Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderEr dette normalt/meningen ved meditasjon?

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

cayden
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 05 Mar 2011 02:10
13

Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av cayden »

Hei. Jeg prøver stadig å meditere, brukt forskjellige metoder og stort sett skjer følgende:

Jeg blir roligere å roligere helt til jeg får en følelse av å miste kontrollen, er som om øya ruller bak i huet og øyelokkene mine tvinges ukontrolert hardt sammen, jeg får samtidig rare kriblinger og følelser rundt i kroppen. Dette fører stort sett til at jeg "freaker" litt ut og synes det er litt skummelt, og da gir det seg, det fører igjen til at meditasjonen ikke fører noe videre. Det hele kan minne om følelsen du får når man starter å "trippe" på div dop, for de som har erfaring med slikt. Idag lot jeg meg "slippe" lenger en vanlig og merket at både huet mitt bøyer seg bakover og ryggen min bøyes litt opp av seg selv, men samtidig er jeg noe frakoblet kroppen da jeg under dette synes jeg hadde en behagelig temperatur, men da jeg åpnet øynene og satt meg opp var jeg gjennomvåt av svette!

Spørsmålet mitt er egentlig om dette er normalt? Må jeg bare slippe meg helt å klare å totalt slappe av selv om dette skjer, eller gjør jeg noe feil?

Setter stor pris på svar:)

Mvh
Cayden
Antall ord: 214

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av Moonstone »

Etter min erfaring så høres det ut som om du prøver for mye.
Det er ikke meninga å prøve å styre seg selv eller være redd for visse tilstander eller "hvor man havner" i dyp meditasjon.
Man "havner" ingen steder, man kutter ut synssansen og til dels hørselsansen, noe som gir oss lettere tilgang til Underbevistheten.
Underbevistheten er i teorien vår link til "The Universal Mind", så det å smelte sammen med "Universal Mind" er målet for meditasjonen.
Med kraftige pusteøvelser før meditasjon kan føre til å føle seg "rusa" ja, jeg har selv opplevd øyne rulle bakover. Jeg tror det er ganske normalt.
Men hvis du er av den typen som ikke liker tanken på å slippe taket, miste kontrollen, forsvinne ut i ukjent landskap, så er nok ikke meditasjon tingen for deg.
Blir du stressa av det, er jo selve vitsen borte..
Antall ord: 150
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av Heksepusen »

Må si meg enige med Moon her.
Har hvert der selv men det er bare og strsse ned og ikke prøve så hardt.
Jeg fikk et tips av ei dame jeg som jeg begynte og bruke og vips så løste det seg.
Man setter på rolig behagelig musikk legger seg ned, lukker øynene og latt musikken lede veien.
det trengs litt trening men etthvert så går det bare ikke stress med det.
Antall ord: 75
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av Moonstone »

Ja, som Heksepusen skriver kan musikk være avstressende, og noe du definnetivt kan prøve.
Mye fin meditasjonsmusikk å få kjøpt som man blir helt avslappet av å lytte til.
Antall ord: 30
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cayden
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 05 Mar 2011 02:10
13

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av cayden »

Tusen takk for svar!:)
Jeg får bare prøve å ikke prøve så hardt.
Er ikke redd for å slippe taket eller noe sånt, var bare at denne følelsen var så uventet å rar, derfor jeg ble litt "skremt" av den, hehe.

Mvh
Cayden
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av Moonstone »

cayden skrev:Tusen takk for svar!:)
Jeg får bare prøve å ikke prøve så hardt.
Er ikke redd for å slippe taket eller noe sånt, var bare at denne følelsen var så uventet å rar, derfor jeg ble litt "skremt" av den, hehe.
Mvh
Cayden
Bare hyggelig!
Det er bare å spørre om det er noe mer :coffe2
Antall ord: 59
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av Heksepusen »

Ja følesen er mer skremede enn opplevelsen, men det er som Moon sier bare og spørre hvis det er noe.
Antall ord: 22
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av Isan »

Kunsten med meditasjon er visst nettopp å bare la det komme og gå, det som dukker opp både av tanker, følelser og fornemmelser, uten å henge seg opp i det. Og det er vel det som krever treningen. For ettersom jeg forstår, kan det visst etterhvert komme både det ene og det andre, og til dels høyst uventete ting når man mediterer. Og da er det når man klarer å bare la tingene komme, ser dem og lar dem seile sin egen sjø, at sinnet faller til ro.

