Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisRød ris forbudt - fordi det virker!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Asbjørn »

Nephandi skrev: Om man bruker rød ris så betyr ikke det at man ikke også går til legen med problemer.
Dette er et viktig poeng.
Jeg vil og påpeke at om man bruker medisiner, må man kun bruke midler som Rød Ris ETTER å ha snakket med legen om eventuelle bivirkninger.

Noen medisiner vil fungere normalt sammen med rød ris, andre medisiner påvirkes i slik grad at medisinen enten blir uten virkning, eller i værste fall blir mye sterkere, og potensielt farlig / dødelig .

Uansett hvilke naturmidler man ønsker å prøve, må man være obs på at de kan virke på annen medisin.

På den annen side, blir det mye lover og regler, og forbud,- skal vi sette det på spissen, må vi forby elektrisitet, da strøm kan drepe, forårsake brann, med mer.
Vi må og forby alle oljerelaterte produkter- fordi de er brannfarlige, og også giftige dersom man skulle drikke de.
Slik kan jeg fortsette med ting som må forbys, - fordi en eller annen kan finne på å bruke ting på annen måte enn de er tenkt til, ta bare hun som brukte microovnen for å tørke hunden etter et bad ( jepp, i usa )...

Man må innse at jo mere regler vi lager, jo flere brudd blir det på alle reglene, - fordi at folk enten gir f... eller at man rett og slett ikke vet om reglene.

Det største problemet med denne over-reguleringen av absolutt alt, er at det blir så mye informasjon at man ikke orker å sette seg inn i alt.. Og det er da ting kan skje...

A
Antall ord: 272

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Nephandi »

Jeg vil og påpeke at om man bruker medisiner, må man kun bruke midler som Rød Ris ETTER å ha snakket med legen om eventuelle bivirkninger.

Noen medisiner vil fungere normalt sammen med rød ris, andre medisiner påvirkes i slik grad at medisinen enten blir uten virkning, eller i værste fall blir mye sterkere, og potensielt farlig / dødelig .

Uansett hvilke naturmidler man ønsker å prøve, må man være obs på at de kan virke på annen medisin.
Dette stemmer og er ekstremnt viktig å huske på og bør gjentas mange ganger. Noen virker å tro at naturpreparater ikke kan gjøre skade men det er tull, man bør ha respekt for preparatene og hvis man tar medisiner må man forhøre seg med lege før man tar naturpreparater, men man bør heller ikke være så redd for naturpreparater at man forbyr dem, det er mye som kan være farlig her i verden og folk må faktisk få lov til å passe på seg selv.
På den annen side, blir det mye lover og regler, og forbud,- skal vi sette det på spissen, må vi forby elektrisitet, da strøm kan drepe, forårsake brann, med mer.
Vi må og forby alle oljerelaterte produkter- fordi de er brannfarlige, og også giftige dersom man skulle drikke de.
Slik kan jeg fortsette med ting som må forbys, - fordi en eller annen kan finne på å bruke ting på annen måte enn de er tenkt til, ta bare hun som brukte microovnen for å tørke hunden etter et bad ( jepp, i usa )...
Godt sagt. :like
Man må innse at jo mere regler vi lager, jo flere brudd blir det på alle reglene, - fordi at folk enten gir f... eller at man rett og slett ikke vet om reglene.

Det største problemet med denne over-reguleringen av absolutt alt, er at det blir så mye informasjon at man ikke orker å sette seg inn i alt.. Og det er da ting kan skje...
Dette er jeg også helt enig i, plus at hvis det blir for mange regler så rekker man ikke rundt alt, det er bedere å ha noen få, viktige regler som virkelig blir håndhevet enn en milion regulasjoner på alt mellom himmel og jord som kanskje kan være farlig hvis brukt feil.
Antall ord: 390
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Lilja »

Det er utrolig viktig å undersøke virkninger/ bivirkninger på naturmedisiner i kombinasjon med andre medisiner! Jeg er selv avhengig av medisiner som nesten ikke kan kombineres med noe annet, og det er ganske frustrerende innimellom :roll:

