Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynRelgion.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

olsenbj
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 19
Startet: 12 Feb 2011 12:21
13

Relgion.

Innlegg av olsenbj »

Mange fine synspungter dere kommer med. Min oppfattning om hva de forskjellige relgioner ER for noe rart, er ganske enkel.
Det er ( som flere har vert innpå) rett og slett leveregler, som fra starten av blev brukt (missbrukt)til å få kontroll på massene. Om det fra begynelsen ble brukt for å få kontroll, for deretter å høste økonomisk gevinst, eller for å få menneskene til å leve i fred og fordragelighet i stedenfor å slå hverandre ihjel, se det, det kan vi diskutere.
At det er noe guddommelig med de forskjellige relgioner tror jeg ikke på ( til det er det for mye fandenskap i de forskjellige relgioner.

Jeg holder for tiden på å lese meg gjennom KORANEN og så mye skremsels propaganda har jeg ikke vert borte i før. Dersom du ikke vil, så skal du, dersom ikke, så havner du i ILDEN eller rett i helvete.
Hva slags gud er det som kaster ett menneske i ilden og etter at huden på stakkaren er brent bort, så taes vedkommende ut av ilden, påføres ny hud og får så en runde til? (osv.osv.)

Omtrent de samme truslene finner du i alle relgioner, så at dette har noe med en såkalt relgion å gjøre tror jeg ikke noe på, nei jeg syntes det er noe ordentelig sprøyt alt sammen.
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Relgion.

Innlegg av ludoburgero »

Det er bare til å gjøre sånn Gud vil du skal gjøre.
Hvis ikke går det rett til helvete med deg.

Alternativt kan du være fri til å gjøre hva du vil.
Det innebærer å ta ansvar for sitt eget liv og de valgene en gjør.
Fins ikke noe definisjon på klart godt og klart ondt. Alt er situasjonsbetinget.

Oi, var det komplisert? Beklager.
Antall ord: 69
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
olsenbj
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 19
Startet: 12 Feb 2011 12:21
13

Re: Relgion.

Innlegg av olsenbj »

ludoburgero skrev:Det er bare til å gjøre sånn Gud vil du skal gjøre.
Hvis ikke går det rett til helvete med deg.

Alternativt kan du være fri til å gjøre hva du vil.
Det innebærer å ta ansvar for sitt eget liv og de valgene en gjør.
Fins ikke noe definisjon på klart godt og klart ondt. Alt er situasjonsbetinget.

Oi, var det komplisert? Beklager.
Svaret dit var greit nok, men hva vil " Gud " jeg skal gjøre og hvordan vet jeg hva han vil jeg skal gjøre?

Likeledes lurer jeg på: hvem / hva, er GUD?
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 479
Startet: 29 Sep 2009 00:45
14
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Re: Relgion.

Innlegg av DamageDone »

olsenbj skrev: Likeledes lurer jeg på: hvem / hva, er GUD?
Deg selv.
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Relgion.

Innlegg av 30cm »

Religion er for aper, primitivt.
Antall ord: 5
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Relgion.

Innlegg av ludoburgero »

olsenbj skrev:Svaret dit var greit nok, men hva vil " Gud " jeg skal gjøre og hvordan vet jeg hva han vil jeg skal gjøre?
Spørsmålet ditt er like vanskelig som å spørre på forumet: "Hvilken regel har jeg brutt?"
Det er sånn man bare vet selv. Når tiden er riktig, og når man gjør det riktige eller gale til den tiden.
Likeledes lurer jeg på: hvem / hva, er GUD?
Det du selv vil projisere dine egenskaper over på. Enten det er i forsøk å leve konsekvensløst av hva handlinger du foretar deg, eller det er å overlate ansvaret til en slags "overordnet kraft" du har valgt å se på som din Gud. Altså et bilde av deg selv. Det viktige er at du iallefall forsøker å ta hensyn til hva de andre vil du skal gjøre rundt deg. Altså hengivenhet.

I mine øyne hadde altså alternativet å faktisk ta ansvaret for ditt eget liv enn å legge det i hendene på en slags gud eller å skylde alt på omgivelsene og de andre rundt seg, vært bedre.

Dette lar seg også kombinere med hensyn til de andre - faktisk enda bedre enn å leve i overbevisning om at det alltid er noen der (enten det er de andre rundt deg, eller en gud) å bero seg på som tar kontrollen for deg. For det er jo ikke det at det er helt feil heller... men saken er bare at man da overgir selvkontroll og hele sitt potensiale, og heller bare flyter med på en bølge som gudene (knis) vet hvor fører deg.

Et godt eksempel på dette er bare å ta en titt på hvordan de religiøse holder seg tilbake og går glipp av all moro de kunne hatt. Et godt eksempel på at de rettferdiggjør det er å peke på hvor farlig alle disse morsomme tingene er, ved å ta for seg de verste eksemplene, slik som overdreven bruk av rusmidler og hemningsløs sex med fremmede. Huff, så diabolsk.

Det religiøse glemmer oppi alt dette er at det meste burde gå fint så lenge man tar ansvar for det man gjør, og så lenge man tar konsekvensene og ikke skylder det på andre rundt seg, så kan man gjøre nesten hva man vil så lenge man ikke med vilje skader noen andre eller seg selv.

Vi har tross alt retten til å bestemme over vårt eget liv.
Bare av den enkle grunn at vi faktisk kan.

Jeg ser ingen vits i å kaste vekk mitt potensiale til kontroll, samt ansvaret for mitt eget liv, til en slags gud. Men jeg skjønner godt at folk ender opp der og velger den enkle veien.
Det er mange som f.eks. har kommet seg vekk fra et narkotikahelvete ved å bli religiøse.
Håper for deres egen del at de klarer å komme seg ut av sin religiøse overbevisning også, etter de har kommet seg på beina igjen. For det var tross alt de selv som klarte det, ikke Gud som hjalp dem, hvis ikke da Gud er deg selv. Det blir kanskje litt kjepphøyt å se det på den måten, men det spørs jo hva slags bilde du har av hva Gud er...

Poenget er iallefall at det fint går an å kombinere hensyn til andre, samt å være et jeg.
Egoister er vi alle, på sett og vis, i gitte situasjoner. Det er bare snakk om å aldri bli helt for oppslukt i enten bare seg selv eller i en gud eller i alle andre. Det er denne fine balansen, da.
Antall ord: 601
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Relgion.

Innlegg av markoberto »

Jeg liker att vi er enige :D Heldigvis entrer vi enn ny tid, hvor enn ny kollektiv oppfatning slår røtter. En oppfatning av vår verden. En oppfatning basert på vitenskap.
Antall ord: 32
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links