Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSamisk tro & mytologi

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Inzide
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 15 Apr 2011 20:45
13
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 14 ganger

- - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Inzide »

The Wolf skrev:Det er ikke religionen det er noe i veien med, men menneskene bak den :vismann
Det sier bestemoren min i alle fall ;)

Norge er et kristen land og de fleste er vel i kirken av og til. Der forteller de til stadig om han der Jesus, som er veien. Uten at vi tror på han, kan vi ikke komme til Gud og leve evig.

Hva? Tenker jeg da... Hvor er logikken i det? Jeg er ikke kristen! Men, jeg tror på evig liv og Gud osv... Skal alle vi som har andre religioner og tror på andre ting, bare dø? Forsvinne? Er ikke Gud kjærlighet? Er han ikke tilgivende? Får vi aldri en ny kjangs..?

De som ledet kristningen av Norge, de som tvang samene til å bli kristen med vold, skal de få evig liv i et paradis bare fordi de trodde på at Gud tilga dem gjennom Jesus?
Dette forutsa ingen.. Kom til oss.. Kom til meg.. tårene favner kun våre egne

'
Antall ord: 169
What you resist, persists...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mei987
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 127
Startet: 24 Des 2011 09:35
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 19 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Mei987 »

Jeg har alltid hatt stor respekt for samene. Jeg så på mye sapmi barne tv når jeg var mindre, jeg elsket å se på det. Selv om jeg ikke forsto så mye samisk var det gøy. Noen år seinere sendte NRK en dokumentar om samenes "skjulte" fortid. Der de fortalte om "kristningen av samene" jeg blei dårlig dårlig av å se på den, er noe av det værste jeg har sett. Etter denne dokumentaren begynnte jeg å søke etter mer informasjon om samene, jeg syns det var morsomt og veldig gøy å lese mer.

Når jeg så noen kapitler om samene i ungdom skolebøkene mine, kunne jeg ikke la være av å glise. Men klart det sjokkerte lærerene min når jeg leste samisk, uten noen problemer. Desverre så hopper de fleste lærere i den norske skolen bort fra disse kapitlene siden de er så små. Jeg har sett filmen om Kautokeino Opprøret, mens de fleste i klassen min lo og syntes det var "morro"
Fikk jeg frysninger, blei kvalm og fikk sterk hodepine. Jeg klarte å se filmen.. men jeg skal ikke se den før om mange mange år...

Jeg veit at gjort er gjort. Men paganistene og de kristne har tatt igjen på hverandre "på rund gang" for å si det sånn i over 3000 år. Klart nå er majoriteten av verden "kristen" bare fordi de vokser opp i det. Mens andre har klart å finne tilbake til arven sin som for eksempel Åsatru, de gode gamle gudene våre blir æret fortsatt i Norge, men ikke så blodig som før heldigvis. Og I samlede grupper.

Dette tror jeg kan være tilfelle for dagens samer som bor i Norge. De ønske å få tilbake noe av den "åndelige" arven de ble frastjålet. Men jeg ser tydelig når jeg kjører over Haukeli fjell hver sommer så er det en del som har disse souvenir bodene. Jeg gikk inn i en Lavo og jeg så en sjaman tromme utstilt, jeg ble innmari glad inni meg. Når jeg så den, men så visste jeg at det er fortsatt mye som skal til for at de gamle livsveiene skal bli en del av samfunnet.

Den Norske Kirke etter så lang tid har ennå ikke etter så mange år. Klart å si vi beklager eller gi erstating til etterkommerne av de som ble urettferdig henrettet. Den norske kirke bøyer seg allerede etter "å ta hensyn" til andre religioner ved å kutte ut religions undervisning i skolen etc. Til og med modernisert bibelen så flere skal blir "kristne" på en enklere måte? Hva er da så vanskelig med å si unnskyld?
Antall ord: 447
part shaman, part seer, part herbalist, part spiritual healer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Slettet_The Wolf

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Jeg må bare si at respekten min for den norske kirke vil øke betraktelig hvis de gikk ut offentlig og sa unnskyld.

Jeg husker at vi hadde om samene i samfunnsfag på ungdomsskolen. Vi brukte mye tid på det og så Kautokeino opprøret og Veiviseren. Jeg bor jo i nord Norge og folk har vel et litt annet forhold til samer enn de i sør. Mange av oss har også samisk slekt eller er samer.

