Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinDu kan TENKE deg SYK....

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Du kan TENKE deg SYK....

Innlegg av Asbjørn »

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7596610
Image
Forventer du at noe skal gjøre vondt, gjør det fort vondt - selv om det du frykter viser seg å være harmløst.
Stina Åshildsdatter Grolid Anne Synnevåg

Fenomenet er det motsatte av Placebo-effekten, og kalles for Nocebo-effekten.
Dersom du tror sterkt nok at noe kan gi deg smerter eller bivirkninger, kan resultatet bli akkurat dette.
Selv om det du fryktet ikke skal føre til noe ubekvemt.
Farmasihistorie fagwiki forklarer begrepet som en"forverring av en tilstand ved behandling og hvis årsak kan isoleres til personlige eller kulturelle forventninger".
Nettstedet viser til det dramatiske eksempelet på nocebo-effektens ytterste konsekvens;
et menneske kan dø av et slangebitt, selv om det viser seg at slangen ikke var giftig likevel.

Effekten varierer

Stein Knardahl er lege og professor i psykologi. Han sier til NRK Ekko at effekten av nocebo varierer veldig, og at det ikke er helt klart hvor sterk denne effekten er.

- Vi ser at det er vanlig. Det har vært store epedemier med folk som har fått problemer, sier Knardahl.

Han sier at hjernen vurderer hva som skjer i kroppen. Dersom folk får informasjon om at noe kan være farlig, for eksempel at elektriske felt er farlige, kan de få forventninger om det de kjenner kan være farlig. Da kan de forsterke og vektlegge det. Det kan også virke andre veien, slik at om en tror noe er ufarlig, vil en ikke nødvendigvis får smerter og bivirkninger.

Knardahl trekker inn et eksempel med et barn som faller og får skrubbsår på kneet- Dersom forelderen trøster barnet på en trygg måte, uten å selv være redd, føler barnet selv seg tryggere, og det slutter tidlig å gjøre vondt.

- Kan da det å grue seg til å gå til tannlege forsterke smertene i selve tannlegestolen?

- Det kan det. Det fins gammel forskning som viser at de som skal opereres kirurgisk som blir godt informert om hva operasjonen innebærer, får mindre buvirkninger i etterkant, sier legen og professoren.

Selve nocebobegrepet stammer tilbake til forskning fra 1970-tallet. Det er først de siste 10-15 årene det har blitt forsket mye på, da smerte ses ut fra både biologi, psykologi og sosiale forhold forklarer professoren og legen Stein Knardahl.

Artikkelen fortsetter på NRK, Les resten her (LINK)

A
Antall ord: 402

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Du kan TENKE deg SYK....

Innlegg av ludoburgero »

Mennesker slutter aldri å la seg imponere av at psyken er så mektig :lol:
Dette kan gjentas mange ganger, men jeg tror folk overraskes like mye hver gang de blir opplyst om hvor mye forventningene våre spiller inn, og altså hvor mye makt det subjektive har.

Vi sier det jo også i sammenhenger med det paranormale:
Noen ting må du tro på for å kunne se det ;)
Antall ord: 65
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
massiss
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 28
Startet: 19 Feb 2011 22:15
13
Kjønn (valgfri): gutt
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 2 ganger

Re: Du kan TENKE deg SYK....

Innlegg av massiss »

Om man ser filmen "The secret" får man en god forklaring på dette. Om man går rundt å tenker: "Å nei! Tenk om huset brenner ned!", eller "Jeg kommer til å dø i en ulykke". Skjer selvfølgelig akkurat det. Men om man heller tenker "Jeg blir lykkelig", eller "Jeg vil ha et langt liv". Så får du det. Du må i tillegg også forestille deg det, noe som skjer om du tenker på noe mye.
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Du kan TENKE deg SYK....

Innlegg av ludoburgero »

Noen liker smerten og gjør seg kjent med den.
Alle liker trygge og kjente omgivelser. Det er der feilen i enhver vedvarende smerte ligger.

Enkelte ganger ønsker jeg ikke å komme meg videre med en gang.
Vi er alle veldig forskjellige når det kommer til det stykket, nettopp fordi vi er vanedyr.
Det hender at jeg noen ganger dveler og grubler så mye over ting at jeg ikke kommer meg videre. Det går på nøyaktig det samme som det som beskrives her; hvilket forventninger jeg har til ting, og hvor mye jeg vil kjenne etter... for det jeg jo vil er jo å identifisere meg med min situasjon.

