Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynRelegion i skolen.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Chronii
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 138
Startet: 12 Jul 2008 18:27
15
Kjønn (valgfri): Mann

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Chronii »

Jeg hadde KRL i ti år og var i kirken hver høytid, og jeg har aldri opplevd det som hjernevask... :/
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Paranomia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 663
Startet: 09 Jan 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Paranomia »

Jeg må bare si en ting; jeg syntes slike ting var kos. Rett og slett. Jeg er så ille at folk normalt ville tro at jeg ikke engang hadde kommet meg inn i kirken uten å spy, men det er faktisk veldig koselig. Akkurat det samme som vanlige utflukter med klassen. Og man blir så mye bedre kjent.
Ingen hjernevask her i gården, og jeg mener at barna absolutt skal få bestemme selv.
Men barn har full rett til å ikke få være med, alt dere trenger er å skrive en melding, evt. så får eleven med en lapp hjem der dere må krysse av. Eller så kan dere jo bare si det på foreldremøte, så får de elevene som ikke er med i kirke ol. undervisning med de andre elevene som ikke skal være med. Det er ikke obligatorisk oppmøte i kirke. Men igjen; la eleven bestemme selv, det er faktisk veldig gøy. (Ikke inne i kirken, men alt småpratet før/under/etter.)

EDIT: En annen ting er; de som ikke ble med på skolen vår i kirken, er de elevene som "henger". De som drikker, snuser, røyker ol. Og har blitt forbudt å bli med pga. at de har blitt fersket med alkohol i kirken osv. Og på barneskolen husker jeg enda at de små også "hang" med skateborda, og hadde en "slækk" skoledag. Men du må absolutt ikke tvinge dem til noe som helst, og dette er ihvertfall det jeg husker fra vår skole, og har også blitt fortalt det samme fra skoler så langt vekk herifra, så jeg tror det er sånn på de aller fleste skoler.
Antall ord: 282
"Du har retten til å forholde deg taus.
Alt du sier vil bli feilsitert og brukt i mot deg."

I'm a member of CSI: Can't stand idiots

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Heksepusen »

Jeg må si at jeg syns alle innspillen i denne tråden har hver og kommer sikkert til og bli fine og få med seg i denne saken ikke bare for meg, men for flere andre også.

Her kan man vel si at alle spekteren er mer eller mindre reprensentert og det er jeg glad for.

Jeg syns det er fint og få både posetive og negative innspill i denne saken både fra gammle og unge.
Som jeg også har sakt før så kommer jeg til og bli håpløs mot skolen når jeg skal snakke med dem for det må jeg jo, alle som har svart og kommer til og svare her blir nok med i den store hel helts vuderingen, mye av svaren her har jeg faktisk ikke tenkt over en gang før jeg har lest dem.

Hva resultate blir vet jeg ikke enda, men får minsten bestemme så kommer det alldrig til og skje, får jeg bestemme slik jeg står i dag så vet jeg ikke hva det blir.
Jeg kan med trygghet si til dere som har svart at jo dere har alle gitt meg mye og tenke på og over her og for meg så har alle svar hvert like viktige.
Antall ord: 215
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Lilja »

Mange kloke svar over her :notworthy: Og spennende problemstilling, Heksepusen.
Hva er det riktige i forhold til våre søte små?

På skolen der min datter går er det kun i forbindelse med jul at det er tur til kirken, og dette er noe jeg har inntrykk av at de fleste ungene setter pris på. Men det er tilbud om alternativt opplegg på skolen for dem som ønsker det, og det er fint!

Jeg tror i utgangspunktet ikke ungene har vondt av å gå i kirken og å høre om kristendommen. Den er tross alt en viktig del av vår historie. Og jeg har inntrykk av at disse arrangementene (dog sikkert med unntak) er fri for forkynnelsesfaktor. Jeg tenker at ungene er nødt til å få kunnskap om de ulike alternativene for å ha forutsetning til å kunne ta et valg etterhvert, og at det aldri er negativt med kunnskap om, og ikke minst respekt for, andres livssyn.


I barnehagen til min yngste datter har de det siste året holdt sterkt fokus på det flerkulturelle, og de har markert viktige høytider for ALLE barna i barnehagen, ikke bare de som går innunder kristendommen. Jeg syns det er utrolig flott, og jeg ser at kunnskap fjerner mye fordommer. Min datter på fem har lært meg masse ;)
F.eks. hadde en av de ansatte, som er muslim, hatt med seg Koranen i barnehagen. Hun fortalte ungene at det var en bok man måtte være forsiktig med, at hun måtte dekke til håret når hun leste den (hun gjør det ikke ellers), og vist dem de "rare" bokstavene, og at den skulle leses baklengs, bl.a. Fortalt litt om skikker og tradisjoner, men nevnte ikke religion og innhold med et ord. Jeg syns det er kjempefint!

