Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSpådom fra munk

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Spådom fra munk

Innlegg av karina »

Kjæresten min fortalte meg om en katolsk munk som for 5-600 år siden spådde alle de fremtidige pavene. Ikke med navn men beskrivelse, som f eks "Brief as a moon" om han som bare var i 30 dager før han døde, "Always flying like a bird" om han som alltid reiste på besøk til andre land, "Born in the olives" eller noe sånt, om han som er nå, som er født på palmesøndag, som også er kalt olivenes dag, i følge min kjære. Har ikke undersøkt så mye selv, men han spådde visst også den nåværende paven som den siste, og at dommens dag(!) skulle komme etter det. Hvis alt dette er sant og han faktisk har truffet så skremmende nøyaktig, blir jeg faktisk nesten nervøs!

Har noen andre hørt noe om det her?
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Spådom fra munk

Innlegg av Svartepus »

Det har jeg ikke hørt om nei... (tror jeg må sjekke ut dette).
Men kanskje "dommens dag" er nettopp det at nåværende pave blir siste. Kanskje skjer det store omveltninger innen katolisismen, brudd med gamle tradisjoner eller lignende, som fører til at de fjerner paven som overhode. Det ville jo kanskje vært nesten like ille som dommedag for katolikker og andre religiøse.
Bare noen løse tanker i senkvelden.
Antall ord: 75
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Spådom fra munk

Innlegg av Asbjørn »

karina skrev:Har noen andre hørt noe om det her?
Har ikke det, annet en "Nostradamus" , men hans spådommer er så " tilpasningsdyktige" at de omtrent kan beskrive alt som skjer på jord... Iallfall om man legger til litt fantasi og velvilje...

Har du noen referanser, - kilder, eller detaljer om dette ?

Kan jo også være en "hoax" - spøk . . .

A
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Spådom fra munk

Innlegg av karina »

Svartepus;

Ja håper de løse kveldstankene dine stemmer heller enn dommens dag bokstavelig talt. Men i følge min kjære spådde han rett ut at Jesus skulle komme tilbake, og at det rett før skulle komme mange naturkatastrofer, deriblant jordskjelv og en kjempestor krig(så det er vel den vi har igjen hvis han har rett), også var det takk og farvel :beg

Asbjørn;

Har ingen kilder foreløpig, men skal få tak i, og poste det her med en gang.
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Spådom fra munk

Innlegg av Asbjørn »

Jordskjelv, og andre naturkatastrofer har vi og har vi hatt - det er ikke noe nytt...
Det som ER nytt, er at idag har vi media som forteller oss ( nesten FØR det har skjedd ) at jordskjelv - tsunamier, osv har drept så og så mange mennesker.
Dette hadde vi ikke mulighet til å vite noe om for bare få år siden.

Som ved 9'er jordskjelvet i Japan, så varslet man tsunamien, og hvor det var størst fare.
For bare få år siden hadde man flaks om man i det heletatt fikk noe varsel, før bølgene var der.

Og går vi 50 år tilbake i tid, - fikk vi knapt nok greie på at noe hadde skjedd...

Dommedag har vært spådd hundre om ikke tusenvis av ganger, - og vi er her enda.
Ok, en eller annen gang vil det slå til, men jeg tviler på at det er nå ...

Det er større sjanse for at menneskene selv forårsaker "dommedag" - enten ved radioaktivitet, eller kunstige kjemiske produkter som spres i naturen.
Kunstige og hormonlignende stoffer kan få mange ting til å skje.
Internasjonal trafikk vil kunne spre sykdommer på en helt annen måte enn for 50 år siden, osv.

Så ja, - på en måte er vi nok nærmere en "dommedag" - men mest pågrunn av menneskeskapte forhold.
Og likevel, - så vil nok noen overleve....

A
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Spådom fra munk

Innlegg av karina »

Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steini93
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 08 Jul 2008 21:04
15
Kjønn (valgfri): Guttonge
Lokalisering: alta

Re: Spådom fra munk

Innlegg av steini93 »

Sikker på at ikke pavene er valgt etter disse spådommene? :lol:
Antall ord: 11
Stein hær ... ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Spådom fra munk

Innlegg av karina »

Haha tenkte faktisk det samme, men det var jo mye man ikke kunne vite at skulle skje når man "ansatte" dem da, som f eks at han ene skulle dø etter 30 dager. Med mindre det var de som valgte ham som også tok knekken på ham :mozilla_laughing:
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Spådom fra munk

Innlegg av camillah »

Asbjørn skrev:Det er større sjanse for at menneskene selv forårsaker "dommedag" - enten ved radioaktivitet, eller kunstige kjemiske produkter som spres i naturen.
Kunstige og hormonlignende stoffer kan få mange ting til å skje.
Internasjonal trafikk vil kunne spre sykdommer på en helt annen måte enn for 50 år siden, osv.
Her leste jeg en bok som var veldig intressant.. Syk pike heter den av Espen Holm, her er utdrag;

