Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynReligiøse som har gått over til andre siden?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
geysirland
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 162
Startet: 24 Okt 2008 16:48
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag
Blitt takket: 4 ganger

Religiøse som har gått over til andre siden?

Innlegg av geysirland »

Satt å tenkte på noe idag. Det er mange tror det er ett liv etter dette. Den såkalte Andre siden.

Tenker f.eks på bestemora mi som var litt religiøs. Hvordan har de opplevd overgangen? Har det stemt med demmers tro? Jeg mener når så mange har hatt kontakt med de på andre siden så må vel noen fått vite noe om hvordan de som trodde på gud og jesus oppfatter livet etter døden? Er det himmelen?
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Religiøse som har gått over til andre siden?

Innlegg av Moonstone »

geysirland skrev:Satt å tenkte på noe idag. Det er mange tror det er ett liv etter dette. Den såkalte Andre siden.
Tenker f.eks på bestemora mi som var litt religiøs. Hvordan har de opplevd overgangen? Har det stemt med demmers tro? Jeg mener når så mange har hatt kontakt med de på andre siden så må vel noen fått vite noe om hvordan de som trodde på gud og jesus oppfatter livet etter døden? Er det himmelen?
Dette har jeg også tenkt på mange ganger.
Jeg tror nok at den gamle religiøse generasjonen fikk en aha opplevelse da de gikk over, og en lettelse kanskje, at det ikke var slik de var overbevist om?
Kanskje til og med anger for at de levde et liv hvor de forsaket alt mulig av frykt for et Helvete, som ikke var der når de gikk over?

Men mye kan faktisk tyde på at de tankene vi gjør oss mens vi lever, er med på å farge erfaringen vi får av etterlivet, eller tilstanden mellom de fysiske liv, som jeg kaller det.
Dette kommer klart frem i NDO(nær døden opplevelse), der personer får forskjellige opplevelser, basert på hva de trodde møtte dem..
Da er det isåfall veldig viktig at vi skaffer oss et positivt bilde av døden før vi dør? ;)

Buddistene tror dette, og når en person dør, sitter det alltid en munk ved siden av den avdøde for å geleide sjelen videre forbi negative "hinder" sjelen kan havne i, og rett til Nirvana, som er en positiv state of mind og opplevelse.
Det betyr ikke at de positive eller negative opplevelsene faktisk HAR en eksistens i seg selv, men kun som illusjoner skapt av sinnet/sjelen selv, da alle "tanker" sjelen gjør seg på den andre siden, umiddelbart manifisteres som en opplevelse.
Antall ord: 320
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bjørnp1
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 08 Mai 2010 23:02
13

Re: Religiøse som har gått over til andre siden?

Innlegg av Bjørnp1 »

MIN mening her..er vel at hver enkelt , vil erfare dette...før eller siden..Jeg har min tro..på noe godt..der motvekten blir ,,noe ondt,, ! Den andre siden her..blir vel Evigheten..himmelen..reinkarnasjon,osv..Hva er Spøkelser-Gjenferd-Ånder-Energier ?
Er dette rester ,,fotografiske tidsavtrykk,, ? Er det sjele vandring ? Er det å ,,være i limbo,,? ( i en mellom-vente fase,) eller er det null& niks ? Hva vi selv velger å tro..eller blir VALGT til å tro..er for mange, personlig..udiskuterbart tema..eller en åpen innstilling..der muligheter kan være fristende..med tanke på å bli f.eks. gjenfødt..få en ny sjanse..o.l.
MIN tro på det gode i livet..i verden..er noe som kom TIL meg..ikke noe jeg valgte selv.Det begynte som et indre rop til meg selv, om å få opp øynene, åpne hjerte og sinn..for å motta det jeg tror på.Det er jo nødvendig med input..men fra hvor..? Å lese meg til en ,,tro,, er feil.En indre overbevisning , blir riktig i mine ører ! Fra barnsben av , har jeg kjent en virkelig sterk dragning mot en Gud..en altoverveiende kraft..med mange navn..alt ettersom hvor i verden man ble født. Bare Gud,s navnet, er en mengde med navn, basert på egen overbevisning..Energi..er et ord , jeg ikke får meg til å bruke, for ofte..Men når det er vanskelig å klassifisere..er det greit nok.Den andre siden..er dette et bastant utrykk, ser jeg ingen muligheter for ,,kontakt,,der ,,noen,, kommer tilbake, for å fortelle oss , Hvem, Hva ,Hvor..,,er ;så vidt jeg vet klin umulig..HER kommer ordene :, Overtro, Paranormalt, Overbevisning,, til sin rett.Vi VET ikke..Som boka sier..:,,La de døde i fred..De skal jeg ta meg av,,!! Greit nok..Men hvis de tar kontakt med oss...hva da ? B.P.
Antall ord: 313
Det er det jeg IKKE vet, som jeg er nysjerrig på.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Religiøse som har gått over til andre siden?

