Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHar Bibelen ødelagt oss?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

TakitoAmiko
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 24 Mar 2011 23:26
13
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Sandefjord

Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av TakitoAmiko »

Egentlig er jeg kristen, men gjenom årene har jeg levd fra meg det.
Jeg ser hva bibelen har gjort mot mennesker og familien min.
Når jeg selv er homofil, og bibelen sier det er skapt mann og dame, mener alle det er en synd.
Og jeg tenker selv det jeg gjør er synd. Men jeg er meg, jeg er skapt sånn. Jeg kan ikke noe for det.
Etter dette begynte jeg mer å tenke på Lucifer.
Jeg har følt meg mer støttet til han også, fordi han føles som en som vet hvordan skuffelsen er.
Jeg ser ikke på han som noe ondt, men som en trist person, og en som styrer døden.
Jeg vil se på meg selv som en slags satanist, selv om jeg ikke gjør ritualer, brenner bibler osv.
Men jeg føler bare Gud har sviktet meg. Og at bibelen har ødealgt det meste av livet til de fleste.
Uten bibelen ville ikke homofili vært like ulovelig. vi ville vært vanlige mennesker. Men i stede ser folk på oss som noe annet? Vi er jo helt vanlige..
Er det galt å støtte seg til Lucifer på den måten. Jeg har en liten skyldefølelse, samtidig ikke.
Den følelsen jeg får av Lucifer er at han er menneskelig, og nydelig.
Antall ord: 225

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av Divine Spirit »

Skal jeg være helt ærlig virker du veldig forvirret i ditt syn på bibelen og Lucifer...

Hva har Lucifer med homofili å gjøre? Veldig merkelig paralell.

Bibelen har neppe sagt eller gjort noe mot homofile eller andre grupperinger i samfunnet. Bibelen er en bok, og bøker kan ikke gjøre noe hverken til eller fra mot noe(n). De som leser og tolker bøker derimot kan gjøre en masse rart. Men det er en annen kopp av te.

Å føle seg som satanist fordi man er homofil virker etter mitt syn som en propaganda fra en som er fundamentalistisk kristen. En som ikke har ydmykhet og forståelse og som fordømmer andre. Alltså en som later som å være kristen, men ikke praktiserer det. Herunder alle "kristne" som peker finger og fordømmer uliktenkende mennesker.

Beklager, men jeg ser ikke at det du skriver er på orntlig. Føler at det bare er tull alt du skriver...
Antall ord: 162
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av Moonstone »

Kan du ikke snu ryggen til hele Bibelen og Kristen-ideologien om den ikke passer for deg?
Det er jo ikke sånn lenger at vi MÅ høre på Prester og Kirke, og hva de har å si om diverese saker.
Det finnes masser av andre perspektiver og livssyn å ta av, som du slipper å føle skyldfølelse og at du er "syndig"

Gi blaffen i Lucifer, det er jo bare EN av mange mytologiske personer, som Hades, Thor med Hammeren, Zeus osv.
Mange av historiene fra Bibelen er liknelser for høyere poeng, og ikke til å tas bokstavelig, ikke glem det.
Det er når folk glemmer det, og tar de bokstavelig at verden blir fucked up..
Antall ord: 118
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av Nephandi »

I samme kapittel som det hvor det blir sagt at homofili er synd så blir det også sagt at skalldyr er en vederstyggelighet. Ellers i Bibelen blir det også sagt at å kle seg i klær av forskellige stoffer, som å bruke en silke bluse og bomulls sokker det er syndig, andre ting som er synd inkluderer å spise brød hvor det er brukt gjær og en god del andre tilsvarende ting. Si meg synes du det er synd å spise et rekesmørbrød eller å slenge på deg en jakke av kunstfiber hvis resten av antrekket ditt er i bomull? Og hvis ikke hvorfor synes du at det er synd å være homofil? Har ikke Gud skapt deg slik du er?

