Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynDødehavs rullene

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Dødehavs rullene

Innlegg av Moonstone »

Dødehavs rullene ble oppdaget i 1947 da en gjeter kastet stein opp i noen flell i Qumran, hørte noe som knuste, og oppdaget en mengde krukker som inneholdt pergament ruller, hele 972 til sammen.
Funnet var uten tvil senasjonelt.

Det ble for utgravning i området da folk trodde at de stammet fra Jesu tid, noe som kunne kaste lys på tiden rundt da han levde.
Utgravnings enheten bestod hovedsakelig av Katolske Kristne, med unntak av et par-tre med vitenskapelig bakgrunn.

De oppdaget fort et helt bibliotek av skrifter, gjemt i huler oppe i fjellveggene, og at de hadde tilhørt en spirituell Gnostisk gruppe som kalte seg Esseere.
De er skrevet midt i den Hellenistiske perioden, trolig fra ca år 200f.kr - ca40e.kr, og var skrevet på Hebraisk, Arameisk og Gresk.

Pergamentene inneholdt skrifter fra Jødedom, Persisk Religion, og fragmenter fra Hermetisme.
Skriftene fra den Jødiske Bibelen harmoniserte til tider med dogmene og rammene Kirken hadde kanonisert, men en mengde andre skrifter gjorde IKKE det, noe som gjorde at panelet som hovedsakelig bestod av Kristne nølte med å offentliggjøre funnet.
De er ENNÅ ikke publisert i sin helhet, over et halvt århundre senere, noe som selvsagt fører til stor spekulasjon rundt innholdet i skriftene.

Funnet er dog intressant og viser mangfoldet av spirituell tenkning og forskjellige spirituelle retninger i Midt-Østen på den tiden, som er direkte effekt av den Hellenistiske era med kulturer som kom sammen og diskuterte, utvekslet info og erfaringer, utviklet sine egne religioner, og dannet nye retninger.

Ut fra denne era kom også Kristendommen, som var en av mange "Gnostisk-Hermetisk-Greske" sammenblandinger. Om Jesus har eksistert som en ekte historisk person, og ikke bare som Jødenes mytologiske verson av Horus eller Mithras, så hadde han utvilsomt bakgrunn i den Hellenistiske kulturblandingen.
Han kom ikke med noe nytt, han bare videreførte impulser som allerede hadde eksistert lenge, dog inntil da relativt ukjent for de fleste av Jødene.
Alexandria i Egypt var på den tiden det spirituelle sentrum for Midt-Østen, og inneholdt et STORT Bibliotek hvor de spirituelt intresserte, astrologer, alkymister og filosofer møttes og studerte.

At Kristendommen kom ut av denne fusjonen er INNLYSENDE, og når man oppdager Qumran og Dødehavsrullene blir det ENDA MER innlysende.

Vi får bare vente på offentliggjøringen av resten av Qumran-biblioteket, om det i det hele tatt kommer til å skje pga influens fra den Katolske kirke..

http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8dehavsrullene
Antall ord: 422
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
massiss
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 28
Startet: 19 Feb 2011 22:15
13
Kjønn (valgfri): gutt
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 2 ganger

- Dødehavs rullene

Innlegg av massiss »

Høres ganske spennendes ut, men har et spørsmål: Hvorfor kalles de "dødehavs rullene"?
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Dødehavs rullene

Innlegg av Moonstone »

massiss skrev:Høres ganske spennendes ut, men har et spørsmål: Hvorfor kalles de "dødehavs rullene"?
Fordi de ble funnet like ved Dødehavet.
Antall ord: 27
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Inzide
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 15 Apr 2011 20:45
13
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- Dødehavs rullene

Innlegg av Inzide »

Er dødehavsrullene og Nag hammidi tekstene det samme eller er det to forskjellige funn?

Spennende med slike funn som dette.
Antall ord: 21
What you resist, persists...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Dødehavs rullene

Innlegg av Moonstone »

Inzide skrev:Er dødehavsrullene og Nag hammidi tekstene det samme eller er det to forskjellige funn?

Spennende med slike funn som dette.
Nei, Nag Hammadi-skriftene ble funnet i Nag Hammadi i Egypt i 1945.
De inneholdt også Gnostiske skrifter, Platonistiske og Hermetiske, og et enda mer intressant funn i mine øyne. Her var det også funnet en del skrifter som Kirken hadde forbudt ganske tidlig, som Thomas-Evangeliet, som ble sett på som kjettersk og alle kopier forsøkt brent av de tidlige Kirke-fedrene. Disse skriftene er tilgjengelige idag, både Thomas, Judas, Fillip og Maria Magdalenas Evangelier, og gir et litt annet bilde av Kristendom enn det de tradisjonelle gjør, kanskje til og med et mer sannere bilde..

http://no.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadi-skriftene
Antall ord: 131
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Inzide
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 15 Apr 2011 20:45
13
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - - Dødehavs rullene

Innlegg av Inzide »

Moonstone skrev:
Inzide skrev:Er dødehavsrullene og Nag hammidi tekstene det samme eller er det to forskjellige funn?

Spennende med slike funn som dette.
Nei, Nag Hammadi-skriftene ble funnet i Nag Hammadi i Egypt i 1945.
De inneholdt også Gnostiske skrifter, Platonistiske og Hermetiske, og et enda mer intressant funn i mine øyne. Her var det også funnet en del skrifter som Kirken hadde forbudt ganske tidlig, som Thomas-Evangeliet, som ble sett på som kjettersk og alle kopier forsøkt brent av de tidlige Kirke-fedrene. Disse skriftene er tilgjengelige idag, både Thomas, Judas, Fillip og Maria Magdalenas Evangelier, og gir et litt annet bilde av Kristendom enn det de tradisjonelle gjør, kanskje til og med et mer sannere bilde..

http://no.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadi-skriftene
Okay. Jeg har vært mest opptatt av Nag Hammidi tekstene, og av en eller annen grunn trodd at det er de samme tekstene.. Derfor har jeg heller ikke sjekket opp dette... Sånn kan det visst gå..

Thomas evangeliet liker jeg veldig godt. For meg utfyller det en del ting som står i Bibelen. Men det er min måte å lese det på. Det jeg har lest av Maria evangeliet gjør det det samme.

Beklager at jeg har spora av tråden.
Antall ord: 218
What you resist, persists...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links