Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNye Kristne tekster funnet

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Moonstone »

VG skriver idag om nye tekster og kodekser har blitt funnet, og skal angivelig ha vært skrevet ca 100 år e.Kr.
De blir til og med kalt viktigere enn Dødehavsrullene som ble funnet på tidlig 1900-tallet.
Blir intressant å se om informasjonen på de samklanger med moderne Kristendom og instutisjonene bygget opp rundt den.
Hvis den IKKE gjør det, vil det kunne få store implikasjoner..og det spørs om alle Kristne har lyst til å omstille seg hvis de viser seg å komme med ny informasjon som bryter med tradisjonene.
Blir spennende å følge med på fremover, innholdet og eventuelle følger av det.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10083347
Antall ord: 116
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Nephandi »

Takk for informasjonen, dette er utrolig spennende. Imidlertid så vet jeg ikke hvor store implikasjonene blir. For de som studerer religion så blir nok implikasjonene store, og for de som søker etter visdom, men jeg tror at mange Kristene grupper vil gjøre som med Dødehavsrullene og bare begravet hodet i sanden og nekte for at de har noe som helst med deres religion å gjøre.
Antall ord: 68
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Moonstone »

Helt klart.
Folk har stukket hode i sanden hele tiden, for det føles så indelig godt og trygt med det gamle synet og systemet. Religiøse folk i et nøtteskall..
For Mystikere og Esoteriske blir det nok ikke noen forrandring, siden disse allerede VET det Kristne velger å ikke vite, og sitter nok allerede med informasjonen og flere skrifter og oversikt enn det Trad-Kristne noen gang kan drømme om..
Spennende uansett,siden jeg studerer historie,tanker/konsepter og tro fra Hellenismen.
(Judea,Egypt,Hellas og omegn)
Antall ord: 89
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Nephandi »

Jeg synes ikke man skal dømme alle religiøse for hva noen gjør. Jeg kaller meg religiøst, jeg er Paganist men er veldig optatt av å lære nye ting, det samme er de fleste Paganister jeg kjenner, og det er masse Kristene som ikke følger de organiserte Kristene religionene. Det er vel helst de organiserte religionene som er livredde for nye tanker fordi det betyr at den organisasjonen får mindre makt. Ta Katolikke for eksempel, de har enorm, enorm makt det er klart Kirken ikke vil godta tekster som reduserer makten deres.
Antall ord: 97
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Moonstone »

Nephandi skrev:Jeg synes ikke man skal dømme alle religiøse for hva noen gjør. Jeg kaller meg religiøst, jeg er Paganist men er veldig optatt av å lære nye ting, det samme er de fleste Paganister jeg kjenner, og det er masse Kristene som ikke følger de organiserte Kristene religionene. Det er vel helst de organiserte religionene som er livredde for nye tanker fordi det betyr at den organisasjonen får mindre makt. Ta Katolikke for eksempel, de har enorm, enorm makt det er klart Kirken ikke vil godta tekster som reduserer makten deres.
Vel enig der, kanskje jeg dro for mange under en kam.
De gamledagse trad-religiøse har for det meste trygghet,system og nasjonalfølelse som grunn for sitt religiøse valg og grunnlag, det sammen med å bli født inn i slike tradisjoner i arv fra generasjon til generasjon uten at noen spørsmål blir stilt rundt ting & tang.
Det er værtfall mine observasjoner, uten at jeg sier at ALLE er sånn.

Ja, bra å se liberale Kristne, de er i stor vekst om dagen.
Sikkert pga den nye spirituelle åpenheten i dragsug av New Age og Alternativbølgen, pluss funnet av nye kilder og informasjon er lettere tilgjengelig nå enn før.
Men ER de Kristne om de "modifiserer" og utvider synet vekk fra trad-syn? Er de ikke da likesågodt "Alternative" eller "Spirituelt søkende",om man MÅ ha en merkelapp på det?
Sikkert mange trad-Kristne som vrir seg når de ser det, og synes de går for langt til å kalles Kristne..

Den Katolske Kirke ja, det er jo tross alt den FØRSTE kirken som kom ut fra Jesus lære, og har fått solid grobunn og makt over folk i ca 2000 år nå.
Å gjøre forrandringer der blir vel umulig, værtfall vanskelig..
Antall ord: 315
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Nephandi »

Jeg tror det er veldig mye bra å finne i Kristendommen, Islam og andre tradisjonelle religionen, men jeg er i mot det å ikke sette spørsmålstegn men bare akkseptere alt en prest sier. Men jeg tror også at mange tradisjonlle religiøse får mye visdom og glede ut av religionen sin så jeg synes ikke at jeg har noe rett til å dømme.

