Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNy dommedag i vente

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Ny dommedag i vente

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:Selvfølgelig har han samvittighet. Det er jo derfor han gjør det han gjør. Fordi han selv er overbevist om at dette skal skje og han må prøve å redde så mange som mulig. Han sa jo det at han syns det var leit at folk tapte penger og sa opp jobben, men folk velger selv å følge. For å ha dårlig samvittighet så fordrer det jo at man selv har en tanke om at det man gjorde ikke var helt rett. Den tanken har tydligvis ikke han og da blir det vanskelig å føle noe skyld også.
Jeg skjønner ikke at det er mulig å være like overbevist hver gang, når det stadig viser seg å være feil, men i hans verden er visst ikke det et problem. Mannen må være mentalt syk.
Jeg vil jo håpe at folk ikke følger han så blindt denne gangen også blir det like spennende denne gangen å høre hva han har å si i etterkant ....
Tja jeg vet ikke jeg..om det er at han vil føle seg stor og at han ønsker så indelig at det skal skje for å rettferdiggjøre sin egen tro, og å kunne si "se, min tro er sann, Bibelen taler sant!!"

Ellers er jeg enig i at disse folkene faktisk har et VALG om å slippe alt de har og følge det han sier eller ikke, selvom kanskje mange gjør dette på religiøs autopilot og ikke er klar over at de faktisk har et valg..
Antall ord: 259
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Ny dommedag i vente

Innlegg av Arven »

Jo jeg ser den, men hvis poenget hans bare er å være stor og ha rett, ville han da ha spådd dette omigjen og omigjen ? Han har tapt mye på det han gjør. Han blir mindre og mindre for hver gang. Han møter massiv motstand også og særlig i ettertid av folk som føler seg lurt. Han blir latterliggjort og gjort narr av. Må det ikke ligge noe tyngre bak for å tåle den gang på gang ?
Hvis han ikke selv er overbevist om det han sier, men bare gjetter i håp om å treffe en gang da er han jo dum da, i ordets rette forstand og det kan det selvfølgelig godt hende at han er
Antall ord: 123
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Firebug
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 04 Jul 2010 11:23
13

- Ny dommedag i vente

Innlegg av Firebug »

Syns den gamle knoken skal gå og ta seg en bolle.
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Ny dommedag i vente

Innlegg av jeditrond »

Han bomma nok en gang og som sist vil ingen i "sekten" snakke om det;
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10022889 :mozilla_smile: Dommedag er nok avlyst på ubestemt tid :coffe2
Antall ord: 33
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Ny dommedag i vente

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:Han bomma nok en gang og som sist vil ingen i "sekten" snakke om det;
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10022889 :mozilla_smile: Dommedag er nok avlyst på ubestemt tid :coffe2
Det er nok bare den godeste Harold Camping som ikke har peiling, og tolker ting feil.
Sånn går det når Amerikanere skal tolke Jødiske skrifter de ikke forstår.
Rart ingen Jøder flyr rundt og roper Dommedag, det var jo tross alt de som skrev skriftene samlet i Bibelen..
Antall ord: 89
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Ny dommedag i vente

Innlegg av Arven »

Jeg skulle gjerne sett det regnestykke han mener beviser dommedag i år :mozilla_smile:
Antall ord: 14
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Ny dommedag i vente

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:Jeg skulle gjerne sett det regnestykke han mener beviser dommedag i år :mozilla_smile:
Ja, han har vel ikke peiling over at det er Astrologiske hendelser det er snakk om, noe de aller fleste Jøder vet. Et Platonsk år på 24000 år er over, en ny Astrologisk tidsalder, IKKE dommedag slik de Kristne har misforstått det.
Sånn går det når folk som ikke har hele bilde prøver å tolke gamle skrifter fra andre kulturer.
Antall ord: 81
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Ny dommedag i vente

Innlegg av Arven »

Nei da må det bli feil. Jeg vil vel tro at for han så er Astrologi et fy ord. Jeg har lest Bibelen mye og den er fantastisk ! men har ikke sett noen bevis på dommedag. Bibelen er symbolsk og man kan jo sånn sett tolke den dit man vil. Og DET er jo alltid gøy. :mozilla_smile:

