Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisAlkymi

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Alkymi

Innlegg av Moonstone »

Prinsippene i Alkymi og dens historie i Europa er spennende.

Alkymi er en av oldtidens kunster, og blir ofte misforstått som bare fysikk og eksperimenter i laboratorier. Det er sant at mye fysikk og tester ble utført i Alkymiens navn i en rekke provisoriske laboratorier i oldtiden og helt frem til 1800-tallet, noe som la grunnlag for, og førte til den moderne Vitenskap vi har i dag.

Men ideene bak er langt fra jordnære eller rent vitenskapelige. Ideene som utviklet seg her i vesten under ca 1400-1800 tallet stammer fra da en rekke skrifter fra de Hellenistiske landene som Hellas, Judea, Egypt ble oversatt fra Gresk, Hebraisk, Sanskrit osv til diverse språk i resten av Europa.
For første gang ble lære fra Platon, Aristoteles, Pytagoras, Gnostiske, Kabbalistiske og Hermetiske skrifter tilgjengelig for resten Europa. De eksisterte ikke i den Vestlige delen av Europa frem til det punktet. Europa hadde som kjent innen den tid blitt ”Kristnet” med jernhånd i et strengt regime og streng kontroll på informasjon og ”kjetterske” livsoppfatninger.
Når disse skriftene begynte å strømme til, var det mange Europeere som fikk øynene opp, vertfall i den kunstneriske og intellektuelle eliten, pluss de som var åpne for andre ting enn KUN Kristne dogmer. Disse skriftene og ideene ble lest, diskutert og drøftet i det som utviklet seg til diverse undergrunns sirkler, losjer og ordener, som var tvunget til å opperere i det skjulte pga Kirken jernhånd og straff for ”kjetteri”

Astrologi ble straks mer utbredt, Kabbala, Platonisme og Gnosis/Hermetica ble også sterkt utbredt i undergrunnsmiljøene. Disse miljøene ble senere organiserte Mysterieordener som The Knights Templar, Frimurerlosjen, A.M.O.R.C Rosenkors Ordenen og The Hermetic Order of Golden Dawn, i et forsøk på å videreføre arven de oppdaget fra oldtidens Mysterie-ordener, som den Gnostiske ordenen i Qumran, og ”The Great White Brotherhood” fra Egypt, som regnes som den aller første, og som det sies at Platon og Sokrates var elever.

Mange innså at Kristendommen faktisk stammet fra enda tidligere ideer, og hadde til og med kanskje misfortått og kommet på avveie fra det originale budskapet og ideene, og mange valgte å kaste fra seg Kristendommen for å ”rette opp feilen”, og ta til seg mye av grunnideene som kom før Kristendommen istedenfor. Noen inkorporerte de nye ideene, og utviklet Kristendommen, noe som førte til en tid med Kristen mystisisme, noe Kirkeautoritetene absolutt ikke likte, og satte til slutt en stopper for.

En av de mest innflytelsesrike skriftene og filosofiene var de av Platon, Pytagoras, Aristoteles og skriftene innenfor Hermetisme, hovedsakelig Corpus Hermeticum og The Emerald Tablet of Hermes Trismegistus. Disse skriftene omhandler menneskets åndelige foredling gjennom 7 stadier og de 4 elementene/impulser som styrer mennesket, og skal visstnok etter legenden stamme fra den opprinnelige Mysterieordenen startet i Egypt av Farao Akhenaten ”The great white brotherhood”, og var restene etter Atlantis lære, hovedsakelig fra Thoth, som hevdet at han var derfra. Hermes Trismegistus (Den tre ganger store) som som for Hermetismes far, er angivelig Thoth, eller BLE Guden Thoth en tid etter hans død. Når han var menneske, skal han angivelig ha bodd i Atlantis, og en av de få overlevende derfra. Han skal ha tatt med seg mye visdom over til Egypt når han flyktet dit, og lærte Egyptere Atlantis lære. Hermes blir i følge legenden sett på som ”Mesternes Mester”, ”Den viseste av dem alle”, og dannet grunnlaget for Alkymi, Astrologi, Før-psykologi, Matematikk osv, og startet den første kjente Mysterietradisjonen, et sted man kunne lære om livets store mysterier. Etter hans død ble han visstnok hyllet som Thoth, Gudenes sendebud, Gud over Vitenskap og det Okkulte.