Nå Bibelen er skrevet av mennesker, mennesker som kansje var inspirert av Gud, men alikevel av mennesker. Det finnes masse visdom i Bibelen. Og når du ser på mange av rådene i den så er de gode for å leve et bra liv. I tilegg så er mange av rådene fantasiske for å overleve i et ørken område for flere tusen år siden, men det er ikke alle disse rådene så er så fungerende i dag. Noen er det, men ikke alle. I tilegg så er det mye i Bibelen som for meg virker å være skrevet av maktsyke mennesker som ville bruke religion til å kontrolere andre. Bibelen er en flott bok, man kan lære mye av den og mange får fantastisk mye ut av å væe Kristen. Jeg jeg synes ikke det fungerer å bare akseptere alt som står i Bibelen fordi det står det.

Når det gjelder Lucifer. Nå hvis det er en Gud du tiltrekkes av så for all del, du kan da gjerne opprette et forhold til Ham. Men gjør det da fordi du føler for denne Guden, og ikke fordi du tror du er syndig fordi du er homofil. Nå i tilegg de fleste Satanister brenner ikke Bibler, det er en religion som alle andre og man er ikke ond, man brenner ikke ting og ofte så dryrker man ikke en gang noen Gudom men ser på Satan som noe i mennesket. Men om du vil dryke Lucifer så gjør nå endelig det om det gir deg glede, men ikke gjør det fordi du tror Gud ikke vil ha deg. Også ikke klandre Gud for hva som mennesker har skrevet ned i en bok.

Jeg er bifil, heks, og jeg spiste rekesmørbrød i går. jeg er også 100 prosent sikker på at Jehovah finnes og at Han ikke ser negativt på meg for noe av det. Hvis du tror på en Gud som elsker alle sine skapninger så bryr Han seg ikke om hvem du elsker eller hva du spiser eller hva du har på deg. Han elsker deg som du er.
Antall ord: 482
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av karina »

Nephandi skrev:Si meg synes du det er synd å spise et rekesmørbrød eller å slenge på deg en jakke av kunstfiber hvis resten av antrekket ditt er i bomull? Og hvis ikke hvorfor synes du at det er synd å være homofil? Har ikke Gud skapt deg slik du er?
Haha! Fantastisk!

Til trådstarter;

Som en gjeng munker sa til meg; kjærlighet er viktigste. Og det har du jo? Om enn til samme kjønn, kjærlighet er det jo uansett. Jeg har en lesbisk venninne som kommer fra en veldig kristen familie og kristent miljø, og også selv er veldig personlig religiøs. Hun har valgt å være helt åpen og kjempe for aksept innen miljøet hun er i, og hun har fått nesten bare positiv respons. Skjønner godt at sånt kan være kjempevanskelig, og jeg beundrer dem som klarer det, for jeg vet ikke om jeg hadde vært sterk nok til det selv. Men tenk på det munkene sa, de burde jo være en rimelig sikker kilde, og tenk på at du sannsynligvis har mye mer kjærlighet i deg enn dem som fordømmer deg for den du er. Og det gjør ikke Gud, det er det bare mennesker som gjør.
Antall ord: 216

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Re: Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av markoberto »

Glem nå gud og lucifer, og nyt heller livet på jorden mens du har det ;)

-homofili er ingen synd. Det finnes ingen synder... menn folk tror det
Antall ord: 27
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av Nephandi »

Jeg er ikke enig, jeg mener det finnes mange synder, enten man tror på en religion eller ikke, å drepe, å stjele, å lyve, å la folk lide mens en selv bare står å ser på, å skape bare jævelskap for andre og så videre, men å vise kjærlighet til et annet menneske, å elske noen som elsker en igjen, det kan aldri være en synd.
Antall ord: 62
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
apocalypticcity
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 03 Okt 2011 15:39
12
Kjønn (valgfri): Gubbe
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 2 ganger

- Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av apocalypticcity »

Jeg ser godt poenget ditt, da jeg er selv er homofil og har vendt meg vekk fra kristendom - da jehovas vitner.

Min oppfatning er mer det at det er verken en gud, eller en satan(Ond gud), men heller et begrep på krefter som finnes inne i mennesket.

