Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynLyskors på himmelen forts...

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Arven »

Bettina80 du skrev :
Vi har ALLE et valg og er frie til å bestemme hva vi ønsker og tro på. Men HVIS det nå er sånn at det er en mulighet for at det finnes EN sannhet der ute, så tror og håper jeg at jeg har funnet svaret Fordi jeg har speielt en konkret opplevelse,hvor jeg møtte JESUS og fikk kjenne på kroppen hva hn har gjort for meg
Men om den opplevelsen skulle være en eller annen slags innbildning i mitt eget lille hode,så var den SÅ BRA,at jeg velger å håpe og tro at det MÅ finnes en GOD GUD der ute! Men jeg tror på en levende Gud som ønsker en relasjon med ALLE mennesker. Men Han tvinger seg ikke på noen,så hvis man IKKE vil, vil man heller ikke få oppleve han! For ellers hadde det ikke vært kjærlighet! Derfor gav Han jo mennesket et FRITT valg Alt Gud vil fra oss, er at vi vil ha Han med på laget, i livene våres og ta imot det offeret( sin egen sønn i mennesket Jesus Kristus). Han ønsker at våre hjerter skal søke Han. For Hans Ord sier, sitat: "søk Guds rike først og dere skal få alt det andre i tillegg"(da menes alt det andre,som hører dette livet til
Sitat:"For vi (de evangelsike troende) er som en Kristi vellukt for Gud, blant dem som blir frelst og blant dem som går fortapt: for dem som går fortapt, en duft av død til død, for dem som blir frelst, en duft av liv til liv."


Jeg tror ikke at det er bare èn sannhet. Èn sannhet for meg og en annen sannhet for deg,- ja, men ikke èn sannhet som gjelder for alle.
Så flott at du har opplevd noe konkret som gir deg trygghet og forankring. Det er som du selv sier, uvesentlig om det faktisk skjedde eller om du opplevde det "inni hodet". Det viktigste er din opplevelse av det og at denne opplevelsen gir deg noe verdifullt videre.
Jeg lurer på det siste sitatet du har skrevet,- hvor er det fra ?
Antall ord: 372
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Diffusa »

Bettina80, du sier du møtte Jesus... Hvordan vet du at det var han, viste han deg legg? Neida, men seriøst hvordan kan du være så sikker på at det var Jesus? Og igjen hvem er Jesus?
Antall ord: 39
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Moonstone »

Diffusa skrev:Bettina80, du sier du møtte Jesus... Hvordan vet du at det var han, viste han deg legg? Neida, men seriøst hvordan kan du være så sikker på at det var Jesus? Og igjen hvem er Jesus?
For noen er det å ha en slags overveldende religiøs/spirituell opplevelse det samme som å "møte Jesus". Mange blir fortalt at det er han de har møtt da, siden hendelsen passer fint inn i ideologien og verdensperspektivet de har fra før av.
Litt rart når mennesker rundt i verden som IKKE er Kristne også har slike opplevelser, og som til og med sier at "jeg har møtt Muhammed"

Det sier vel litt seg selv at man kanskje møter den man selv vil eller ønsker å møte..
Antall ord: 133
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Arven »

Enig med deg i at vi alle ser sterke spirituelle opplevelser gjennom den troen vi har og derfor identifiserer møte deretter. Dette vil jeg tenke er helt naturlig og gjør ikke opplevelsen mindre reel for den som opplever den. Det viktigste er selve opplevelsen som ofte og i tilfelle her, blir sjelsettende.
Antall ord: 54
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- - - Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Diffusa »

Moonstone skrev:
Diffusa skrev:Bettina80, du sier du møtte Jesus... Hvordan vet du at det var han, viste han deg legg? Neida, men seriøst hvordan kan du være så sikker på at det var Jesus? Og igjen hvem er Jesus?
For noen er det å ha en slags overveldende religiøs/spirituell opplevelse det samme som å "møte Jesus". Mange blir fortalt at det er han de har møtt da, siden hendelsen passer fint inn i ideologien og verdensperspektivet de har fra før av.
Litt rart når mennesker rundt i verden som IKKE er Kristne også har slike opplevelser, og som til og med sier at "jeg har møtt Muhammed"

Det sier vel litt seg selv at man kanskje møter den man selv vil eller ønsker å møte..
Ja, jeg ser den.