Noen lever veldig impulsivt og ser ut til å ikke ha noen plager. De lever tilsynelatende bekymringsfritt, og det er jo nettopp fordi de tar livet som det faller seg, eller søker utfordringer og hopper på de togene som er i bevegelse. Det er jo slike forskjeller som definerer mange av oss, og det er jo ofte slik at like barn leker best og at likhetene tiltrekkes hverandre, der motsetningene utfyller hverandre. Så på sett og vis er det bare å omstille seg og nøytralisere sine egne forventninger om man vil at noe skal skje. Hvis man attpåtil gjør noe aktivt selv for å endre sin situasjon, så blir det i mange tilfeller enda bedre.

Slik kan man ikke kurere hva som helst, men alt her i livet dreier seg om at enkelte ting er som de er og vanskelige å få gjort noe med, der fokus må være å finne en måte å beherske situasjonene på. Enkelte ting kan man også på sett og vis forandre på, og smerte er et godt eksempel på ting som både kan være psykisk og fysisk anlagt på en gang, eller bare en av delene. I mange tilfeller kan flere av disse typer smerte forsvinne som dugg for solen om man bare ikke kjenner etter, eller erstatter smerten med noe annet.

Selv har jeg nå slitt med øresus over cirka 3 måneder, og det startet etter det jeg trodde var en ørebetennelse for 5. eller 6. gang siden i fjor sommer. Det startet da jeg var i Danmark og vi leide en feriebolig med svømmebasseng. Jeg var bom tett i det ene øret og var skikkelig feberaktig og helt utmattet i formen i ukesvis og resten av ferien i Danmark. Det ble faktisk "aldri" helt bra igjen, og jeg fikk en type antibiotika på dråper som jeg skulle dryppe i ørene, siden turnuslegen (som jeg har vært uheldig å få flere ganger nå på rad, utenom fastlegen min) mente at jeg hadde en svært betent trommehinne som hadde trukket seg helt sammen.

Dette var etter kanskje cirka 4. gang jeg fikk det etter at det kom og gikk siden danmarksturen, og nå for 3 måneder siden var jeg altså så plagd at jeg våknet en morgen med kraftig øresus, hodepine og svimmelhetsanfall som siden den gang har pågått i varierende grad. Helt uanmeldt blir jeg plutselig veldig svimmel, og jeg gikk til lege med dette for 1,5 måned siden og fikk henvisning til øre-nese-hals-spesialist som jeg var hos for 2-3 uker siden.

Der fikk jeg vite at det neppe var ørebetennelse jeg hadde hatt, men en betennelse i det indre øret, hvilket kan være alt ifra en mikroskopisk blodpropp som tydeligvis er noenlunde vanlig å skje i blant - men uklart om det kan være "meniérs sykdom", dykkersyken, krystallsyken eller gudene vet hva det kan være. Det ble funnet lik hørsel med en viss svekkelse, men vanlig for min alder, symmetrisk på begge ører, så det gir sjansen litt større for å ikke være noe vedvarende.

Derimot kan øresusen/tinnitusen og svimmelheten være der en god stund. Helt umulig å si når (eller om) jeg blir kvitt det resten av livet. Legen sa der at det fins ikke behandling annen enn å lære pasienten å leve med det og takle sykdommen. Dessverre kan jeg ikke gjøre noe annet enn å ta tiden til hjelp (typisk kvinnfolkuttrykk...) og se når det blir bedre. Det viktigste jeg kunne gjøre var å ikke fokusere eller gjøre meg selv mer oppmerksom på enn nødvendig at øret mitt nå lager en konstant høyfrekvent og ubehagelig lyd som går utover nattesøvnen min sågar som å amputere hverdagene mine betraktelig i tide og utide.

Det er lett å si at man ikke skal bry seg, men det piper og hyler hele tiden, og det er mildt sagt helt jævlig. Det er kanskje heller ikke så vanskelig å forestille seg, og jeg tror nok folk flest ville ha sluppet dette for å si det sånn. Den siste tiden har det gått litt bedre heldigvis. Svimmelheten har vært litt mindre tydelig, men øresusen er der virkelig ikveld akkurat nå i skrivende stund også. For alt jeg vet kan det være innbilt, at jeg har begynt å tolerere "bakgrunnsstøyen" såpass godt at det nærmest ikke legges merke til (vel, det er å ta i... optimistisk sagt...) - eller det kan være at det faktisk fysisk sett har blitt bedre.