Men det er faktisk foreldre som er negative til dette, uten at jeg kan fatte hvorfor... :-s Når ble det negativt med kunnskap? Det skremmer meg at fordommene er så store i et samfunn anno 2010.
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg selv nok har flere fordommer enn det som godt er, men jeg er veldig(!!) bevisst på ikke å overføre disse til ungene mine, fordi jeg er så smertelig klar over at det rett og slett skyldes uvitenhet...

Ble litt avsporing her, Heksepusen, beklager det, men dette er et tema som engasjerer meg veldig om dagen ;)


Lilja
Antall ord: 405

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av TheTech »

Chronii skrev:Jeg hadde KRL i ti år og var i kirken hver høytid, og jeg har aldri opplevd det som hjernevask... :/
Jeg regner med at hvis du spurte de i klassen din i femte-sjuende-klasse om de trodde på Gud, så ville over 80% ha svart ja. Da vi gikk i tr3dje, så hadde vi besøk av Eg1l Svaaartdalh (Gjorde litt om på navnet fordi de jeg kjenner ikke skal få lese det jeg skriver her, haha :p), og alle de han spurte trodde på Gud. Det ble synget kristne sanger, som barna ikke helt forsto, og samtidlig sa en lærer: "Vi har ikke lov å forkynne at dette er sant". En fjerdeklassing fikk spørsmål fra Eg1l: "Tenker du på om dette er sant eller om det kan ha vært eventyr?" Han svarte: "Jeg tror at det er sant. Hva skal jeg ellers tro på? Hva er alternativene?"

Her er programmet:
Del 1:
Del 2:

Om filmen funker, så er det viktig at dere ser: Del 1: 04:25 - 05:35, 06:52 - 07:27, 09:21 - 09:40, 10:22 - 11:53. Del 2: 00:14 - 04:20. Dette er en fjerdeklassing. Etter at disse opptakene ble gjort ringte han på egen initinativ til TVTO og sa han hadde blitt hjernevasket, og ba dem om å ikke sende programmet. Men han var jo bare en liten gutt, hvorfor skulle de høre på han?
Antall ord: 240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dallas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 23 Mai 2005 21:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Dallas »

Bare ett par spørsmål til trådstarter.

Feirer dere ikke jul heller?
Får ikke poden påskeegg med godterier i påsken?
Tror du han vil ta skade av å delta på aktiviteter sammen klassen og kompisene sine bare fordi disse utspiller seg i kirken?

Jeg synes det er viktig å skille mellom tradisjoner og det enkelte kaller hjernevasking. Tror ikke det er så mange som tar skade av å oppholde seg hverken i en kirke eller en moske for den saks skyld. Verdigrunnlaget og tro kommer mer fra foreldrene, men når det gjelder å skille seg ut kan barn være grusomme! Husker godt ei jente som gikk i klassen min som var Jehovas Vitne, og hun deltok heller aldri på noen aktiviteter som hadde ett kristent tilsnitt. Og når hun fikk beskjed av lærerne at nå kom vi til å snakke om noe hennes foreldre hadde sagt hun ikke fikk høre, så måtte hun reise seg og gå ut av klasserommet. Tror kanskje det gjorde større skade på jenta enn å høre om kristendommens historie egentlig.

Tror egentlig ditt valg består i om hva du vil utsette ungen din for. Vil du han skal bli sett på som en "raring" bare fordi du skal ri dine prinsipper, eller vil du la ham få være som de andre og heller bruke litt mer tid på ham hjemme for å fortelle dine synspunkter og dermed la ham selv få finne ut hva han velger å tro?

Lykke til med valget. :)
Antall ord: 254

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Diablesse »

Har lest meg igjennom tråden her nå, mange som har forskjellige interessante innspill, og jeg håper jeg kan ha noe å bidra med, som selv var barneskolebarn for ikke så altfor lenge siden.

