Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisRød ris forbudt - fordi det virker!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Klippet ut, og limt inn her.... KUN fordi jeg er glad i dere....
Dette er skrevet ned av: Ingunn Saltbones


Rød ris forbudt - fordi det virker!
Senker kolesterolet - men er ulovlig å selge fritt


Av Ingunn Saltbones

Publisert 01.03.09 - 15:30, endret 01.03.09 - 15:38 (VG)

Da det ble dokumentert at rød gjæret ris har like kolesteroldempende effekt som legemidler med statiner, ble det ulovlig å selge fritt.
RØDT PULVER: Inne i Hypocool-kapslene ligger det oppmalt rød, gjæret ris. Foto:
RØDT PULVER: Inne i Hypocool-kapslene ligger det oppmalt rød, gjæret ris. Foto:
VG Nett følger

Kosthold

FAKTA:

RØD, GJÆRET RIS:
* Rød gjæret ris er ris om gjæres ved hjelp av soppen monoscus purpureus. Kineserne har i flere hundre år brukt rød, gjæret ris i matlaging, til å lage risvin, og for sine medisinske egenskaper.
* Ifølge Pharmalogica AS er det bare en tredel monakolin K i en dagsdose Hypocol sammenlignet med tilsvarende mengde lovastatin i legemiddelet. Rødfargen på den velkjente retten pekingand, kommer fra rød, gjæret ris.
* I gjæringsprosessen av rød ris oppstår stoffet monakolin K. Dette er det samme som legemiddelet lovastatin, som fremstilles kunstig. Men til forskjell fra legemiddelet inneholder naturmiddelet også åtte andre monakoliner.

STATINER:
* Statiner er en gruppe legemidler som reduserer produksjonen av det dårlige kolesterolet, LDL-kolesterolet, i kroppen. For mye av dette kolesterolet øker risikoen for hjerte og karsykdom.
* Statinene øker samtidig produksjonen av det gode kolesterolet, HDL-kolesterolet. Dette er gunstig for hjertet.
* Om lag 400 000 nordmenn bruker daglig legemidler med statiner. I fjor ble det omsatt legemidler i denne gruppen for 541,3 millioner. Forbruket i antall dagsdoser gikk opp med 13,2 prosent sammenlignet med året før.

I 2006 viste en studie fra Rikshospitalet og Lipidklinikken at rød ris, kjent fra kinesisk mat og folkemedisin, virket like kolesteroldempende som legemidler med statiner.

- Ut fra mengden av det kjente virkestoffet i hver kapsel med rød ris hadde det faktisk litt større effekt enn legemidlene, sier overlege Kjetil Retterstøl ved Lipidklinikken.

- Det virker sterkere fordi det er i en naturlig blanding, sier Henrik Mathisen i Pharmalogica AS.

Ekspert:- Vegrer seg for å dokumentere

Legemiddel

Firmaet selger kapslene med rød ris under navnet Hypocol. De fikk godkjent produktet som en handelsvare av Statens legemiddelverk i 2003. Men i 2006 gjorde Statens legemiddelverk helomvending, og bestemte at Hypocol skulle klassifiseres som legemiddel. Etter flere år med klager og brev, har nå Helse- og omsorgsdepartementet opprettholdt det siste vedtaket fra Statens legemiddelverk.

- Vi opplever at vi får straff for at vi har dokumentert at det virker. Nå får vi ikke selge produktet fritt og heller ikke reklamere for det, sier Mathisen.

Else-Marie (72):Endelig uten bivirkninger

Kolesterolsenkende legemidler med statiner ble omsatt for 541,3 millioner kroner i Norge i fjor. Statinene kan gi bivirkninger som muskel- og magesmerter.

- Produktet med rød ris kan være et godt alternativ for dem som får bivirkninger, og da særlig av typen muskelsmerter. Det er derfor synd at det har blitt vanskeligere tilgjengelig og at mange ikke får vite om det, sier overlege Kjetil Retterstøl.

Retterstøl understreker at også Hypocol kan gi bivirkninger.

- Men fordi dosen er så lav, er risikoen for bivirkninger mindre.

Legemiddelverket:- Må behandles som leggemiddel

Han anslår at om lag en prosent får muskelbivirkninger hvor det vil være aktuelt å teste ut Hypocol som alternativ. I Norge bruker nesten 400 000 mennesker statiner daglig. Det betyr at 4000 mennesker kan ha nytte av alternativet.


