Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSamisk tro & mytologi

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Samisk tro & mytologi

Innlegg av Moonstone »

Starter en tråd om dette da dette opptar meg om dagen, spesielt historien av den Kristne undertrykkelsen av Samene og Samisk tro fra 1500-1800 tallet.
Fint å se at mye av det gamle Naturlige livssynet de hadde har overlevd, og at dette er på vei tilbake igjen :)

Her er en link til en side med mye info om Samenes tro og mytologi.
Spesielt intressant er filmene/Dokumentarene der som ligger under "Billedfortellinger"

http://www.saivu.com/web/index.php?giella1=nor
Antall ord: 82
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 456
Startet: 02 Mar 2005 17:17
19
Lokalisering: Hjemme <3
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 31 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Medi »

Takk, dette er kjempe interessant. jeg skal gå over det senere, så kan vi sikkert dikskutere :-) jeg gikk to år på vgs med samisk som valgfag, og jeg elsket det.

Hilsen en fjerde-generasjon-sjø-same ;-)
Antall ord: 36
~ Don't feed the internet trolls ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av jeditrond »

Positivt at slikt kommer frem igjen, ja. Forferdelig å undertrykke folk bare pga. religion, men nå har jo ikke Kirken akkurat noe særlig rent rulleblad ift. det de anså som "konkurranse" opp gjennom årene.... Husker at de gjorde sitt beste for å "konfiskere" og brenne sjamantrommer o.l. Noe som vel er en gjentakelse av hvordan Norge ble kristnet i sin tid, en ting er at folk på kaupangene frivillig omvendte seg til kristendommen etter å ha snakket med misjonærer. Noe annet er å innføre religionen med vold, ikke særlig i tråd med læresetningene til guden deres heller..... :mozilla_tongue:
Antall ord: 100
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:Positivt at slikt kommer frem igjen, ja. Forferdelig å undertrykke folk bare pga. religion, men nå har jo ikke Kirken akkurat noe særlig rent rulleblad
Ja, og det kommer godt frem i dokumentarene i linken under "Billedfortellinger", og likner veldig på slik Indianerne i Amerika ble behandlet av Kristne der.
Folke- og Kultur-mord kalles det, noe den Norske Kirke burde skamme seg til de grader over.
Ett offisielt "unnskyld" burde være på plass fra det hold skulle jeg tro.
Rart med det, at de som hevder de frigjører ender opp med å undertrykke istedenfor..
Antall ord: 98
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Inzide
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 15 Apr 2011 20:45
13
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Inzide »

Jeg er enig i at de kristne har sine svin på skogen. Men jeg kan ikke helt skjønne hva godt det hele tiden skal gjøre å rakke ned på kristne så snart muligheten byr seg.

Jeg ser jo at det har sin agenda å "dehumanisere" de. Noe som er ganske ekkelt egentlig.
Hvorfor er det greit for oss å rakke ned på dem, men det er ikke greit for dem å rakke ned på oss?
Jeg skjønner ikke hvorfor alternative som kjenner seg igjen i dette, synes det er greit...
Beklager hvis jeg går utenfor tema, men jeg blir så oppgitt iblant..

Jeg har ingenting imot søkelyset på samiske tradisjoner, men vinklingen for meg blir helt feil.
Antall ord: 118
What you resist, persists...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Moonstone »

Inzide skrev:Jeg har ingenting imot søkelyset på samiske tradisjoner, men vinklingen for meg blir helt feil.
Jeg ser hvor du vil hen.
Meningen med tråden var å rette søkelys på den Samiske tradisjon, og det historiske rundt Kristningen og undertrykkelsen av Samer opptar meg,og gjør meg trist og arg, selvom det ikke er det i hovedsak tråden handler om.
Jeg synes bare at det er viktig at vi får frem denne historien, skammer oss litt for at det var sånn, og annerkjenner den delen av befolkningen.
De blir jo nesten sett på som 2 grads Normenn enda her til lands, noe jeg finner trist.
Jeg ønsker at Samene kan få mulighet til finne tilbake til sin opprinnelige tradisjon, og være stolte av den.
Antall ord: 132
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Arven »

Det burde vært samisk som sidemål i skolen, ikke nynorsk !
Antall ord: 12
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Inzide
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 15 Apr 2011 20:45
13
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Inzide »

Moonstone skrev:
Inzide skrev:Jeg har ingenting imot søkelyset på samiske tradisjoner, men vinklingen for meg blir helt feil.
Jeg ser hvor du vil hen.
Meningen med tråden var å rette søkelys på den Samiske tradisjon, og det historiske rundt Kristningen og undertrykkelsen av Samer opptar meg,og gjør meg trist og arg, selvom det ikke er det i hovedsak tråden handler om.
Jeg synes bare at det er viktig at vi får frem denne historien, skammer oss litt for at det var sånn, og annerkjenner den delen av befolkningen.
De blir jo nesten sett på som 2 grads Normenn enda her til lands, noe jeg finner trist.
Jeg ønsker at Samene kan få mulighet til finne tilbake til sin opprinnelige tradisjon, og være stolte av den.

