Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisLever sjelen evig?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Me1991
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 50
Startet: 20 Sep 2010 17:42
13
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 3 ganger

Lever sjelen evig?

Innlegg av Me1991 »

Sett at man går utifra at sjelen "lever" videre etter døden, tror du sjelen varer evig?

Blir skikkelig urolig av å tenke på dette. Nå vet jo ingen helt sikkert hva som skjer når man dør, men personlig tror jeg at sjelen lever videre. Livet virker totalt meningsløst for meg hvis vi bare "opphører" etter døden, dessuten kan jeg ikke helt forestille meg å ikke være. Over til poenget, tror du at sjelen lever evig? Gjenfødelse er vel en mulighet, men går det da i en evig syklus?

Også en siste ting; hvor kommer sjelen fra? Hvis det har seg slik at alle har levd tidligere liv, så vil jo ikke det gå opp med tanke på befolkningsvekst. Vil det da si at noen sjeler evt. er eldre enn andre?

Ble veldig rotete og surrete innlegg. Er litt ny innefor disse temaene, så er så mye jeg ikke får til å gå opp, men håper på noen seriøse svar :)
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 681
Startet: 14 Okt 2007 17:36
16
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Re: Lever sjelen evig?

Innlegg av Rosalind »

Jeg tror sjelen lever videre, men kanskje tilslutt går i oppløsing når verden eller alt menneskelivet tar slutt.
Antall ord: 21
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
FFlower
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 189
Startet: 16 Jul 2010 16:01
13
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 25 ganger

Re: Lever sjelen evig?

Innlegg av FFlower »

Du aner ikke hvor mye jeg plager meg selv med akkurat de samme tankene :lol: men hvem kan vel unngå og tenke på dette.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro når det kommer til dette med sjelen og livet videre. Jeg tror helt klart på gjenfødelse men jeg er også sikker på at sjelen en eller annen gang vil bryte ut av dette mønsteret. Nå er det jo heller ingen som vet hva sjelen "består" av, men det er jo helt klart energi med inn i bildet. Vi hører jo at energi er og forblir og aldri forsvinner når det først har oppstått, men jeg tror på at denne "klumpen" med energi som sjelen består av kan gå i oppløsning som Rosalind skriver over her. At den på en måte skiller seg og ikke lenger er en sjel. Utrolig vanskelig å forklare uten at det kanskje høres absurd ut, men som sagt; Jeg er ikke helt sikker på hva jeg tror heller så den saken er jo grei :lol:

Jeg stiller meg også spørsmålet om hvorfor mennesker dør i ung alder. Jeg tror at sjelen spiller en stor rolle i dette bildet av død, og at den på en eller annen måte er med på å styre når våre fysiske liv skal avsluttes og eventuelt starte på ny. Mange sier jo at vi kommer hit til jorden for å fullføre en oppgave eller lignende, men hvilken oppgave eller lekse har et lite barn gjennomført? Jeg tenker nå på spedbarn osv. så må ende livet så alt for fort.

Utrolig vanskelig, spennende og nesten irriterende tema dette her med sjelen. Men det er vel en mening med det tenker jeg. At vi vet så lite og mest sannsynlig aldri får noen ordentlige opplysninger rundt dette..
Antall ord: 313
Just when the caterpillar thought the world was over, it turned into a butterfly

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Re: Lever sjelen evig?

Innlegg av Diffusa »

Me1991 skrev: Hvis det har seg slik at alle har levd tidligere liv, så vil jo ikke det gå opp med tanke på befolkningsvekst.

Hvorfor dukker alltid dette opp? Hvem har sagt at alle sjelene må leve på samme tid? Og hvorfor gå ut i fra at livet kun foregår her på denne jorda?
Antall ord: 55
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Lever sjelen evig?