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen:

Biologistudenten Vera Lang er forsvunnet. I New York, Stockholm og Oslo dør en rekke toppsjefer. Kort tid etter blir kollegene syke og dør. London-OL 2012. Turister fra 170 land ankommer byen. Irak-veteranen og terroristjegeren John Fletcher får i oppdrag å beskytte hovedstaden. Kan dødsfallene fra året før kobles til internasjonale terrorceller? Og står London for tur? Politiet får sjokk når de skjønner hva befolkningen har i vente. © DnBB AS

Omtale fra forlaget:

Om få år er vi 10 milliarder mennesker på jorden. Vi skal ha mat, vann og tak over hodet. Det kan aldri gå bra. Noe drastisk må gjøres. Vera Lang, biologistudent, er forsvunnet. I New York, Stockholm og Oslo dør en rekke toppsjefer. Kort tid etter blir kollegene syke og dør. Bygninger settes i karantene, legene famler i blinde. London-OL 2012. Turister fra 170 land ankommer byen. Sgt. John Fletcher, Irak-veteran og terroristjeger, får i oppdrag å beskytte hovedstaden. Kan dødsfallene fra året før kobles til internasjonale terrorceller? Står London for tur? Espen Holm driver forlaget Elixir. Han har tidligere skrevet Penga eller livet! og Den forelskede selgerens dagbok. Syk pike er hans debut som skjønnlitterær forfatter.


Veldig ekkelt å tenke på at dette kan skje i dag, eller om noen år... at mennesker faktisk er så syke i hodet..
Antall ord: 309
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Spådom fra munk

Innlegg av GJEST »

Ved overflod av mennesker vil dette regulere seg selv.
Det med pavene har jeg aldri hørt om, men dommedagstrusler florerer jo, og det har det gjort til enhver tid. Jeg er den person som blir lett skremt av slike profetier, men enda er det vel ikke noe som eksakt tyder på jordas undergang.
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steini93
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 08 Jul 2008 21:04
15
Kjønn (valgfri): Guttonge
Lokalisering: alta

Re: Spådom fra munk

Innlegg av steini93 »

Vi er allerede på grensen av matresurser.
Hva skjer når det ikke er nokk mat til alle?

Vi blir flere mennesker, å det fører til økt behov for mat.
Vi tar fisk fra havet, men hvis vi overfisker havene kan det fort hende at flere fiskearter helt eller delvis forsvinner. Vi vil da måtte ta mer å mer fra landjorda, men heller ikke der har vi evige ressurser.

Så skjer det, vi er tomme for mat. Hva gjør vi da?
Jo, vi starter å spise hverandre, å det blir krig om maten som er igjenn.
Mange mennesker dør av sult, eller blir spist av hverandre.
Antall ord: 106
Stein hær ... ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Spådom fra munk

Innlegg av Svartepus »

steini93 skrev:Vi er allerede på grensen av matresurser.
Hva skjer når det ikke er nokk mat til alle?

Vi blir flere mennesker, å det fører til økt behov for mat.
Vi tar fisk fra havet, men hvis vi overfisker havene kan det fort hende at flere fiskearter helt eller delvis forsvinner. Vi vil da måtte ta mer å mer fra landjorda, men heller ikke der har vi evige ressurser.

Så skjer det, vi er tomme for mat. Hva gjør vi da?
Jo, vi starter å spise hverandre, å det blir krig om maten som er igjenn.
Mange mennesker dør av sult, eller blir spist av hverandre.
Hvis mennesker blir så desperate at de spiser hverandre i hungersnøden, hvorfor dør folk av sult i flere land? Hvorfor har ingen begynt å spise på hverandre allerede? Jeg vil heller tro at noen få allerede rike grafser til seg ressursene og driter i at noen dør av sult.

En av løsningene på matproblemet er at alle storkaksene og alle vi småkaksene (rike nordmenn) osv osv, begynner å tenke litt på hva vi putter i kjeften. Hvis alle skal meske seg i kjøtt og fisk til hvert måltid blir det mye fortere tomt for mat enn hvis man begrenser inntaket av animalsk føde og sper på mye mer med plantekost. Man kan mette mange flere munner med en viss mengde plantekost enn ved å bruke den samme mengden plantekost til å fore opp kjøttdyr for å produsere kjøtt. I tillegg sliter det mer på miljøet å produsere kjøtt i store mengder enn å dyrke plantekost i store mengder. Ikke bare fordi kyr o.l. slipper ut tarmgass, men fordi hele prosessen under kjøttproduksjon krever mer energi.

Og så har vi jo forbruksbonanzaen der alle alltid skal ha nyeste nytt av data, mobil, flatskjerm o.l. uansett hvor godt den gamle funker. Hvor havner det gamle utstyret? Tenker de over hvor hardt luksusvanene deres går ut over miljøet? Gamle ting ligger og forurenser et sted mens ekstra energi blir brukt til å produsere masse nye dingsebomser som folk kan bruke og kaste.