Jeg ser den delen av det. Men på et tidspunkt må man velge å gå videre. Man kan ergre seg over slik urettferdighet i all tid, med all bitterhet det også skaper for en selv. Jeg har ingenting imot at det historiske rundt det blir belyst. Hvis det derimot blir knyttet opp mot dagens kristne for å sverte de, da blir jeg bare kvalm.

Det som er forstyrrende for meg er at om du skal få bli anerkjent eller ikke, avhenger av en merkelapp noen har satt på deg. Det er virkelig skremmende.
Er du kristen - ja/nei. Er du same - ja/nei. Er du muslim - ja/nei. Er du alternativ- ja/nei.
Alle "vi" synes havner i "nei-kategorien" kan vi hetse med skyldfri samvittighet..

Det er de samme mekanismene som spiller inn. Uansett hvilken tro eller ideologiske påvirkning du er "besatt av". Det er det samme hatet. Den samme intoleransen.. Det er bare i et annet format. Men det er visst veldig vanskelig for mange å se det..

Ser du på samfunnet idag, så er det neppe den kristne delen som rakker ned på samer. Hører jeg noen som rakker ned på de, så er det den gjengse ola og kari..

Jeg støtter fokuset på at samene og deres tradisjon annerkjennes.
Gjerne i en form for offentlig seremoni av noe slag. Det er på sin plass.
Antall ord: 362
What you resist, persists...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Moonstone »

Inzide skrev:Jeg ser den delen av det. Men på et tidspunkt må man velge å gå videre. Man kan ergre seg over slik urettferdighet i all tid, med all bitterhet det også skaper for en selv. Jeg har ingenting imot at det historiske rundt det blir belyst. Hvis det derimot blir knyttet opp mot dagens kristne for å sverte de, da blir jeg bare kvalm.
Det som er forstyrrende for meg er at om du skal få bli anerkjent eller ikke, avhenger av en merkelapp noen har satt på deg. Det er virkelig skremmende.
Er du kristen - ja/nei. Er du same - ja/nei. Er du muslim - ja/nei. Er du alternativ- ja/nei.
Alle "vi" synes havner i "nei-kategorien" kan vi hetse med skyldfri samvittighet..
Det er de samme mekanismene som spiller inn. Uansett hvilken tro eller ideologiske påvirkning du er "besatt av". Det er det samme hatet. Den samme intoleransen.. Det er bare i et annet format. Men det er visst veldig vanskelig for mange å se det..
Ser du på samfunnet idag, så er det neppe den kristne delen som rakker ned på samer. Hører jeg noen som rakker ned på de, så er det den gjengse ola og kari..
Jeg støtter fokuset på at samene og deres tradisjon annerkjennes.
Gjerne i en form for offentlig seremoni av noe slag. Det er på sin plass.
Poenget er at Samenes livssyn og levemåte er omtrent visket ut av en religion som ikke hører naturlig hjemme her i første omgang. Den hører hjemme i Midt-Østen, der den oppstod. Den er et fremmed regime tvunget på oss fra en annen del av verden. Samenes historie MÅ bli hørt og belyst, og jeg synes det er på sin plass at den Norske Kirke, som organisasjon har utført disse grufulle handlingene ber offisielt om unnskyldning.
Det er Kristendommen som en undertrykkende politisk organisasjon jeg ønsker å belyse, og dens plass i historien, hva den har gjort.
Det finnes den delen av befolkningen som er uvitne om mye av dette, tror at den Kristne impulsen kun er god og har gjort godt.
Den fortsetter i en viss grad kveletaket sitt på befolkningen idag i form av gamle utdaterte institusjoner og såkalte "Norske tradisjoner" som for lengst har mistet sitt reelle innhold og relevans.

Det faller MEG personlig naturlig inn å belyse slike ting fordi jeg er intressert i frihet, frihet for folket, og det er noe Kristendommen historisk sett IKKE har gitt folk.
For meg representerer den organisasjonen fengsel, overkjøring, lidelse, død, vranglære osv, og som HISTORIEN BEVISER, og er ting jeg ønsker å bekjempe.
Om du blir kvalm av det eller ikke er akuratt det samme for meg.
At folk er naive og gir blaffen i Kirkens fortsatt negative innflytelse blir JEG kvalm av.

