Drømmer, NDO & ut av kroppenPustevansker

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
20
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Pustevansker

Innlegg av karina »

Har opplevd noe ganske ubehagelig en del i det siste. Uten at jeg kan huske at jeg har drømt noe fælt, våkner jeg med et gisp etter luft som om jeg ikke har fått puste en stund tidligere. Klarner i hodet i et millisekund før jeg åpner øynene og kjenner at jeg får panikk, før jeg plutselig reiser meg halvveis og hiver etter pusten. Noen som har opplevd lignende og vet hva det kommer av? En venn av meg hadde opplevd det samme, men vi kan ikke forklare det. Det er skikkelig ubehagelig, og hjertet banker avgårde når det skjer...
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
20
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: I fjordstrøka innafor
Har takket: 1452 ganger
Blitt takket: 1746 ganger
Kjønn:

Re: Pustevansker

Innlegg av Asbjørn »

Det du opplever kan være noe som heter "søvnapne" .
Det er typisk å våkne - nettopp fordi kroppen ikke får nok luft, - og "alarmen går" . . og man våkner - og "Hiver etter pusten" . . .
http://www.lommelegen.no/322573/sovnapn%C3%A9-og-snorking skrev:Hvorfor?
Søvnapné kan ramme hvem som helst, men er mer vanlig hos menn. Amerikanske tall tyder på at rundt 4% av middelaldrende menn har søvnapné, og 2% av kvinner i samme aldersgruppe. Overvektige personer, storsnorkere, personer med høyt blodtrykk og unormale forhold i nese og luftveier har også høy risiko.

Hos noen personer oppstår problemet når muskulaturen i munn, tunge og svelg slapper av under søvnen. Luftveiene kan avstenges av slappe bløtdeler i området, og man må bruke mer kraft for å presse luft gjennom. Dette fører igjen til snorking og perioder med pustestopp, samt hyppige oppvåkninger. Naturlig nok blir man ikke så veldig uthvilt etter en slik natt, og hodepine, tretthet og slapphet dagen etter er vanlig. Dette kan igjen føre til depresjon, irritabilitet, redusert sexlyst, problemer med hukommelse og læring og fare for å falle i søvn på jobben eller feks under bilkjøring. Det kan være vanskelig for personen og hans omgivelser å forstå hvorfor man ikke er i form, men noen ganger observerer kone eller partner at man ikke puster normalt i løpet av natten, og snorkingen kan være en grunn til at også partneren sover dårlig. Noen personer kan ha problemer med å tro på en slik diagnose før man har gjort utredning og fått stilt en endelig diagnose.
sjekk ellers : http://www.google.no/search?hl=no&q=s%C3%B8vnapne

Uansett er dette noe en lege bør sjekke ut,- søvnapne er en mulighet, - det er flere.

mvh Asbjørn
Antall ord: 311

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Innlegg av sandalfon »

så et program i kveld på animal planet at mennesker er faktisk nr6 når det gjelder å bråke i søvne, dette var jo seff en mann som snorket, men uansett det er hjelp å få for disse snorkene menneskene, fins neseklype osv o el en operasjon :P som asbjørn sa det er løsninger. støtter absolutt det. klok du asbjørn :notworthy:
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Grevinne
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Jan 2009 14:05
16
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Grevinne »

Opplevd lignende noen ganger jeg og, men egentlig aldri reflektert så mye over hvorfor. Men støtter teorien om mulig søvnapnè ja.
Antall ord: 23
Størst av alt er kjærligheten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av karina »

Hm, merkelig. Men jeg vet at jeg ikke snorker? Er nesten konstant forkjølet da. Har skjedd kanskje fem ganger siden høsten tror jeg. To prosent var jo ikke mye akkurat, men jeg føler ikke at jeg burde gå til legen for det, leger sier jo aldri noe fornuftig uansett. Redd det blir bortkastet tid og penger.
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg vet ikke helt sikkert, men legen kommer kanskje også til å si apné.
Jeg har hatt det problemet i mange år, også pga. "konstant småtett nese" i tillegg til astmaen og det medfølgende høye blodtrykket mitt (som forøvrig heller ikke legene kan forklare helt).

Det er ikke farlig, men ubehagelig er det. Og det er ikke helt uvanlig at hvem som helst rammes
(som sitatet til Asbjørn sier). Jeg tør ikke påstå akkurat dette, men jeg tror at hvis du drikker mye kaffe før leggetid så kan det forårsake dette mer. Selv har jeg iallefall erfart at stress og urohet bare har gjort det verre for min del. Er ikke så mye plagd med apné selv lengre, men så sover jeg jo heller ikke.

Forsøk å frigjøre luftveiene litt, f.eks. saltvannsløsning i nese litt før leggetid? :)
Antall ord: 149
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Jeg opplever dette ofte! Ikke når jeg sover (såvidt jeg vet eller husker), men ofte sånn rett før jeg sovner. Hiver plutselig etter luft, fordi jeg "glemmer" å puste en stund.
Det er en skikkelig guffen følelse!
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av karina »

Drikker ikke så mye kaffe egentlig, og i alle fall ikke sent. Men det med småtett hele tiden stemmer jo. Mamman min hadde faktisk også opplevd det, men grunnen til at jeg sikkert har merket meg det nå i det siste er at det har skjedd såpass mange ganger med såpass kort mellomrom...
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
20
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: I fjordstrøka innafor
Har takket: 1452 ganger
Blitt takket: 1746 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Jeg ville iallfall fått en lege til å sjekke det, - eventuelt få deg en slik "søvnsjekk".
Har prøvet det sjøl, nettopp pågrunn av pustestopp..

Det er ting å gjøre om det blir plager av det, - f.ex trøtthet, hodepine, etc.

A
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Blaze_01
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 21 Jul 2006 00:33
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bleikvasslia

Innlegg av Blaze_01 »

opplever samme men om jeg ikke tar feil kommer dette av at du forstyrres under en av innsovningsfasen eller rem.

husker ikke om det va i fase 2 eller 3 at du kobler ut og du ikke bevisst puster lengre.
om du skulle våkne opp da så vil du i det du våkner få tilbake den bevisste kontrollen over pusten din, noe som fører til følgende. dette skaper en del noia når man opplever det men jeg er nesten 99% sikker på dette.

har du ikke før opplved i tidlig innsovningsfase at du er i ferd med og duppe av, så puster du saktere og saktere, til slutt mørkner det og det føles at du stopper og puste?
det er da underbevisstheten tar over men du har ikke egentlig sovnet enda.

jeg leste en del om dette for lengesiden og dette skal kunne komme av for lite søvn, rusmiddler som speed, caffeine, nicotine og andre stimulanter.

kan ikke linke til noe nå. men mener jeg leste så mye om rusmiddler en periode at jeg kom over en slik forklaring.
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Det kan også være panikkangst i søvne. Panikkangst kan slå til helt uventet, når som helst og henger ikke alltid sammen med angst eller bekymringer ellers i livet. Da vil man få hjertebank og en følelse av at man må hive etter pusten for å få luft, og dette gir en guffen panikkfølelse. Jeg har i perioder våknet av at jeg føler meg redd for noe, men når jeg våkner ordentlig husker jeg verken ekle drømmer eller noe som skulle gjøre meg redd. Da blir jeg ofte liggende med hjertebank og en ekkel angstfølelse mens jeg puster fort. Men i sånne tilfeller er det vel heller hjertebank og angstfølelse man først og fremst våkner av, og ikke pustevansker.
Antall ord: 133
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av karina »

Hm, interessant dette. En stund siden det har skjedd nå, men her var jo mange muligheter.
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links