Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterhva kan jeg ha sett?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

hva kan jeg ha sett?

Innlegg av camillah »

i går da jeg var ute og kjørte med makkeren min var kl ca 01.20, da jeg plutselig så oppe på himmelen. det var en STOR gul lysende kule? men så ut som en sol på en måte? den var ikke jevn rund på en måte. den sto helt stille. da sa jeg til han jeg kjørte med, hva i all verden er det der? og pekte, er det en stjerne? og da, når han så ut, forsvant den. den fløy ikke avgårde, den bare forsvant. akkurat som om noen slukket lyse på en måte.. hehe.. borte var den.. hvis jeg skal forklare det på en annen måte, så kan det ha lignet på en stjerne som vokser før den eksploderer, hvis de vokser først?
den var på str med et fartskilt, bare dobbel så stor... den var sikkert 50 ganger større en de stjernene vi ser på himmelen.. (fra våres øynene her nede på jorda)

noen som vet hva dette kan ha vært?
Antall ord: 180
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Whitetalisman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 18 Aug 2010 13:05
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Tønsberg

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av Whitetalisman »

Jeg så noe lignende jeg også her i Tønsberg! Men det var mere oransj aktig og den fløy øst over. Og helt uten videre skrudde objektet av lysa og jeg så faktisk at det var noe rundt som fløy videre selv om det var mørkt men den reflekterte svakt pga måneskinnet! Jeg trur ikke det er mange fly som driver å flyr rundt uten lys, og det var heller ikke noe blinkende lys! :)
Antall ord: 77
The LORD is my light and my salvation; whom shall I fear?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av Bearchild »

Spørs om det kan ha vært et "stjerneskudd"? Altså en meteor? Det høres jo ut som om det var litt størrelse på denne, jeg vet ikke hvor små de faktisk må være for at de ikke skal brenne opp/ gå i oppløsning. Men i og med at den brått ble borte kan det kanskje være at du så den akkurat i det den brant opp?

En jeg kjenner satt ute i båt og fisket natterstid for mange år siden. Han syntes han hørte en svak hvese-lyd bak seg,- snudde seg og så en stor ildkule. Det var vanskelig å bedømme høyden, men i og med at han var i nærheten av en bro kunne han anslå at denne kulen var ganske lavt over han. I motsetning til "din" ildkule var denne i bevegelse, men samtidig som den kom nærmere og så ut til å bli større mente han alikavel å se at den ble mindre.. :?

Det hele skjedde veldig raskt, men denne meteoritten (som vi tror det var) fløy over han, over broen og forsvant inn i skogen ikke langt unna. Han hørte et smell i dèt den traff bakken. Det var bekmørkt, så å vite eksakt hvor den traff bakken var umulig å se. Vi har vært noen turer i området senere uten å finne noe.

Men disse meteorene/ meteorittene kan jo være pyttesmå, men det at de faktisk brenner og dermed lyser opp kan gi inntrykk av at de er mye større.
Antall ord: 262
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av camillah »

men pleier ikke meteorer å være i bevegelse??
denne sto helt stille, rørte seg ikke før den bare ble borte..
har sett både stjerneskudd og meteor før, men det lignet ikke i det hele tatt på det jeg så tidligere.. men så klart, åpen for alle muligheter.. takk :)
Antall ord: 52
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av Bearchild »

Hvis det var en meteor (eller uansett hva det var egentlig :p ) og den kom i mot deg før den ble borte så kan den kanskje ha sett ut som om den stod stille? Jeg har- mange ganger- sett fly som ser ut som om de står stille, enten ved at de kommer imot en eller at man beveger seg i samme retning. Kjører man f.eks bil og ser et fly som kjører samme vei som bilen kan det se ut som om flyet henger stille i luften.

Jeg vet ikke hvor langt unna denne lyskulen du så var.. et annet alternativ kan være kulelyn. De har vel også en tendens til å "forsvinne i løse luften".