Jeg er helt enig med deg, Nephandi, i at folk må ta ansvar selv. Problemet er at mange ikke aner at naturpreparater kan ha bivirkninger, eller at de kan påvirkes av andre medisiner. Til og med en del av dem som jobber innen helsekost er uvitende om dette. Jeg har selv vært borte i ei i distriktets største helsekostforretning, som bastant påsto at det "var jo akkurat det som er så flott med naturmedisiner, at de i motsetning til andre medisiner ikke gir bivirkninger og er helt ufarlige"...

Hva sier man til sånt? :dontknow

Selv handler jeg sånt bare på apoteket, som heldigvis har fått et ganske godt utvalg etter hvert.
Ellers er nettsiden interaksjoner.no veldig fin, der kan man legge inn ulike preparater og finne ut om det er greit å kombinere. De har også fått inn en del naturpreparater i databasen etter hvert. Man bør selvsagt først og fremst rådføre seg med lege, men for meg som går på det som legen min kalte "den vanskeligste medisinen i hele felleskatalogen hva kombinasjoner angår", er den sida gull verdt!! :lol:
Antall ord: 228

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Nephandi »

Det finnes veldig mye uvitenhet der ute uheldigvis. Problemet er at denne uvitenheten finner mann hos leger også. Gubben var inne på legevakten for kraftig angst en gang og fikk en medisin, når han hørte navnet så sa han, denne kan ikke jeg ta, jeg tåler ikke det som er i den, legen sa bare for noe tull, dra hjem, ta disse pillene og få deg en god natts søvn. Gubben tok bare en halv pille, heldig vis, hadde han tatt hele ville han ha dødd, han ble forgiftet og sliter fremdeles med etter effekter.

Nå sier ikke jeg at leger er idioter, man bør absolutt gå til legen ved sykdom, jeg bare sier at det er skadelig i alle felt når de som driver med det ikke kan jobben sin og derfor er det viktig at folk læres opp til å tenke selv og stille spørsmål selv.

For flere år siden var jeg med en gruppe andre hekser ute i skogen for å gjøre et rituale. På veien hjem så gikk vi over en gammel, falleferdig bro, jeg tenkte først at denne så utrygg ut men at hadde den vert farlig så hadde den vel ikke vert der, da hadde staten gjort noe. Jeg gikk over broken og halveis så slo det meg hvor dumnt det jeg tenkte var. Jeg bestemnte meg for å aldri igjen la være å tenke og bare andta at det offentlige holdt meg trygg igjen. Med å sy puter under armene på folk så lærer ikke folk seg å tenke. Nå var den broen trygg, men alikevell, hvis noe virket utrygt så burde jeg ha gått rundt og ikke andtatt at jammen staten holder meg trygg, det er en farlig holdning å ha.
Antall ord: 297
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av ludoburgero »

? skrev:dette blir på samme måte som noen et eller annet sted i forumet snakker om ginko biloba, i ren form, iksom man også advarer mot, fordi pasienter ofte blander dette med blodfortynnende medisiner, og blir nærmest eteriske i løpet av meget kort tid.
Dette er vel omtrent det eneste faremomentet jeg har lest om på nettet, selv om jeg har lest side opp og ned om Ginkgo Biloba. Enn er det også snakk om potensielle skadevirkninger.
Ginkgo har en dokumentert effekt i å forbedre blodomløpet til hjernen, også til cellene, og dette er antakelig også en av grunnene til at det kan være en av de ytterst få tingene som kan hjelpe på tinnitusen min - siden det ifølge ØNH-spesialisten sier det kan skyldes en mikroskopisk blodpropp på det indre øret.