Nå har jeg hengt meg litt opp i Ancient Ailiens serien og for meg virker det som de spekulerer på der, altså at guddommelige allmektige vesner som blir nevnet i gamle religiøse skrifter mest sannsynlig er utenomjordiske personer. Derfor stilte jeg også spørsmålet om hvem Jesus var. For hva om det er det som er tilfellet, altså at han var en ailien eller en hybrid som det står i skriftene? For meg så virker det mer logisk ut at det er snakk om utenomjordiske med andre egenskaper enn oss enn at noe/noen skal være allmektige :mozilla_undecided:

Jeg tenker jo også at det kan være at slike skikkelser presenterer seg som en kjent og trygg karakter i møtet med et menneske :mozilla_undecided:

Jeg stusser også over navnene, jeg vet ikke opphavet til dem. Hva om for eksempel Jesus ikke er navnet på en person men heller en gruppe?
Antall ord: 292
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - - Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Moonstone »

Diffusa skrev:Nå har jeg hengt meg litt opp i Ancient Ailiens serien og for meg virker det som de spekulerer på der, altså at guddommelige allmektige vesner som blir nevnet i gamle religiøse skrifter mest sannsynlig er utenomjordiske personer. Derfor stilte jeg også spørsmålet om hvem Jesus var. For hva om det er det som er tilfellet, altså at han var en ailien eller en hybrid som det står i skriftene? For meg så virker det mer logisk ut at det er snakk om utenomjordiske med andre egenskaper enn oss enn at noe/noen skal være allmektige :mozilla_undecided:
Jeg tenker jo også at det kan være at slike skikkelser presenterer seg som en kjent og trygg karakter i møtet med et menneske :mozilla_undecided:
Jeg stusser også over navnene, jeg vet ikke opphavet til dem. Hva om for eksempel Jesus ikke er navnet på en person men heller en gruppe?
Jeg har også lest mye ang de teoriene der, og det er en teori man helt klart kan holde åpen som en mulig årsak til alle "hellige skikkelser", selvom jeg selv ikke finner det veldig plausibelt.

Etter min egen forskning vil jeg heller kalle Jesus-myten en Jødisk verson av den Egyptiske Horus-myten, som er tusener av år eldre, men nesten identisk lik, og det samme med Mithras-myten.
Myten ble tatt inn i andre nærliggende land til Egypt, og gitt nye skikkelser som var mer aktuelle i for eks den Jødiske kulturen, hvor det sikkert hadde vært en eller annen healer eller talsmann for en åndelig impuls, Kabbalah,Gnostisisme,Hermetisme,Platonisme, what ever og som het Jeshua/Jesus, og han fikk kanskje ettervært Horus sin plass i den Jødiske myten, akuratt som Maria fikk Isis sin plass som "Gud's mor" Til og med Jødenes Monoteiske Gudssyn stammer fra Egypt's Atenisme, det første monoteiske livssyn i historien(En gud istedenfor flere som er polyteisk)
Antall ord: 330
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Diffusa »

Mnååe! Nå må jeg lese om alle disse mytene for å skjønne hva du prater om :iiik
Antall ord: 17
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Arven »

Diffusa skrev:Mnååe! Nå må jeg lese om alle disse mytene for å skjønne hva du prater om :iiik
He he :mozilla_smile:
Antall ord: 23
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Diffusa »

Sånn nå har jeg lest litt, og skjønner bedre. :D

Jeg stusser litt over at du skrev " Atenisme", hva mener du egentlig med det, er det en skrivefeil?
Antall ord: 29
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Moonstone »

Diffusa skrev:Sånn nå har jeg lest litt, og skjønner bedre. :D

Jeg stusser litt over at du skrev " Atenisme", hva mener du egentlig med det, er det en skrivefeil?
Nei, det er Aten, den Monoteiske Guddommen som Akhenaten innførte i Egypt.
Han fjærnet det Polyteiske livssynet og erstattet dette med EN Guddom(Monoteisme)
Sola var symbolet for denne Guddommen, som han kalte Aten eller Aton.
Dette spirituelle synet blir kalt Atenisme.
Etter Akhenatens død, innførte Amun-presteskapet de gamle Gudene igjen, og det ble på nytt et Polyteisk samfunn.
Uansett, Atonisme er den første spirituelle filosofien som kun hadde EN Guddom, og det synet ble ettervært spredt rundt i landene rundt Egypt, iblant dem Israel.
Antall ord: 123
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Diffusa »