Bibelen er for meg en fiksert og moraliserende bok, skrevet av uperfekte mennesker, for mennesker. Og et uperfekt budskap er ikke absolutt, men heller veiledende.

Lucifer blir av kristendom, og katolisme, beskrevet som barbarisk, ond og "primitiv". Mange skildringer av Lucifer er basert på sex, lyster og egen interesse - kvalifikasjoner som er tilregnet ethvert menneske. Derfor mener jeg at det blir feil å basere sin tro på en søken etter disiplin, tvang og et jerngrep. Lucifer er, som du sier, en som gikk sin egen vei og ville ha den samme oppmerksomheten som Gud. Om det er feil vet nå ikke jeg, men guds valg har påført mennesker Lucifers vrede. Igjen tror jeg hele denne boken er fiksjon, selv om essensen var gudommelig.

Lykke til på din søk kompis!
Antall ord: 180
The Lost City - The Found Music

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av jeditrond »

Bibelen har vel bare ødelagt oss om vi tar alt som står der bokstavelig som mange er inne på. Samt at mange velger andre til å tolke for seg og dermed har man organisert religion med presteskap som fort kan bli litt skummelt :mozilla_smile:

Jeg har vendt kristendommen ryggen for lengst fordi det ikke resonnerer med hva jeg selv har funnet ut. Det sitter ikke en ensom guddom oppe i himmelen og følger med på alt man gjør og dømmer en nord og ned f. eks. pga. homofili. Om du vil bli satanist og føler det er riktig for deg så gjør det, eller dra ut på en åndelig søken blant alle filosofier og religioner og finn en som passer deg fordi den virker for deg, ikke fordi den står i opposisjon som sådan til kristendommen og Kirken :mozilla_tongue:
Antall ord: 147
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av Moonstone »

Som tittelen på tråden sier, så har bokstavlig tolkning av Bibelen ødelagt mye.
Når man graver i Antikken slik jeg gjør,finner man både hvor mytene i Bibelen er lånt fra, og at kulturene i Antikken pleide å skjule visdom i Myter og Allegorier, og gjorde dramatiseringer gjennom historier og skuespill/ritualer for å ta vare på visdommen og videreføre dem.
Abstrakte filosofiske ideer, moral, naturlover og krefter ble kraftig mytologisert i disse, gitt forskjellige roller og skikkelser.
Det er ikke bare noe jeg tror, studer Antikken og man vil forstå at det faktisk er tilfelle.
I Hellas gjorde de det, i Egypt,Persia, og selvsagt også Judea.

Og selvfølgelig når en ny gruppe kalt Kristne skal tolke disse Mytene 500 år senere, så tar de dem bokstavelig, det er DER feilen skjedde som ødela for menneskeheten, kjørte menneskeheten gjennom den Mørke Middelaldern, inkvisisjonen og strupetak på folk.

Les en bok som heter "The Pagan Christ", der blir disse oppdagelsene utdypt ganske grundig, om man ikke har tid til å studere Antikken på egenhånd :coffe2
Antall ord: 182
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av Astarte »

Bøker ødelegger ikke mennesker. Menneskers tolkning av bøker ødelegger mennesker.
Antall ord: 12
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av Moonstone »

Astarte skrev:Bøker ødelegger ikke mennesker. Menneskers tolkning av bøker ødelegger mennesker.
Absolutt, og disse tolkningene leder igjen til ideer som tvinges på menneskeheten som absolutte sannheter og systemer.
Bøkenes sanne essens kan fort bli borte i mistolkninger, og kan få katastrofale følger for folk.
Myter blir omgjort til bokstavlig historisk fakta osv.
Antall ord: 57
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av Astarte »

Og i hendene på maktmennesker med innflytelse på andre kan det være livsfarlig. Helt enig, Moonstone.
Antall ord: 17
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av zind »

