Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHvorfor tro på GUD?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Bearchild »

Jeg kan forstå at folk blir kristne og tror på Gud. Hvis man ser på det som et kjærlighetsforhold;
Denne guden elsker og tilgir. Et ganske så uforpliktende forhold egentlig? ;)

Så greit å slippe å ta ansvar selv da! De 10 budene som regnes som byggesteiner i dette forholdet er egentlig ikke så vanskelige å følge.. og skulle man glemme seg bort litt og bedrive litt hor er det bare å si unnskyld, og man er tilgitt.

Noe annet enn å måtte forklare partneren hvorfor og gå igjennom dager, uker, kanskje tilogmed år for å få tilgivelse. Er man så heldig stilt at også partneren er en skikkelig kristen så er jo tilgivelsen selvsagt.

Og så finner man en menighet som passer inn i sin overbevisning av rett og galt. Menighetene finnes i alle varianter, fra de fromme, uskyldige, til de hvor man kan leve ut ekstreme overbevisninger vel vitende om at man bare tjener Gud og at hans kjærlighet til deg bare vokser og vokser. Han har tilogmed holdt av plass til deg og dine aller nærmeste i paradis,- alle de som ikke passer inn i din oppfatning av rett og galt havner lukt i helvete. Ò lykke!

Det må da vel føles godt? At veien ligger ferdig framfor en, møter man en hindring slår man bare opp i boka og blir rettledet videre? Tråkker man feil får man tilgivelse? Det føles sikkert så godt at man tilogmed føler intens kjærlighet til denne veilederen som vet og kan alt og aldri fordømmer.. og det er vel kjærligheten som er drivkraften til det meste?

Og så får bare vi djevelyngler finne oss i at kjærligheten er litt vrien å finne, vi som er så freidige at vi velger å tenke og ta ansvar selv. :lol:
Antall ord: 302
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av ludoburgero »

Slikt kan det også sies, Bearchild :lol:

Jeg ønsker egentlig ikke å være hånende ovenfor noen religion i det hele tatt, men jeg mener det er på sin plass å være kritisk mot det og hvordan det praktiseres. Dessverre er det så typisk mennesker å gi etter for billige triks med fin fremføring/innpakning.

Alt med måte, sier de. Da snakker de som regel om usunn mat eller rusmidler eller andre såkalte fornøyelser. Det samme gjelder alt, spør du meg. En kan dø av vannsjokk ved å drikke for mye av det på kort tid, en kan kreft av gulrøtter (pga. betakaroten, men da er det snakk om usedvanlige høye doser), og fisk inneholder jo tidvis en del giftstoffer og kvikksølv, og olivenolje avgir kreftfremkallende stoffer dersom det brukes i steking på over 190 grader.
Dette er jo ting man anser som sunt, og jeg tror helt sikkert mange er overbeviste om at det er sunt å være god og kristen også - men så blir de etter hvert fanatiske, og Gud betyr gjerne mer enn menneskeliv. Vi ser at Jehovas Vitner er så prinsippfaste at de ikke tillater blodoverføring, og da er det kanskje best at at et menneske dør når det egentlig kan reddes. Vi hadde også vår alles kjære Bob Marley - en mann jeg har stor respekt for - som dessverre valgte heller å dø enn å behandles for kreft i tåa si etter han skadet den under en fotballkamp, hvor den bare ble verre og verre. Fordi det var imot hans overbevisning av naturreligionen han hadde sluttet seg til. Hvis "Gud" mente han måtte dø, så var det meningen. Da tenker jeg som så:

"Hvor går grensen?" Altså, det fins muligheter for å holde oss i live via medisiner og medisinske inngrep. Er dette i mot Guds vilje? Bare fordi man tar ansvar og gjør noe selv? Det er for meg veldig merkelig... hva om man ikke har mat da, og ikke får tak i mat uten å måtte låne penger eller stjele mat? Skal man da heller sulte ihjel fordi det er "Guds vilje"? Hvor går grensen, nok en gang? Jeg har ikke nok penger i kontanter til å kjøpe meg et hus, og jeg må etter all sannsynlighet på lik måte som de fleste andre ta opp et lån... er det Guds vilje at jeg ikke har det? Skal jeg flytte ut på gaten?

Alle lever på lånt tid, vi er her alle uten særlig større grunn enn at vi skal leve livet med omtanke for hverandre og oss selv. Kardemommeloven er bedre enn de ti bud, deal with it.
Jeg synes det er på tide at vi tenker litt over de overbevisningene vi har. Alt med måte, sier jeg, for all overdrivelse kan være skadelig, uansett hvor godt det er... hvor sunt det er... Vi må alle stoppe opp iblant og tenke gjennom hva det er vi gjør og hvor det er vi går.

