Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHijab

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Hijab

Innlegg av karina »

Hva tenker dere om hijab-problematikken? Er Frankrikes nye forbud riktig eller galt?

Jeg syns det er skikkelig vanskelig, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg mener er riktig. Før tenkte jeg at alle som gikk med hijab eller i alle fall niqab var påtvunget det fra en mann, men har begynt å innse nå at de fleste som går med det faktisk ønsker det selv. Samtidig kan man jo si at de kanskje ønsker det fordi de har fått det indoktrinert gjennom hele livet, og det er jo heller ikke bra.

Det mange som nektes å bruke niqab sier nå, er at det rett og slett vil gjøre at de ikke går ut mer. Det vil jo si at man hemmer de en slik lov er ment til å verne, og det blir jo helt mot sin hensikt.

Samtidig mener jeg at vi har rett til å se ansiktene til folk, rett til å identifisere hvem vi prater med, både for sikkerhetens og kommunikasjonens skyld. Mener også at det er fryktelig galt når man ser småjenter på 7-8 år med hijab. Hvis noen mener at disse må beskyttes fra menn som har lyst på dem, bør det vel heller settes i gang tiltak mot disse mennene, enn mot barna.

En annen ting jeg reagerer på når jeg ser hvor sinte muslimer blir når slike forbud diskuteres, er hvordan det er hvis vi drar til deres land. Der er jo VI påtvunget å følge DERES kultur, eller kan vi i verste fall bli straffet med vold. En bot på 130 euro er vel lite å klage på i forhold. Hvorfor er det ingen som påpeker denne forskjellen?

Personlig syns jeg ikke man skal forby hijab, men niqab og burka er jeg mer usikker på. Hadde vært interessant å høre hva folk her mener om saken.
Antall ord: 317

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Hijab

Innlegg av Heksepusen »

Det er et vanskelig tema er enig der og jeg er som deg litt usikker på hvor jeg står hen i den saken.

På en måte kan man forstå forbudet, men på en annen måte ikke
hijaben er jo grei for der syns jo ansikte, men når det kommer til burkan og niqab syns ikke ansikt og kan jo føre til sine problemer.
så har du jo Det med firheten til og velge også om det er inndotoret valg eller frivilig tror jeg vi kan diskutere i det vide og det beder men alldrig bli enige i.

Men jeg mener forsatt at folk skal få velge jeg da selv jeg da.
Antall ord: 116
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hijab

Innlegg av karina »

Skjønner heller ikke helt forskjellen på hijab, niqab og burka i forhold til Koranen heller, men det er mulig jeg ikke er informert nok. Noen sier jo at det ikke har noe med fristing av menn å gjøre, men bare det at Gud sier det i Koranen, og da gjør man det. Men hva sier egentlig Gud, hijab, niqab eller burka? Jeg trodde inntil nylig at burka bare var noe som ekstremister som for eksempel Taliban hadde funnet på, men det er jo noen få kvinner i Oslo som også går med heldekkende burka, så er det faktisk de som går med burka frivillig? Hijak kan jeg skjønne, men har store problemer med å godta at noen selv velger å se alt gjennom et nett...
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Hijab

Innlegg av Heksepusen »

Karina jeg kan høre litt med ei vennide av meg så kansje vi får noen kloke svar.

For at vi skal kunne forstå det riktig såmå man ha litt informasjon og da kan jeg godt hente den der jeg vet jeg får ælige svar.
Antall ord: 48
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hijab

Innlegg av karina »

Det hadde vært interessant! Venter i spenning :mozilla_smile:
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hijab

Innlegg av Bearchild »

Jeg også tenker at det må være fint å kunne velge selv.. men stiller vel samme spørsmål som Karina, altså hvorfor disse kvinnene gladelig (?) velger disse plaggene. Liksom.. har de noe valg? Og hva er alternativet..?

Nå bor jeg såpass avsides at disse heldekkende plaggene er en sjeldenhet. Er faktisk heller ikke helt sikker på hva som kalles hva. :oops: Men jeg treffer stadig sånne som har ansiktet synlig, og på et lite sted som dette snakker "alle med alle". Og jeg tror jeg hadde blitt litt stressa om sånne heldekte skulle ta kontakt. Eller andre veien, jeg hadde kanskje ikke tatt kontakt med en som jeg såvidt kunne skimte øynene til..?

