Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNorrøn åndelighet/spiritualisme

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Thulr »

Jeg har studert norrøn religion og åndelighet i noen år, og alle beviser tilsier at våre hedenske forfedre trodde på et liv etter døden, og dermed på sjelens uavhengighet av kroppen. De trodde også på reinkarnasjon, sanndrømthet, drømmetydning, synskhet og telepati.

Derfor kan vi godt snakke om at den norrøne hedenske religion var en form for spiritualisme. Eller i hvert fall av en utpreget spirituell natur. Eller av åndelig natur, for å si det på godt norsk.

Beviser for dette har vi mye av fra både sagaer og annen litteratur. Og en del av skikkene rundt den norrøn åndelighet har faktisk overlevd helt opp til i dag.

Så hvordan er det her på forumet? Er det mange som er interessert i norrøn religion og åndelighet?
Antall ord: 133
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gullhår
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 41
Startet: 10 Okt 2010 02:16
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Buskerud
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av gullhår »

Thulr skrev:Jeg har studert norrøn religion og åndelighet i noen år, og alle beviser tilsier at våre hedenske forfedre trodde på et liv etter døden, og dermed på sjelens uavhengighet av kroppen. De trodde også på reinkarnasjon, sanndrømthet, drømmetydning, synskhet og telepati.

Derfor kan vi godt snakke om at den norrøne hedenske religion var en form for spiritualisme. Eller i hvert fall av en utpreget spirituell natur. Eller av åndelig natur, for å si det på godt norsk.

Beviser for dette har vi mye av fra både sagaer og annen litteratur. Og en del av skikkene rundt den norrøn åndelighet har faktisk overlevd helt opp til i dag.

Så hvordan er det her på forumet? Er det mange som er interessert i norrøn religion og åndelighet?
Dette opptar meg SVÆRT mye.
Jeg er en såkalt bokorm, og litteratur som omhandler tiden rundt 900-1200 -tallet er blant mine favoritter.
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

norønske troen er jo enormt spennende da, har selv lest mye om den og hva den betydde for mennskene. Jeg har også lest en god del om volvens jobb for samfunet på den tiden. Ja man kan si at det er en form for natur-tro.
Antall ord: 47
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av GJEST »

Ja, absolutt! Viktig, synes jeg, at vi ikke glemmer vår opprinnelige tro. Forsøker derfor å forklare barna mine det i enkel tekst også. F.eks, at "EGENTLIG feirer vi jul fordi sola har snudd og det går mot lysere tider igjen nå."
Og når det tordner, at før i tida trodde man det var Guden Tor med hammeren som var ute på ferde. Slike små ting, bare for at de skal ha et visst pekepinn på hva vi stod for før vi ble tvangskristnet.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

Alva. Det er du ikke alene om. Vi er jo med i et vikinglag og når vier på markede så er eventyren om guden det ungene kommer fortest til.
Her hjemme så går det i slike eventyr også for minsten vil ikke høre noe annet. Fenrisulven er favoritten.
Jeg tror uansett hva man tror på at det er viktig å bevare og videre føre historien.
Antall ord: 68
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Moonstone »

Jeg er intressert i det.
Det er fint å få vår før-Kristne kulturarv ut i dagens lys igjen, nå som den kan det uten at folk blir brent på bålet eller druknet i elva.
Jeg har sansen for Norrøn spiritualisme og mytologi, den minner mer om Shamanisme, Gresk Mytologi og Hermetisme.
Mange gode poeng er udødliggjort gjennom mytologiske historier og de mytologiske skapningene i seg selv er også intressant kartlegging av natur-krefter og mentale menneskelige konsepter.

På høy tid at vi får det opp av jørma og ut til folket igjen.
La det gro :coffe2
Antall ord: 103
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Thulr »

Ja, det bør opp i lyset igjen. Altfor mye uvitenhet og stigmatasjon rundt til hedendommen - også i Norge dessverre.

Når noen her snakker om tvangskristning, så er det jo akkurat det som skjedde. Men det man også bør huske på er at hedendommen var mer tolerant enn kristendommen, og det var ikke det at hedendommen ikke aksepterte kristendommen, men heller omvendt. Vi aksepterte at noen tilba Jesus, og at de bygget sine bedehus. Men konflikten var uunngåelig siden de kristne ikke kunne akseptere noen annen gud, og fordi deres doktriner lærte dem å ikke akseptere hedninger. Den lærte dem dogmer og intoleranse og kulturimperialisme overfor den gamle skikk.

Så faktum var at hedendommen var mye mer torerant enn kristendommen, og ikke mosatt, slik noen tror. Når vi ser oss tilbake og ser hvordan det gikk med hedendommen, så kan vi jo godt si at vi var litt for tolerante.