Voldsestetikk er et godt eksempel på hvordan vi har klart å fremdyrke en hatskultur uten sidestykke, og vi må bare tøye grensene videre. Vi aksepterer de mest groteske grusomheter i underholdningens navn. Og kjærlighet er noe som tar seg best ut i gamle grinesanger.

Vi ønsker nok å være veldig tøffe, men glemmer ut at vi på innsiden er mennesker. Og så finner vi erstatninger i f.eks. religion eller rusmidler eller andre ting vi kan skrive ifra oss ansvaret over våre egne liv med. Alle disse fluktmidlene gjør ikke saken noe bedre.

Noe vi ikke må glemme oppi alt dette er at det finnes kristne som ikke er så dobbeltmoralistiske heller. De lever som vanlige mennesker og det er kanskje nettopp troen på Gud som gjør at de finner trygghet og holder seg borte fra andre mer alvorlige problemer i livet. :)
Antall ord: 660
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Bearchild »

Dette kan vel også være en grunn..;

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/251393

" Sterkt troende mennesker lever et lengre og sunnere liv enn andre. Det viser en ny, stor internasjonal undersøkelse. "
Antall ord: 35
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av ludoburgero »

Interessant artikkel.
Forundrer meg ikke, og jeg synes det er veldig fint at noen har noe å tro på.

Tross alt er vi alle religiøse, enten vi er tilsluttet en "offisiell religion" eller ikke.

Vi tror på ting, og vi lærer oss å forholde oss til realiteter. Det er i utgangspunktet ikke noe galt i å tro. Det er noen skeptikere som krampeaktig tror det (hence the ordspill, ffs!), men det er noe vi alle gjør fordi vi simpelthen ikke vet alt. Og selv det vi vet er forsåvidt bare mer velmanifesterte antagelser basert på mer konkret og etterprøvbart grunnlag.

Sånn sett vet vi svært lite, om vi da vet noe som helst.
Og vi gjør alt vi kan for å bli sikre, hvilket er et tegn på at vi er kritiske og observante, og jeg tror det er meget sunt å ha en slik innstilling, så lenge vi ikke lukker oss helt med det.
Antall ord: 158
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Moonstone »

Bearchild skrev:Dette kan vel også være en grunn..;
http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/251393
" Sterkt troende mennesker lever et lengre og sunnere liv enn andre. Det viser en ny, stor internasjonal undersøkelse. "
I mye spiritualitet/alternativ livsstil inngår også avhold på rus/alkohol og sunn kost og livsstil.
Dette er selvfølgelig med på å forlenge livskvalitet og lengre liv.
Glade, optimistiske tanker hjelper også.
Det samme gjør det å være med i visse religiøse sekter/ashram's og buddistiske munkesirkler som er designet for å fjærne bla stress.
Stress er jo en av våre værtse fiender i samfunnet om dagen, sammen med dårlig kosthold.

Det er nok neppe det å være religiøs i seg selv som gjør at en lever lenger og gir mer livskvalitet, men er kombinasjon av mange av disse faktorene.
Det kommer jo også an på HVEM religion, noen har et mer positivt syn på livet enn andre.
Noen legger mer til rette for avslappning og av-stressing enn andre.
Skulle ikke forrundre meg om det var Buddistmunker som levde lengst da gitt.

Og hva grunnen er til å på død og liv leve så lenge som mulig er vel opp til hver og enkelt.
For noen er det viktig å finne "ungdomskilden" og leve et fysisk liv så lenge som mulig.
Andre er ikke så nøye med det, tar det som det kommer.
Jeg er værtfall mer intressert i livskvalitet/innhold framfor et langt liv.
Et laaangt liv uten intressant innhold blir for tomt og kjedelig :coffe2
Antall ord: 264
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kevenandre
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 131
Startet: 20 Mar 2007 10:51
17
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Fogn

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av kevenandre »

Jeg fant ut for meg selv at jeg ikke trenger å tro på noen gud. Religion har vært årsak til så mange konflikter. Jeg er sikker på at viss Religion ikke fantes, så hadde verden vært en mye bedre plass enn det den er i dag =) Men til alle dere troende, Jeg respekterer dere og deres meninger, men min erfaring er at samme hvor mye jeg respekterer dem, så skal de alltid si noe som om at jeg kommer til å havne i helvete. Jeg tror at helvetet er skremselspropeganda, hvorfor skal gode folk som ikke gjør andre noe vondt hanve der? det er det eneste jeg har imot religionen.
Antall ord: 111
Åndene eksisterer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lusnuse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 01 Okt 2007 19:43
16
Kjønn (valgfri): Intet
Lokalisering: Mølehøle
Blitt takket: 1 gang