Jeg mener at hvis man følger læren til Jesus så er man Kristen, det spiller ikke noen rolle om man ikke er med i en mange hundre år gammel religion men heller har valgt selv hva man skal tro, basserer man sin religion på Jesus så er man Kristen, slik er det jeg ser på det.
Antall ord: 122
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Moonstone »

Nephandi skrev:Jeg tror det er veldig mye bra å finne i Kristendommen, Islam og andre tradisjonelle religionen, men jeg er i mot det å ikke sette spørsmålstegn men bare akkseptere alt en prest sier. Men jeg tror også at mange tradisjonlle religiøse får mye visdom og glede ut av religionen sin så jeg synes ikke at jeg har noe rett til å dømme..
Joda, men det er mange som ikke klarer å stoppe ved det, men på død og liv med sitt store ego MÅ overbevise andre i at kun DE har rett, og alle andre tar feil og er vantro. Historien viser oss dette gjentagende mønstre gang på gang.
Nephandi skrev:Jeg mener at hvis man følger læren til Jesus så er man Kristen, det spiller ikke noen rolle om man ikke er med i en mange hundre år gammel religion men heller har valgt selv hva man skal tro, basserer man sin religion på Jesus så er man Kristen, slik er det jeg ser på det.
Nja, til dels enig. Man kan fint sanke røde tråder fra alle religioner, filosofier, kombinere dem med naturvitenskap osv, like Jeshuas/Jesus sin lærdom på lik linje med andre liknende antatte manifestasjoner av Logos/Ordet/Sønnen uten å kalle seg Kristen.
Det finnes en del ordner som gjør nettopp dette, og har gjort dette i veeeldig lang tid. Mye tyder på at Jesua/Jesus også selv gikk i lære hos en av Mysterieskolene, kanskje Kabbalistisk, Hermetisk, enten i Egypt eller Hellas. Det oser værtfall gammel Mysterievisdom av de antatte ordene hans fra Bibelen og andre Gnostiske skrifter.
Det som er synd er at det orginale budskapet nesten er borte, og den Kristendom vi har idag bare er et tomt skall. Kanskje med det nye funnet kan enda mer av det orginale budskapet komme frem, det er det mange Mystikere håper på, slik at menneskeheten får et mer riktig bilde av oppstigningsprinsippet, og veien til oppstigning akuratt HAN lærte bort.
Antall ord: 342
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Nephandi »

Joda, men det er mange som ikke klarer å stoppe ved det, men på død og liv med sitt store ego MÅ overbevise andre i at kun DE har rett, og alle andre tar feil og er vantro. Historien viser oss dette gjentagende mønstre gang på gang.
Det er ikke bare i religion at dette skjer jeg havnet midt i en konflikt en gang mellom de som synes Japansk anime var best og de som foretrakk Amerikanske tegnefilmer og de gikk helt beserk og kalde hverandre alle slags navn og alle av dem hatet meg som liker begge deler, det var som å høre en religiøs debatt, bare at vi her snakket om ja tegnefilmer.

Når det gjelder Kristendommen, hvem har mest rett til å kalle seg Kristen, en som søker etter hva Jesus sitt budskap egentlig var, selv om han kansje havner på feil sted eller går helt unna hva de store religionene sier, eller en som bare følger nedlagt dogma?
Antall ord: 167
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Moonstone »

Nephandi skrev:
Joda, men det er mange som ikke klarer å stoppe ved det, men på død og liv med sitt store ego MÅ overbevise andre i at kun DE har rett, og alle andre tar feil og er vantro. Historien viser oss dette gjentagende mønstre gang på gang.
Det er ikke bare i religion at dette skjer jeg havnet midt i en konflikt en gang mellom de som synes Japansk anime var best og de som foretrakk Amerikanske tegnefilmer og de gikk helt beserk og kalde hverandre alle slags navn og alle av dem hatet meg som liker begge deler, det var som å høre en religiøs debatt, bare at vi her snakket om ja tegnefilmer.
Enig der.
Samme prinsipp, begge fronter noe man tror på og har følelsesmessig tilknytning til.
At den andre ikke er enig og kanskje slenger med leppa ang ståstedet til den andre skaper konflikt uansett tema tror jeg..
Nephandi skrev:Når det gjelder Kristendommen, hvem har mest rett til å kalle seg Kristen, en som søker etter hva Jesus sitt budskap egentlig var, selv om han kansje havner på feil sted eller går helt unna hva de store religionene sier, eller en som bare følger nedlagt dogma?
Jeg ville ha sagt søkeren som blåser i dogmene, de er bare menneskeskapte uansett.
Men det spørs om dogme-Kristne ville ha sagt seg enig i det..
Antall ord: 240
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Moonstone »

Hmm, kanskje det var en 1 april spøk alikevel?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10084172
Antall ord: 19
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Bearchild »

Det meste- om ikke alt- som blir funnet og som kan true kristendommen på noe vis (fortelle en annen historie enn bibelen) blir avskrevet som juks og forfalskninger. Om ett av hundre funn hadde vært "ekte" hadde man aldri fått vite det.
Antall ord: 44
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av 30cm »

Hvor mange hyklere er det ikke bare her på para, som aldri ville ha kalt seg kristen men flyr ned dørene når de skal døpe barna, tvinge de til å konfirmere seg kristne og gifter seg i kirka?
Antall ord: 40
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Nye Kristne tekster funnet

Innlegg av Moonstone »

30cm skrev:Hvor mange hyklere er det ikke bare her på para, som aldri ville ha kalt seg kristen men flyr ned dørene når de skal døpe barna, tvinge de til å konfirmere seg kristne og gifter seg i kirka?
Enig der.
Det er fordi folk flest ikke tenker på at de er ansett som Kristne tradisjoner, og mange folk følger tradisjoner på autopilot uten å tenke over hva tradisjonen betyr, om det har noen faktisk personlig verdi, og hvorfor de faktisk gjør det..
Antall ord: 87
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links