Innlegg av Moonstone »

Bjørnp1:

Jeg tror alle her inne har startet med et indre rop etter klarhet og hunger etter å få vite og oppleve noe mer, svaret på Universets gåter.
Hvem er vi, hvorfor er vi her, finnes det flere dimensjoner enn vi kan se, osv.

Forskjellen ligger i hvor vi leter etter svarene, og svarene vi får eller selv ønsker å få.
Noen tar til seg andres "sannheter", noen studerer selv, og gjør seg opp sin egen mening og tolkning ut fra det, noen vil ikke ta standpunkt og vil være åpen for mange mulige svar.
Jeg tror vi underbevisst velger dette selv, hva vi vil ta til oss og ikke, alt etter personlighet, ønsker, drivkraft, oppvekst, miljø, idealer, hvem vi tror at vi er eller ØNSKER å være.

Jeg, for eksempel, ønsker en åpen løsning på slike spørsmål, med mange mulige svar.
Å kun gå for ETT er for meg snevrende og begrensende.
Siden jeg ikke liker å bli begrenset, velger jeg bevisst åpen løsning.
Det er selvfølgelig noen svar jeg finner mer plausible enn andre, men jeg liker ikke å være for bastant i åpne filosofiske spørsmål som vi mennesker enda ikke har klart å vitenskaplig bevise.

Vanemennesker derimot, ØNSKER at sin Religion er sann, da den gir dem styring og trygghet i livet. De trenger å føle at noe passer på dem, og styrer dem..og liker ikke å bli stilt spørsmål ved da det rokker ved dems grunpillarer i livet.

Mennesker som er overbevist om at det enten venter en gulrot i enden, eller straff, velger nok også dette underbevisst eller også kanskje bevisst? De trenger vel kanskje noe som driver dem, en belønning for strevet?
Antall ord: 288
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bjørnp1
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 08 Mai 2010 23:02
13

Re: Religiøse som har gått over til andre siden?

Innlegg av Bjørnp1 »

Moonstone skrev:Bjørnp1:

Jeg tror alle her inne har startet med et indre rop etter klarhet og hunger etter å få vite og oppleve noe mer, svaret på Universets gåter.
Hvem er vi, hvorfor er vi her, finnes det flere dimensjoner enn vi kan se, osv.

Forskjellen ligger i hvor vi leter etter svarene, og svarene vi får eller selv ønsker å få.
Noen tar til seg andres "sannheter", noen studerer selv, og gjør seg opp sin egen mening og tolkning ut fra det, noen vil ikke ta standpunkt og vil være åpen for mange mulige svar.
Jeg tror vi underbevisst velger dette selv, hva vi vil ta til oss og ikke, alt etter personlighet, ønsker, drivkraft, oppvekst, miljø, idealer, hvem vi tror at vi er eller ØNSKER å være.

Jeg, for eksempel, ønsker en åpen løsning på slike spørsmål, med mange mulige svar.
Å kun gå for ETT er for meg snevrende og begrensende.
Siden jeg ikke liker å bli begrenset, velger jeg bevisst åpen løsning.
Det er selvfølgelig noen svar jeg finner mer plausible enn andre, men jeg liker ikke å være for bastant i åpne filosofiske spørsmål som vi mennesker enda ikke har klart å vitenskaplig bevise.

Vanemennesker derimot, ØNSKER at sin Religion er sann, da den gir dem styring og trygghet i livet. De trenger å føle at noe passer på dem, og styrer dem..og liker ikke å bli stilt spørsmål ved da det rokker ved dems grunpillarer i livet.

Mennesker som er overbevist om at det enten venter en gulrot i enden, eller straff, velger nok også dette underbevisst eller også kanskje bevisst? De trenger vel kanskje noe som driver dem, en belønning for strevet?
SVAR :
Hei,Moderator Moon.siden jeg er såpass ny her, vil jeg være forsiktig..i å fremstille ,,mine,, sannheter og valg.En tiltrekning mot det Indianske..Nord Amerikanske delen..har fulgt meg fra barnsben..+ en Guds tro..Å diskutere slikt, syns jeg er vanskelig..MEn å svare på spørsmål..i opplysningsform..er noe annet.Også det kan bli noe personlig, slik at P.M. blir vel brukt til slikt. Ellers er jeg selv, også såpass åpen om overnaturlige fenomener..at dette er årsaken til min deltagelse her i Paranormalt..Egne evner..ønskes bekreftet..,,gaver,, osv.. Jeg tror også på , det enkeltes individs rett til sin egen oppfatning.mitt problem er presentasjons-formen av slikt..Det jeg tenker i den forbindelse..blir ,,diskusjonen,, med den som vil omskrive bibelen..det er det jeg mente med ,,tull,, i mitt innlegg..Et slikt emne..er for stort og for omfattende, til å bare slenge ned på en side..Der er et ..f.eks. seminar..et diskusjonsforum..e.l. mer egnet..gr.plassmangel og seriøsitet.ting har lett for å gli ut..når debatter overopphetes..MEN alle har jo lov til å flagge sine standpunkter..men påvirkning via uaskligheter,,som å omskrive bibelen,,blir for useriøst for meg..Der,,tull,, ordet ble brukt..muligens feil, av meg..:)) Ønsker man å bli tatt seriøst..vil jeg derfor.være forsiktig med noen bombastiske utsagn..ala :,,Du har feil-JEG har rett,, osv..:)) En mer vennskapelig kappestrid er o.k. over en kaffe kopp..hilsen Bjørn.
Antall ord: 543
Det er det jeg IKKE vet, som jeg er nysjerrig på.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Religiøse som har gått over til andre siden?