Forsiktighet og kritisk sans må vel utvises til enhver tid og i forbindelse med alle vurderinger av hva man velger å putte i seg. Enten det er syntetisk eller organisk, godkjent legemiddel eller naturpreparat. I et tilfelle som tinnitus, som har status uhelbredelig, så er jeg villig til å prøve selv de mest eksperimentelle preparater dersom jeg leser at det virker. Jeg vedkjenner at jeg handler i frustrasjon, og at det for meg i denne forbindelse er vanskelig å ville være for skeptisk. Som du sier i et senere innlegg her også, så har det mye med livsstil å gjøre. I mitt tilfelle er jeg blant annet rammet av så mange allergier at om jeg skulle gjort det riktige, kunne jeg verken vært ute om sommeren, oppholdt meg i nærheten av katter, støv, hunder, og ikke kunne jeg spist hvete, paprika, sukker, melkeprodukter og gudene vet hva...

Det fins så klart mange gode alternativer, men jeg har eliminert vekk det aller meste som er av produkter for å se om jeg har blitt bedre. Jeg vet hva som fungerer, men jeg vet også at uansett hva jeg gjør så er jeg aldri i BETYDELIG bedre form - så det er vanskelig å finne ut av nøyaktig hvor utallig mange produkter jeg må styre unna på samme tid - eller for den saks skyld hvilke produkter jeg MÅ spise som erstatning for hva... og alt dette har ført til at jeg har valgt å heller rettferdiggjøre min middelmådig "sunne" og "usunne" kombo av kost med at jeg må tenke på den mentale helsen også; jeg skal tross alt kose meg.

Dette innebærer selvfølgelig å måtte finne en slags gylden middelvei. Poenget er at siden jeg ikke blir betydelig bedre uansett hva jeg har prøvd på, så velger jeg å spise "litt av hvert" og unngå det jeg blir ordentlig dårlig av. Mens i andre perioder er jeg så dårlig uten at jeg vet hvorfor at jeg bare hensynsløst putter i meg omtrent akkurat det smaksløkene higer mest etter, der og da.

men, det er jo lite som tyder på at mennekseheten er istand til det, og istedet skriker man høyt fordi man syntes det er urettferdig at et eller annet produkt får rstriksjoner ut fra tankern om at dette vil frelse verden, eller norges sykdomstilfeller. om man ser på statistikken for kolesterolskader, høyt blodtrykk, osv, osv, så er det ganske sikkert andre tiltak som bør gjøres enn å bruke rød gjæret ris.
I mitt tilfelle, med høyt blodtrykk, har jeg fått utskrevet mange medisiner av turnuslegene jeg har vært hos (som burde vite dette ved å sjekke journalen min) hvor man helst ikke skal bruke disse ved høyt blodtrykk. Dette har ført til at når jeg har lest innholdsfortegnelsen har de ligget i skapet mitt i årevis uten å blitt brukt, før jeg omsider kaster dem. Kanskje jeg også i slike tilfeller burde vurdert å ignorere akkurat den biten og heller tenkt på den vonde nakken min, eller manglende søvnen, og alle de teite problemene og plagene jeg har vært med hos legen de siste 3 årene.

Det blir som regel alltid å velge mellom to onder. Det som var hensikten med mine innlegg i denne debatten (og andre som angår naturpreparater) er i grunn at vi bør ha mer frihet til bruk, slik at vi kan velge selv. I et overbeskyttende samfunn hvor kontrollbehovet er stort og har bikket over til å bli overgrep (overvåkning, osv.) synes jeg det er viktig å fastholde på prinsipper som angår frihet under eget ansvar. Det er nok av moralisme, og det er også belærende istedenfor oppriktig omsorg. Hvis vi ønsker å ta vare på hverandre, er det både best og lettest å gjøre det med mennesker som står oss nært. Hvis noen risikerer å skade seg selv som følge av at de ikke er nok opplyste, vel - så lærer de. Høres kanskje slemt sagt ut, men det betyr ikke derimot at jeg ønsker at noen skal skades heller av den grunn. Mer frihet og tilgjengelighet fører også til flere rapporter og bevitnelser om erfaringer... og er ikke det utelukkende bra, da?