Og ja, jeg synes at det er bra at perspektivet blir snudd litt, at Kristendommen selv får smake litt av sin EGEN medisin, bli hetset og sett ned på litt i disse tider. Da føler de på kroppen det andre har følt i, tja skal vi si 1500 år ca?
Og det hadde vært fint om denne historien tidlig i skoler ,med en fremmed makt fra Midt-Østen kom og overhøvlet kulturer til de grader, drev tortur, drap, brenning osv, og at dette fortsatt skjer i visse deler av verden idag.

Neida, de mister stadig mer og mer kveletak på befolkningen, slik at de Naturlige Kulturene stadig vender mer og mer tilbake, og slik skal og bør det være i mine øyne.
La oss feire at Samene finner tilbake til sin egen Naturlige Kultur, de har værtfall litt kultur igjen å komme tilbake til.
Med oss "ikke-Samer" er det kanskje værre stilt med, vi er ikke like stolte av vår egentlige kultur-arv som nesten er visket helt bort.
Men alikevel ser vi at mer og mer av den Orginale betydningen av Påske, VinterSol-verv, SommerSol-verv osv kommer tilbake.
Den tyrraniske Kirkens egne utgaver av disse dagene vil nok til slutt bli gjennomskuet og glemt av den mer naive delen av befolkningen, som er i ferd med å vokne mer og mer.
Bare noen tanker om ting jeg er lidenskaplig og følelsesmessig opptatt av :coffe2

Sva Marga.
Antall ord: 720
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Asbjørn »

Makt og ikke religionen, eller de mennesker som stod frem , som Jesus, Muhammed, osv, er årsaken til all religionskrig.
Jesus selv sa at man skal snu det andre kinn til, at den uten synd skal kaste den første sten, osv.

Det er ikke grunnlaget for religionen som lager krig og elendighet, det er de som kommer til makt innen disse områdene som forårsaker det vonde.

Jeg tror at de aller fleste profeter, om ikke alle, - uansett navn - gråter når de ser hvordan folk går frem i "deres navn"...

Det er MAKT - og makthunger som forårsaker all elendigheta i disse sakene.
Det og sårbarhet - at man føler seg tråkka på, - og skal ta igjen.

Idag er vi heldigvis noe friere når det kommer til religiøs makt, enn hva vi har vært i endel århundrer, og har idag faktisk lovfestet rett til å tro på hva vi vil.

At kristendommen (merk ikke Jesus som person) har ansvar for mye lidelse og død, og også for å endre folks tilhørlighet til maktarroganse, er kjent.
Det er en del av historien, akkurat som Auswitch også er en del av historien.
Og det er viktig å omtale slike ting, for å unngå at man går i den samme fella igjen.

Vi har også idag religiøs krig, - eller med et moderne navn, terror.

OM noen føler seg tråkka på , så er det ikke enkeltpersoner man er ute etter i disse sakene, men systemet som man er en del av, om man er religiøs...

Om man er troende, dvs at man tror på enten Jesus, Muhammed, Tor og Odin, eller hvem det nå måtte være, så er man ikke "systemreligiøs" som sådan, men heller en som velger å følge sitt eget hjerte.
Og det er her det er viktig å skille ; - medfører troen et maktsug, - er man på feil vei.

Historien vi har, ER historie, men om man ikke deltok i de negative handlinger selv, skal man heller ikke føle seg tråkka på.
Det er det viktig å huske....

A
Antall ord: 354

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Moonstone »

Ja, jeg må presisere at det er RELIGIONEN og at den har blitt brukt i Politisk spill og motiver som er problemet, menneskene den gangen som TOLKET den og benyttet seg av den til egen vinning.
Og at dette ble brukt som å presse et spesielt regime over på ANDRE kulturer igjen er vel en del av erobringstrangen maktmennesker innen disse religionene hadde, samle seg rikedommer og ekspandere.
Spre løgner til massene om at de som enda var Paganister var "Hekser" og var i "pakt med Djevelen" er vel også noe maktposisjonen benyttet seg av for å legimitere sine handlinger for å fjerne all konkuranse og trussel for daværende status quo.