Det jeg har funnet i Bibelen er et sterkt budskap om å møte seg selv og andre med toleranse, kjærlighet og omsorg. Et budskap om ikke å dømme andre men å bruke tiden på å se inn i deg selv. Trist at dette blir borte i alt annet !!
Antall ord: 107
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Ny dommedag i vente

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:Nei da må det bli feil. Jeg vil vel tro at for han så er Astrologi et fy ord. Jeg har lest Bibelen mye og den er fantastisk ! men har ikke sett noen bevis på dommedag. Bibelen er symbolsk og man kan jo sånn sett tolke den dit man vil. Og DET er jo alltid gøy.
Poenget er at Jødene KUNNE sin Astrologi på lik linje som alle andre Antikke kulturer.
Alle de symbolske fortellingene innen etikk, moral, tanker rundt skapelsen, Solens bevegelser og andre himmel legemer som Mytologisk er fremsatt blir sett på HISTORISK, altså at folk idag tror historiene er bokstavelig og faktisk har skjedd, og det er klart at de byr på mistolkninger og problemer.

De som fremdeles sitter på Visdommen fra Antikken kan fort påvise dette.
De er ikke blindet av de forskjellige misforståelsene som har skjedd gjennom tidene.
De ler nok en del om dagen..
Antall ord: 157
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

- - Ny dommedag i vente

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Arven skrev:Jeg skulle gjerne sett det regnestykke han mener beviser dommedag i år :mozilla_smile:

Det står skrevet i Bibelen at "INGEN vet når den siste tid er..."

Hvordan kan noen selvutnevnte profeter da beregne seg frem til eksakt dato? De samme som strengt følger bibelens ord?

Og hvis Gud er blitt ført i pennen av Johannes åpenbaringen stemmer, så skal det være en del "symtomer" som tilviser "den siste tid" er i anmars, og nært forestående...
En av de "symtomer" jeg husker å ha lest, er....:

"I den siste tid, vil den totale kaos råde over verdenen" ( eller noe rundt slik skrevet)

Men.... Hva er det vi ser i dagens situasjon i verdenen?

Verden i økonomisk kaos.... Kanskje vi nærmer oss?..

Happe....
Antall ord: 132
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Ny dommedag i vente

Innlegg av Moonstone »

De mente å ha funnet en oversikt over hendelser og tegn som er typiske når en av Narurens sykluser på 24000 år er ferdig og en ny starter, fra en Dark age til en ny Golden age, det er det det er snakk om, ikke en "Dommedag" hvor Jorda går under.
Livet vil fortsette som før, bare annerledes.
Kanskje folk vil bli mer åpne enn før?
Kanskje folk vil bli mer spirituelle og leve mer i pakt med Livets grunnprinsipper enn før?
Kanskje mindre fokus på utseende og matrielle ting enn før?

De eldre kulturene mente at denne syklusen gjentar seg i det uendelige, værtfall mens Universet slik det er nå eksisterer, en tid for opplyshet og en tid med glemsel, og Astrologien er verktøyet de brukte, Jødene også.

Er man uvitende om dette derimot, kan historiene tolkes helt annerledes..
Antall ord: 148
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Ny dommedag i vente

Innlegg av jeditrond »

Moonstone skrev:De mente å ha funnet en oversikt over hendelser og tegn som er typiske når en av Narurens sykluser på 24000 år er ferdig og en ny starter, fra en Dark age til en ny Golden age, det er det det er snakk om, ikke en "Dommedag" hvor Jorda går under.
Livet vil fortsette som før, bare annerledes.
Kanskje folk vil bli mer åpne enn før?
Kanskje folk vil bli mer spirituelle og leve mer i pakt med Livets grunnprinsipper enn før?
Kanskje mindre fokus på utseende og matrielle ting enn før?

De eldre kulturene mente at denne syklusen gjentar seg i det uendelige, værtfall mens Universet slik det er nå eksisterer, en tid for opplyshet og en tid med glemsel, og Astrologien er verktøyet de brukte, Jødene også.

