Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynRelegion.. hjernevask..?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av markoberto »

Følte for å få det ut.. forventer ikke svar, bare oppmerksomhet. Her lever vi i 2011, en verden nermest regjert av relegion. Ennå. Til og med folk med HØYE stillinger er relegiøse. FLAUT. Ber den relegiøse om å få øynene opp, og leve i verden som den er... ikke som du lærte den var når du var liten og under oppveksten. Nå fortiden er det så enkelt som dette her: Det du tror på, avhenger av HVOR du blir født, og vokser opp! Alle relegioner mener dem har rett!? Dette er latterlig i seg selv! Dette inlegget er mest ment for dem som lider under relegiøs tro.. ofring osv u name it.. nonner..blablabla.. SLUTT. Jeg mener det, SLUTT, og ta å få et LIV, jeg mener det godt! Lev mens du kan! Har ikke noe imot mennesker, elsker dem alle.. men hva jeg HAR imot, er hjernevaskingen som har pågått for lenge nå. Folk ler kanskje av norrøn mytologi? eller troen på hulder og tråll? dette er på lik linje folkens. Fremtidens folk, vil se på dette på samme måte. ja.. samme måte! Du tenker kanskje att jeg ikke har bevis på att gud ikke eksisterer.. det skal sies att jeg heller ikke har bevis på att supermann ikke eksisterer. Fins det "guder" i verden, er det i såfall de store folka som stod for sitt, oppdaget store ting, oppdaget fakta, og kanskje, desverre måtte bøte med livet pga dette. Respect.
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av zind »

Jeg er IKKE den oppfattningen at religion er roten til all ondskap, da mener jeg faktisk at uvitenhet er en større synd, men det blir en litt annen diskusjon.

Jeg syntes du forenkler det litt vel mye, for religion har mye godt i seg. Jeg er likevel enig i at det er skummelt med fanatisme og uvillighet til å godta andre sin tro. Det ser ut til å kunne oppstå i de fleste religioner, men mye er nok mer kulturelt enn religiøst betinget. Så hvor man blir født er som du sier veldig avhengig for hvor man står i sin tro. Nå har vi i vesten beveget oss bort fra religion på mange måter, veldig mange har i allefall det, og da føles naturlig nok strengt religiøse hjem veldig fjernt fra vår hverdag.

I bunn og grunn bygger verdens religioner på de samme prinsippene og tilber det samme, slik jeg ser det. Desverre blir det brukt mye frykt for å holde folk i sjakk, og spesielt i religion er det mye frykt for å f.eks havne i helvete, eller at gud slår hånden av deg om du skulle bevege deg utover religionen du tilhører. Det er når man slutter å stille spørsmål, når det blir en skam, at ting virkelig blir farlig. på 17 og 18hundretallet opplevde vi i store deler av vesten og europa en oppblomstring av filosofi, det ble stilt spørsmålstegn rundt ting, ikke minst kirken. Det dukket opp coffee houses i england der folk møttes, snakket sammen og diskuterte på en ny måte. Kant bidro til spørsmål og tanker rundt moral og etikk osv.. Jeg snakker selvfølgelig om opplysningstiden. Det å stille spørsmålstegn ved, få lov til å ytre sin mening uten redsel for eget liv og helse er avgjørende for å ha friheten og motet til å velge. Jeg vil ikke påstå hverken det ene eller det andre, men kanskje tilhører en del av ekstremistene samfunn som ikke ennå har hatt en slik type utvikling eller hva man nå enn skal kalle det? Ikke at det ikke finnes ekstremister i vår del av verden, men de vi har vanskeligst for å forstå, kjenne oss igjen eller godta er kanskje de som har en litt annen historie bak seg enn vi selv har? Her i vesten har vel materialismen blitt vår gud, og jeg kan faktisk se det fra andre siden også... og forstå at enkelte nasjoner eller religioner ser på mye av det vi driver med som forkastelig også.
Antall ord: 433
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av Diffusa »

Sporer litt av her. Men må bare kommentere en liten ting.

Jeg mener at det å være uviten kan ikke være en synd, ikke det at jeg i det hele tatt liker begrepet synd. Men hvis det å være uviten er en synd så er vi alle syndere til den dagen vi dør, på et eller annet vis.