Ahaa. Da skjønner jeg enda mer :D Takker.
Antall ord: 8
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Nephandi »

Bettina80, du sier du møtte Jesus... Hvordan vet du at det var han, viste han deg legg? Neida, men seriøst hvordan kan du være så sikker på at det var Jesus? Og igjen hvem er Jesus?
Jeg har møtt den Kristene Guden, jeg er ikke kristen men jeg har møtt Jehovah, jeg bad om hjelp når jeg var i en veldig gårlig situasjon og så var Han der, jeg kan ikke beskrive det, jeg kan ikke beskrive hvordan jeg viste det var Jehovah og hvorfor jeg plutselig rettet mine bønner til Ham, for meg er Jehovah en av mange Guder, jeg bare viste det, jeg følte det.
Antall ord: 116
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Moonstone »

Nephandi skrev:Jeg har møtt den Kristene Guden, jeg er ikke kristen men jeg har møtt Jehovah, jeg bad om hjelp når jeg var i en veldig gårlig situasjon og så var Han der, jeg kan ikke beskrive det, jeg kan ikke beskrive hvordan jeg viste det var Jehovah og hvorfor jeg plutselig rettet mine bønner til Ham, for meg er Jehovah en av mange Guder, jeg bare viste det, jeg følte det.
Den Kristne/Jødiske Guden er jo kun en Demiurgus, og ikke den virkelige Skapende Kraft.
Platon kalte den Skapende Kraft for "The One", og kan ikke gis noe navn,form eller egenskaper. Ut av The One kom Demiurgus, som igjen skapte mennesker i sitt bilde, ikke FYSISK likhet, men som en refleksjon av Universets prinsipper gjennom egenskapene til de 7 planetene.
Jahve/Jehovah er Demiurgen/Universet, som er VÅR årsak,men ikke selve FØRSTE ÅRSAK.
Til sammenlikning kan man si at en snekker bygger hus av trær, men snekkern bygger ikke SELVE TREET. Samme er det med The One og Demiurgus. Demiurgus kom fra The One, og denne Demiurgus er faktisk de 7 planetariske Energiene i vårt solsystem, sammen. "La OSS skape mennesker i VÅRT bilde" som det så fint står i en viss bok..
Så, Jehova er slett ingen Gud, og slettes ikke Universets Begynnelse eller Første Årsak.
MEN,man kan jo bruke Jehova til diverse Paradigmer når man utfører ritualer og Magi selvom.
Antall ord: 254
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Arven »

Hvor i Bibelen ( går ut fra at det var den du mente med ... ) står det "La OSS skape mennesker i VÅRT bilde " ?.

... Fant det ! :mozilla_smile:
Antall ord: 29
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Lyskors på himmelen forts...

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:Hvor i Bibelen ( går ut fra at det var den du mente med ... ) står det "La OSS skape mennesker i VÅRT bilde " ?.

... Fant det ! :mozilla_smile:
Bra! ;)
Gnostikerne forstod dette, da de har en del Platonistisk filosofi blandet med den tidlige Kristne impulsen, og rester av den Antikke Esoteriske visdommen.
De nektet å følge Paulus verson av den Kristne lære, og sa de ikke støttet et religiøst system som så på selve MANNEN Jesus som en frelser istedenfor eksemplet han viste ved å leve, og selve budskapet. De ville heller ikke tilbe Jødenes Gud Jehova som Første Årsak da de forstod at det var en falsk Gud, en Demiurgus.
Samtidig ønsket de ingen Kirkehiearki som skulle bestemme over dem og de måtte svare for som "mellomleddet" mellom Første Årsak og mennesket.
Vi hadde alle dette bindeleddet INNE I OSS, hevdet Gnostikerne.
De hadde rett, siden alt i skapelsen er skapt av de samme byggeblokkene.
Men til slutt fikk den Paulus-drevede Kristendommen nok makt til å jakte dem ned, og slaktet dem som de "kjetterne" de var..
Antall ord: 187
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links