Hva, det vet jeg ikke! Hvordan kan jeg måle det?

Nei, det kan ikke måles. Det kunne det heller ikke av legen siden det ikke finnes noe fysiske funn. Lydene skapes i mitt øre, og det avgir ikke lyd til resten av verden.

Tror vi skal være litt mer oppmerksomme på sånt at vi faktisk ikke kan kvitte oss med alt det vi vil kvitte oss med, men at mye går an å styres psykisk. Enten ubevisst eller bevisst. Det å ha et aktivt sinn tror jeg er noe viktig for alle av oss, og jeg tror f.eks. kreativitet og andre måter å bryne hjernen på kan bidra med noe positivt der. Psyken er mektige greier iallefall :)
Antall ord: 996
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Du kan TENKE deg SYK....

Innlegg av Lilja »

massiss skrev:Om man ser filmen "The secret" får man en god forklaring på dette. Om man går rundt å tenker: "Å nei! Tenk om huset brenner ned!", eller "Jeg kommer til å dø i en ulykke". Skjer selvfølgelig akkurat det. Men om man heller tenker "Jeg blir lykkelig", eller "Jeg vil ha et langt liv". Så får du det. Du må i tillegg også forestille deg det, noe som skjer om du tenker på noe mye.
Jeg syns at dette fra The secret blir veldig forenklet, og faktisk litt provoserende! Det skjer så mye dævelskap i verden, og det blir i mine øyne litt for lettvint å skulle gi folk "skylden" for egen ulykke (eller lykke for den saks skyld) på den måten der.
Joda, man påvirker sitt eget liv, for all del, og man har også ansvar for det, men det er ikke alt man styrer selv. Du klarer ikke å tenke på deg en flystyrt, ei heller en husbrann!
(med mindre du leker med fyrstikker mens du grubler :roll: )


At man derimot kan tenke seg syk, har jeg ingen problemer med å tro. Og at tankegang og innstilling har mye å si for både sykdomsprosess og helbredelse er nok riktig i mange tilfeller. Psyke og fysikk henger nok mye tettere sammen enn det man har trodd, og fungerer ikke det ene, går det fort utover det andre.

Men jeg er ikke helt enig med meg selv om hvor man skal trekke grensene for hva man klarer å tenke på seg, og hva man på ingen måte kan styre.
Ulike smertetilstander er greit, og også en del mer "diffuse" (som i "ikke målbare") tilstander, som svimmelhet, slapphet/trøtthet osv. Men så kommer de mer alvorlige tilstandene inn, som f.eks kreft. Jeg vipper i utgangspunktet mot å tro at man kan tenke seg alvorlig syk. Men så hører jeg om små barn som rammes, og da klarer jeg ikke finne noen logikk i det...

Vanskelig, det her, men også utrolig spennende!
Antall ord: 336

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Du kan TENKE deg SYK....

Innlegg av Moonstone »

Jeg er ikke oversaket, men glad det er bekreftet.
Rart med det, men dette var vanlig kunskap blant de gamle sivilisasjonene.
Vi har nok bare mistet det på veien, og gjenoppdaget det igjen.
"Everything starts and ends in the mind"
Antall ord: 40
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Du kan TENKE deg SYK....

Innlegg av ? »

når du ikke trenger sykdom mere så kan du legge den fra deg.
Antall ord: 14
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Du kan TENKE deg SYK....

Innlegg av Diablesse »

massiss skrev:Om man ser filmen "The secret" får man en god forklaring på dette. Om man går rundt å tenker: "Å nei! Tenk om huset brenner ned!", eller "Jeg kommer til å dø i en ulykke". Skjer selvfølgelig akkurat det. Men om man heller tenker "Jeg blir lykkelig", eller "Jeg vil ha et langt liv". Så får du det. Du må i tillegg også forestille deg det, noe som skjer om du tenker på noe mye.

Det er vel ikke nødvendigvis slik at ting du går og er redd for, skjer; grunntanken er vel grovt sett bare slik at mennesker med positive holdninger (the law of attracttion osv) er lykkeligere enn pessimister. Om det så bare skyldes placebo at det virker som om du får større lykke på kjærlighetsfronten hvis du innbiller deg at du har det, så gjør det deg til et menneske som har det fem ganger bedre. Noe mer hokuspokus ligger det vel ikke bak det.
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links