Innlegg av zind »

slik jeg ser det;

Ingen begynnelse, ingen slutt, alt er og har alltid vært, men er bevegelig og foranderlig. Alt springer ut fra samme kilde og vi er på en måte gud (kilden) som erfarer seg selv. Mest sannsynlig havner vi tilbake til kilden hvis vi ønsker, når vi nok en gang finner tilbake til den rene energien vi kommer fra. Alt er forbundet og alt skapes kontinuerlig, VI skaper hele tiden. Vi reinkarneres her og på andre planeter, men jeg tror på utvikling og trinn i den spirituelle utviklingen/evolusjonen, selv om jeg tror alt er like gammelt/evig. Nye sjelsaspekter skapes sikkert hele tiden, på samme måte som mange går tilbake til sin naturlige opprinnelighet. Og det var den korte versjonen 8)
Antall ord: 128
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tomvidm
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 28 Mar 2011 02:47
13
Kjønn (valgfri): Gut og kar
Lokalisering: Universitetsbiblioteket, Dragvoll
Blitt takket: 2 ganger

Re: Lever sjelen evig?

Innlegg av tomvidm »

Eksistensiell angst er ikke noe du trenger å slippe inn som plage - spørsmål om eksistensen skal kun anses som filosofisk. Jeg f.eks ser ingen grunn til noe etter døden, og spekulasjoner er ikke noe annet enn et sted å gjemme seg. Slikt sett er magisk tenking en god ting.
Jeg skiller mellom subjektiv opplevelse og objektiv opplevelse;
* Du kan se verden objektivt - kanskje ser du meningsløshet, slik jeg gjør. Hold ved det, og gå til neste punkt.
* Du har også en subjektiv opplevese - mening er kun en idé. Mening er noe du selv skaper - magisk eller ei.

Du snakker om sjel - hva legger du i begrepet? (Hilsen skeptisk ateist.)
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Me1991
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 50
Startet: 20 Sep 2010 17:42
13
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 3 ganger

Re: Lever sjelen evig?

Innlegg av Me1991 »

tomvidm skrev:Eksistensiell angst er ikke noe du trenger å slippe inn som plage - spørsmål om eksistensen skal kun anses som filosofisk. Jeg f.eks ser ingen grunn til noe etter døden, og spekulasjoner er ikke noe annet enn et sted å gjemme seg. Slikt sett er magisk tenking en god ting.
Jeg skiller mellom subjektiv opplevelse og objektiv opplevelse;
* Du kan se verden objektivt - kanskje ser du meningsløshet, slik jeg gjør. Hold ved det, og gå til neste punkt.
* Du har også en subjektiv opplevese - mening er kun en idé. Mening er noe du selv skaper - magisk eller ei.

Du snakker om sjel - hva legger du i begrepet? (Hilsen skeptisk ateist.)
Eksistensielle spørsmål er ikke noe som er en plage for meg, det er heller noe som fascinerer meg. Er ikke helt enig med deg der, spørsmål om eksistensen må ikke nødvendigvis kun anses som filosofisk.
Ja, mening er noe du selv skaper, men er som regel basert på egne erfaringer/opplevelser. For eksempel et menneske som har hatt en nær døden opplevelse, kan kanskje basert på denne opplevelsen få et annet syn på livet. Dette er en subjektiv opplevelse, men det er mange fellestrekk ved nær døden opplevelser. Meninger er noe mennesket selv skaper, men de er jo basert på noe. Kanskje det bare er ønsketenkning fra vår side. Hvem vil vel ikke ha en følelse av trygghet? For meg er det vanskelig å forestille meg at en opphører ved døden. Ikke nødvendigvis bare fordi verden virker meningsløs, men fordi det finnes mange eksempler på NDO og kontakt med døde.

Sjelen tenker jeg på som en selvstendig enhet som kan skille seg fra den fysiske kroppen. Det er en substans som gjør deg unik og skiller deg fra andre.
Antall ord: 310

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
therkris90
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 26 Aug 2011 17:02
12

- Lever sjelen evig?

Innlegg av therkris90 »

Dette er et tema jeg filosoferer over av og til, men klarer aldri å bli enig med meg selv..