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Lusnuse »

jeg vil si at troen er en oppskrift på hvordan vi skal leve. det står bla om hvordan vi skal behandle hverandre og oss selv. hva hvis vi ikke hadde hatt noe å tro på, hvordan ville vi i dag fungert som medmennesker? Klart det ville vært stor forskjell på det og hvordan vi lever nå. historien ville vært helt anderledes. selv er jeg en ikke-troende, og enig med deg om at helvete og djevelen er for å skremme. jeg velger å tro at jeg kommer lenger her i livet ved å tro kun på meg selv:)
Antall ord: 97
lusnuse

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Moonstone »

Lusnuse skrev:jeg vil si at troen er en oppskrift på hvordan vi skal leve. det står bla om hvordan vi skal behandle hverandre og oss selv. hva hvis vi ikke hadde hatt noe å tro på, hvordan ville vi i dag fungert som medmennesker? Klart det ville vært stor forskjell på det og hvordan vi lever nå. historien ville vært helt anderledes. selv er jeg en ikke-troende, og enig med deg om at helvete og djevelen er for å skremme. jeg velger å tro at jeg kommer lenger her i livet ved å tro kun på meg selv:)
Ja, en av Religionens bestandeler er utvilsom det å ville finne en oppskrift på hvordan man bør leve som samfunn uten at negative uønskede handlinger skjer.
Religion består i hovedsak av Aristotolsk tenkning: Hvordan bør vi leve?
og Platonistisk tenkning: Hvorfor lever vi, hva slags funksjon har vi og Universet, og hvordan/hvorfor ble det skapt?
Med de fleste ur-religioner kan vi se et belønning/straff system, ganske likt slike teknikker vi bruker ovenfor barn i dagens samfunn.
Samfunn har utviklet seg ganske mye solialt, etisk og teknologisk siden den gang, men det ser faktisk ut som om disse Ur-systemene har innvirkning på visse folk enda.
Man ser at mytologien er nøye satt sammen av arkitektene.
Først overbevis folket om en sjel, og at man kun har ETT liv.
Det ene livet er man nødt til å følge spillereglene til autoritetene for å motta gulroten i enden, som i de fleste tilfeller er evig sjels-liv etter døden.
Gjør man det ikke derimot, mottar man straffen om evig pine i sjels-livet eller døden.
Et system som har fungert i århundrer, men som mange har blitt satt spørsmål til, gjennomskuet eller gitt blaffen i idag.
Det gjør de rett i, ellers stagnasjon og ingen progresjon i samfunnet.
Men nye retningslinjer må lages, basert på det vi er som mennesker og samfunn IDAG, og trenger overhode ikke å være religiøst basert.
For mye anarki fungerer dog også dårlig..
Antall ord: 352
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av markoberto »

ludoburgero skrev:Påstand:

Grunnen til at folk tar total avstand fra religion (det er ikke mulig, egentlig) er fordi de er redde for å bli tilbøyelige nok til at kristendommen eller andre offisielle religioner blir sannhet for dem.

Det er egentlig bare frykt.

Jeg synes det står mer respekt av å kunne finne noe bra med alt og være villig til å vurdere enhver mulighet av de teorier og historier som finnes, selvsagt med et kritisk blikk i behold.
Kommer overhodet ingenting godt utav å fornekte eller ignorere noe som helst, det være seg følelser, meninger, andres synspunkter, opplevelser - alt sammen av både positiv og negativ karakter.

For det er ved å lytte og se at man forstår. Ignoranse gjør en mann ensporet.
Grunnen til at folk som JEG tar avstand er logikk. Hva i helvette har vi sett fra gud de siste årene? :P
Antall ord: 148
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av Svartepus »

markoberto skrev: Grunnen til at folk som JEG tar avstand er logikk. Hva i helvette har vi sett fra gud de siste årene? :P
Fugler og fisk som slenges rundt i verden? Dessuten driver han og stikker av med biene, bokstavelig talt.
Antall ord: 41
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tro på GUD?

Innlegg av markoberto »

Nåja! Kommer nok en vitenskaplig forklaring snart.. Som alltid
Antall ord: 10
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links