Familien min har alltid vært sånn midt-på-treet-kristen; far finnes ikke religiøs, og mor tror sånn akkurat passe mye på kristendommens Gud og Jesus. Jeg har selv blitt både døpt og konfirmert i kirken - mer av tradisjon enn av tilhørighet til statsreligionen, må jeg innrømme. Ingen av foreldrene mine har vært noe påtrengende med livssyn av noe slag, jeg har stått helt fritt til å utforske forskjellige ting. Skjønt jeg har alltid vært en del av kirketurene hver påske da vi gikk på barneskolen, og jeg har lært spennende ting om historien bak kristendommen i KRL. (som det het da jeg gikk på skolen. Nei og nei, nu føler jeg meg gammel.) Poenget mitt kommer nå: da jeg gikk på barneskolen var det en egen opplevelse å få lov til å være med i kirken (det var også de eneste gangene jeg var i kirken: enten i forbindelse med skolen eller familiebegivenheter). Vi sang en påskesang under en gudstjeneste en gang, og etterpå fikk vi sitte oppe på galleriet og høre resten av gudstjenesten derfra. Det var alltid litt kjedelig å høre presten snakke, men spennende å sitte helt øverst og måtte være helt stille, og se meg mett på de flotte blyglassvinduene i mosaikk med forskjellige bilder av Jesus... Det jeg prøver å komme frem til, er at jeg følte meg for det første ikke utenfor på noen måte siden jeg fikk være med i kirken, og jeg husker jeg var mer opptatt av å være i kirken og synge og være der med vennene mine enn jeg var opptatt av å lære om kristendommen. Siden har ikke dette hatt noen påvirkning på meg når jeg prøver å definere mitt livssyn; jeg regner ikke meg selv som kristen nå, men har tatt vare på minnene om kriketurene, som jeg kun har gode assosiasjoner med.

Jess, dette ble svært langt og koker egentlig ned til at mitt forslag er følgende:
la barna delta, men fortell dem på forhånd at de, når alt kommer til alt, bestemmer selv hva de vil tro på (hvis det er det du syns, Heksepusen). Når de blir store nok, vil de sannsynligvis ta sine egne valg uansett. :mozilla_smile:
Antall ord: 429

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Heksepusen »

Lilja bare for å si det veldig klazr jeg syns ikke du sporet av, det at du forteller om dine opplevelser i forhold til dette er jo mer opplysende enn mye annet.
Bare den historien med koranen var jo nyttig lese stoff og en veldig viktig info for ungen og oss voksene.

Så får jeg svare Dallas så pent jeg kan og ja jeg høres sikkert veldig grusom ut nå og noen tenker sikkert at er helt på bærtur som mor, menb det er vel slik vi har funnet ut at passer ting best hos oss.
På en måte feirer vi jul, men kansje ikke helt som andre.
Vi har tre, middag og gaver til barna men vi har styrt unna de store sammlingen med famile og slikt. Julebudskape får jo minsten servert i barnehagen og det er jo greit.
Påske egg er faktis noe ungen her i huset ikke vil ha, de trives best med å få mammas godtebolle fylt til randen med godt i stede, selve påskebudskape har jo ungen i skolen og barnehagen og ingen av oss voksen har skat noe på det.

Jeg syns det er litt viktig slik som Lilja skriver at det er viktig og informer barna om alle relgioner og gi dem kunnskap om dem, ikkie hjernevaske dem ( Det gjelder all relegion).
Jeg har jo selv hvert i fasen hvor jeg søkte etter det som passet for meg og det er der kunnskapen om religionene kommer inn.

Diabless: forslaget ditt er bra og minsten her i huset har jo sine meninger om ting alt. Hadde det hvert opp til henne hadde ikke kristendommen hvert der tror jeg, men som jeg har sakt høyt og tydelig mange ganger her i huset så er det viktig og vite litt om alt det mennske tror på og at dette må hun i bunn finne ut av selv (alle barna her i huset har fått den reglen der)
Det er jo mulig hun blir litt på virket av familen for her har vi jo meg som tror på mitt gubben som ikke tror på noe, eldtejenta som tror på det samme som meg, nest eldste som ikke vet enda hva han tror på, så nr tre som driver og finner det ut og minsten som har erklert at hun bare er en del av noe stort.
Så tråden ble vel starten mest for å få innspill fra andre voksene også, for jo vi voksene har så lett for å kjøre seg fast i sine gammle spor av tror og kunnskap.
Antall ord: 431
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Divine Spirit »

Dallas skrev:Bare ett par spørsmål til trådstarter.

Feirer dere ikke jul heller?
Jul har ikke noe med Kristendom å gjøre i det hele tatt. Jul er noe som har blitt feiret lenge før kirken kom in i bildet. Hverken juletre eller julegaver har noe med kristendom å gjøre. Ikke ordet Jul heller, det er et ord fra romertiden. Mange moderne land bruker ordet Christmas som jo ihvertfall antyder noe kristent. Men her i nord har vi til og med beholdt det gamle ordet jul.

