Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNorrøn åndelighet/spiritualisme

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

GJEST

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av GJEST »

Det jeg synes nesten er verst med synet på den norrønne tro er at nevner du det, så opplever jeg at man da stemples som nazist med en gang.
At de to tingene henger så sterkt sammen at det blir sett på som ekstra ille, pga det.

Jeg klandrer ikke nazister for å ha sin tro i det norrønne, det er ikke det jeg mener.
Men jeg klandrer de som ikke tror, som ikke ser selve religionen, fordi de tror at de som tror på det norrønne, egentlig bare er nazister av verste sort, og da drar fram slike handlinger, istedenfor troen overhode.

Vet ikke om andre har merket det?
Det er jo selvfølgelig vanlig med nazister og rasister med torshammere på seg som smykker.
Men det burde vel gå an å bære torshammeren Uten å bli sett på som bare en nazist også, vel? For selv om kanskje de fleste/alle nazister er hedninger, så betyr det jo ikke at alle hedninger er praktiserende nazister ...
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

Avla ja du sier noe.

Dette med Thorhammer er egentlig et veldig godt symbol på ting.
Thorshammeren var egentlig et smykke for krigere noe egentlig alle menn var på den tiden.
Hammeren var et symbol på at du var en god kriger som ble beskyttet av tor.
Men den var også et tegn på forlovese for dem som ikke haddde så mye. denne ble gjerne gitt til jenta før rman hadde spart opp midlen til ringen ( gjeren to gullringer) diss skulle gis når forlovelsen ble fyrbyrdet ved tinge.
Så du kan si at det er den uofesielle gaven til forlovelsen sm sto for tro kjærlighet mellom pare. Jenta som bare den signalisete at hun var bundet til en mann.

Det blir som alle gifte kvinner bar hode plagg det.

Ps Jeg bærer min med stolthet.
Antall ord: 139
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Thulr »

Angående hva man kaller hedendommen, så er det jo mange navn på det. "Åsatro" var et ord som først kom på 1800-tallet, og det er jo litt begrenset, siden det kun påpeker troen på æsene (eller åsene). Andre kan kalle den "det Norrøn livssyn", hedendom eller paganisme. Men det er jo uansett det samme hvilke av disse man benytter. Alle navnene fungerer. Men det er verdt å få med seg at våre forfedre kun trengte å omtale den som "seden", dvs. "tradisjonen".

Når det gjelder påstanden om at de fleste nazister er hedninger, så kan jeg glatt tilbakevise dette. De fleste nazister setter politikk foran åndelighet og har ikke forstått hva vår norrøne livsanskuelse egentlig gikk ut på. Mens hedendommen er tradisjon, åndelighet og kulturell tilhørighet kombinert med hensynet til vitenskaplig utvikling, så er nazismen mer en dogmatisk religion der man skal følge diverse doktriner. Det samme er det med satanismen og diverse andre ismer som påberoper seg å være bærere av den norrøne arv. De har rett og slett ikke fnugg av peiling om våre forfedres verdier.

Det blir omtrent det samme som å hevde at Hedningsamfunnet består av en masse folk som er genuint interessert i det norrøne og er bærere av den norrøne arv. Men Hedningsamfunnet består jo ikke av hedninger, som navnet antyder, men av ateister.
Antall ord: 239
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Thulr »

Og det er sikkert også noen i venstreekstreme miljøer som påberoper seg å være bærere av det norrøne. Og det blir i sin tur like misvisende.

Min erfaring med diverse miljøer som påberoper å være bærere av det norrøne er at de er veldig aktive med å spre løgner om oss seriøse hedninger, samtidig som de selvsagt prøver å lage et idylliserende bilde av seg selv.

Slikt nidaktig og feigt råttenskap får våre forfedre til å snu seg vekk i avsky.
Antall ord: 92
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

Thulr det er sant det men Slik som dette med den Norrørnen troen er etablert i norge i dag har dette blitt en fellesbetegnelse på hele begrepe, greit nok en feil. Men det er jo også en grei måte og samle hele greia. Men uansett hva man tror på som hedning så blir det jo en oppgave å drepe myten rundt ting også da.
En Wiccaner er ikke noe selm over hode selv om den blir karaktirisert som heks. Men fordi de har gjennom historien fått et stempel som froske eten og vortete damer med kost og stor hatt så er det bilde godt klkistret utover mennske syne. Engentlig så kan manjo si at de er en for får det man kaller klokekoner før i tiden.

Men Jeg må si at dette med den norrøne læren er like viktig historis sett som det og lære barna vår hvorfor vi feirer 17. mai.

Bare så det er sakt så vil jeg også påpeke at denne diskusjonen er utrolig lærerik og veldig rolig av seg.
Antall ord: 183
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av GJEST »

Thulr skrev: Når det gjelder påstanden om at de fleste nazister er hedninger, så kan jeg glatt tilbakevise dette. Det blir omtrent det samme som å hevde at Hedningsamfunnet består av en masse folk som er genuint interessert i det norrøne og er bærere av den norrøne arv. Men Hedningsamfunnet består jo ikke av hedninger, som navnet antyder, men av ateister.
Hedning:
Betegnelsen "Hedning" er i dag hovedsakelig allment forbundet med en person som ”ikke tror på gud”
http://www.nordiskforsvar.org/betydning ... dning.html

Ateist:
Ateisme kommer fra gresk atheos og kan oversettes med «uten gud, som benekter gudene, gudløs, ugudelig, eller forlatt av gudene». Ateisme som standpunkt vil si manglende gudstro eller benektelse av gud.
http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme

Hedning og Ateist vil derfor kunne sies å bety tilnærmet det samme, så å si at et hedningesamfinn ikke består av hedninger, vil jeg ikke si er riktig.

