Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHjelp meg å finne ut hva dette er?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Konstantinopel
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 08 Apr 2011 12:33
13

Hjelp meg å finne ut hva dette er?

Innlegg av Konstantinopel »

En person jeg har kjennskap til gjør en del ting som jeg ikke ser sammenheng i og jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilken type tro denne har. Har ikke mulighet å spørre vedkommende om dette selv på nåværende tidspunkt.
Eksempler på ritualer er:

Legge mynter på avdødes øyne, legger sverd i kisten, ønsker ikke prest eller kirkelig minnestund, brenner røkelse ved graven, brenner 4 røkelsespinner som skal vendes mot nord, sør, øst, vest, tenner et lyst formet som en løk ved hvert besøk på graven, går rund med kraniet og øynene til en fisk, går ikke til legen, tar ikke vitaminer eller medisiner som er kunstig fremstillt osv.

Det var dette jeg kom på. Jeg har lest mye om de vanligste religionene og wicca, men dette er noe jeg ikke kjenner helt igjen. Synes det er veldig interessant å lese om mennesker tro og overbevisning, men trenger litt hjelp til å finne ut av dette.
Hvis noen har noen ideer blir jeg veldig glad!
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

Re: Hjelp meg å finne ut hva dette er?

Innlegg av Arven »

Å legge mynter på øynen til de avdøde har vært vanlig i Norge før i tiden for å gi betaling til fergemannen som fraktet sjelen over til den andre bredden. Når det legges sverd i kisten så tenker jeg kanskje norrøn mytologi men jeg vet ikke...
Antall ord: 49
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konstantinopel
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 08 Apr 2011 12:33
13

Re: Hjelp meg å finne ut hva dette er?

Innlegg av Konstantinopel »

Arven skrev:Å legge mynter på øynen til de avdøde har vært vanlig i Norge før i tiden for å gi betaling til fergemannen som fraktet sjelen over til den andre bredden. Når det legges sverd i kisten så tenker jeg kanskje norrøn mytologi men jeg vet ikke...
Det tenkte jeg ikke på, skal sjekke litt rundt det!
Nå skal det sies at denne personen ikke er norsk, men tysk, men det kan jo ha vært vanlig å gjøre det før i tiden i Tyskland og uten at jeg vet noe om det.
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

Re: Hjelp meg å finne ut hva dette er?

Innlegg av Arven »

Ja det kan hende :mozilla_smile:
Antall ord: 6
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
reina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mar 2008 18:15
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fer alt æ veit,norge

Re: Hjelp meg å finne ut hva dette er?

Innlegg av reina »

for meg høres det ut som en blanding av forskjellige tros/ritualer blandet.+ kansje noen nye vrier..men religion/trosretning er jo noe som bestandig er i forandring,ritualer sådan.avhengig av årtusen å menneskenes utvikling :bat noe selvfølgelig med tvang :rasende men penger lagt over den dødes øyne var myntet på skyss over vannet til dødsriket.sverd ble lagt med avdøde på norrøn tid+andre bruks gjenstander i kvardagen som de mente vedkommende trengte på den andre siden.noen av de eldste funn funnet av symboler i verden,kan du faktisk finne på de norske skinnfell trykkene..det kan jo gi spekulasjoner i seg selv..så hva er religion.er det det samme verden over,stykket opp eller stadig under forandring.eller kansje begrenset av landegrenser som desverre ikke vises hvis man ser ned på jorda fra verdensrommet..jeg for min del tror ikke det verken er noe mystisk eller sannsynlig at dagens religioner vil bli værende..vi liker den religionen som vi føler passer til den vi er..å det innebærer jo å at flere religioner til slutt kansje blir blandet å det samme med ritualer..kristendom,islam osv..kan vi garantere at de er så stødige at de er her om 1000 år!eller har mennesket utviklet seg i en helt annen retning..det er der ånden og selvet kommer inn.men det blir en meget dypere spekulasjon :mozilla_innocent:
Antall ord: 236
reina

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links