I Europa fra 1400-tallet, ble de svært opptatte av dette, og tok til seg Hermes lære gjennom å sette opp et 7-stegs system for menneskets åndelige foredling. Man kunne bruke systemet som en ”trapp” tilbake til ”Gud/Utgangspunktet/Singulariteten” eller ”The One Mind” som Hermetismen kaller det. Kort forklart, altså oppstigningskonseptet. Men den Platonske måten å filosofere seg frem på var ikke nok. Aristoteles, elev av Platon, tok det er skritt videre, nemlig å gå ut i feltet å faktisk forske, gjøre eksperimenter for å se om filosofien faktisk holdt mål, og hadde noe reelt hold i den fysiske virkeligheten. Dette inspirerte folk igjen til å teste med fysikk og eksperimenter den 7-stegs ”stigen til Himmelen” fra Hermes Trismegistus for å få mer ”hold” i teoriene. Da ble de ikke bare ideer lenger, men noe de faktisk klarte å bevise fysisk. For i Hermes Smaragd tavle står det ”That wich is above, corresponds with that wich is below. That wich is below, corresponds with that wich is above” Det innebærer at de samme funskjonene fungerer i alle dimensjoner, både oppover og nedover, og påvirker hverandre. Altså, kan det gjøres fysisk, kan det samme gjøres mentalt, og metafysisk/Åndelig, noe vi kan se med at for eks Solsystemer, deres forskjellige deler, bevegelser og struktur er bygget opp etter det samme prinsippet som Atomer.

Det de da prøvde var å gjøre om Bly til Gull, hvor Bly representerte mennesket i sin urform, ubehandlet, og Gull representerte mennesket i fult behandlet og spirituelt utviklet form, som var målet.
Betegnelsene på et ubehandlet mennesket var ”Materia Prima”(Primær materiale) og fult utviklet oppsteget menneske ”Materia Ultima”(Det Ultimate Materiale)

Systemet ble satt opp slik:

Steg 1: Brenning – Mentalt/Åndelig: Personlig krise for Ego.
Steg 2: Oppløsning – Mentalt/Åndelig: Oppløsning av Ego.
Steg 3: Separasjon – Mentalt/Åndelig: Skille ut verdier fra skrap man egentlig ikke trenger.
Steg 4: Sammenslåing – Mentalt/Åndelig: Kombinere følelser og fornuft, Sola med Månen.
Steg 5: Gjæring – Mentalt/Åndelig: Høste fruktene av Fornuft/Følelse-symbiosen.
Steg 6: Destillasjon – Mentalt/Åndelig: Ytterligere kvitte seg med overflødig bagasje.
Steg 7: Koagulasjon - Man er et utvidet, ferdig utviklet Åndelig Menneske, ett med ”The One Mind”

Stegene er illustrert symbolsk i disse bildene:
Bilde
Bilde

Disse begrepene ble satt opp i fysikken så godt som brukt innenfor det Åndelige 7-stegs foredlings- siden av saken, som var det egentlige målet for de fysiske eksperimentene, å ha fysiske ”bevis” for at Åndelig Alkymi lot seg gjøre, siden den fysiske dimensjonen, den mentale og den åndelige korresponderer.
Det ble også en språk-kode mellom Alkymister og de forskjellige losjene/Ordenene, hvor kirken ikke forstod hva de faktisk pratet om, og trodde at det KUN var Fysikk de diskuterte, og ikke den ”kjetterske” metafysiske Åndelige delen, og det var den Åndelige delen Alkymistene var opptatte av til syvende og sist.

Det er klare likhetstrekk mellom det Vestlige Alkymiske 7-stegs systemet og Østens Shakra-system, noe som kan tyde på en og samme kilde for begge filosofiene.
Mysterieordenene som utviklet seg i det Vestlige Europa var en smeltedigel av mange retninger, kanskje de første av sitt slag i Europa som er det som vi i dag kaller ”Alternativkulturen” Forskjellene er at vi i dag kan praktisere dette fritt og åpent, noe de ikke kunne den gangen. Det er derfor de hemmelige samfunnene, Losjene og Ordenene oppstod.