De som faktisk mediterer, vet mer om dette enn meg.
Antall ord: 102
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av zind »

Hei Cayden!

Å gi slipp er nok det vanskeligste med meditasjon, synes i allefall jeg, men de gangene man klarer det skjer det ofte fantastiske ting og da gir jo gjerne frykten seg for det og. Andre ganger er bare det å gi slipp på tankene nærmest umulig, men en venn av meg ga meg et tips jeg syntes var fint; å se for seg tankene som et vannet i et badekar, ta ut proppen og la vannet/tankene sive ut. Meeen, dette handler jo ikke om at du har problemer med for mye tanker, men kanskje tvert imot at du opplever mer enn du faktisk hadde regnet med gjennom meditasjonen?

Det er så mye som kan skje under meditasjon, alt avhengig av hva slags tilstand du klarer å komme i, og utifra det jeg leser at du skriver tolker jeg det hele som kjempepositivt og tegn på at du antagelig har kommet lenger på kort tid enn de fleste drømmer om.

Jeg er vel litt usikker på om du prøver for hardt, du må antagelig være ganske god på ikke prøve, eller forvente, for å oppleve såpass mye, mener nå jeg.

Denne kriblingen du kjenner opplever jeg også. Nå har jeg ikke prøvd så mange festelige stoffer, men ja, det er som en "rus", for meg er det som en forelskelsesrus, som å fylles med noe rent og fantastisk fra topp til tå. Du kan søke litt på "mettà" og se om du kanskje opplever det buddhismen nevner der. I såfall er det et veldig godt tegn, og noe du kanskje kan lære å bruke bevisst (til og med sende til andre!)

Det kan selvsagt være andre ting, jeg opplever det meste av energier som prikking, kribling ol og det er ikke alltid så lett å skille de forskjellige frekvensene fra hverandre. Hvis det føles ubehagelig av noen annen grunn enn at det er ukjent ville jeg bedt om beskyttelse før meditasjonen, sette opp et energiskjold eller hva du måtte foretrekke, slik at du med trygghet kan gi slipp uten frykten for at det skjer noe som ikke er til det høyeste og beste for deg.

Jeg skjønner godt at spontane bevegelser kan virke freaky, men det kan være en veldig effektiv måte å frigjøre gammel dritt og "restarte" systemet. Jeg vet om mange som VIL oppleve dette Jeg har også sett den type bevegelse med krummet rygg og hode bakover, faktisk under to forskjellige teknikker. Det at du ikke merket at du var gjennomvåt av svette tyder jo på du var temmelig "frakobla" som du sier. Du har ikke hatt merkelige sensasjoner langs ryggrader eller energier som har beveget seg opp der under meditasjon? Du kan jo lese litt om spontan kundalinireisning, usikker på om noe av det du nevner kan være tegn på det. IKKE vær redd om du leser grusomme historier om folks kundalini opplevelser, når det skjer av seg selv og spontant åpner det opp for mye bra, det er verre når folk truer gjennom noe de ikke er klar for. Fant en link til deg hvor jeg tror du kanskje kan kjenne igjen litt ting og tang; http://www.elcollie.com/st/chap4.html

Hvis du sitter og mediterer kan du prøve å ligge, hvis det kanskje minimerer de spontane bevegelsene og øker avslappningen?

Bare vent til du opplever at du ikke puster du! Ha, da begynner vi å snakke freaky, hehe
meditasjon kan lede til så uendelig mange opplevelser og innsikter, kanalisereringer, kontakt med ting du aldri har sett før, at du får opp mentale bilder, spontane bevegelser ++ Ingenting er feil, og så lenge du ikke prøver å presse frem noe skjer det når du er klar for det. Men det er klart at når man går inn for å åpne seg opp slik resultatet gjerne blir med meditasjon, så opplever man det på godt og vondt, så jeg heier på at du slenger inn litt beskyttelse sånn i tilfelle rottefelle - og pass på å jorde deg selv innimellom

NEI, du gjør ikke noe galt! Ja - gi slipp!
...og før dagbok
...
..
.....som du deler med oss

~ zindy



Psssst; hvor lenge og ofte har du holdt på med meditasjonsøvelser, og hvilke teknikker bruker du?
Antall ord: 721
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av Isan »

Nydelig innlegg, zind :)
Antall ord: 3
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av zind »

Isan; Jeg takker, bukker, nikker og neier for det :notworthy: snill du! :mozilla_kiss:

Cayden; har sendt deg pm :salute:
Antall ord: 16
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cayden
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 05 Mar 2011 02:10
13

Re: Er dette normalt/meningen ved meditasjon?

