Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynBibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:Sukk....jeg er så kje og lei av dette kristne styret ! Edder og galle, dommedag og pine, syndere og støvkrypere ....
De mener det nok mest godt i følge sitt perspektiv, redde flere sjeler før Jorda går nedenom og hjem.
Men det betyr ikke at man ikke kan bli lei av det, eller ikke si de imot..
Antall ord: 62
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av Borte.. »

Jeg tilbringer gladelig en evighet i helvete fremfor en dag i himmelen, hvis himmelen er fylt med disse menneskene som har gitt meg alt annet enn mersmak på gud og jesus og alt som følger med. En bunch med hyklere :bat
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av Arven »

jeg har ingenting i mot hverken kristendommen eller kristne generelt. Kjenner mange som følger denne religionen og alle er fantastiske mennesker som ikke trer ting nedover hodet på andre. Men sånne svovelpredikanter som vi har eksempel på her blir noe annet og det var de jeg siktet til, bare for å ha sagt det.
De mener det kanskje godt, men det er en meningsløs måte å overbevise fortapte om at dette er svaret. De støter bare folk fra seg og vekker dårlige reaksjoner.
Antall ord: 87
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av ludoburgero »

Dommedag har alltid vært nær!
Vær konstant redd, deprimert og frykt alt du kan - så går det bra!

Det kan også hjelpe med litt dårlig samvittighet... skam! :sunny :flirt
Antall ord: 32
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av Asbjørn »

"Dommedag" - høres så fatalt ut. Som om noe skulle ta hele jorden under ett i ett eneste jafs...

Jeg tror dommedag er en dagelig foreteelse,- noe som skjer hver dag.
I den forstand at hver dag er det en eller flere som "møter sin skaper"...
Noen ganger skjer det for enkeltpersoner, - noen ganger for større folkemengder.
Som hieroshima/nagasaki, tsunami, 1 og 2 verdenskrig, - når vi snakker større antall, og
dødsulykker, sykdom, narko, bandekrig, alder , osv, når det gjelder individer.

Det er en vei vi alle skal, - ingen slipper unna " dommedag". ( eller døden ).

Og siden dette er noe som er en pågående event, - så er det umulig å sette en enkelt dato.
Det er en fortløpende sak, og innhenter oss en etter en....

A
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av Arven »

Så på tube at neste dommedag er april 2034. Da skal visstnok en stor stein treffe oss... igjen. Så vi kan vel konkludere med at verden slik vi kjenner den vil gå under en eller annen gang, men når er ikke opp til oss å vite !
Antall ord: 46
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av Moonstone »

Tråden er ryddet...igjen.
Prøv å ikke forsøple tråden med altfor useriøse innlegg nå folkens [-X
Ris/Ros tas på PM, hilsen Mod.
Antall ord: 26
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av ludoburgero »

...men hvis ingen vet dato, hvordan vet man at det er straks?
Og hvem har tilgang til slik viten, og hva slags dom er det man skal få?
Vil hele universet gå under, eller bare jordkloden, eller bare menneskeliv, eller bare noen bakterier?

Er det verdt å grue seg til? Bør man leve hver dag som om det var den siste?
Bør man være redd, få panikk, eller bør man legge seg på latsida, ta opp masse lån, leve fett og ansvarsløst, fråtse, begynne å hjelpe folk, løpe og gjemme seg i en hule, gjøre opp for dårlig samvittighet og tidligere ugjerninger, melde seg inn i en menighet, kastrere katten, reise til fjells for å nyte utsikten når det hele skjer, eller hva hva hva?

Dette virker kanskje useriøst, men hvis man ikke tar emnet seriøst, hva skal man gjøre?
Skal man kun svare i emner man er "enig" i - eller kan man svare på sin måte, selv om man virker useriøs? Hvor går grensen? Er den like subtil som DOMMEDAG, eller mer som i et mer nyansert perspektiv; for eksempel "Menneskene gjør skade på miljøet, og det vil ikke la være med å forfalle ytterligere hvis de ikke tenker mer konstruktivt på naturen rundt seg og reflekterer mer over sin væremåte i et større perspektiv enn kun et selvsentrert et"?
Antall ord: 240
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av Svartepus »

ludoburgero skrev:...kastrere katten...
Definitivt! Med mindre Noah kommer og gjør krav på katta, så kastrer!