Og så har man denne satelitten (eller er det fler av dem?) som er nevnt i en annen tråd her. En satelitt med store "speil" som med jevne mellomrom blir truffet av solstråler og lyser kraftig opp i noen sekunder. Skal se om jeg ikke finner den igjen..

Eller så kan det jo være at du har vært heldig og fått sett et utenomjordisk romskip. Man skal aldri si aldri. ;)

Edit; satelitten jeg nevnte:
"Det spesielle med disse satellittene er antennene. De tre glattpolerte platene fungerer som speil. Av og til reflekterer de sollys ned på jorden i et kraftig glimt som bare varer i noen sekunder.

Noen av glimtene er svake, noen nesten like lyssterke som fullmånen!"


http://www.storm.no/nyheter/hva-er-det- ... 59589.html
Antall ord: 256
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av camillah »

hmm,ja, det er ikke godt å si.. men mange gode muligheter her :)
har mere tro på det er det med satelitt som du skrev.. høres mest likt ut til nå hvertfall.. thank you.. men må si jeg fikk en liten vond følelse i magen da jeg så den.. :lol:
Antall ord: 50
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Purka
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 20 Mar 2010 08:13
14
Kjønn (valgfri): Sugge

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av Purka »

Jeg tror du har sett noe de gamle kaller for ild kule.
Det forekommer sjeldent, vistnokk bare hvert 100 år.
har sett bilde av det hos en gammel dame da jeg var barn. beskrivelsen din stemmer iallefall.
noe bedre svar har jeg ikke.
illkuler synes vist bare 1 time og forsvinner som dugg for solen.
Antall ord: 55
Use your psykic abilities like an umbrella. use it only when it rains.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av camillah »

ja, purka :) det høres også som en fin forklaring.. er så merkelige sånne fenomener.. :mozilla_undecided:
Antall ord: 16
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Chronii
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 138
Startet: 12 Jul 2008 18:27
15
Kjønn (valgfri): Mann

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av Chronii »

Whitetalisman skrev:Jeg så noe lignende jeg også her i Tønsberg! Men det var mere oransj aktig og den fløy øst over. Og helt uten videre skrudde objektet av lysa og jeg så faktisk at det var noe rundt som fløy videre selv om det var mørkt men den reflekterte svakt pga måneskinnet! Jeg trur ikke det er mange fly som driver å flyr rundt uten lys, og det var heller ikke noe blinkende lys! :)
Jeg så noe veldig lignende i går kveld (i Tønsberg, jeg også). En oransje perfekt sirkel som beveget seg SAKTE over byen og etterhvert forsvant i horisonten. Beveget seg for sakte til å være et fly og laget heller ingen lyd. Høres for meg ut som vi så samme type objekt.

EDIT: Bor utenfor byen og så den nesten "fra siden", så vet at den var altfor lavt nede til å være en stjerne eller en satelitt eller noe slikt.
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av camillah »

Chronii skrev:Jeg så noe veldig lignende i går kveld (i Tønsberg, jeg også). En oransje perfekt sirkel som beveget seg SAKTE over byen og etterhvert forsvant i horisonten. Beveget seg for sakte til å være et fly og laget heller ingen lyd. Høres for meg ut som vi så samme type objekt.
hmm.. så spennende.. flere slike objekter.. jeg er 99%sikker på at den jeg så ikke var en satelitt eller et stjerneskudd, da var den såfall mistenkelig nærme jorden..
og den sto helt stille,det er jeg også rimelig sikker på.. fader at ikke makkeren min så den... :mozilla_cry:
Antall ord: 106
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Chronii
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 138
Startet: 12 Jul 2008 18:27
15
Kjønn (valgfri): Mann

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av Chronii »

Det samme oransje objektet er der igjen (over Tønsberg).

Jeg ser på det akkurat nå.

EDIT: Beveger seg veldig sakte og lager ikke en lyd. Flyr også så lavt at jeg ikke tror det er et fly.

