Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynVerden drastisk endret om 50 år. (?)

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Verden drastisk endret om 50 år. (?)

Innlegg av markoberto »

Vitenskapen blir større og større, og akselerer. Som kjent går den i strid med mange relegioner, og de begynner nå å glippe..
Hvor lang tid kan det ta før verdens relegioner viskes ut av menneskeheten?
Jeg tenkte litt på det og kom fram til att relegioner (som har eksistert i maaaange år) faktisk kan vere borte om ca 50 år. Dette er godt mulig, tror jeg. Bare det iseg selv er spesielt, men saken er da -> hva skjer med verden? fred? 0 rassisme? Vil det rette mer fokus på bevaring av kloden?

Kanskje noen har noen tanker? :D
Antall ord: 100
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
martea
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 08 Jul 2007 20:22
16
Kjønn (valgfri): Hunnkjønn
Lokalisering: Møre og Romsdal
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 3 ganger

- Verden drastisk endret om 50 år. (?)

Innlegg av martea »

markoberto skrev:Vitenskapen blir større og større, og akselerer. Som kjent går den i strid med mange relegioner, og de begynner nå å glippe..
Hvor lang tid kan det ta før verdens relegioner viskes ut av menneskeheten?
Jeg tenkte litt på det og kom fram til att relegioner (som har eksistert i maaaange år) faktisk kan vere borte om ca 50 år. Dette er godt mulig, tror jeg. Bare det iseg selv er spesielt, men saken er da -> hva skjer med verden? fred? 0 rassisme? Vil det rette mer fokus på bevaring av kloden?

Kanskje noen har noen tanker? :D
Jeg tror nok ikke at religioner noengang vil forsvinne, vi mennesker trenger noe å tro på. Med mindre vi innen 50 år har funnet ut meningen med livet, og hvordan vi oppsto og alt ble skapt, og det HELT uten tvil, vil det fortsatt være religioner. Og det ville uansett alltids vært noen som hadde behov for å tro på noe annet.

Vitenskapen blir ikke så mye større egentlig, iallefall ikke de siste 10-året. Den har begynt å stått mer og mer stille. De siste 5 årene er det også en haug med folk som har begynt å tro mer og mer på det åndelige. Spøkelser, ånder, healing, og andre mystiske ting, blir ikke bare ledd av lenger. Vi tar slikt seriøst, mer seriøst en vi gjorde for noen år siden, da det bare var vitenskap som ble sett på som sannhet. Vi er jo kanskje ikke slik som vi var for noen århundre siden, at vi brann hekser på bål og slikt, men alt i alt tror jeg vi blir mer religiøse, ikke mindre.

Og uten religion er det ikke fred og null rasisme. Verden ville fortsatt som før. Uansett hva folk tror på, finnes det gode og vonde mennesker, og det er sulten på makt som ofte fører til kriger. Og rasisme blir det iallefall ikke mindre av. De aller fleste religioner sier "elsk din neste" og ikke hat dem. Vi mennesker ville fortsatt vært de samme uvitende, dustene.

Men dette er hva JEG tror, og ikke hva som skal skje. Og det du sier er jo også sannsynlig. Men takk gud for at vi alle har forskjellige meninger :D
Antall ord: 382
- Master

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Verden drastisk endret om 50 år. (?)

Innlegg av Moonstone »

Jeg tror ikke religion eller Spiritualitet vil være borte om 50 år.
Jeg tror at religion SOM VI KJENNER DET til nå vil forsvinne eller forrandre seg.
Folk tror ikke lenger blindt på religiøse autoriteter eller er fornøyd KUN inne i ETT religiøst system eller doktrine. De ønsker MER, mer av alt, mer av LIVET.
Nasjonalfølelse, kultur og religion er ikke lenger blandet slik de var før, folk ser mere de klare skillene.
Og ikke minst: Det er ikke lenger TVANG å betro seg til EN BESTEMT religiøs doktrine.
Det er derfor vi har sett en stor progresjon og forrandring i religionsbilde over det meste av verden de sisste åra.
Internett, lett tilgjengelig informasjon og kulturblandinger har mye av æren for det.
Man kan lese om Buddisme, og omgås Buddister i Norge idag, noe man ikke kunne for 200 år siden.
Klart det gjør noe med enkeltmennesket og til slutt samfunnet.
Man kan lese, se, oppleve en helt annen kultur og livsfilosofi enn den man er vant til, og finne ting man HELLER VIL praktisere selv enn de eksisterende dogmene innenfor samfunnet som man trodde var uforgjengelige sannheter.
Mange av de gamle retningene må nok omstille seg, ellers vil de nok ikke overleve.
Blir spennende å se hva slags triks de vil bruke på enkeltmennesket for å få dem til å tro at de enda trengs, og fremdeles har verdi i samfunnet fremover.
Antall ord: 238
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
storms
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 488
Startet: 05 Feb 2007 11:17
17
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 51 ganger

- Verden drastisk endret om 50 år. (?)

Innlegg av storms »

Jeg tror nok religioner vil stå større og sterke %-vis om 50 år enn nå. Den moderne vesten med sitt demokratiske og vitenskapelig tilnærming til de store spørsmål vokser saktere befolkningsmessig enn u-landene. Det er vel kanskje galt å kalle India og pakistan u-land, men om en er ærlig og kaller en spade for en spade, så er de vel i grunnen det, om vi ser bort i fra noen få storbyer.

Dersom vi også tørr definere at enkelte religioner har en et syn og en verdensforstålse som tilhører den svarte tidsalder, ja så blir avstanden mellom oss større, samtidig som disse %-vis får større tilslutning.

Slik jeg ser det vil verden være preget av mer religion om 50 år, og at denne vil skape enda større avstander og enda mer spenning mellom de som tror på demokrati og liberalisme. Fordi vi har en moderne og vitenskapelig tilnærming til tingene vil vi fortsette å utvikle teknologien og beholde "makten", men avstanden vil som jeg skrev tidligere bli større og større. Og det mørke hatet mot de vantro vil vokse.

Til slutt vil vi sitte der i vår opplyste borg, mens de mørke horder banker med kjepper og stener på porten, vel vitende at de har brødre og søstre innenfor som vil støtte seg til dem når tiden er inne. Akkurat slik biblioteket i Alexandria og all dens kunnskap ble brent, vil vår borg brenne.

Og der i ruinene av det som gav velstand vil det vokse opp en ny forståelse, at mannen med boka, hatet og den påståtte sannhet ikke bringer annet enn elendighet. Og slik vil nye steiner bli bygget til en ny borg.

Spørsmålet er når porten rakner og i hvilket omfang den påfølgende kamp vil bli.

Om du tror jeg nå sikter ensidig til Islam, så tar du feil. Det vokser opp en ny "gammeldags" kristendom i Afrika som mener blod er veien til frelse. Alle religioner bringer elendighet i sitt fotspor, for det ligger i religionen at dette er sannheten, og da må alt annet være en løgn.

Til og mor Åse hevdet så da hun sa: "Per, du lyver!".

Og det vil det jo være naturlig å spørre om jeg som ateist, liberalist og pessimist? Lyver?

Og hva er vel så galt med å dyrke poteter for hånd, ha allsang rundt bålet og hylle presten? Eller kle på seg hijaben og se på litt offentlig henging fra vestlig-produserte kranbiler?

Hvem eier sannheten? Og hvem eier svaret på hvordan verden er om 50 år?
Antall ord: 454

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links