Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHvorfor tro på GUD?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av markoberto »

Fra vi var små har vi lert å tro på gud, enten fordi vi har valgt det eller foreldrene våre har gjort det. Men til dere som går i kirken, ver så snill å ikke bruk tid på dennslags. Dere fortjener bedre! Nå er livet, og det skal leves ut i kvalitet. Gud finnes ikke, og bevisene er overvelmende. Hvor mange ganger har ikke kirken tatt feil, og vitenskapen har hatt rett? Tenk på hvor mange store menn som ville fram her i verden, menn ble drept av kirken, fordi "jorden, den var flat." "jorden, den er i sentrum av alt".. Og spør vi du kristne om bevis, får vi "det står i bibelen" og "det handler om tro". Eg tror ikke på Donald Duck fordi dett er pocketbøker av han. Dere tror på gud fordi dere har bestemt dere for det! Att den avanserte og inteligente menneskeheten har trodd på noe sånt, så lenge, er flaut. I framtida vil mennesker se til bake på dette og le, akkuratt som vi gjør med vikingene og deres guder. Eg er ikke sure på noen av dere, og eg er ikke ute etter å fjerne troen deres, men, eg synes dere fortjener å bruke tid på noe annet. Ikke for å støte noen, men eg mener att kristendommen er borte innen 500 år.

PS: Før du spør, les gjennom postene nedover, kanskje svaret ligger der ;)
Sist redigert av markoberto på 03 Jun 2010 17:58, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 239
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av 30cm »

Det er vel bare ett par skrullinger oppå ei berghylle som tro på gud.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av ludoburgero »

Alle tror på Gud.
Ingen er bare uenige om hva det er.

(redigert: tenk jeg skrev "enig" istedenfor "uenig", gitt...)
Sist redigert av ludoburgero på 03 Jun 2010 08:00, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 20
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av zind »

Det ironiske er at det er overveldende beviser på både den ene og den andre siden. Tro meg, det er veldig lett å finne nøyaktig det man leter etter ;)

Jeg liker ikke begrepet gud, fordi jeg syntes det er alt for mange dårlige koblinger og feil assosiasjoner knyttet til det, likevel fortsetter jeg å bruke det nettopp fordi synonymene og alternativene er tilsvarende misvisende eller teite. For meg er ikke gud personifisert, og skulle h*n være det så ler han bare av at jeg bruker dette hellige ordet med liten bokstav, ser det humoristiske i det. Men at det er en mening, en kilde alt springer ut ifra og mange andre former for bevissthet enn det som finnes på denne planeten; et helt klart ja fra meg.

Kristendommen har vel begynt å miste fotfeste sitt her i Norge i allefall? Gi det et par generasjoner så er vi vel snart ateister eller newagere hele gjengen :roll: Jeg elsker kirkebygg da, håper for guds skyld ingen skal begynne å rive de i opprør en gang i fremtida. Det er masse energier i kirker, en spesiell atmosfære, der føler jeg ofte at jeg kobler meg lettere opp mot noe.
Antall ord: 201
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Moonstone »

markoberto skrev:Fra vi var små har vi lert å tro på gud, enten fordi vi har valgt det eller foreldrene våre har gjort det. Men til dere som går i kirken, ver så snill å ikke bruk tid på dennslags. Dere fortjener bedre! Nå er livet, og det skal leves ut i kvalitet. Gud finnes ikke, og bevisene er overvelmende. Hvor mange ganger har ikke kirken tatt feil, og vitenskapen har hatt rett? Tenk på hvor mange store menn som ville fram her i verden, menn ble drept av kirken, fordi "jorden, den var flat." "jorden, den er i sentrum av alt".. Og spør vi du kristne om bevis, får vi "det står i bibelen" og "det handler om tro". Eg tror ikke på Donald Duck fordi dett er pocketbøker av han. Dere tror på gud fordi dere har bestemt dere for det! Att den avanserte og inteligente menneskeheten har trodd på noe sånt, så lenge, er flaut. I framtida vil mennesker se til bake på dette og le, akkuratt som vi gjør med vikingene og deres guder. Eg er ikke sure på noen av dere, og eg er ikke ute etter å fjerne troen deres, men, eg synes dere fortjener å bruke tid på noe annet. Ikke for å støte noen, men eg mener att kristendommen er borte innen 500 år.
Bra, du har kommet langt med tankene, fornuften og filosofien din ;)
Det er riktig det du sier: Mennesker tror på Guder fordi de selv ØNSKER at det er sant og at det SKAL være sånn.
Og disse gamle normene og perspektivene fra antikkens verden fortsetter å ha påvirkning enda NETTOPP fordi nye generasjoner fremdeles lærer dette fra de er små. DER ligger problemet.
Mange mennesker går på autopilot, uten å være kritiske, og lærer bort dette av "tradisjon" uten å tenke over hva de faktisk lærer bort, og hvorfor de gjør det.
Vi må rett og slett SLUTTE å lære/indoktrinere nye generasjoner om Bibelen og alle dens regler, løfter om evig pine og den slags, og begynne med å lære de NYERE verdier basert på hva vi vet NÅ, mot en verden og ideal vi ønsker å oppnå.
Først da vil vi få forandring.