Jeg tror ikke jorda går under ved å bli oversvømmet eller at den eksploderer. Jeg tror heller ikke det blir slutt på alt liv. Jorden kommer til å bestå lenge og lengre enn langt inn i fremtiden, men fortsetter man å leve egoliv med fråtsing i ressurser etterfulgt av skamløs forsøpling, vil ting skje. Jorden vil bestå, men mennesker og andre arter på jorden kan stå i fare for å dø ut. Jeg tror jorden er selvrensende og vil kvitte seg med arter som ikke gjør jobben sin godt nok i det store kretsløpet. Akkurat nå er vel menneskene litt i unåde på det området...

Uansett er det ingen som vet når ting skjer, så det første man kan gjøre er å slutte å lytte til fanatikere som tror de har svaret. Skjer det plutselig noe stort og skummelt kan vi nok ikke gjøre noe med det uansett, så vi kan vel ikke gjøre stort annet enn å leve i nuet. Surre rundt i vårt lille liv og gjøre det beste ut av ting. Være flinke til å fortelle dem man bryr seg om at man er glad i dem og setter pris på dem, rose mer enn man riser og prøve å være et godt menneske. Være litt egoist, men ikke så ille at man ødelegger for andre. Finne balansen, bla bla bla...

"Dommedag" er nok et langtekkelig prosjekt som vi i stor grad styrer selv.
Antall ord: 265
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kmellingsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 27 Feb 2008 10:43
16
Blitt takket: 4 ganger

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av kmellingsen »

Har lyst til å ta opp igjen denne tråd.

Når det gjelder fastsettelse og denne evige synsing av dato for dommedag står det ettertrykkelig i Bibelen at ingen skal vite dato eller tid for denne hendelse. Har en liten bok som tar for seg profetier fra mennesker som Nostradamus etc. og den er jo et greit bevis på menneskers feilaktige "klarsyn" rundt dette. Altså ingen av disse såkalte profetiene som spår dommedag stemmer. Mennesker som kommer med disse spådommene mister for meg all sin kredibilitet og får meg til å undre om de i det hele tatt har lagt vekt på det de har lest.

Jeg finner det også morsomt at flere av forumdeltakerne her avskriver Bibelen så til de grader, mens øvrig "overtro" og egne teorier presenteres med en slående skråsikkerhet.

Bibelen er, meg bekjent, en av de mest konkrete bøker når det gjelder fremtiden. Fremtiden beskrives i detalj og man må være blind for å se at mange av Bibelens profetier og mange av de ting Bibelen beskriver, faktisk stemmer.

Israels(jødenes) livsløp og hendelser beskrives bla veldig godt. Bibelen tar feks for seg jødenes separasjon fra sitt land. Deres spredtsel rundt om på jorden og deres prøvelser tilknyttet dette. Bibelen tar også for seg jødenes gjenforening med Jerusalem og deretter Israels voldsomme blomstring. Israel er i dag et sterkt demokrati med en voksende økonomi. Altså en suksesshistorie.

Dersom jeg skal lufte min "overtro", eller teori om du vil, kan vi jo ta et eksempel: Jødene gjenforenes med sitt land i 1947/48. Båtlass med jødiske flyktninger ankommer Israel. De fleste utsultede, magre og svake etter 2. verdenskrigs herjinger. Totalt mellom 400 og 600 000 jøder er nå kommet tilbake til Israel. Mange kvinner og barn. Israel proklamerer i 1948 sin stat som opprettet, og i samme åndedrag går en rekke veletablerte nabostater til krig mot dette lille folk, med et overordnet mål om å utrydde jødene. I korte trekk ender krigen med seier til Israel, i tillegg til en ekspansjon av det landstykket Israel var tiltenkt. Ganske utrolig spør du meg.