En annen tanke som slår meg er den at nok de fleste religiøse mennesker er uvitne, og at det er nettopp derfor de blir religiøse, altså for å ha noe å støtte seg til i denne uvissheten vi lever i, altså livet.
Antall ord: 104
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av zind »

Da har jeg formulert meg feil, jeg mente at uvitenhet er den største synden ift kriging, roten til alt ondt, liten toleranse for de som er annerledes osv. Uvitenhet i seg selv er ikke noe synd, som du sier Diffusa så er vi i såfall syndere hele gjengen. Og vet du, jeg er enig, liker ikke ordet selv :)

Jeg tenker litt motsatt ang uvitenhet, ikke at man blir religiøs fordi man er uviten, men at religion skaper en del uvitenhet fordi den ofte ikke tillater at man utforsker og kan forstå andre religioner og trosretninger (med unntak av buddhismen, arrester meg hvis det er fler!). Ofte blir man jo født inn i religion slik trådstarter sier, og da har man kanskje aldri en gang tatt et valg ift det
Antall ord: 134
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av Diffusa »

Da er vi enige om det.


Jeg skjønner også hva du sier om at religion skaper en del uvitenhet, dette er jeg også enig i men jeg står samtidig fast på det første jeg sa, grunnen til det er kanskje fordi jeg kjenner en del mennesker som er født i religiøse familier men som selv tar avstand til religion. Så det finnes nok en del av både dem som velger selv og en del som bare følger strømmen.
Antall ord: 86
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av markoberto »

hmm
Antall ord: 1
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av markoberto »

Enig ;)
Antall ord: 1
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
lysglimt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 31
Startet: 06 Jul 2010 15:08
13
Kjønn (valgfri): mann

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av lysglimt »

markoberto skrev:Følte for å få det ut.. forventer ikke svar, bare oppmerksomhet. Her lever vi i 2011, en verden nermest regjert av relegion. Ennå. Til og med folk med HØYE stillinger er relegiøse. FLAUT. Ber den relegiøse om å få øynene opp, og leve i verden som den er... ikke som du lærte den var når du var liten og under oppveksten. Nå fortiden er det så enkelt som dette her: Det du tror på, avhenger av HVOR du blir født, og vokser opp! Alle relegioner mener dem har rett!? Dette er latterlig i seg selv! Dette inlegget er mest ment for dem som lider under relegiøs tro.. ofring osv u name it.. nonner..blablabla.. SLUTT. Jeg mener det, SLUTT, og ta å få et LIV, jeg mener det godt! Lev mens du kan! Har ikke noe imot mennesker, elsker dem alle.. men hva jeg HAR imot, er hjernevaskingen som har pågått for lenge nå. Folk ler kanskje av norrøn mytologi? eller troen på hulder og tråll? dette er på lik linje folkens. Fremtidens folk, vil se på dette på samme måte. ja.. samme måte! Du tenker kanskje att jeg ikke har bevis på att gud ikke eksisterer.. det skal sies att jeg heller ikke har bevis på att supermann ikke eksisterer. Fins det "guder" i verden, er det i såfall de store folka som stod for sitt, oppdaget store ting, oppdaget fakta, og kanskje, desverre måtte bøte med livet pga dette. Respect.
Det er litt fristende å bringe til oppmerksomheten at den samme intoleransen/hatet du bringer er nøyaktig den samme som de ekstremistiske muslimer og kriste bringer til bordet..Du er en del av den samme helheten..Dette ER den menneskelige tilstanden.. du bringer ikke fred.. men ditt eget.. som ikke er ditt selv.. hehe.. :)
Antall ord: 312

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av markoberto »

Det eneste jeg hater, er relegion ;)
Sist redigert av markoberto på 07 Jan 2011 22:14, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 6
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
lysglimt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 31
Startet: 06 Jul 2010 15:08
13
Kjønn (valgfri): mann

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av lysglimt »

markoberto skrev:Det eneste jeg hater, er relegion.
Hat bringer ingenting. Hat bringer deg mer hat. End of story.. Test det!
Hvis du hater vil det skape mer hat for deg...Hjernen din vil framringe dette.. hvorfor leve på denne måten??
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Relegion.. hjernevask..?

Innlegg av markoberto »

hat var vell litt å ta i.. x) men når du nevner levemåte, kunne jeg ikke vert mer lykkelig :D Eg er stolt av mitt livssyn, som er basert på vitenskaplige fakta ;)
Antall ord: 32
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links