Jeg vil tippe at Religioners jernhånd vil forsvinne enda fortere om flere går aktivt inn for det.
Kirkens makt her i landet er nok helt borte innen en ca 100 års tid tenker jeg.
I midtøsten tar det nok lenger tid.... Der er jo folk helt fanatiske enda :roll:
Antall ord: 430
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av ludoburgero »

Påstand:

Grunnen til at folk tar total avstand fra religion (det er ikke mulig, egentlig) er fordi de er redde for å bli tilbøyelige nok til at kristendommen eller andre offisielle religioner blir sannhet for dem.

Det er egentlig bare frykt.

Jeg synes det står mer respekt av å kunne finne noe bra med alt og være villig til å vurdere enhver mulighet av de teorier og historier som finnes, selvsagt med et kritisk blikk i behold.
Kommer overhodet ingenting godt utav å fornekte eller ignorere noe som helst, det være seg følelser, meninger, andres synspunkter, opplevelser - alt sammen av både positiv og negativ karakter.

For det er ved å lytte og se at man forstår. Ignoranse gjør en mann ensporet.
Antall ord: 125
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Kiara »

Har vi bevis for hva som finns, som vi ikke kan se? Neppe... Men jeg tror at det finnes noe som er høyere enn allt her i verden! Hva vi kaller det er neppe viktig.. Jeg tror ikke på det jeg lærte på søndagskolen, og skolen. Og en stund misslikte jeg all religion, fordi den var så undertrykkende, og har skapt så mye krig. Og slemme menn missbruker dens makt over barn og kvinner... i guds navn! FY F.... Kvalmt.... :?

Men jeg tror det finnes en god skapermakt, som jeg mest naturlig kaller Gud, eller den høyeste skaper over allt som er.
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
solaya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 18 Mai 2010 21:39
13
Kjønn (valgfri): Frøken
Lokalisering: Harstad

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av solaya »

Jeg er av den oppfatningen at det er godt og ha noe og tro på, hva det heter er ikke altid like viktig.
Personlig tror jeg vel ikke på Gud som den guden vi leser om i bibelen.
Jeg tror at det finnes en høyere makt som rår over oss og har en innvirkning på oss.
Tror jo det er er en grun til at vi har hjelpere de er jo sendt til oss for og geleide oss hjenom livet og gi oss hjelp i tøffe tider.
Men du er selv den største Guden og den som kan styre selv. Det er ingen andre en deg som velger dine handlinger i livet men vi lar oss påvirke både av neggativ og possitiv energi ;-)
Antall ord: 129
Størst av alt er kjærligheten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Moonstone »

Nå har ikke trådstarter skrevet om anet enn Jødenes Gud Jahve, som det står om i Bibelen.
At vi kan ha vårt personlige bilde av et "høyere system" eller "skapende kraft" har jo egentlig ingenting med begrepet "Gud" å gjøre, da "Gud" blir brukt hånd i hånd med Jødenes/Islams Gud.

Så da spør jeg deg trådstarter:
Mener du alle menneskers oppfatning av "et høyere system/kraft/Årsak" eller kun Gud i religionene?
Antall ord: 84
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av markoberto »

Moonstone skrev:Nå har ikke trådstarter skrevet om anet enn Jødenes Gud Jahve, som det står om i Bibelen.
At vi kan ha vårt personlige bilde av et "høyere system" eller "skapende kraft" har jo egentlig ingenting med begrepet "Gud" å gjøre, da "Gud" blir brukt hånd i hånd med Jødenes/Islams Gud.