En nazist er en som i hovedsak er imot jødene, og alt jødene står for.
En hedning tror IKKE på kristendomen, som igjen stammer fra jødedomen.
En nazist er derfor en hedning.

Og det er og en kjent sak at nazister vet å smykke seg med norrønne symboler.
Selvfølgelig. De ble brukt av Hitler og co under 2 verdenskrig i tillegg, da de tok til seg de norrønne symboler med åpne armer, nett fordi norrøn tro er det vi hadde før kristen tro, og kristendom stammer fra jødene. (og nazister liker ikke jøder.)
Antall ord: 261

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

Forsetter litt på alva her jeg når det kommer til Nazistens symbol bruk.
Vi vet jo alle at solkose var hovedsybole dems det er hentet fra vikingen som igjen symbolisete fruktbarhet og beskyttelse, vider har vi de brømte ssen som vi også fin igjen som har blitt brukt av nazisten detter er jo hentet fra det norrønske rune alfabete, så hvist har vel nazisten brukt symboler som vi i vikingetide brukte som gode og posetive symboler som i dag blir sett på som nazistiske og helt urimelig og bruke.
Jeg ser det er flere som driver med levede kultur som faktis ikke vil bruke disse symbolen og flere til nettopp fordi alle forbinder dem med nazizme.
Antall ord: 119
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av GJEST »

Ja, og det er synd. :) For de er jo opprinnelig symboler for fine ting og ikke symboler for nazisme eller jødehat. Litt synd at det virker som om en stor del av befolkningen vet såpass lite om vår opprinnelige tro, at de ikke engang skjønner hva disse symbolene står for eller egentlig kommer fra, de bare husker dem fra krigen.
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Thulr »

Alva26 skrev: Hedning:
Betegnelsen "Hedning" er i dag hovedsakelig allment forbundet med en person som ”ikke tror på gud”
http://www.nordiskforsvar.org/betydning ... dning.html
Det er I DAG ja, men ikke slik det var da - som det står i artikkelen.
Hedning og Ateist vil derfor kunne sies å bety tilnærmet det samme, så å si at et hedningesamfinn ikke består av hedninger, vil jeg ikke si er riktig.

En nazist er en som i hovedsak er imot jødene, og alt jødene står for.
En hedning tror IKKE på kristendomen, som igjen stammer fra jødedomen.
En nazist er derfor en hedning.
Maken til uvitende sludder.

Nazismen er en ideologi oppstått på 1920-tallet. Men det har vært folk i tusenvis av år som har vært både imot jødedommen andre religioner. Så å si at en som var anti-jødisk for hundre år siden var nazist er omtrent like dumt som å si at en anti-kristen muslim kan kalles hedning.

Når det gjelder den linken til Nordisk Forsvar, så er det sånn at at organisasjonen er nedlagt, og han som har domenet ønsker ikke oppmerksomhet rundt den, etter hva jeg fikk vite etter at jeg var i kontakt med han for halvannet års tid siden. Jeg har derfor gitt han beskjed og artikkelen er nå fjernet.
Antall ord: 228
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av GJEST »

Vel, i mine øyne er det altså like mye sludder det du farer med ;)
Nettopp fordi du ikke kommenterer hva jeg skriver, men drar det istedenfor ut, og kvervulerer det rundt, og da blir det plutselig en helt annen sak. Men jeg har jo skjønt at du ikke liker meg, og at du velger å gjøre det slik med vilje, og det får så være. :salute:
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

Hedniger var også for ca 1000 årsiden også folk som ikke tror på gud ( Man ble faktis tvangkristen her i norge og mange andre land) De som forsatt ni holdt på sin tro den gange ble faktis brutalt og nådeløst slkatet ned.
Så man kan si at dagen betyding av og være Hedning betyr at man ikke tror på gud eller Alla for den saksskyld.

Alva de fleste av de som kunne kalle seg nazister er faktis kristen til dags dato. i noen tilfeller også katolikker faktis. Kommer litt ann på hvor i verden de holder hus.
Men for min del så blir det jo litt feil at en politis retning skal bli lagt opp etter en mann som faktis tar med seg sitt hat til familier bakrund.

Jeg håper du ble litt kloker nå Alva. Og bare så du vet det Alva du er sabla god i og diskutere og finne gode poeng som er fint og reflektere over.

Frem til denne diskusjone greier og dra seg inn igjen til hovedponge så melder jeg meg åent og rolig ut tror jeg.
Antall ord: 186
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Thulr »

Alva26 skrev:Vel, i mine øyne er det altså like mye sludder det du farer med ;)
Nettopp fordi du ikke kommenterer hva jeg skriver, men drar det istedenfor ut, og kvervulerer det rundt, og da blir det plutselig en helt annen sak. Men jeg har jo skjønt at du ikke liker meg, og at du velger å gjøre det slik med vilje, og det får så være. :salute:
Du har skjønt jeg ikke liker deg? Er det noe reflektert argumentasjon?

Det jeg har skjønt er at du prøver å omgjøre den norrøne hedendom til ateisme - noe den IKKE var! Og da må jeg sette foten ned!

Om du selv velger å være ateist så respekterer jeg det, men ikke prøv gjøre åsatru til noe annet enn hva den egentlig var på grunn av dine egne subjektive meninger om hvordan den bør være.
Antall ord: 152
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Norrøn åndelighet/spiritualisme

Innlegg av Moonstone »

Denne tråden er nå ryddet for innlegg som er på grensen til personangrep.
Ro dere ned fremover nå folkens, og prøv å diskutere saklig.
Antall ord: 25
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links