TakitoAmiko skrev:Egentlig er jeg kristen, men gjenom årene har jeg levd fra meg det.
Jeg ser hva bibelen har gjort mot mennesker og familien min.
Når jeg selv er homofil, og bibelen sier det er skapt mann og dame, mener alle det er en synd.
Og jeg tenker selv det jeg gjør er synd. Men jeg er meg, jeg er skapt sånn. Jeg kan ikke noe for det.
Etter dette begynte jeg mer å tenke på Lucifer.
Jeg har følt meg mer støttet til han også, fordi han føles som en som vet hvordan skuffelsen er.
Jeg ser ikke på han som noe ondt, men som en trist person, og en som styrer døden.
Jeg vil se på meg selv som en slags satanist, selv om jeg ikke gjør ritualer, brenner bibler osv.
Men jeg føler bare Gud har sviktet meg. Og at bibelen har ødealgt det meste av livet til de fleste.
Uten bibelen ville ikke homofili vært like ulovelig. vi ville vært vanlige mennesker. Men i stede ser folk på oss som noe annet? Vi er jo helt vanlige..
Er det galt å støtte seg til Lucifer på den måten. Jeg har en liten skyldefølelse, samtidig ikke.
Den følelsen jeg får av Lucifer er at han er menneskelig, og nydelig.
Bibelen har nok rett i mye, men kristendommen ødelegger litt for seg selv i å skille godt og ondt til den grad at det ikke blir gjenkjennelig at det er ett og det samme. Gud er også djevelen. Springer ikke alt ut fra det samme?

Det er ikke bare bibelen som er dømmende. Homofili har vært "annerledes" veldig lenge, dermed ikke akseptert. Et våkent, åpent sinn vil akseptere og elske forskjellene, men desverre er vi alt for lett påvirkelige. Vi stoler ikke nok på oss selv, vi møter mennesker som vil overstyre og vi lar oss lede. Skal vi da skylde på de vi lot oss lede av, eller skal vi gå i oss selv og spørre hvorfor vi stolte mer på andre enn oss selv? Hvis vi hjelper hverandre å beholde vår integritet, så vil vi kanskje få større kraft til å stå imot alle forestillingene og trosmønstrene vi sprer rundt oss, trekke oss tilbake og se hva vi egentlig er vitne til. Spørre oss selv hva vi er herre over

Ikke vær bitter, ikke vær irritert fordi du føler deg lurt eller at ting ikke har levd opp til forventningene dine. Du stoler på deg selv, du lar deg ikke lede blindt, vær stolt over det og se på det bak deg som en vei du måtte gå for å komme dit. Nå kan du ta kontroll selv, hvor fantastisk er ikke det? DU er gud! Vi har alle en skyggeside, vi er alle både mørke og lyse. For meg snudde ting seg trill rundt når jeg sluttet å føle gudfryktighet, sluttet å bøye meg og begynte å kommunisere med total ærlighet. Hvis jeg vil kalle Gud en dritt så gjør jeg det, de får høre det alle som en, og det er greit,... og det fører til mye latter når du får svar

Mange kristne syntes kanskje ikke det er greit at du er homofil, men det syntes Gud! Når du straffer Gud straffer du jo egentlig deg selv og, ikke gjør det'a! Du trenger ikke kalle det gud en gang.. jeg klarte faktisk ikke bruke ordet på flere år, nettopp pga alt som er knyttet til det. kall det altet, kilden whatever.. alle ordene blir like teite og overfladiske uansett. kall det wienerpølse om du vil, det gir like mye mening som de andre :lol:
Antall ord: 638
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Multatuli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 30 Mai 2008 21:59
15
Blitt takket: 8 ganger

- Har Bibelen ødelagt oss?

Innlegg av Multatuli »

All religion baserer seg på at noen få skal ha makt over mange. I alle religioner er det noe som er bra - som fx i kristendommen; du skal ikke drepe. Men som i alle religioner gjelder ikke dette alle, så det er ufattelig mange drap som er begått i kristenhetens navn.

Slik kan man fortsette - med brudd på brudd i alle religioners påbud. Det er alltid unntak for overmakten.

De det aldri er unntak for er de som avviker totalt fra det makthaverne ser som passende adferd til enhver tid.
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links