Er man uvitende om dette derimot, kan historiene tolkes helt annerledes..
Interessant og det sammenfaller jo med hva inderne sier om at vi er i en kali-yuga (http://en.wikipedia.org/wiki/Kali_Yuga), en endetid før inngangen til en ny gylden tidsalder. De opererer også med noen voldsomt lange tidsperioder for slike etter hva jeg kan huske.
Antall ord: 199
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Ny dommedag i vente

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:Interessant og det sammenfaller jo med hva inderne sier om at vi er i en kali-yuga (http://en.wikipedia.org/wiki/Kali_Yuga), en endetid før inngangen til en ny gylden tidsalder. De opererer også med noen voldsomt lange tidsperioder for slike etter hva jeg kan huske.
Ja, jeg vet, og Mayaene sier stort sett det samme.
Som jeg sier, de Antikke kulturene VISSTE DETTE, over de fleste deler av verden.
De fleste brukte Astrologien som verktøy for å kartlegge tidsepoker, Natur-sykler og abstrakte filosofiske begreper.
Disse Astrologiske utregnelsene passer utrolig bra sammen, selvom de kommer fra kulturer fra vidt forskjellige verdensdeler.

Det er herfra den Kristne Armageddon myten stammer fra, de Antikke astrologiske utregnelsene.
Men dette er jo selvfølgelig glemt for lengst, og denne Kristne utgaven lever idag sitt eget liv..
Antall ord: 138
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Ny dommedag i vente

Innlegg av jeditrond »

Moonstone skrev:
jeditrond skrev:Interessant og det sammenfaller jo med hva inderne sier om at vi er i en kali-yuga (http://en.wikipedia.org/wiki/Kali_Yuga), en endetid før inngangen til en ny gylden tidsalder. De opererer også med noen voldsomt lange tidsperioder for slike etter hva jeg kan huske.
Ja, jeg vet, og Mayaene sier stort sett det samme.
Som jeg sier, de Antikke kulturene VISSTE DETTE, over de fleste deler av verden.
De fleste brukte Astrologien som verktøy for å kartlegge tidsepoker, Natur-sykler og abstrakte filosofiske begreper.
Disse Astrologiske utregnelsene passer utrolig bra sammen, selvom de kommer fra kulturer fra vidt forskjellige verdensdeler.

Det er herfra den Kristne Armageddon myten stammer fra, de Antikke astrologiske utregnelsene.
Men dette er jo selvfølgelig glemt for lengst, og denne Kristne utgaven lever idag sitt eget liv..
Ja, nokså tydelig at mye har gått i glemmeboken. Det at så mange forskjellige kulturer sier det samme om slutten på en tidsalder og begynnelsen på en ny en i 2012 tyder på et felles kulturelt opphav et sted. Eller en omreisende lærer slik Osirismyten forteller om :mozilla_smile:
Antall ord: 191
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - - - Ny dommedag i vente

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:Ja, nokså tydelig at mye har gått i glemmeboken. Det at så mange forskjellige kulturer sier det samme om slutten på en tidsalder og begynnelsen på en ny en i 2012 tyder på et felles kulturelt opphav et sted. Eller en omreisende lærer slik Osirismyten forteller om :mozilla_smile:
Tingen er at det er ganske mange kulturer som har myter/historier om omreisende personer som kom å lærte dem visdom,teknologi,byggeteknikker osv, og som gjennom tidenes løp ble omgjort til Gudeskikkelser.
Jesus er jo bare EN av mange som ettervært fikk den statusen.
Vi har jo for eks Thoth i Egypt som blir hevdet lærte Egypterne alt de visste, Quezaquatl kom i en båt uten årer og seil og lærte Mayaene alt de visste.
PeaceMaker kom til Hopi-Indianerne og lærte dem fred og visdom i en tid med mye konflikter.
Disse historiene dukker opp overalt,i kulturer over hele verden.

Samme kulturelle opphav kan være et svar, samme symbolske verdi med ett underliggende poeng kan være et annet.
Intressant uansett.
Antall ord: 184
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links