Innlegg av Moonstone »

Bjørnp1 skrev:Hei,Moderator Moon.siden jeg er såpass ny her, vil jeg være forsiktig..i å fremstille ,,mine,, sannheter og valg.En tiltrekning mot det Indianske..Nord Amerikanske delen..har fulgt meg fra barnsben..+ en Guds tro..Å diskutere slikt, syns jeg er vanskelig..MEn å svare på spørsmål..i opplysningsform..er noe annet.Også det kan bli noe personlig, slik at P.M. blir vel brukt til slikt. Ellers er jeg selv, også såpass åpen om overnaturlige fenomener..at dette er årsaken til min deltagelse her i Paranormalt..Egne evner..ønskes bekreftet..,,gaver,, osv.. Jeg tror også på , det enkeltes individs rett til sin egen oppfatning.mitt problem er presentasjons-formen av slikt..Det jeg tenker i den forbindelse..blir ,,diskusjonen,, med den som vil omskrive bibelen..det er det jeg mente med ,,tull,, i mitt innlegg..Et slikt emne..er for stort og for omfattende, til å bare slenge ned på en side..Der er et ..f.eks. seminar..et diskusjonsforum..e.l. mer egnet..gr.plassmangel og seriøsitet.ting har lett for å gli ut..når debatter overopphetes..MEN alle har jo lov til å flagge sine standpunkter..men påvirkning via uaskligheter,,som å omskrive bibelen,,blir for useriøst for meg..Der,,tull,, ordet ble brukt..muligens feil, av meg..:)) Ønsker man å bli tatt seriøst..vil jeg derfor.være forsiktig med noen bombastiske utsagn..ala :,,Du har feil-JEG har rett,, osv..:)) En mer vennskapelig kappestrid er o.k. over en kaffe kopp..hilsen Bjørn.
Ja, helt enig.
Det er egentlig altfor stort, og kan best utdypes gjennom diskusjon over en kaffe eller et seminar ;)
Et "Du tar feil-Jeg har rett" scenario er ikke intressant uansett, det fører ingen steds hen, bare stagnerer. En åpen diskusjon med fokus på vekst er det eneste intressante..

Uansett er det fint at det kommer flere her, som deg, som er engasjert i slike emner, og som er litt åpen for debatt, og ikke bare kun proklamere sin urokkelige sannhet og ferdig med det.

Sva marga :salute:
Antall ord: 344
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bjørnp1
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 08 Mai 2010 23:02
13

Re: Religiøse som har gått over til andre siden?

Innlegg av Bjørnp1 »

YO.Moonstone..Der har du evig rett. Det er vel ingen emner her inne..som man kan være kattegorisk på..Et ja-nei svar på et forum..de ville jeg ikke deltatt.. :!:
Det burde ikke være så veldig vanskelig, å få på bena et årlig treff e.l. ?! Det er så mye av interesse...så mange spørsmål..der egentlig spørsmålene, er det vesentlige..Et svar føder gjerne , enda flere spørsmål..så er dansen igang :)) Paranormalitet..var noe vi klassifiserte all tro på, i det kruset jeg gikk, bibelskolen..Hadde tatt flere ,,kurser,, hvis det gikk an..gjerne i andre tema,er..Utdyping av emner..temaer..er såpass interessant , at en week-end, bare blir ert-ert- mer...og enda mer..interesse..Undersøkelser av ,,Haunted places,, er veldig interessant..Var innom kirkeruinene på Kløfta..der de påstår..satanister drev offring, hadde møter og seremonier..MEN det var såpass ubehagelige ,,vibrasjoner,, der..at vi måtte gå !!
Uansett..det blir fint å være her inne, lese og lære..ALL tro, er jo en form for overtro..vi tror på noe som ikke kan sees..Kan man DET, blir det jo viten..! O.K. vi maile,s..Bjørn 8)
Antall ord: 212
Det er det jeg IKKE vet, som jeg er nysjerrig på.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links