Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNestekjærlighet i praksis

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Nestekjærlighet i praksis

Innlegg av ? »

jeg syntes å huske at det var noen som var fly forbannet og mente de verste ting om henne som kom i skade for å kjøre over denne jenta, som hang under bilen i flere kilometer, og derfor er det deilig at jenta i dag går ut i media på en slik måte som i denne linken.

jeg husker diskusjonen gikk varm på avstraffelsesmetoder, og tja, kanskje en sak for ettertanke.....

kan jo være fordi hun har en oppvekst i smiths venner, kanskje?
Antall ord: 85
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- Nestekjærlighet i praksis

Innlegg av karina »

Ja, jeg ble faktisk helt rørt da jeg leste det. Publiserte den på faceb og greier :mozilla_laughing:

Men jeg syns det er helt fantastisk. Tenk å klare og ikke bruke noe energi på hevntanker eller bitterhet. Det er jo bedre for både offer, gjerningsmann(kvinne) og verden generelt, for å sette det litt på spissen. Hadde det vært dattera til USA som hang under bilen hadde det vært en annen tone.

Jeg kjenner mange smiths venner, og de er veldig gode, varme og inkluderende mennesker. Det samholdet de har innen klubben(som vi liker å kalle det på jobben fordi det høres mye koseligere ut enn sekt) er helt unikt, og jeg tror at om noe slik som skjedde med Susanne Auke skulle skje i en familie, så er det faktisk kjempebra at det skjedde innen en Smiths venn-familie. For de har så vanvittig mange rundt seg til å stille opp, og de passer på hverandre som få.

All respekt til denne familien!
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Nestekjærlighet i praksis

Innlegg av Moonstone »

Fikk med meg det innslaget på Nyhetene.
Sunn fornuft og medmenneskelighet tilsier at man ikke kan holde det imot personen som slepte henne under bilen.
Personen som kjørte var tross alt helt uvitende om det, og har jo vist masse anger, og synes selv at hun hadde gjort noe helt forferdelig.

Smiths venner eller ei, det å leve medmenneskelig i praksis er nok vanskelig for de aller fleste..
Antall ord: 68
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- Nestekjærlighet i praksis

Innlegg av karina »

Det gale hun har gjort er jo det at hun lot henne ligge under bilen i en time før hun varslet noen... Det er det jo fullt mulig å være bitter for. Mange ville nok vært det. Selv om hun selvfølgelig var i sjokk osv. Men likevel. Syns det er storhjertet jeg.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nestekjærlighet i praksis

Innlegg av Arven »

Jeg er helt enig i at hun burde ringt etter hjelp med èn gang og at dette kan hun klandres for, men jeg tror ikke noen greier å straffe henne mer enn hun greier selv. Den skyldfølelsen hun må bære resten av livet må være forferdelig. Helt fantastisk av familien og jenta selv og se at det er to ofre her. Tror de fleste ville slitt litt med det og det er det ikke noe å si på.
Antall ord: 79
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Nestekjærlighet i praksis

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:Jeg er helt enig i at hun burde ringt etter hjelp med èn gang og at dette kan hun klandres for, men jeg tror ikke noen greier å straffe henne mer enn hun greier selv. Den skyldfølelsen hun må bære resten av livet må være forferdelig. Helt fantastisk av familien og jenta selv og se at det er to ofre her. Tror de fleste ville slitt litt med det og det er det ikke noe å si på.
Sjokktilstand gjør noe rart med folk.
Man tenker ikke rasjonelt og blir ute av stand til å handle.
Fint å se at offeret hadde forståelse for dette.
Og som du skriver: Anger og skyldfølelse er i dette tilfelle sikkert straff nok..
Antall ord: 123
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- Nestekjærlighet i praksis

Innlegg av karina »

Helt enig med dere. Men offeret er jo bare 15 år, og det er jo ganske modent av henne å tenke såpass langt må jeg si.
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links