Israel blir gjenstand for lignende forsøk fra de samme stater i årene som kommer, men alle disse kriger ender med israelsk seier og i tilfeller ytterligere ekspansjon.

Jeg har mine teorier rundt disse hendelser. Kall det gjerne overtro, men disse hendelser er for meg en sterk bekreftelse på det løftet Gud ga jødene. Nemlig at de aldri mere skulle bli til skamme og at Israel nå var deres land og skulle være det.

Andre sterke bekreftelser på Bibelens fremtidsbeskrivelser finner man gjennom hele boka. Beskrivelsen av jorda og menneskeheten den siste tid, beskrivelsen av Israels tilstand den siste tid etc. Altså konkrete beskrivelser.

Hvordan denne dommedag vil foregå er noe jeg vil holde meg langt unna å synse i. Men at jorda og menneskeheten ikke kan fortsette den utvikling vi ser i dag, er for meg helt klinkende klart.
Antall ord: 507

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av Borte.. »

Jaja, ikke lenge igjen nå til vi kan stryke 21 desember av listen også. Fanatikerene stakk virkelig av de? :dontknow
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- - Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av ? »

kmellingsen skrev: Jeg har mine teorier rundt disse hendelser. Kall det gjerne overtro, men disse hendelser er for meg en sterk bekreftelse på det løftet Gud ga jødene. Nemlig at de aldri mere skulle bli til skamme og at Israel nå var deres land og skulle være det.
unskyld meg, men en favoriserende gud som skal fremheve israels folk, eller svensker, eller brune, gule, lange eller smale, må være en rent pervers gud, som favoriserer noen fremfor andre. dette er vel kosmisk sett totalt uten logik..
Antall ord: 90
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av xyrea »

? skrev:
kmellingsen skrev: Jeg har mine teorier rundt disse hendelser. Kall det gjerne overtro, men disse hendelser er for meg en sterk bekreftelse på det løftet Gud ga jødene. Nemlig at de aldri mere skulle bli til skamme og at Israel nå var deres land og skulle være det.
unskyld meg, men en favoriserende gud som skal fremheve israels folk, eller svensker, eller brune, gule, lange eller smale, må være en rent pervers gud, som favoriserer noen fremfor andre. dette er vel kosmisk sett totalt uten logik..
Det var en ganske bra oppsummering :mrgreen:
Antall ord: 97
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kmellingsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 27 Feb 2008 10:43
16
Blitt takket: 4 ganger

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av kmellingsen »

For det første vil jeg ikke si at Jøder er favorisert. Det er vel ingen folkegruppe som har opplevd så mye, beklager mitt språkbruk, dritt gjennom historien. Uttrykket "Guds utvalgte folk" er et svært misbrukt begrep. Noe særlig fremhevet er Israel eller jødene heller ikke i den forstand de bor i et land omringet av mennesker og regimer som vil de til livs.

Dersom det nå er slik at det finnes en Gud som favoriserer mennesker, folkegrupper eller land, burde kanskje det heller gjelde for et land som Norge og oss nordmenn? Den velstand vi i dag har i forhold til mange andre land er, for å bruke ditt uttrykk, pervers.

Ellers er det utdraget du siterer meg på en profeti som står i Bibelen og som jeg mener har gått i oppfyllelse og som fortsetter å gå i oppfyllelse.
Antall ord: 146

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Bibelen sier Dommedag er straks men ingen vet dato!

Innlegg av helgemann »

Litt tanke spinn.