Mange i dag lever i uvisse om hva norrøn hedendom egentlig er, og derfor er det viktig at den rette versjonen kommer fram. Med andre ord: at hedendommen kommer opp av gjørma.
Antall ord: 189
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av GJEST »

Thulr skrev:Så faktum var at hedendommen var mye mer torerant enn kristendommen, og ikke mosatt, slik noen tror. Når vi ser oss tilbake og ser hvordan det gikk med hedendommen, så kan vi jo godt si at vi var litt for tolerante.
Jeg vet ikke hvem denne var basert til, siden jeg ikke kan finne noen som har gitt uttrykk for at kristendommen var mer tolerant enn hedendomen?
Men siden du nevnte mitt uttrykk, ang tvangskristning, ble jeg redd den var myntet til meg? Isåfall har du ikke forstått meg riktig.
TVANGSkristning betyr at de ville kristne landet med nettopp tvang, noe som er alt annet enn tolerant, eller fint gjort, så det er helt åpenbart at de kristne ikke ville man skulle ha noen annen tro. Alle godt innarbeidede tradisjoner ble jo også forsøkt ta knekken på. F.eks ble julen endret til å plutselig skulle være en feiring av jesu fødselsdag, enda vi hadde feiret jul i årevis, fordi sola snudde og gikk mot lysere tider, f.eks. bare ett av få eksempeler.
Så kristendomen var/er alt annet enn tolerant, ja :mozilla_smile:
Antall ord: 192

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Thulr »

Ja, jeg forsto jo det. Jeg skulle bare utdype litt. Ga innlegget litt mer substans.
Antall ord: 15
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

Jeg vil heller være hedning en kristen sånn personelig jeg syns dem har et veldig greit måte og se livet på, god kontakt har dem med naturen og det som skjer selv om noe av det etter dagen syn er litt vird, men med dagen syn og vitenskap så klarer vi alikevel og holde ting ved like også da.
Men jeg vil si at Åsatroen som vi kan se på som Norgens eldste relegion må sloss så lenge for og i heltatt få anerkjennelse i trossamfunnet vår og for og ikke snakke om gravsteder. Det er litt flaut syns jeg da.
Men jeg må si at nå snakker jeg kun for meg selv så hvis noen virkelig føler seg støtt nå så tar vi det også men husk det her er min syns på ting.
Antall ord: 141
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Thulr »

Ja, det kan man jo si. Det er klart at det er store utfordringer, når vi f.eks. ser alle de muslimske trossamfunn som har dukket opp, mens vårt opprinnelige livssyn kun er fordelt på noen skarve tusen, hvorav det innimellom finnes mye rart.
Antall ord: 46
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

Sant det, man ser jo også hvor uglesett man blir hvis man sier at man har Åsatroen eller noe som ligner på den da blir man mye rart, mens er man muslim så er det veldig akseptert.
Jeg tror at det er sunt jeg og i bunn og grunn lære barna litt om alle relegioner og det som vi i dag kaller Åsatro er den relegionen som vi nordmen hadde først.
Men her i huset er vi heldig da for alle barna liker å grave litt i de evntyren de hører om odin og resten av gudehovet dems og ikke minst hvorda dette var før.
Antall ord: 108
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Thulr »

Ja, hykleriet viser seg med all tydelighet når det gjelder hvordan hedendom blir sett på i forhold til andre religioner. Hvor mye uvitenhet og stigmatasjon det er knyttet til dette. Men det er opp til alle ansvarlige og troverdige hedninger å gjøre noe med dette. Vi kan ikke akseptere å bli behandlet som annenrangs borgere.

Jeg synes det er fint at man lærer sine barn om den norrøne hedenske tradisjonen. Det hører liksom med når man først er en hedning. Det norrøne har jo veldig mye med ætt og kulturell tilhørighet å gjøre.
Antall ord: 100
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Moonstone »

Thulr skrev:Ja, hykleriet viser seg med all tydelighet når det gjelder hvordan hedendom blir sett på i forhold til andre religioner. Hvor mye uvitenhet og stigmatasjon det er knyttet til dette. Men det er opp til alle ansvarlige og troverdige hedninger å gjøre noe med dette. Vi kan ikke akseptere å bli behandlet som annenrangs borgere.
Jeg synes det er fint at man lærer sine barn om den norrøne hedenske tradisjonen. Det hører liksom med når man først er en hedning. Det norrøne har jo veldig mye med ætt og kulturell tilhørighet å gjøre.
I Norge har man alltid blitt annenrangs borger med en gang man tenker nytt eller annerledes utenom normen massene lager, sånn er det bare.. Janteloven er fremdeles sterk, frykten for det ukjente og misunnelse står også sterkt.
Sauene bare følger lederen, og vil helst ikke tenke og ta ansvar selv.
Et intressant sosialt fenomen.
Mens de som velger å ikke følge en autoritet blindt, om det er en statsminister, konge eller en religiøs autoritet, blir uglesett av massene som følger.
"Hva er det med han? Hvorfor er ikke hun som oss?" Jeg har hørt den samme driten gang på gang.
Nei, gå mot massene og vær stolt av Hedendommen, dere som føler tilhørighet der :coffe2
Antall ord: 225
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

Moon: Helt sant det du skriver her.
Jeg opplever faktis mye av det samme når det kommer til tro.
Jeg har faktis et god eksempel på å bli uglesett.
Jeg og resten av viking laget jeg er med i havnet faktis i en kjempe diskusjon med menigheten her et år nettopp p.g.a. tro. De hadde boket samme sted som vi har marked til sin utegudtjenste et og som sakt det ble bråk. har alldrig hør noe mer uforskamet voksene mennsker, til og med ungen fikk sin dose med hånende ord. Men som sak vi løftet hoden og var heller stolte av og være en del av den levende historien.
Jeg ser jo hva som må skrives påslike sider for at folk i hele tatt vil ta kontakt med lagene også.
Jeg må også påpeke at de som har hvert med på blot og slikt selv om dem ikke tror kommer tilbake og sier at de har hvert medd på noe helt spesielt.
såja man kan være stolt av og være hedning.
Antall ord: 183
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links