Problemet er at noe av dette er videreført i den Kristne tradisjonen, at folk enda tror at Paganister er "besatt av Djevelen", at de gamle merkedagene SommerSol-verv og VinterSol-verv er Kristne merkedager, at all anen form for spirituell praksis er feil og synd.
Samme som kleskoder og sosiale normer fra gammelt av også har synket inn i selve religionen, som dans er synd, kortspill er synd, ikke ha på seg hatten i Kirken osv.
Det virker som om hovedbudskapet har blitt borte, og at det kun er et religiøst tomt skall igjen uten innhold.

Veldig synd.
Antall ord: 210
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Arven »

visst er det synd ! Men det er en endring på gang. En ny bevissthet hvor alle de gamle trosretningene og tradisjonene kommer sterkt tilbake. Men det tar litt tid. Det er ikke så lett å gi slipp på en tro man har levd i det meste av livet og som har farget alt. Det kan jeg skrive under på.
Antall ord: 58
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Asbjørn »

Arven skrev:visst er det synd ! Men det er en endring på gang. En ny bevissthet hvor alle de gamle trosretningene og tradisjonene kommer sterkt tilbake. Men det tar litt tid. Det er ikke så lett å gi slipp på en tro man har levd i det meste av livet og som har farget alt. Det kan jeg skrive under på.
Jepp, du har helt rett, og den endringen er i full gang for tiden.
Men vi vil ikke se sluttresultatet før rundt år 2100, da har man enten blitt født inn i den nye tidsalder, - eller fått fullført "forvandlingen" . . .

Men, vi kan se mye av delresultatene,- siste sak er reaksjonen etter den 22 juli, den reaksjonen hadde vært noe helt annet for bare 30-40 år siden....

A
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Inzide
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 15 Apr 2011 20:45
13
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Inzide »

Moonstone skrev:Ja, jeg må presisere at det er RELIGIONEN og at den har blitt brukt i Politisk spill og motiver som er problemet, menneskene den gangen som TOLKET den og benyttet seg av den til egen vinning.
Og at dette ble brukt som å presse et spesielt regime over på ANDRE kulturer igjen er vel en del av erobringstrangen maktmennesker innen disse religionene hadde, samle seg rikedommer og ekspandere.
Spre løgner til massene om at de som enda var Paganister var "Hekser" og var i "pakt med Djevelen" er vel også noe maktposisjonen benyttet seg av for å legimitere sine handlinger for å fjerne all konkuranse og trussel for daværende status quo.

Problemet er at noe av dette er videreført i den Kristne tradisjonen, at folk enda tror at Paganister er "besatt av Djevelen", at de gamle merkedagene SommerSol-verv og VinterSol-verv er Kristne merkedager, at all anen form for spirituell praksis er feil og synd.
Samme som kleskoder og sosiale normer fra gammelt av også har synket inn i selve religionen, som dans er synd, kortspill er synd, ikke ha på seg hatten i Kirken osv.
Det virker som om hovedbudskapet har blitt borte, og at det kun er et religiøst tomt skall igjen uten innhold.

Veldig synd.
Jeg oppfattet deg slik at du ville dagens kristne til livs, for noe de umulig kan være ansvarlige for.
Det stiller seg litt annerledes hvis det er galskapen utført i religionens navn du retter din aversjon mot.

Vi har vel mange av oss på dette forumet konsepter og ideer som avviker fra normen.
Hjelper det oss å skape et større skille mellom "oss" og "dem"? Det har blitt etablert en viss "alternativ identitet". Skal vi bruke den identiten til å styrke vårt eget ego som noe annet og eksepsjonelt, eller skal vi bruke den til å skape samhold og forståelse?

Bruker vi egoet så gjør vi det alle har gjort før oss.. Hvorfor i all verden skal vi gå i samme fella?
Det er en mulighet tilstede for å skape noe annet... Noe ekte.

Den største gaven du kan gi, er gaven av din egen forståelse for andre..
Antall ord: 365
What you resist, persists...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Det er ikke religionen det er noe i veien med, men menneskene bak den :vismann
Det sier bestemoren min i alle fall ;)

Norge er et kristen land og de fleste er vel i kirken av og til. Der forteller de til stadig om han der Jesus, som er veien. Uten at vi tror på han, kan vi ikke komme til Gud og leve evig.

Hva? Tenker jeg da... Hvor er logikken i det? Jeg er ikke kristen! Men, jeg tror på evig liv og Gud osv... Skal alle vi som har andre religioner og tror på andre ting, bare dø? Forsvinne? Er ikke Gud kjærlighet? Er han ikke tilgivende? Får vi aldri en ny kjangs..?

De som ledet kristningen av Norge, de som tvang samene til å bli kristen med vold, skal de få evig liv i et paradis bare fordi de trodde på at Gud tilga dem gjennom Jesus?
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links