Så da spør jeg deg trådstarter:
Mener du alle menneskers oppfatning av "et høyere system/kraft/Årsak" eller kun Gud i religionene?
Kanskje begge deler når du nevner det. Men her siktet eg til "gud, han der oppe, skaperen av alt"
Antall ord: 106
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av markoberto »

Moonstone skrev:
markoberto skrev:Fra vi var små har vi lert å tro på gud, enten fordi vi har valgt det eller foreldrene våre har gjort det. Men til dere som går i kirken, ver så snill å ikke bruk tid på dennslags. Dere fortjener bedre! Nå er livet, og det skal leves ut i kvalitet. Gud finnes ikke, og bevisene er overvelmende. Hvor mange ganger har ikke kirken tatt feil, og vitenskapen har hatt rett? Tenk på hvor mange store menn som ville fram her i verden, menn ble drept av kirken, fordi "jorden, den var flat." "jorden, den er i sentrum av alt".. Og spør vi du kristne om bevis, får vi "det står i bibelen" og "det handler om tro". Eg tror ikke på Donald Duck fordi dett er pocketbøker av han. Dere tror på gud fordi dere har bestemt dere for det! Att den avanserte og inteligente menneskeheten har trodd på noe sånt, så lenge, er flaut. I framtida vil mennesker se til bake på dette og le, akkuratt som vi gjør med vikingene og deres guder. Eg er ikke sure på noen av dere, og eg er ikke ute etter å fjerne troen deres, men, eg synes dere fortjener å bruke tid på noe annet. Ikke for å støte noen, men eg mener att kristendommen er borte innen 500 år.
Bra, du har kommet langt med tankene, fornuften og filosofien din ;)
Det er riktig det du sier: Mennesker tror på Guder fordi de selv ØNSKER at det er sant og at det SKAL være sånn.
Og disse gamle normene og perspektivene fra antikkens verden fortsetter å ha påvirkning enda NETTOPP fordi nye generasjoner fremdeles lærer dette fra de er små. DER ligger problemet.
Mange mennesker går på autopilot, uten å være kritiske, og lærer bort dette av "tradisjon" uten å tenke over hva de faktisk lærer bort, og hvorfor de gjør det.
Vi må rett og slett SLUTTE å lære/indoktrinere nye generasjoner om Bibelen og alle dens regler, løfter om evig pine og den slags, og begynne med å lære de NYERE verdier basert på hva vi vet NÅ, mot en verden og ideal vi ønsker å oppnå.
Først da vil vi få forandring.

Jeg vil tippe at Religioners jernhånd vil forsvinne enda fortere om flere går aktivt inn for det.
Kirkens makt her i landet er nok helt borte innen en ca 100 års tid tenker jeg.
I midtøsten tar det nok lenger tid.... Der er jo folk helt fanatiske enda :roll:
Vi er to! :D
Antall ord: 435
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av markoberto »

Kiara skrev:Har vi bevis for hva som finns, som vi ikke kan se? Neppe... Men jeg tror at det finnes noe som er høyere enn allt her i verden! Hva vi kaller det er neppe viktig.. Jeg tror ikke på det jeg lærte på søndagskolen, og skolen. Og en stund misslikte jeg all religion, fordi den var så undertrykkende, og har skapt så mye krig. Og slemme menn missbruker dens makt over barn og kvinner... i guds navn! FY F.... Kvalmt.... :?

Men jeg tror det finnes en god skapermakt, som jeg mest naturlig kaller Gud, eller den høyeste skaper over allt som er.
Så, hva har gud skapt? Menneskets evolusjon er bevist. Det vil si at bibelen lyver, og lyver den med en ting.. er det ofte flere.
Antall ord: 133
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Kiara »

Jeg tror heller ikke på bibelen. Men ingen mennesker vet hva som har startet det hele...
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Moonstone »

Kiara skrev:Jeg tror heller ikke på bibelen. Men ingen mennesker vet hva som har startet det hele...
Den Greske filosofen Aristotoles mente at hvorfor ikke var så viktig, men at hvordan vi faktisk lever mens vi har tjangsen, var det viktigste..

Han gikk altså imot læren til hans mester Platon.
Antall ord: 52
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Chronii
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 138
Startet: 12 Jul 2008 18:27
15
Kjønn (valgfri): Mann

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Chronii »

Fra nå av kaller vi "Gud" for "Den mørke, muligens bevisste energien som forårsaker diverse hendelser i Universet". Da høres det bedre ut for vitenskapsfolka :P
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links