Nei, "dommedag" klarer vi helt fint å lage selv uten hjelp fra verken Gud, Jesus eller Djevelen. Vi er som et forskningsprosjekt der vi testes for vår evne til å leve sammen, dele på godene og ta vare på den kloden vi har fått utdelt. Akkurat nå går vel ikke dette forskningsprosjektet særlig bra, men kanskje klarer vi å ta oss sammen før det er for sent. Jeg tror aldri verden går under, men jordkloden og livet her er et system som skal være i balanse, og blir det ubalanse må systemet renses. Vi kan risikere at vi utrydder oss selv, noe som ikke er verdens undergang. Selv om vi ser oss selv som fryktelig intelligent og sjefene på kloden er vi faktisk ikke mer verdt i systemet her enn andre skapninger. Vi er ikke spesielt hardføre skapninger da det er hjernen vår som har utviklet seg mest, og ikke kroppen. Ødelegger vi miljøet er vi vel kanskje en av de første artene som dør ut.

For å sammenligne med bibelens teorier (siden vi nå er inne på dommedag og frelseren og sånn), så er det nok riktig at menneskene er noen obsternasige unger som gjør akkurat det de vil og følger fristelsene. At Eva og Adam tok en bit av eplet er et ganske beskrivende bilde av menneskene som tar en bit av alle godene i verden, selv om de vet så altfor godt at de ikke burde. Vi vet konsekvensene av stort forbruk og utarming av ressurser, men det er dessverre så lett å lulle seg inn i sin egen boble og tenke at man ikke gjør så stor skade alene. Det er "alle andre" som ødelegger verden. Og sånn går nå dagan mot dommedag. Takk og farvel. Hvis ikke det kommer en "frelser" og snakker oss til fornuft da. Lykke til med det i en verden full av stae og vrange viljer! :mozilla_wink:

Og utrolig nok er jeg likevel optimistisk. Jeg tror at vi kan klare å snu i tide ved hjelp av den evige klisjeen "hvis alle gjør litt, kan vi sammen skape en bedre verden". For selv om ordene begynner å bli litt uttygd, er det faktisk det vi må gjøre. Alle må gidde å ta i et tak, og så får vi håpe at noen tar i et ekstra godt tak for å gjøre verden litt bedre. Kanskje er "frelseren" en metafor for en gruppe mennesker som faktisk klarer å sprekke boblene våre, riste oss litt og få fart på sakene. Det vil garantert bli dommedag i form av ville protester og mye bråk når alle boblene skal sprekkes og folk må begynne å granske eget forbruk og egen livsførsel. Synes jeg hører alle ungene i barnehagen Jordkloden rope "det var han som begynte! Jeg gjorde bare det samme som han!" eller "Jeg vil ikke! Jeg vil bestemme selv! Jeg vil gjøre det på MIN måte!" Men som de barnehageungene vi er vil vi nok også etterhvert sette pris på at noen setter grenser for oss. Jeg har ihvertfall ingen tro på at det kommer en hjelpende kraft ovenfra og rydder rommene våre så vi slipper å gjøre en innsats selv. Men jeg har tro på at de aller fleste ser gleden i å rydde opp i eget rot og også etterhvert hjelpe hverandre med å rydde. (Metaforer er gøy)


(puh så mye vi hadde på hjertet i dag da... :oops: )
Antall ord: 942
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Spådom fra munk

Innlegg av Charlie-O »

Svartepus skrev:Mye klokt!
:notworthy:
Antall ord: 4
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Spådom fra munk

Innlegg av GJEST »

Med matmangel vil man igjen føde færre barn, færre barn vil vokse opp, og man vil dø tidligere, av sykdom, epidemier og/eller sult. Å spise hverandre tror jeg ingen blir å gjøre. Man blir ikke mat-fattige over natta.
Som svartepus sier lider det allerede mange mennesker av sult og som er syke og dør grunnet dette. De spiser jo ikke hverandre.
Alt vil nok regulere seg selv.

Men leste om at det ville bli mer vanlig å spise insekter etterhvert. De er både næringsrike, og mange.
:mozilla_undecided:
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Spådom fra munk

Innlegg av ludoburgero »

Da er vel neppe dette godt nytt... ;)
http://www.dagbladet.no/2011/04/08/nyhe ... /16113157/

Nå er det jo slik at "dommedagen" kan være hva som helst.
Det kan også betyr undergangen for mange av de gamle veldene vi har som styrer.
Noe stort og episk tror jeg ikke skjer med et smell, men alt ebber nok mer eller mindre ut.

Tanken om at pavene er valgt etter spådommene og kanskje bærer karakteristikk nøye utvalgt etter dette slo meg også, og er kanskje et komisk lite innspill, men hvem vet... kanskje også tilfelle? :)
Antall ord: 98
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links