Det var ETT ideal som var felles for de fleste av dem, og er det fortsatt: Ett NYTT Atlantis, med Åndelig foredlede, oppstegne mennesker som lever i harmoni med hverandre og naturen. De la grunnlaget for oss i Alternativkulturen i dag.

Jeg ærer dem herved.
Antall ord: 1253
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Alkymi

Innlegg av Moonstone »

Her er flere gamle illustrasjoner av den 7 stegs "trappen" for Åndelig Alkymi.
Man kan se at mange av hoved-temaene og prinsippene går igjen i de forskjellige, hvor de fire elementene Luft, Ild, Jord og vann blir representert:

Bilde
Ild er symbolsk for Vilje.
Vann er symbolsk for Følelser.
Jord er symbolsk for Instinkt.
Luft er symbolsk for Intellekt.

Disse igjen blir plassert og fordelt i 2 kategorier, nemlig det Maskuline prinsipp og det Feminine prinsipp.
Symbolsk for det Maskuline er Sola, som Ild og Luft faller under.
Symbolsk for det Feminine er Månen, som Jord og Vann faller under.

Dette ble sett på som de grunnleggende prinsipper/krefter/impulser som styrer, beveger og virker i mennesket, en slags kartlegging av mekanismer og grunnleggende prinsipper i Universet.
Ved en kombinering og ballansering av disse vil mennesket bli fullkomment og ett med The One Mind, eller The Universal Mind, og ved å gjennomgå Åndelig Alkymi kan man nå dit, værtfall ifølge datidens så godt som nåtidens Alkymikere.

En illustrasjon på et menneske som kombinerer elementene og de Maskuline og Feminine prinsipp, som ikke lenger er slave under "Logos" eller Universets fysiske lover, men overskrider dem:
Bilde
Antall ord: 199
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Glaubenskrieg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 23 Mar 2011 01:59
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hic et ubique

Re: Alkymi

Innlegg av Glaubenskrieg »

Moonstone skrev:Det var ETT ideal som var felles for de fleste av dem, og er det fortsatt: Ett NYTT Atlantis, med Åndelig foredlede, oppstegne mennesker som lever i harmoni med hverandre og naturen. De la grunnlaget for oss i Alternativkulturen i dag.
En monistisk verdensorden vil ikke innfri det predikerte.

http://www.radioliberty.com/stones.htm
Antall ord: 57
The robots revolt with dire thoughts.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Re: Alkymi

Innlegg av keke »

Takk for god lesing moonstone. Du er god som gull!
:salute:
Stå på :like
Antall ord: 13
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Alkymi

Innlegg av Nephandi »

Veldig intresange poster Moonstone. Alkemy er en vakker kunst og et nyttig redskap for å utvikle seg selv og nå høyere nivåer. :like
Antall ord: 24
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Alkymi

Innlegg av Moonstone »

Slenger inn en dokumentar om Alkymiens grunnideer og forklaringer på diverse symbolikk:

711GUvU06eY
Antall ord: 13
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Alkymi

Innlegg av Moonstone »

Det er verdt å ta seg tid til å se gjennom disse :coffe2

RJ8TNCYtTV4
[youtube]LcbBQfaQ42A&feature=relmfu[/youtube]
[youtube]aa7Brr3ta80&feature=relmfu[/youtube]
[youtube]oAmq9LrwVzE&feature=relmfu[/youtube]
[youtube]rwGDSeOBDPA&feature=relmfu[/youtube]
[youtube]VEqS9ZkrCkA&feature=relmfu[/youtube]
[youtube]u4Wk6EXiIcM&feature=relmfu[/youtube]
[youtube]akffQWrFSAc&feature=relmfu[/youtube]
Antall ord: 46
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Alkymi

Innlegg av Nephandi »

Hvilke bøker om praktisk og filosofpisk Alkemi ville du anbefale?
Antall ord: 11
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Alkymi

Innlegg av Moonstone »

Nephandi skrev:Hvilke bøker om praktisk og filosofpisk Alkemi ville du anbefale?
Den praktiske delen av det med Fysikk og det å transmutere metaller og finne korrespondanser i metaller og stoffer med de 7 planetariske energiene har jeg personlig ikke erfaring med.