EDIT 2: Objektet er forsvunnet i horisonten.
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av camillah »

hmmm
Antall ord: 1
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av Lilja »

Jeg så faktisk akkurat det samme for en stund siden. (rundt samme tid, tror jeg, uten at jeg husker datoen) Nevnte det på chatten, men fikk aldri rotet meg til å ta anbefalingene om å lage en tråd om det. Fint at noen er mer ansvarsfulle ;)

En stor, lydløs, orange kule, lavt på nordhimmelen. Forsvant plutselig.
Jeg bor forøvrig helt syd i Akershus.


Lilja
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av Bearchild »

For ganske mange år siden ( 1990 mener jeg?) opplevde jeg og noen andre et orange uidentifisert lys som fløy sakte og svært lavt gjennom en fjellbygd.

Vi satt 3 stykker i et hus "oppi lia", og hadde utsikt over bygda. På et tidspunkt ser en av oss noe ute i kveldsmørket (husker ikke hvem av oss som så det først..) og gjør de andre oppmerksomme på "dingsen". Vi gikk ut og stod og fulgte med på denne digre orange "kula" som fløy svært sakte over Hemsedal sentrum. "Sakte" som mye saktere enn et helikopter.

Selv om vi var et stykke unna kunne vi uten problem høre biltrafikken der nede. Men noen andre lyder (fly, helikopter..) hørte vi ikke. Når denne lysdingsen fløy over kirketårnet fikk vi et godt inntrykk av hvor lavt lyset faktisk var, det ble anslått til under 50 meter fra kirkespiret. Vi stod og så ned på dette lyset.

Lyskula forsvant sakte videre oppover dalen, og vi var svært opprømte. Uten noe internett å søke info på ringte vi opplysningen og nærmest ropte ut om UFO-observasjonen og fikk- av en lattermild operatør- nummeret til Ufo Norge. Til tross for at dette var sent på kvelden og i helgen kom vi i kontakt med en kar som etterhvert ble veldig interessert i observasjonen. Vi fikk i "oppgave" å ta bilder fra observasjonspunktet neste dag og merke av hvor og "hvordan" lyset fløy osv.

Dagen etter ble vi oppringt av denne UFO-fyren. Det var en av de andre som pratet med han, og jeg er litt usikker på hva som egentlig ble sagt. Men han hadde i alle fall "løst mysteriet". Vi fikk beskjed om at dette var litt sånn "hysj-hysj" men samtidig ikke noe å bry seg videre med..
Det dreide seg nemlig om en "Drone" (http://no.wikipedia.org/wiki/Drone) som i dette tilfellet ble brukt i sammenheng med en større militær vinterøvelse i området.

Ikke at dette nødvendigvis relaterer seg til noen av ovennevnte observasjoner.. men jeg tror kanskje en del UFO`er er gjenstander som er "kjente", men som ikke nødvendigvis blir opplyst å være det de faktisk er.
Etter denne observasjonen vår spurte vi faktisk et par av disse britiske soldatene med mange stjerner (aner ikke graden, men ihvertfall noen av "sjefene") om denne dronen, men de blånektet for at sånne ble brukt i denne øvelsen. Vi møtte disse folka på et utested i "fritiden" dems, og til tross for at de "hadde litt innabords" og var både lystige og imøtekommende, ble de brått arrogante og avvisende når vi nevnte opplevelsen. ;)
Antall ord: 463
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Laddyboy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 21 Mar 2009 22:25
15

Re: hva kan jeg ha sett?

Innlegg av Laddyboy »

Det var nok en stjerne som brant opp. Idet stjerner brenner helt opp, blir det en voldsom eksplosjon i form av en supernova som kan ses som et stort lysglimt på himmelen. Og etter det forsvinner den helt fordi det er ikke mer igjen av den.
Antall ord: 46
The Blame Truth Project – Cooler Than a Shaft and Fonz Love Child
http://www.youtube.com/user/blametruth
http://blametruthproject.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links