Jah.... hva kan man si?
Antall ord: 618
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av keke »

Rød ris er ikke alene.. listen er lang..

http://www.alternativ.no/Nyheter/naturmidler_n.html hær nevnes noen som "var" svært virkningsfulle...
Antall ord: 26
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Diffusa »

Rød ris har jeg aldri en gang hørt om før. I og med at den er gjæret så lurer jeg fælt på konsistens og smak, for det er vel ikke opprinnelig brukt i pilleform :?
Antall ord: 39
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Bearchild »

Jeg har aldri sett/ smakt rød ris selv, men kjenner et par stykker som "bruker"dette og skryter fælt av det. Har forstått det som de kjøper det hos helsekostforhandlere, så helt forbudt kan det ikke være? Eller..?
Antall ord: 43
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Diffusa »

Ser ikke ut til at de får tak i det på helsekost her til lands utfra dette skrivet her
http://www.softworks.no/2007/06/03/hvor ... s-i-norge/
men det er jo gammelt da, så det etterpå :oops:
Antall ord: 40
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av keke »

Om dere hadde tatt dere tiden så kommer det tydelig fram at det er LOV- men må fåes på resept - For 4-5 år siden kunne man selge dette på helsekost....
Antall ord: 32
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Diffusa »

Jeg har da vel ikke sagt at det er ulovlig? Men at det ikke ser ut til at det er å få tak i på helsekost. Det står jo tydelig i innlegget til Happe at det er ulovlig å selge fritt samt at det Må behandles som legemiddel. :mozilla_kiss:
Antall ord: 47
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Bearchild »

.. og de to jeg nevnte har slett ingen resept på dette. De kjøper det hos helsekostbutikker på to vidt forskjellige steder i landet. Siden jeg tok meg tid til å lese det som kom fram lurte jeg jo på hvor oppdatert dette er/ når ev lovforbud trer i kraft og/ eller om disse jeg kjenner handler ulovlig.
Antall ord: 58
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Nephandi »

Ennå en ting som legemiddel insustrien greier å begrense salget av fordi det er en trussel, nå må jo solhatt dråper selges på apotek, man har lov til å importere men kan ikke selge tea tree olje meg listen begynner å bli lang, alle naturpreparater som har blitt bevist å ha en effekt som legemiddel industrien så får av markedet på ganske shaky grunnlag.

Jeg regner med at rød ris blir som med tea tree olje, du kan importere til eget bruk men det selges ikke i butikkene, imidlertid hvis du bor nær Svenske grensen så kan det hende de har det der, Svenskene er også mye billigere på helsekost enn vi er.
Antall ord: 113
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Diffusa »

Joa, tee tree olje kan man kjøpe på apoteket. Men her får man kun en bitteliten flaske. Noen sier at de har fått avslag på apoteket når de har vært innom for å kjøpe dette. Da skal det holde med å gi beskjed om at en har fått beskjed fra fotterapeut at det er det man skal ha i forhold til behandling av for eksempel neglesopp. Er man plaget med fotsopp så er det også bra å blande noen dråper i fotkremen. En skal jo være forsiktig med det, det skal ikke brukes innvortes så en bør vaske hender etter kontakt med produktet.
Antall ord: 110
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Nephandi »

Man kan få kjøpt en type Tea Tree olje på apoteket, men den er ofte utvannet og av dårlig kvalitet og ofte er det andre oljer som selges som Tea Tree fordi det på et apotek selges av folk som ikke har greie på det, men naturterapauter og butikker som selger naturterapi produkter kan ikke lenger selge Tea Tree olje noe som er synd siden de er de som faktisk har greie på bruken av eteriske oljer.
Antall ord: 79
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Diffusa »

Apoteket får kun lov å selge ti milliliters flasker, det korekte navnet er Melaleuca alternifolia. Den er ikke utvannet, og det at de selger andre oljer som Tea tree må bare være tull. For det ville jo vært ulovlig..
Kvaliteten kan jo heller ikke være av den verste sorten da de har visse krav.
Hvis det er som du sier så henger det jo ikke på greip at mange ikke får kjøpe det, de skulle jo bare solgt mest mulig. Hvorfor skulle det være så vanskelig å få kjøpt det på apoteket hvis de gir deg noe annet? Eller hvis det egentlig ikke virker?
Antall ord: 110
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Nephandi »

Ja for det har aldri skjedd at noen har solgt noe som ikke er det det påstås å være lovelig eller ikke. Jeg sier ikke at det ikke finnes bra merker Tea Tree som apoteket selger, det er flott hvis det gjør det, men min mor jobber med Aromaterapi og hun har fått utvannede oljer, oljeblandinger og oljer fra andre planer når hun har bedt om Tea Tree olje som har vert merket som Tea Tree, og flere andre hun kjenner som også driver med Aromaterapi og andre former for naturterapi har opplevd samme problemet så nå importerer hun Tea Tree olje fra utlandet.
Antall ord: 109
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Diffusa »

Synd at det har skjedd dem da. Jeg kan bare si det at jeg har nå fått det jeg skulle ha hvertfall.
Antall ord: 23
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Nephandi »

Jeg får sjekke litt rundt på apoteker, kan være at det bare er de min mor har prøvd på Jevnaker og på Hønefoss, som vel også er de som kolegaene hennes bruker som er problemet, for hvis så ville jo det være kjempebra, det ville spare både henne og meg penger. :D
Antall ord: 57
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links