Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHijab

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Hijab

Innlegg av Nephandi »

Jeg synes ikke dette er et vanskelig sprøsmål, alle har rett til å bestemme selv hva de vil ha på hodet. Religions frihet er en menneske rett og Frankrike bryter med disse lovene med sine forbud og de burde klages inn for en domstol. Hvis det noen gang blir noe slikt i Norge ville jeg begynne å gå med hijab som en støtte erklæring samme hvor mange bøter jeg fikk. Religionsfrihet er en menneskerett folk har kjempet og dødd for og den kan ikke kastes bort fordi man ikke liker en gitt religion.
Antall ord: 97
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Hijab

Innlegg av ludoburgero »

Jeg synes det er litt vanskelig å ta stilling til, for satt på spissen kan man også si at folk må få lov å gå nakne. Det er jo tross alt så naturlig som det går an å bli. Likevel har vi opparbeidet en del skamfølelse over slikt, og det er mye vi helst ikke vil se av den grunn, vi vil ikke bli forlegne, og vi må tenke mye på hygiene også - som forøvrig kunne vært et helt felt for seg selv til en lignende diskusjon, med tanke på hensyn til andre.

Forbud er likevel som oftest en veldig tafatt og dårlig løsning på problemer.
Jeg er enig med deg om det du sier om Frankrike også. Friheten står på spill i store deler av det vestlige samfunn den dag idag, takket vært mye byråkratisering og direkte dyrkning av fremmedfrykt gjennom politikere og massemedier. Det optimale vil alltid være å sette frihet i fokus, men når noe blir tillagt for mye vekt på individets behov så forsvinner også ofte hensynet til andre. Det er vanskelig å finne en grei løsning som virker best for folk flest.

Uansett er det det vi har demokratiet til, og det er noe som vi også må verne godt om nå.
Flertallet har ikke alltid rett, men flertallet må likevel få lov å bestemme i fellesskap og være i stand til både å kompromissere og få uttale seg om hva de synes, uansett hvor ekstremt eller middelmådig det kan virke. Alt er relativt, og derfor må en også være klar over at det som kan virke som en bagatell for deg akkurat her og nå kan bli en like essensiell ting for deg senere som en annen som uttaler seg om det.

Perspektiv er en snodig liten sak, og jeg tror alle kan ha godt av å tenke utenfor boksen noen ganger. Det betyr heller ikke nødvendigvis at man skal måtte tenke som alle andre, men det er sunt å veksle perspektiv mellom "meg", "de andre", "vi" og "oss". Jeg foretrekker sistnevnte, siden det er viktig for meg å tenke samlende og enhetlig.
Antall ord: 357
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Hijab

Innlegg av Nephandi »

Jeg synes det er litt vanskelig å ta stilling til, for satt på spissen kan man også si at folk må få lov å gå nakne. Det er jo tross alt så naturlig som det går an å bli. Likevel har vi opparbeidet en del skamfølelse over slikt, og det er mye vi helst ikke vil se av den grunn, vi vil ikke bli forlegne, og vi må tenke mye på hygiene også - som forøvrig kunne vært et helt felt for seg selv til en lignende diskusjon, med tanke på hensyn til andre.
Nå synes jeg egentlig at folk burde få lov til å gå nakene, det skader ingen, man får ikke dårligere hygiene av å være naken enn å ha på seg klær. Imidlertid så mener jeg at dette kan ikke sammenlignes med spørsmålet rundt Hijab, hvis man skal si at ja men man kan ikke bruke dette hodeplagget for noen kan blit støtt av det, mens det er greit å bruke hatt så blir det litt bak mål, hva blir da neste ting som styresmaktene bestemmer seg for at man må forby på grunnlag av at noen kan bli støtt. Jeg ble fortalt av en at feite folk som meg ikke burde få gå ut før det var blitt mørkt for han ville ikke se oss, skal det bli neste ting på agendaen? Tross alt noen som blir støtt av det. Ikke at jeg her mener at det du sier er søkt, men at tankegangen om at man ikke skal kunne bruke Hijab for at det kan støte noen er det, skal man tenke slikt kan man trekke den tenkegangen veldig langt til noen veldig ubehagelige steder. Om folk ikke liker det andre har på hodet så får de se vekk.

Jeg tenker ikke samlende og helheteling hvis det betyr at det er et oss som ikke kan godta at noen er andeledes, som blir så støtt av et stykke stoff tullet rundt noens hode at de må forby det, og om flertallet ønsker et slikt forbud, ja da er det på tide å melde seg ut av det demokratiet for da tråkker det på alt som heter menneskeverd.
Antall ord: 374
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links