Det må jo føles veldig ensomt "inni der"? Og de heldekte vil vel kanskje ha større vansker med å bli innlemmet i fellesskapet? Jeg tenker også litt språkmessig. De jeg har pratet med (som jeg ser ansiktet til) og som kanskje ikke er så drevne i det norske språket.. vel, det blir mye gestikulering, men ansiktsuttrykket sier også veldig mye. Å stå og "fekte"/ snakke "tegnspråk" ser jeg for meg blir en vrien affære hvis man ikke får med ansiktsuttrykk.

Og dette er jo også en side av saken, selv om hovedpoenget jo er deres kultur, hvorvidt de undertrykkes osv. Jeg ser den. Men for at de ikke skal velge å låse seg inne er det vel viktig at de vet at de faktisk blir godtatt slik de er, men at det kan være vanskelig å forholde seg til en "NN"?
Antall ord: 263
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hijab

Innlegg av karina »

Ja, det er en skikkelig vanskelig greie! Skjønner ikke folk som er så sikre i sin sak i forhold til hva de mener er rett, for denne saken har jo så utrolig mange sider! Blir jo galt uansett syns jeg...

Her er forklaringer på hva ting er forresten, i tilfelle flere er usikre på forskjellene:

Hijab - dekker bare håret, mens ansiktet er synlig

Chador - en hijab som dekker håret og hele kroppen, går (gjerne) helt ned til bakken

Niqab - dekker hår og ansikt; bare øyne er synlige

Burka - dekker alt


Jeg personlig syns også det er vanskelig å tilnærme meg folk med niqab. Det virker så beskyttende på en måte, som om de ikke ønsker kontakt med noen, selv om muligens dette ikke stemmer, og selv om jeg skammer meg litt over at jeg finner det vanskelig, kjenner jeg. Altså, alle har jo intimgrenser, men et sånt type plagg forsterker jo det veldig. Det gjør folk nesten utilnærmelige. Men islam har kanskje en annen kultur for tilnærming enn oss, jeg vet ikke. Mer fysisk respekt kanskje. Eller avstand.
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hijab

Innlegg av Bearchild »

Da er det "Chador" som er vanlig bekledning her. :)
Og jeg har inntrykk av at de er både sosiale og imøtekommende, ihvertfall de under 50. De rusler rundt i gågata og skravler med alle de møter.. satt litt på spissen. Men jeg oppfatter dem ihvertfall ikke som tilbakeholdne på noe vis.

Men har de samme religion? Altså disse som bruker de forskjellige plaggene,- hva er det som avgjør hvilken type plagg de har? Kan de velge om de vil være helt eller delvis tildekket..?
Antall ord: 90
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hijab

Innlegg av karina »

Ja, altså, jeg syns det er utrolig stor forskjell på de med niqab og de med hijab/chador, så lenge man viser ansiktet virker man mye mer åpen på en måte, og ikke så utilnærmelig.

Alle er muslimer, men hva som egentlig er forskjellen vet jeg ikke sikkert. Går ut ifra at det er etter hvor konservativ man er? Som om kristne som ikke har sex før ekteskapet for eksempel. De fleste bryr seg jo ikke om det lenger, men det fins jo de som gjør det. Det virker jo logisk at det ikke er noen annen grunn enn det, men mulig jeg tar helt feil altså.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Hijab

Innlegg av ? »

husk at dette er mennenes verden og egentlig langt fra religionen, men religionstolkninger....

basicen er at de ikke skal hisse opp mennene, og det klarer de da bra, om du ikke tenner på tøydukkeanna eller barbapapa.
[youtube]BhaYRQGRl4I&feature=related[/youtube]
Antall ord: 42
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hijab

Innlegg av karina »

Vet ikke om jeg syns det funker spesielt bra jeg. Tenk så mye kvinneundertrykkelse det er i de landene som har dette som grunnkultur da. Vi har jo mye bedre forhold her hvor damer viser frem både det ene og det andre. Det er jo egentlig helt omvendt.