Så kan vi heller legge veien til rette videre etter at vi har fått mer erfaring fremfor de restriksjonene som er, bare i byråkratiets og den såkalte "proteksjonismens" navn.

Er det en sak jeg brenner for, så er det personlig frihet.
Det relaterer jeg både til bruk av rød ris, som jeg har null erfaring med selv, men som tydeligvis er noe som etter sigende fungerer for noen. At du nevner viktige ting som forsiktighet her er vel og bra, men jeg håper ikke noen forveksler det med et kontrollbehov av store farmaprodusenter og denslags mafia (f.eks. myndigheter som ved sine lakeiers pennestrøk kan endre en sykdomshverdag til et unødvendig helvete for de som kunne hatt muligheten til å eksperimentere, på eget ansvar).

Hvem andre har ansvar for mitt liv enn meg selv?
Det er det det kommer til når alt kommer til alt, hvor enn glade noen eventuelt er i meg.

Statlig regulering, lovgivning og sikkerhet SKAL OG MÅ være til folkets beste.
Generelt sett(!) - og derfor heller ikke perfekt. Det MÅ være rom for skjønn.
Og til syvende og sist MÅ det individuelle ansvaret IKKE overgripes i "allmennhetens" navn.
Antall ord: 1055
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Nephandi »

Ja vi burde vel få debatten tilbake til rød ris, men jeg er veldig enig med Ludoburgero i det han skriver her.

Men til rød ris, dette produktet kan kjøpes i Sverige så vidt jeg vet, og så lovelig importeres til eget bruk av privatpersoner, er det noen forhandlere dere kan anbefale over grensen?
Antall ord: 57
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Borte.. »

Jeg er forvirret (som om det var noe nytt), men er rød ris lovlig nå? Fordi at de har de på Kinsarvik naturkost og på den ene utenlandske butikken i sentrum her. Jeg kom faktisk på denne tråden når jeg stod og såg på denne risen og jeg bestemte meg for å kjøpe en pakke. Nå visste jeg ikke helt hva konklusjonen ble til med denne tråden...

Så jeg lurer på om det er sånn nå at det er lovlig, eller om det kan være at den risen jeg har kjøpt er en annen type rød ris en den dere snakket om. Noe som igjen ikke gir noe mening siden rød ris er jo rød ris. Med mer eller mindre den risen jeg har sett er fake, men det tror jeg ikke. Nå har jeg ikke prøvd denne risen enda. Prøver å finne ut hva jeg kan lage den sammen med.


Noen som vet noe om helst om dette?

Google vet ikke noe for den snedte meg rett inn på denne tråden..nesten:
Antall ord: 186

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av kråke »

http://www.klikk.no/helse/dinlavkarbo/l ... 715133.ece

aner ikke om det er den beste kilden til info, men står nå at det finnes flere typer rød ris...
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Borte.. »

Ah...ja det forklarte alt! Takk! :D

Det hadde vært interessant å prøve den som ble trukket tilbake, fordi at den virket for godt :lol:

Jaja....den risen jeg har skulle nå være sunn så jeg er nå fornøyd uansett så.


Da er vel denne tråden død igjen.
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- - Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av ? »

Vermilion Oriol skrev:
Så jeg lurer på om det er sånn nå at det er lovlig, eller om det kan være at den risen jeg har kjøpt er en annen type rød ris en den dere snakket om.
det handler vel om rød gjæret ris, og det får du ikke noe sted så vidt meg bekjent, her i norge. det brukes som te, og kan kokes mange ganger før du til slutt svelger den grøten som er igjen i koppen
Antall ord: 89
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Rød ris forbudt - fordi det virker!

Innlegg av Nephandi »

Det er rød gjæret ris, vanlig rød ris er bare mat, den har en høyere glykemisk indeks enn mange typer hvit ris så den er sunnere men det er ikke den risen det er snakk om, vanlig rød ris kan du kjøpe på de fleste innvandrer butikker og matvarebutikker med godt utvalg.
Antall ord: 58
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links