Får ikke poden påskeegg med godterier i påsken?
Påskehare med påskeegg er en hedensk tradisjon og har heller ikke noe med kristne tradisjoner å gjøre. Hvis du går i kirken og lytter til prestens prekan, (som er det kristne budskap) så vil du ikke høre noe om hverken juletre, julegaver, eller julemat. Heller ikke noe om påskekyllinger, påskeharer eller påskeegg fylt med godteri.

Verdigrunnlaget og tro kommer mer fra foreldrene, men når det gjelder å skille seg ut kan barn være grusomme!
Her er jeg helt enig med deg. Det er viktig å ikke skjerme barnen. Og når det gjelder tradisjoner, så er det jo fint om barna får lære seg noe om hvordan de er.



Jeg ville igrunn bare vise at vi som tradisjon her i nord ikke har spesielt kristne tradisjoner. Måten vi feirer høytidene er igrunn svært hedenske. I Norge brukes ordet St:Hans om midsommerfeiringen, men i Sverige lever ordet midsommer kvar. Hvis vi ser på hvordan kirken gått langt med å legge sine høytider oppå de gamle feiringene for å "kvele" det tradisjonelle, så kan man nesten le seg ihjel. Legge Jesus fødsel på vintersolstand, slik at vi lissom skal feire noe annet. Nå skal det sies at det er bevist at Jesus IKKE er født i juletider, men på høsten, tror at det er i oktober? Siden dette er et fakta, så sier nå de kristne at det spiller ingen rolle når man feirer Jesus fødsel. Bare det er jo litt komisk! :)
-Ok, jaja, han var ikke født da, men vi kan jo feire det da allikevel!

Det samme med midsommer. Vi legger Johannes døperen sin dag på den samme dagen som folk i alle tider feiret sommersolstand...
Antall ord: 396
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Moonstone »

Hva ønsker vi å oppnå ved å lære barn gamle overbevisninger fra en verden helt annerledes enn nå?
Er det ikke snart på tide med et nytt kapittel?
Er det ikke snart på tide å sette strek for det som har vært, ta med den største visdommen fra den gang, og lage nye verdier basert på nyere erfaringer og legge grunnlaget for en ny og bedre verden enn den gamle, som var kriget og revet i stykker av Religiøs fanatisme og fanatisk stolthet?

Da må vi isåfall være veldig obs på hva vi lærer barna våre.
Det å lære om overbevisninger fra den gamle værden i barneskolenivå ser jeg på som direkte usunt, da så små barn ikke er i særlig stand til å skille fantasi og virkelighet.
Som Hekate skrev lenger opp, kan slike overbevisninger som Himmel/Helvete lede til store skader i psyken til barna i form av angst, depresjoner osv.
Langtids-effektene MÅ IKKE undervurderes.
Det grenser nesten til hjernevasking av barn, værtfall det eldre skolesystemet jeg selv opplevde.

Det er på tide med en enda større reformasjon av skolesystemet.
Religion synes jeg kan vente til ungdomsskole nivå. Kanskje først da er man klar for fordypning av antikkens tanker og overbevisninger.
Etikk og filosofi rundt etikk, burde nok være med fra barneskolen, men da kun SANN etikk basert på vår nyere menneskelige erfaring, og ikke basert på antikkens Religiøse overbevisninger og samfunnsregler som gjaldt den gang verden var helt annerledes.
Antall ord: 255
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av ludoburgero »

Astarte skrev:Det er en prinsippsak for meg at tro og kunnskap ikke blandes, spesielt i undervisningsøyemed.
Intenst enig med tante her! :notworthy:
Jeg respekterer andres tro, men i vårt samfunn i dag er det ekstra viktig å la tro være en privatsak.

Men det er jo min mening ;)
Enig med deg her også, men jeg tror det blir vanskelig å la seg gjøre.
Tro er en "felles sak" som folk holder sammen om.
Det er, enten vi liker det eller ikke, et bindende ledd i samfunnet - og samtidig er det forklaringer på ting vi enda ikke vet. At religioner derimot institusjonaliseres og praktiseres i f.eks. utdanningssystemer er for meg veldig rart, dersom det ikke sidestilles 100% objektivt (tilstrebet da) sammen med de andre religionene som finnes. Altså for kunnskapen om religionenes skyld.