Det er heller ikke alle som er enige om at beskyttelse mot fristing av mannen er argumentet for bruk av hijab. Mange mener er noe direkte i forholdet mellom Gud og dem. Det er vel i det hele tatt delte meninger om det både uten- og innenfor religionen.
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hijab

Innlegg av Bearchild »

Synes det er et interessant tema, men som jeg egentlig vet for lite om til å ta noen standpunkt.. blar litt rundt for å forsøke å forstå greia litt bedre og fant denne siden; http://www.daria.no/skole/?tekst=7775

Her finner jeg flere forklaringer på bruk av Hijab, bla dette;
" Det er for enkelt å si at hijab bare er kvinneundertrykkende. Sløret har røtter tilbake fra før-muslimsktid og på begynnelsen av 1900-tallet ble sløret først og fremst brukt av overklassen fordi de ønsket å fra skille seg ut fra vanlige folk. På landsbygda var sløret nærmest ikke i bruk i det hele tatt. Senere har hijab blitt brukt som et symbol på motstanden mot vestlig påvirkning. For dagens fundamentalister er nok en av hovedårsakene til bruk av hijab nettopp dette, å ta avstand fra alt som er vestlig. "

Har ikke lest igjennom alt enda, men sitter vel igjen med inntrykk av at dette er noe mennene bestemmer/ har funnet på.. selv om "unnskyldningene" er mange og varierte. :p
" Bakgrunnen for bestemmelsene om påkleding er at hun ikke skal vekke begjær hos mannen. Kvinnen må altså sørge for at han ikke blir fristet, det er ikke mannens ansvar at han ikke blir fristet av kvinner. At det er kvinnen som må tildekke seg, ses på som en naturlig konsekvens av forskjellene mellom menn og kvinner. I følge hadith er kvinnens seksuelle utstråling sterkest, mens mannens viljestryke er svakest. "
Antall ord: 249
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hijab

Innlegg av ludoburgero »

Enkelt og greit, så skjønner jeg ikke hvordan disse forbudene bringer noe godt med seg.
Det har de da sjeldent gjort. Det er et direkte overgrep å nekte folk å gå kledd som de vil.
Antall ord: 34
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
geysirland
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 162
Startet: 24 Okt 2008 16:48
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag
Blitt takket: 4 ganger

Re: Hijab

Innlegg av geysirland »

Hei... dette her syns jeg også er fryktelig vanskelig sak. Hvis kvinner av egen fri vilje velger å gå med niqab eller hijjab så er det greit syns jeg. Er de påtvunget er det en annen sak. Små jenter i hijjab har jeg ikke sansen for. Men de vil vel være som mor og vil ha på seg hijjab. Har en 4 åring sjøl og kan skjønne at de tar fort etter sin egen mor. De ser jo opp til sin egen mor.

Jeg tror faktisk... at hvis man vil gå i fred i f.eks egypt hvis man er blond og blåøyd..så kan niqab være en løsning faktisk for å få gå i fred uten at man hetses av menn. Har tenkt tanken selv. Man blir antagelig mye friere i niqab i sånne land der menn ikke har respekt for damer uten hijjab og niqab. Men nå er jeg ikke blond å blåøyd... så tviler på at jeg er noe lekkerbisken neddi der. :lol:

At frankrike forbyr niqab syns jeg også blir feil.

Så brennpunkt sist tirsdag om omskjæring av guttebarn i norge. I norge er det ikke ulovlig med omskjæring av gutter, men alle sykehus og leger nekter og gjøre det. Hva skjer? Jo moskeer har lister der foreldre skriver seg opp og når de har en 30-40 navn så importerer de bare en lege fra tyskland eller noe sånt som foretar omskjæring på kontor, kjøkkenbord og andre urene steder. Uten bedøvelse. Jeg syns faktisk at sykehus burde gjort slike ting for barna sin skyld. Forbyr de det blir det bare flere barn som må lide seg igjennom dette uten bedøvelse. Syke greier. Norge henger ikke med på alle disse nye kulturelle ritualene som kommer hit til landet.
Antall ord: 306

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hijab

Innlegg av karina »

Hva, omskjæring av gutter er jo ganske vanlig, enten pga religion eller rett og slett helse pga trang forhud og vanskeligheter i forhold til det...

Det jeg syns er galt med dette med at hijab i nåtid symboliserer "avstand fra alt som er vestlig", er at det er en veldig usunn holdning når man bor i et vestlig land. Det har jo med integrering å gjøre, men altså, hadde jeg flyktet fra krig og elendighet til et rikt land hadde jeg følt mer takknemlighet enn behov fra å ta avstand fra alt som hadde med dette landet å gjøre.
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links