På den ene siden så hørest det helt rart ut at sjelen skal leve videre, men på en annen side så tror jeg det, men om vi begynner på et nytt liv eller havner på ¨en annen side¨ eller om vi kan velge om vi vil ha et nytt liv eller bli på den andre siden aner jeg ikke..
For hele greia med sjel og liv er ganske merkelig syns jeg.. For hva får oss til å leve? Greit nok, vi har blod og indre organer osv (uten at jeg har peiling på det) som er en forutsettning for at kroppen skal leve, men hva får hjerte til å slå? Jeg mener.. Det er jo ikke akuratt slik at man kan sy sammen et menneske og plassere det menneske trenger inn i en død kropp og forvente at det skal leve? Det må være noe mer enn en frisk fungerende kropp for å få liv i et menneske?
Og så er det jo en mye hyggeligere tanke at man har et eller annet liv etter døden og at man kan treffe igjen kjendte og kjære :)
Antall ord: 207

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Lever sjelen evig?

Innlegg av ludoburgero »

Lever disse spørsmålene evig? ;)

Jeg tror ikke vi noensinne vil få et svar vi kan basere oss på.
Døden avgjør det hele, og hvis det eventuelt er noe etterpå så får vi vel vite det da.
Hvis ikke, og vi reinkarnerer uten å huske det uten f.eks. regresjon, så har vi egentlig bare sterke antagelser og indisier å gå ut ifra. For eksempel ved å beskrive et tidligere liv til detaljer, for så å finne nedskrevne notater eller andre bevis for at et slikt liv en gang levdes. Men også der vil tvilen komme til gode fordi en ekte skeptiker vil ta med i betraktning at forhåndsinformasjon kan ha blitt gitt eller oppsøkt om dette livet.

Vi kommer aldri helt til bunns, og det er kanskje like greit.
Undringen over dette tror jeg likevel er sunt, for det får oss til å se ting fra nye perspektiv.

Men viktig å tro på et liv før døden også.
Antall ord: 162
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Lever sjelen evig?

Innlegg av Arven »

Jeg er overbevist om at det finnes mye mer etter døden. Jeg tror vi reinkarnerer gjennom mange liv hvor vi skal lære og høste erfaringer på alle områder i livet.
Når vi har høstet og lært det vi skal, tas vi ut av reinkarneringshjulet og gjenforenes med Gud/Kilden.
Jeg har selv opplevd en NDO og den opplevelsen fjernet enhver tvil om et åndelig liv etter dette, for jeg har kjent varmen, kjærligheten og en harmonisk fred som overgår alt jeg trodde var mulig.
Antall ord: 93
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

- Lever sjelen evig?

Innlegg av Gaute »

Me1991 skrev:Sett at man går utifra at sjelen "lever" videre etter døden, tror du sjelen varer evig?

Blir skikkelig urolig av å tenke på dette. Nå vet jo ingen helt sikkert hva som skjer når man dør, men personlig tror jeg at sjelen lever videre. Livet virker totalt meningsløst for meg hvis vi bare "opphører" etter døden, dessuten kan jeg ikke helt forestille meg å ikke være. Over til poenget, tror du at sjelen lever evig? Gjenfødelse er vel en mulighet, men går det da i en evig syklus?

Også en siste ting; hvor kommer sjelen fra? Hvis det har seg slik at alle har levd tidligere liv, så vil jo ikke det gå opp med tanke på befolkningsvekst. Vil det da si at noen sjeler evt. er eldre enn andre?

Ble veldig rotete og surrete innlegg. Er litt ny innefor disse temaene, så er så mye jeg ikke får til å gå opp, men håper på noen seriøse svar :)
Sjelen er en fasett av gud/altet/lyset/den evige kjærligheten/kilden. Vi/sjelen er satt sammen av ulike aspekter av denne kilden, og vi returnerer dit når kroppen dør.. for så å reinkarnere når vi er klare for nye eventyr.

Mange sjeler har levd på jorden i tusener av liv, eller på andre planeter inn i mellom, eller kun på andre planeter enn jorden. Det er heller ikke alle som har vært menneske før. Etter det jeg har fått med meg er Jorden blant de siste planetene av lavere dimensjon, altså som en barnehage i omnigalaktisk sammenheng :p
Antall ord: 275

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Lever sjelen evig?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg er mest nysgjerrig på hvor du har fått med deg dette, Gaute...
Godt å se deg her inne igjen, forresten! :)
Antall ord: 21
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links