Alt annet blir kraftig feil, slik du først var inne på.
Antall ord: 147
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Moonstone »

Dette med religion i skolen, og at dette kan skape splid og irritasjon er vel noe vi alternative merker oss spesielt i disse tider..
Skolen skal jo i utgangspunktet være religionsnøytrale, men det merkes fort at kun er en teori de ikke har satt i praksis.
90% av RFL i læreplanen for min datters trinn er Kristendom og Kristne tradisjoner.
Skolen til den ene dattera mi har som tradisjon å gå i Kirken rett før Jul, noe jeg IKKE er enig i.
Det skaper et kjipt dilemma for oss foreldre som ikke er enig i dette, fordi skolen ikke er flinke til å ordne noe anet alternativt opplegg til barna som ikke blir med, så de kan føle seg tilsidesatt.

Jeg er helt ærlig drit lei av å bli overkjørt av A4-samfunnet når det gjelder slike ting!
De har INGENTING med å forme unge mennesker eller preke/fremheve et spesielt livssyn på skolen.
Flere og flere våkner opp fra det sukkersøte naive gamle tradisjonstullballet som folk fortsatt driver med i landet her, og nå må skolen og systemet snart se å følge etter!

Blir grinete av at ANDRES begrensninger og overbevisninger går ut over MEG..
Måtte bare få det ut :bat :coffe2
Antall ord: 208
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Paranomia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 663
Startet: 09 Jan 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Paranomia »

Er mer eller mindre enig med deg, Moon. Men skal man tenke sånn så blir det litt vanskelig. Vi har hatt om noe annet enn kristendom ÈN gang (kanskje to, hvis man ser bortifra prosjektarbeid), men det er da ikke dermed sagt at læreren vår eller skolesystemet er idioti. Det spørs hva man gjør ut av det også, og det spørs på hvilken lærer som lærer bort hva. Læreren vår passer på å si ; FOR de som tror på det, så blablabla osv. Hadde han sagt; det er sånn det er, så hadde det vært noe annet. (Oyda, dette ble rotete) Igjen så spørs det på lærere og hvert individuelle skolesystem. På skolen vår er det tradisjon at de som VIL drar i kirken, men de som ikke vil, blir igjen på skolen. Man trenger ikke melding el. liknende heller. Jeg er kjempefornøyd med at det er sånn, fordi da skjønner jeg egentlig bare hva jeg ikke skal tro på.

Og dette med skolen til dattera di; jeg har aldri opplevd det sånn, men hvorfor ikke bare holde henne hjemme? Så skriver du evt i meldingsboka at det ER for dårlig alternativt opplegg for de som ikke blir med.
Antall ord: 218
"Du har retten til å forholde deg taus.
Alt du sier vil bli feilsitert og brukt i mot deg."

I'm a member of CSI: Can't stand idiots

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Moonstone »

Jeg fritar dattera mi for sånt, med å sende mld til skolen om fritak.
Men det er liksom hele prinsippet med det som blir for dumt, hvorfor skal det være så hersens vanskelig å la lærernes og rektors private livssyn bli igjen hjemme, og være nøytral på skolen?
Jeg konfronterte rektor med det med at alle skulle til Kirken i Jula, og hun sa bare at sånn var det, og at skolen hadde hatt det som tradisjon lenge.
Menneskerettighetsdomstolen mener noe anet, at livssyn ikke skal frontes på noen måte i skoler i Europa. Denne saken har Humanetisk forbund fått MEDHOLD i, og nye rettningslinjer har blitt sendt til skoler ang dette.
Men noen skoler er trege eller nekter å omstille seg etter det.
Synd å se at naive Normenn fortsatt går på autopilot som vanlig, å bare lar ting skure å gå.
Men enkelte av oss finner oss ikke i det.
Det er nødt til å skje endringer og diskusjoner med gode løsninger på slike ting snart, ellers kommer det sikkert til å bygge seg opp mot en kraftig konfrontasjon om ikke lenge.
Norge blir mer og mer splittet i slike syn, og å bare la det skure å gå som før, er IKKE svaret eller en løsning på problemet, det bare gjør ting enda værre.
Systemet motarbeider oss som ønsker noe anet, rett og slett.
Om massene ikke er klare for å feire Jul uten Jesus eller Kirken, er vel for f... ikke mitt problem, eller skal gå ut over meg?
Men det er akuratt det det gjør.. :bat
Antall ord: 265
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Relegion i skolen.

Innlegg av Heksepusen »

Monn jeg er totalt enig med deg.
Vi fikk fritak vi da fra kirken men eller har dette med jule"budskape" stååt øyt herogså, noe minsten her i huset har vist læren sin at andre tror på noe annet.
Antall ord: 41
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links