Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynUuummh.. ?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

MuffePuus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 30 Mar 2011 20:05
13
Kjønn (valgfri): skapning
Lokalisering: I musikkens verden <3
Har takket: 5 ganger

Uuummh.. ?

Innlegg av MuffePuus »

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan gud kan være skaperen av jorda.
For meg så er han mer en åndelig veiviser enn skaperen, og jorda ble utviklet uten åndelige effekter eller hva jeg skal kalle det.. Jeg driver å finner ut hvilken religion jeg burde velge, og jeg lurer på hva din mening er, og hvorfor du har valgt det. Kanskje det hjelper meg med å velge, og finne ut av ting.. :P
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Uuummh.. ?

Innlegg av Moonstone »

MuffePuus skrev:Jeg skjønner egentlig ikke hvordan gud kan være skaperen av jorda.
For meg så er han mer en åndelig veiviser enn skaperen, og jorda ble utviklet uten åndelige effekter eller hva jeg skal kalle det.. Jeg driver å finner ut hvilken religion jeg burde velge, og jeg lurer på hva din mening er, og hvorfor du har valgt det. Kanskje det hjelper meg med å velge, og finne ut av ting.. :P
Hvorfor ikke studere alle, pluss litt filosofi,naturvitenskap, og lage deg et eget bilde unikt for deg?
Hvorfor ta en snarvei å velge en retning som allerede er ferdig tenkt for deg?
Det snevrer bare ned mulighetene dine..
Antall ord: 110
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
MuffePuus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 30 Mar 2011 20:05
13
Kjønn (valgfri): skapning
Lokalisering: I musikkens verden <3
Har takket: 5 ganger

- - Uuummh.. ?

Innlegg av MuffePuus »

Moonstone skrev:
MuffePuus skrev:Jeg skjønner egentlig ikke hvordan gud kan være skaperen av jorda.
For meg så er han mer en åndelig veiviser enn skaperen, og jorda ble utviklet uten åndelige effekter eller hva jeg skal kalle det.. Jeg driver å finner ut hvilken religion jeg burde velge, og jeg lurer på hva din mening er, og hvorfor du har valgt det. Kanskje det hjelper meg med å velge, og finne ut av ting.. :P
Hvorfor ikke studere alle, pluss litt filosofi,naturvitenskap, og lage deg et eget bilde unikt for deg?
Hvorfor ta en snarvei å velge en retning som allerede er ferdig tenkt for deg?
Det snevrer bare ned mulighetene dine..
Jeg vil bare høre hva andre mener om ting, og hvis jeg finner noe som høres ganske riktig ut, tar jeg jo selvfølgelig den, men gjør om på det som jeg føler ikke er riktig.. :p
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
nightshadow
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 30 Mai 2011 02:42
12
Kjønn (valgfri): jente
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 1 gang

- Uuummh.. ?

Innlegg av nightshadow »

Helt enig med Moonstone, gjør litt research på det om du er usikker. Men ville ikke ha gått for en "ferdig uttenkt" en....
Jeg går for det meste min egen vei og har min egen tro, men det finnes også mye Buddhist i meg, nettopp fordi jeg elsker tankegangen og alt det åndelige. Let i deg selv :) det gjorde jeg.
Jeg har vært en kjedelig atheist i alle år som gikk rundt uten mål og mening, har heldigvis forandret meg nå :) det er ikke fordi jeg har blitt frelst på noen måte eller hjernevasket av noen. det bare gikk opp et lys for meg da jeg satt å gjorde min egen research :)
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Uuummh.. ?

Innlegg av Moonstone »

Noen eksempler på ting du kan sjekke ut.
Kristendom regner jeg nesten med at du kan litt om, siden mydighetene er flinke til å tre det over hue på alle i landet her, så her er noen andre ting du kan sjekke:

Buddisme, Platonisme, Hinduisme, Hermetisme, Gnostisisme, Alkymi, Kabbalah, okkultisme.
Mytologier som er værdt å sjekke ut er: Gresk Mytologi, Norrøn Mytologi, Egyptisk Mytologi osv
Filosofi: Platon, Aristoteles, Sokrates, Arne Næss, Sophenhauer, Newton, Bacon osv

Hvis du spør om hva slags "tro" jeg personlig har, så blir det ikke ETT svar på EN bestemt retning, men en kombinasjon av mange..
Antall ord: 102
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
MuffePuus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 30 Mar 2011 20:05
13
Kjønn (valgfri): skapning
Lokalisering: I musikkens verden <3
Har takket: 5 ganger

- Uuummh.. ?

Innlegg av MuffePuus »

Takk for tips og råd ^^ Det blir nok litt lesing framover ;)
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Uuummh.. ?