Innlegg av cayden »

WOW! Det var et kjempe bra svar zindy! Tusen hjertelig takk for det :)
Fikk meg til å tenke å bli enda mer nysgjerrig på ting gitt, well done :like
Hvis det føles ubehagelig av noen annen grunn enn at det er ukjent ville jeg bedt om beskyttelse før meditasjonen, sette opp et energiskjold eller hva du måtte foretrekke, slik at du med trygghet kan gi slipp uten frykten for at det skjer noe som ikke er til det høyeste og beste for deg.
Det føles ikke ubehagelig, bare ukjent og rart. Ble usikker på om dette var meningen eller om det var noe potensielt "farlig" for meg ved dette. Mulig at energiskjold er greit å ha ja.
Du har ikke hatt merkelige sensasjoner langs ryggrader eller energier som har beveget seg opp der under meditasjon? Du kan jo lese litt om spontan kundalinireisning, usikker på om noe av det du nevner kan være tegn på det.
Fant en link til deg hvor jeg tror du kanskje kan kjenne igjen litt ting og tang; http://www.elcollie.com/st/chap4.html
Takk for linken, det var veldig interresang lesning. Jeg kjente meg igjen i noe av det, men veldig usikker på om det er dette jeg har begynt å kjenne. Den videre utviklingen av dette hørtes rett og slett skummel ut spørr du meg, men som du sier så skjer det vel ikke noe man ikke er klar for, så lenge man lar alt komme naturlig. Jeg har ikke hatt noe mer sensasjoner i ryggraden en i resten av kroppen under meditasjon så langt, men så skal det sies at jeg ikke har meditert så veldig mye enda, ihvertfall ikke etter at dette begynte å skje, så kanskje det kommer.
Hvis du sitter og mediterer kan du prøve å ligge, hvis det kanskje minimerer de spontane bevegelsene og øker avslappningen?
Jeg ligger alltid. Det føles absolutt mest naturlig for meg.
Bare vent til du opplever at du ikke puster du! Ha, da begynner vi å snakke freaky, hehe
Erm, vell. De to siste gangene jeg mediterte "glemte" jeg å puste litt, jeg måtte komme tilbake for å kalle de det, og "minne" meg selv på at jeg MÅ puste. Da hadde jeg allerede hoppet over flere naturlige åndedrett og trengte ekstra mye luft :P Det mest freaky tingen med det var ikke at jeg slutta å puste litt, men heller det første som kom til meg når jeg oppdaget dette, jeg følte at det ikke spillte noen rolle om jeg pustet eller ikke! Men rett etterpå kom jeg mer tilbake til meg selv og pusta dypt inn:P
Psssst; hvor lenge og ofte har du holdt på med meditasjonsøvelser, og hvilke teknikker bruker du?
Meditasjon har alltid interesert meg, og første gangene jeg forsøkte var veldig mange år siden. Men jeg følte vel at jeg ikke fikk det til og la det på hylla. Tok det stadig frem igjen og forsøkte litt mer nå og da, følte ikke at jeg kom noen særlig vei med det men jeg ble flinkere til å slappa av og til å visualisere. Først nå i det senere jeg virkelig har gått inn for det å følt at jeg får det til. Særlig etter at jeg oppdaget Morten Eriksen:)

Har brukt nedtellings teknikker og pusteteknikker, meditasjon med ren musikk og guidet. Er vel pusteteknikker jeg bruker mest. Men det virker ikke som det spiller så stor rolle for meg nå, jeg føler jeg havner på samme "plassen" om du skjønner hva jeg mener. Hver gang jeg faller i meditasjon nå så kommer jeg så naturlig til den ukontrollerte, spontan kundalinireisning lignende greia. Etter alt jeg har lest og studert siden jeg postet her, og fra hva dere sier så er det nok riktig av meg å gi etter for dette og se hvor eller hva det gir meg:)

Innleggene deres, særlig ditt zindy har gitt meg veldig mye. Er mye mer sikker nå en før jeg skrev her, så takk for det:)

Spørsmål til slutt: Hvor ofte burde man jorde seg selv? og er det noen annen beskyttelse som man kan vurdere en energiskjold?


Snakkes!
- Cayden
Antall ord: 707

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links