Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynÅ spre aske

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Å spre aske

Innlegg av Bearchild »

Er det noe som kjenner til lovverket når det gjelder å spre aske etter en avdød? Har forstått at det er fryktelig mye restriksjoner på dette og at det enkleste er å få tillatelse på åpent hav. Selvsagt kan jeg google temaet, men lurer på om noen har erfaring om dette og hvordan dere isåfall gikk fram?

Jeg kan jo forstå (delvis ihvertfall.. det er jo "bare" ren aske) at man ikke får lov til å drysse levninger i et boligfelt. Men utover dèt skjønner jeg ikke alle disse restriksjonene.

Sånn som jeg har forstått det kan man søke om å spre aske, men da på noen få bestemte områder. Urnen må returneres etterpå. Man kan ikke "få" urnen eller deler av asken (liksom, litt aske å spre symbolsk), og om man får tillatelse til å spre aske skal det være med en "kontrollør".
Antall ord: 152
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
eile-joha
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1483
Startet: 09 Nov 2005 15:50
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 30 ganger
Blitt takket: 17 ganger

Re: Å spre aske

Innlegg av eile-joha »

for å være ærlig så vet jeg ikke så mye mer enn det du skriver her. Men en bekjent av meg spredde asken etter en slektning for ikke så lenge siden.
om du ønsker så kan jeg jo spørre henne om hun kanskej vet noe mer..??
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Å spre aske

Innlegg av Asbjørn »

http://www.lovdata.no/all/tl-19960607-032-004.html#20 :
§ 20. Privat gravsted og spredning av aske.

Når særlige grunner foreligger, kan fylkesmannen gi tillatelse til at private får anlegge gravplass på egnet sted for nedsetting av askeurne. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen.

Fylkesmannen kan etter søknad fra person som har fylt 15 år, gi tillatelse til at den som skal sørge for vedkommendes gravferd sprer asken for vinden. Tillatelse kan også gis etter vedkommendes død når det godtgjøres at avdøde ønsket askespredning. Slik tillatelse kan også gis for aske etter barn når nærmeste etterlatte ønsker det. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen. Ved slik gravferd kan det ikke kreves kirkelig medvirkning.

Endret ved lov 15 juni 2001 nr. 68 (ikr. 1 juli 2001 iflg. res. 15 juni 2001 nr. 659).

Mer her :
http://www.google.no/search?hl=no&q=spr ... vd%C3%B8de


A
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Å spre aske

Innlegg av Bearchild »

Takk Asbjørn. :)
Greit å vite litt om formaliteter. Og så er det dette med "når særlige grunner foreligger".. jeg har ikke undersøkt dette så grundig enda, men har forstått at disse "særlige grunnene" må være relativt tungtveiende. Og om man får tillatelse så er det dette med hvor.

Eile; det hadde vært veldig snilt dersom anledningen byr seg.. hvis sånt er passende?

Men sånn generelt; hva tenker folk om dette? Jeg forstår jo at man må ha regler for sånne ting. Skulle alle tømme urner etter eget forgodtbefinnende hadde det fort blitt utrivelig. Men at det skal være SÅ strengt? Vi snakker om aske,- et rent/ sterilt avfallsprodukt som vel mer har symbolsk betydning enn noe annet.
Antall ord: 131
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

- Å spre aske

Innlegg av camillah »

jeg ser ingen grunn til at det skal være SÅ strengt, som du sier så er det bare aske.
der jeg bodde før var det et kremmeri like ved så det kom alltid aske fra menneskene som ble kremert der og la seg som et fint støvlag på vinduer og verandaer, så hva er forskjellen på det og evt spre det andre steder?
med dette så mener jeg ikke at folk skal gå rundt å spre aske akkurat hvor det passer dem, men har man en god grunn eller et spesielt ønske så ser ikke jeg helt problemet :)
Antall ord: 100
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links