Innlegg av Moonstone »

MuffePuus skrev:Takk for tips og råd ^^ Det blir nok litt lesing framover ;)
En sunn og bra holdning :coffe2
Bare si ifra om du ønsker noen bok-tips også ettervært, og skriv gjærne om du kommer frem til noen svar i din søken.
Alltid intressant å lese hva folk har kommer frem til i en lang indre spirituell søken.
Sva Marga :ooom
Antall ord: 64
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Inzide
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 15 Apr 2011 20:45
13
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- Uuummh.. ?

Innlegg av Inzide »

MuffePuus skrev:Jeg skjønner egentlig ikke hvordan gud kan være skaperen av jorda.
For meg så er han mer en åndelig veiviser enn skaperen, og jorda ble utviklet uten åndelige effekter eller hva jeg skal kalle det.. Jeg driver å finner ut hvilken religion jeg burde velge, og jeg lurer på hva din mening er, og hvorfor du har valgt det. Kanskje det hjelper meg med å velge, og finne ut av ting.. :P
Tenk deg veldig godt om hvis det står mellom å velge mellom religioner. Det blir en slags "pakkeløsning". Du finner noe du liker og vil følge den religionen, men baksiden er reglene du må følge for å bli "god nok" for å fortjene himmelriket. Hvilken religion prediker det "sanne himmelriket", blir spørsmålet..

Still deg med et åpent sinn. Hva med å ikke definere hvem eller hva "Gud" er.. La det stå åpent.. I alle fall inntil videre..

Jeg finner stor inspirasjon innen kristendom, buddhisme og Lao Tse..
Den som defintivt har betydd mest for meg er Eckhart Tolle. Du finner en del klipp på youtube bl.a..
Hva er det du egentlig søker? "Be" om akkurat det.. Ikke til noen bestemt "Gud", men til en Høyere(Styrende) Makt om du vil.. Men ha tillit til at svaret vil komme til deg.. Kanskje ikke som et totalt svar, men ting vil gradvis begynne å åpne seg for deg..

Jeg ville ikke prøvd å identifisere meg med noen bestemt religion, heller ikke det alternative.
Antall ord: 248
What you resist, persists...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- Uuummh.. ?

Innlegg av 30cm »

Jeg tilhører ingen religion og klarer meg helt fint :D
Antall ord: 10
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
MuffePuus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 30 Mar 2011 20:05
13
Kjønn (valgfri): skapning
Lokalisering: I musikkens verden <3
Har takket: 5 ganger

- - Uuummh.. ?

Innlegg av MuffePuus »

Inzide skrev:
MuffePuus skrev:Jeg skjønner egentlig ikke hvordan gud kan være skaperen av jorda.
For meg så er han mer en åndelig veiviser enn skaperen, og jorda ble utviklet uten åndelige effekter eller hva jeg skal kalle det.. Jeg driver å finner ut hvilken religion jeg burde velge, og jeg lurer på hva din mening er, og hvorfor du har valgt det. Kanskje det hjelper meg med å velge, og finne ut av ting.. :P
Tenk deg veldig godt om hvis det står mellom å velge mellom religioner. Det blir en slags "pakkeløsning". Du finner noe du liker og vil følge den religionen, men baksiden er reglene du må følge for å bli "god nok" for å fortjene himmelriket. Hvilken religion prediker det "sanne himmelriket", blir spørsmålet..

Still deg med et åpent sinn. Hva med å ikke definere hvem eller hva "Gud" er.. La det stå åpent.. I alle fall inntil videre..

Jeg finner stor inspirasjon innen kristendom, buddhisme og Lao Tse..
Den som defintivt har betydd mest for meg er Eckhart Tolle. Du finner en del klipp på youtube bl.a..
Hva er det du egentlig søker? "Be" om akkurat det.. Ikke til noen bestemt "Gud", men til en Høyere(Styrende) Makt om du vil.. Men ha tillit til at svaret vil komme til deg.. Kanskje ikke som et totalt svar, men ting vil gradvis begynne å åpne seg for deg..

Jeg ville ikke prøvd å identifisere meg med noen bestemt religion, heller ikke det alternative.
Du finner fordømmende mennesker i alle retninger og en grunnregel er at du ikke bør høre på dem. De har sin agenda og bør avvises.
Akkurat funnet ut at det blir vanskelig å holde seg til en bestemt, men ettersom kjæresten min er Buddhist så har jeg lest litt om buddhismen, og funnet ut at jeg hører like mye til der som i kristendommen.