Paracelsus var en av de store på det område.

Cornelius Agrippa var også en stor Alkymiker på det område.

Og ikke minst den sagnomsuste Hermes Trismegistus som ble sett på som Alkymiens far.
Mange brukte The Emerald Tablet of Hermes som manual for sitt arbeide.

Men Indre Alkymi har jeg mer greie på.
Her er en bokliste med bøker som omhandler det:

The Kybalion - The Three Initiates
The Emerald Tablet of Hermes - Dennis William Hawk
The New Hermetics - Jason Augustus Newcomb
Corpus Hermeticum - Hermes Trismegistus/Norsk utgave Rune Ødegård
The Emerald Tablets of Thoth - Dr Doreal.
The Alchemical mandala - Adam McLean
Psychology & Alchemy - Carl Jung
The Wedding of Sophia - Jeffrey Raff
Antall ord: 157
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Alkymi

Innlegg av Nephandi »

Takk for informasjonen. The Kybalion er utrolig bra, det er en av mine favoritt bøker. :D
Antall ord: 16
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Alkymi

Innlegg av Moonstone »

Nephandi skrev:Takk for informasjonen. The Kybalion er utrolig bra, det er en av mine favoritt bøker. :D
Ja den er utrolig bra, og også en av mine personlige favoritter.
Den er essensiell og en hjørnestein i den Hermetiske lære, sammen med Corpus Hermeticum.
Må få meg hele Picatrix ettervært også, den er også full av Alkemi, Magi og Hermetiske ideer.
Synd den er så utilgjengelig.
Jeg ble nettop anbefalt en annen meget skjelden bok som omhandler indre Alkymi som heter The book of Aquarius som ser sykt intressant ut.
Antall ord: 93
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Alkymi

Innlegg av Nephandi »

Jeg har hørt om den boken, Book of Aquarius, den virker interesant. Det jeg så fra lenker så var vel Picatrix ganske tilgjengelig på Amazon.
Antall ord: 26
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Alkymi

Innlegg av Moonstone »

Nephandi skrev:Jeg har hørt om den boken, Book of Aquarius, den virker interesant. Det jeg så fra lenker så var vel Picatrix ganske tilgjengelig på Amazon.
Ja, jeg har sett det, at den er tilgjengelig ENDELIG, og på Engelsk!
Har venta leeenge på det altså :coffe2

Andre bøker jeg har glemt som tar for seg Indre Alkymiske prosesser er "The Master Key System" og "A Course in Miracles"
De er arbeidsbøker med et teoretisk pensum så godt som en praktisk del.
Master Key-boka går over ca 1/2 års tid, mens Course-boka må en bruke ca 1-2 år på å gjennomføre.
Glad jeg tok meg tid til begge back in the day :coffe2
Antall ord: 119
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Alkymi

Innlegg av Nephandi »

Det er bra det er en del mer ukjente okkulte bøker som blir gitt ut igjen. Jeg ønsker meg et par bøker om Russisk hekseri som er temmelig så vanskelig å få tak i og ofte går for 10 000 kr.

Master Key system virker bra men jeg har ikke fått kjøpt boken og satt meg ned og begynt å jobbe med den ennå.
Antall ord: 67
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Inzide
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 15 Apr 2011 20:45
13
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - - Alkymi

Innlegg av Inzide »

Moonstone skrev:
Nephandi skrev:Jeg har hørt om den boken, Book of Aquarius, den virker interesant. Det jeg så fra lenker så var vel Picatrix ganske tilgjengelig på Amazon.
Ja, jeg har sett det, at den er tilgjengelig ENDELIG, og på Engelsk!
Har venta leeenge på det altså :coffe2

Andre bøker jeg har glemt som tar for seg Indre Alkymiske prosesser er "The Master Key System" og "A Course in Miracles"
De er arbeidsbøker med et teoretisk pensum så godt som en praktisk del.
Master Key-boka går over ca 1/2 års tid, mens Course-boka må en bruke ca 1-2 år på å gjennomføre.
Glad jeg tok meg tid til begge back in the day :coffe2
Har nylig skaffet meg "a course in miracles", gleder meg til å ta fatt på den. :)
Antall ord: 136
What you resist, persists...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links