Jødene ble ledet ut av Egypt av Moses. Abramham og hans familie ble reddet ut av Sodama, før byen ble lagt i grus. Tre engler befalte Abraham å bli gravid med en tjenerinne, fordi hans hustru ikke kunne bli gravid. En stund senere ble hustruen gravid (stammor til Jødene), og tjenerinnen og hennes barn ble kjeppjaget ut av det forjettede land (disse to er mest sansynlig stamgreinen til Muslimene). Noah tok hans familie og venner ombord i arken, sammen med dyr, hvorpå de, i følge biblen, var de eneste overlevende. Noahs døtre sjenket sin far full, og lå med sin far. Det ble snakket og spådd om at et lam skulle slaktes og ofres for menneskeheten. Jesus ble født, som Jøde. Jødene, de ortodokse og bibeltro, likte ikke Jesus. Det er jo de ekstreme og ortodokse Jødene som lager bråk med Palestinene. Mens Jesus gikk rundt å lære hvordan menneskene skulle leve på en sunn og fornuftig måte, jobbet de ekstreme Jødene bak ryggen til Jesus. Jesus ble så forrådt av sine egne, torturert, korsfestet og drept. Under dommen, før Jesus ble dømt, ropte de mot den romerske høvding: "Korsfest, korsfest, og la våres blod komme over våres barn!!". Så, på 1920-/1930-tallet begynte opparbeidingen av hatet mot Jødene. Hvor på den 2. verdenskrig kom, og mange tusen Jøder ble drept. For så å få tilbake Israel etter denne krigen, noe som var spådd og snakket om i bibelen, at de skulle få det forjettede land tilbake igjen, engang. De tapte jo landet etter Jerusalems ødeleggelse. En grusom situasjon hvor de av rein nød, begynte å spise sine egne barn. I dag, USA og NATO er den store beskytter av Israel. Mange prøver å ødelegge landet, men de klarer det ikke.

Og så har man den evige krangelen om okkupasjon. Noen hevder at Israel er den store Djevel og okkupant, men egentlig er det jo Nato og USA som er det, fordi de tillot Jødene å få Israel tilbake. Så kan man krangle om at alle Palestinene bor en flykting leir, og har det jævlig, men mange Palestinere bor og jobber i Israel, og trives der. Og så har man krangelen om at Israel skyter raketter mot uskylde folk, mens det uskyldige folket kler på seg bombebelter, drar over til Israel, og trykker av, slik at andre uskyldige folk blir drept.

Jeg vet ikke - man kan kaste bibelen og toraen, og alle andre bøker på bålet, og si at det er eventyr og bullshit. Man kan være både Ateist, og Muslim. Men likevel er Israel og Jødene enda der....

Men Dommedag, jeg trodde på det før, men tviler på den i dag. For det vil jo ikke være rett i henhold til det jeg har lært av erfaringer til i dag. Hvem vet, kanskje mye av det som står i det Nye Testamente, egentlig er en slags "trussel", som egentlig ikke har så mye sannhet i seg. Kanskje ble denne "trussel" satt sammen for å holde hjorden på plass. Johannes Åpenbaring kan jo forståes på mange måter. Men mye av det stemmer jo, og har også paralleller til Mayakalenderen. Som at det skal komme en slags oppvåknings tid. Jorda kommer nok ikke til å gå under desember 2012. Jeg tror at vi kan komme til å endre både forståelse og holdninger. 22. juli ga oss en pekepinn på det. Sigrid saken det samme. Aldri før hadde en hel nasjon engasjert seg i hennes forsvinning. Aldri før har vært delt ut så mye kjærlighet og samhørighet som under forsvinningen, og etter at forsvinningen var oppklart. Da Therese i fra Drammen forsvant, var det en sak i VG. Og ingen brydde seg noe særlig om det, enn de som var innvolvert, og de som ville hjelpe. Man tenkte kanskje "huff, stakkars folk, glad for at det ikke gjaldt meg". Og så fortsatt man videre med det man holdt på. Slik har det vært gjeldende med de aller fleste sakene som har vært, frem til i fjor. Hvor hele landet plutselig lå badet i roser, og alle gikk å leide på hverandre, og tente lys over alt. Og erklærte kjærlighets gjerninger til hverandre. Plutselig er det blitt moderne med hjerter over alt. Enten som tegn <3, eller med hendene (tommel mot tommel og pekefinger mot pekefinger, mens man former et hjerte). Vi er på god vei til å endres!
Antall ord: 769

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links