Sånn jeg ser det er det ikke noe " himmelrike", for meg så er på en måte spiritisme en religion av noe slag ( Det å være skeptiker ser helt usannsynelig ut for meg, ettersom jeg kan se energi som går opp i lufta fra hodet, og har en familie som tror), det er liksom her jeg hører til.
Men jeg kan bare ikke se for meg at det er noe som er der oppe som ser/passer på oss..
Akkurat nå er Gud en skikkelse et sted.. Men det er på en måte litt vanskelig å ikke tenke på hva han er og hvor han holde til..
Jeg er ikke direkte voksen, så jeg har jo en god tid på meg å finne ut av ting, men jeg får på en måte en god følelse bare av å være igang med det store spørsmålet som sannsynligvis aldri kommer til å bli løst! ehehe..

Jeg ber jo hjelperen min om forskjellige ting, men det er ikke noe å be til. så når jeg ber, ber jeg bare til det/den som hører, som er tilstede.

Takk, jeg skal nok søke litt og se på videoer ;)
Antall ord: 522

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Uuummh.. ?

Innlegg av Nephandi »

Jeg mener at det var en Gudommelig inteligens som lå bak Universet sin skapelse, at ja ting utviklet seg slik vitenskapen har funnet ut av, men at denne prosessen ble ledet og guidet av Gudene. Jeg er Paganist og Kaotiker, bare for å nevne hvilken religiøse bakgrunn jeg har.
Antall ord: 49
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

- Uuummh.. ?

Innlegg av markoberto »

jeg syns det høres litt useriøst ut å "velge" hvilken relegion man skal ha.. jeg baserer min tro på nylige bevis og oppdagelser om f.eks. jordas dannelse osv.
Antall ord: 30
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Uuummh.. ?

Innlegg av Nephandi »

Kjære deg, du har også valgt livsveien din, du har valgt å ha vitenskapelige publikasjoner som din Bibel, men det er et valg du har tatt fordi du mener det er det mest sansynelige å stemme, å velge en religion er ikke noe andeledes, man leter etter det livsynet som man mener er mest sanynelig å stemme og som gir mest mening for en selv, og det er ikke noe useriøst i det.
Antall ord: 71
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

- - Uuummh.. ?

Innlegg av markoberto »

Nephandi skrev:Kjære deg, du har også valgt livsveien din, du har valgt å ha vitenskapelige publikasjoner som din Bibel, men det er et valg du har tatt fordi du mener det er det mest sansynelige å stemme, å velge en religion er ikke noe andeledes, man leter etter det livsynet som man mener er mest sanynelig å stemme og som gir mest mening for en selv, og det er ikke noe useriøst i det.
Tror jeg vet best selv hva jeg valgt og ikke, og vitenskaplige publikasjoner er ikke min bibel ;) Jeg forholder meg bare til fakta. Eg beklager om jeg har ordlagt offensivt, men ordene "Jeg driver å finner ut hvilken religion jeg burde velge" viser bare hvor tilfeldig utfallet kan bli. Min urette ordleggelse kan skyldest att jeg blir littegrann provosert av den setningen, siden den påpeker hvor "viktig og nødvendig" relegion framstilles i samfunnet.

Kan svare MuffePuus her også i samme slengen.. ingen BØR ha en relegion :D Men selvsagt kan du studere relegionene som skulle interisere deg, men studer da også nyere oppdagelser og fakta som strider med dem. Relegion er mye basert på "gud vet" hvor gamle tekster.. så vær kritisk til ditt valg, hør gjærne på forskere som dedikerer livet på å avdekke "virkelighetn". Studer bevis og fakta, og så la ditt valg falle :D Lykke til!
Antall ord: 224
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Uuummh.. ?

Innlegg av Asbjørn »

Jeg ser ikke noe problem med de bevis som vitenskapen har kommet frem til når det gjelder jordens tilblivelse, og livets utvikling.

Dersom det ER en intelligens som står bak det hele,- vil det jo være smarte trekk å lage grunnlaget slik at det utvikler seg selv.
Se bare på DNA, - det menneskelige genom har veldig mye identisk dna i forhold til andre vesen på jorda, - tilogmed planter deler vi dna med.

Og ikke bare det, men vi har også store mengder med DNA, som vi ikke har forståelse av hva det gjør, - eller skal gjøre. VI har "kartlagt" dna, - med tanke på hvordan det er bygget opp.
Men å forklare de forskjellige sekvenser , der er det enda store hull i kunnskapen.

Skal man bygge et hus, bør man ha en grunnmur,- og den grunnmuren vil ha mye å si for hvordan huset oppå vil bli.
Jeg tror dna også har en slik "grunnmur" funksjon...

Vitenskap som religion ? nei, - trosretning, kansje.
Religion er ofte bygget på antagelser,- uten bevis.
Vitenskapen har endel bevis, - men kun en del...

Grensene mellom tro, og kunnskap ( viten ), er i noen tilfeller en gråsone,- på grunn av mangel på bevis...


A
Antall ord: 201

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !