig innrømme at de henger langt etter når det kommer til tradisjoner med kirken, prøv å forklar noen her ute hva en spiritist er og du må fram med en lang avhandlig om evne.
Antall ord: 241
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Hecate »

Sønnen min var veldig redd en periode i vinter og ropte på meg hver eneste natt. Det tok lang tid før han endelig turde sette ord på hva som egentlig plaget ham. Da fortalte han at han var redd for døden fordi noen på skolen hadde sagt at den som ikke trodde på gud kom til helvete. Det var riktignok noen andre barn som hadde sagt dette til ham, men de må jo også ha hørt dette et sted. Derfor mener jeg at barn egentlig bør "skjermes" litt for dette til de er modne nok til å ta egne valg og beslutninger i forhold til hva som føles rett. Kanskje vi skulle droppe spiralprinsippet og utsette all religion/livssyn i RLE til de er på ungdomstrinnet? Selv om dette skal være nøytralt idag, så er det fortsatt mange rare overbevisninger blant lærere og foreldre der ute. Hva er vitsen med at små barn skal gå rundt og tro at de eller noen de er glade i kan havne i helvete når de dør? Eller om de spiser svinekjøtt for den saks skyld? Da sporer vi inn på Astartes tråd om skremselspropaganda!
Antall ord: 203
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Heksepusen »

Jeg er helt ening med deg på dette område og ja vi er da på god vei til og pense oss inn i Asterate sin tråd.

Jeg har uasett tenkt til og ta en prat med skolen om dette selv om jeg vet at det blir en lang avhandling vår tro. Skulle neste tro at dem ikke hadde internett eller noe slikt.
Jeg kan vel trøste rektormed at minsten ikke trenger noe ekstra fritak p.g.a. tro.
Antall ord: 82
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Astarte »

Faktisk var det sånne ting jeg hadde i tankene da jeg åpnet tråden min :roll: :lol:

Jeg tror at med en balansert input fra foreldre, så tar ikke barna skade av å følge undervisningen. Men jeg tror (som i alle andre fag, forøvrig) at foreldres oppfølging av dette hjemme er avgjørende. Selv lot jeg min sønn følge med på dette, men var ekstra påpasselig med å stille han spørsmål rundt dette for å stimulere han til å finne ut av dette selv.

Vi bør også ha i tankene at undervisning (IKKE forkynning) om den kristne tro er ganske vesentlig i å bygge en forståelse av den norske kultur, samfunnsoppbygning og historie. Derfor er jeg for dette. men det skal knyttes opp mot kunnskap, ikke tro.

En selvopplevd sak:

Jeg var ansatt i barneskolen, og skulle ha 2.klasse sammen med en lærerinne av den eldre garden. Hun insisterte på å starte hver dag med salmesang, og i det hele tatt forkynnet (etter min forståelse) kristendommen i klasserommet. Dette hadde jeg problemer med å være en del av, men det endte med at jeg ba om overflytning, da hun "tross alt hadde undervist på denne måten i mangfoldige år uten problemer" (sitat rektor). Sånne dinosaurtendenser finnes desverre enda i den norske skolen.

Det er en prinsippsak for meg at tro og kunnskap ikke blandes, spesielt i undervisningsøyemed.

Min sønn endte med, etter eget, valg å konfirmere seg kristelig. Da hadde han vurdert dette selv, og oppfattet seg da som kristen. Hans valg, og jeg hadde ingen innvendinger. Han forteller meg dog at jeg hadde svart han: "Det går nok over gutten min". Han ler godt av det enda, for det gikk også fort over :roll: :lol:

Jeg respekterer andres tro, men i vårt samfunn i dag er det ekstra viktig å la tro være en privatsak.

Men det er jo min mening ;)
Antall ord: 321
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Yo, Heksa...

Happe syns at du skal la barna få lov til å ta del i den KRL'en som idag er på skoleplanen...

Slik jeg opplever dagens KRL, er veldig anderledes enn "vår" kr.dom.

Vår kr.dom's time var propeganda fra begynnelse til slutt..

Dagens KRL er kun ment som en informasjon om ALL relgion..

Husk hav KRL står forkortet for....: Kristendom, Religion, Livssyn.. KRL....

Tink u liddel abøut.... Informasjon om allt detta hakke din avlegger vondt av lizzom...

Happe....
Antall ord: 86
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Astarte »

Psst, Hæppis...det er endret nå: Det heter RLE : Religion, Livvsyn og Etikk ;) Prinsippet ditt er jo det samme da, så jeg støtter deg der :D

Men så er jo jeg så gammel at min sønn hadde Kristendom...hehe...før det ble KRL like etter :roll: :lol: :bandit
Antall ord: 48
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Ai, ai, aii.. Gammærn henger ikke med lenger..



Oki kjære ungdom...

RLE dah..

Men, lell....... Ikke galt å la kidza vite noe om våre "Religioner, Livsyn og ettikk"
Kun, MITT syn...



Happe....
Antall ord: 34
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Heksepusen »

Takker for svar fra begge og joda jeg tar med meg svarenderes og resten inn i vuderingen her.
Som sakt det er fint og få innspill slik at man slipper og kjøre seg helt fast i sine egene spor.
Antall ord: 40
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Borte.. »

Pensumsmessig burde religion være mer balansert. At man ikke skulle bare lære om kristendom og litt om de andre religionene. Virker som om det har blitt en del misforståelser p.g.a. man ikke har blitt nok opplyst om det.
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Astarte »

HappeTittenTooYouNow skrev:Ai, ai, aii.. Gammærn henger ikke med lenger..



Oki kjære ungdom...

RLE dah..

Men, lell....... Ikke galt å la kidza vite noe om våre "Religioner, Livsyn og ettikk"
Kun, MITT syn...



Happe....
:lol:

Signerer deg fullstendig her!

Bra tråd, Heksepusen!!! Og en viktig debatt å ta! :salute: :notworthy:
Antall ord: 49
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av TheTech »

Religion i skolen = Hjernevask.
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links