Så hvis dere er interessert i samisk tro, vil jeg absolutt anbefale å reise en tur opp til Troms / Finnmark og oppleve noen sjamaner i en lavvo eller rundt et bål. Det er av og til arrangementer for alle :) Ikke det at dere ikke finner sjamaner over hele Norge, men miljøet er kanskje litt annerledes her. Det innbiller jeg meg i alle fall !
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Arven »

For å si unnskyld må man innse at man har gjort noe galt ...
Antall ord: 12
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Slettet_The Wolf

- - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Arven skrev:For å si unnskyld må man innse at man har gjort noe galt ...
Godt poeng !
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:For å si unnskyld må man innse at man har gjort noe galt ...
Ja, det værste er vel at de faktisk trodde/tror at de gjorde Samene en tjeneste..
Antall ord: 31
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Mei987
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 127
Startet: 24 Des 2011 09:35
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 19 ganger

- - - Samisk tro & mytologi

Innlegg av Mei987 »

Moonstone skrev:
Arven skrev:For å si unnskyld må man innse at man har gjort noe galt ...
Ja, det værste er vel at de faktisk trodde/tror at de gjorde Samene en tjeneste..
Ja det er tydelig å se nå. Etter de siste nyhets sendingene om samenes ønske om ikke så mye lenger skal være/ikke være en del av Norge lenger. Undres på hvorfor? Kanskje de hadde følt seg bedre hvis de hadde gått tilbake det som forfedrene deres var kjent for.
Antall ord: 86
part shaman, part seer, part herbalist, part spiritual healer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av ? »

man kan lese bøker og man kan se samisk barne-tv, og høre nyhetene på samisk, men før man uttaler seg altfor mye, skal man kanskje ta seg en tur oppover, og så kan man se på alle de snille samene i virkeligheten, som flyr rundt i gammene med shamatrommene sine.

kanskje man sover bedre om natten, da..
Antall ord: 61
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av helgemann »

Offentlig kjent samisk sjaman, bosatt i midt-Troms: http://www.isogaisa.org/
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av helgemann »

Ellers finnes det mange type samer. Reindriftsamer, "vanlig same", sjøsame, skapsame, osv. Jeg er sjøsame. Den siste tiden har det vært konflikt mellom nordmenn og "høyskole utdannet" samer. Pga disse samene ønsker å "tvangsinnføre" samisk språk og kultur inn i det norske systemet. Som en slags "takk for sist" til den norske stat. Men den generelle same ønsker å leve i ro og fred, og samhold med nordmenn. Den siste tids uenighet, har også ført til en debatt om Nord-Norge er en del av det samiske område, eller om det er en del av det norrønne, med vikinger og det hele.

Det er nå slik jeg oppfatter det hele.

Ellers har Mona Hoel laget en kort film, "Det Hellige Fjell", som finnes på dvd'en "Når Nettene blir lange". Kortfilmen til Mona, tar for seg kristningen av samene. Og hvilke syn hun har på den saken. Synes denne filmen forteller det hele på en god og grei måte. Mens prestene danser av glede, henger to samer på et kors, en kald vinterdag.

Lars Levi Læstadius hadde jo god tanke i seg, da han fikk samene kristnet, eller på bedre tanker. Det var mye fyll og h o r e r i, fattigdom og nød, på den tiden. Handelstanden utnyttet jo det hele, desverre, og solgte villig vekk sprit til samer.

Desverre ble Læstadius lære misbrukt og misforstått. Noe som bl.a. resulterte i kautokeino opprøret. Lars Levi hadde jo en enkel lære, ingen tvang, eller trommebrenning. Men desverre så ender det hele galt, når menneskelig frykt, ærekjærlighet, makt og status tar overhånd.

Hadde den norske stat og fortidens prester fulgt Lars Levis fremgangsmåte, hadde det hele kanskje endt på en bedre måte, enn det det har blitt gjort. Tenker jeg.
Antall ord: 312

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Slettet_The Wolf

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Helgemann:

Kjenner til denne samiske sjamanen. Han er ganske ung, men virker veldig hyggelig. Han er sikker dobbelt så høy som meg, haha ;) Ellers så vet jeg ikke hvordan han er som sjaman, men har hørt mye positivt.

Artig å se at det er noen andre som bor i Troms her! Er det lov å spørre hvor du holder til? Evt, PM?
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Samisk tro & mytologi

Innlegg av helgemann »

Glemte å nevne Ailo Gaup, http://sjaman.com/, som er en dyktig sjaman. Han bor i Oslo, og mange har hatt god hjelp av ham. Ailo driver også med kurs innenfor sjamanisme. Ailo har skrevet en del bøker, i tillegg til at han har laget diverse tromme cd'er.

Her i Nord-Troms ble forøvrig unger "tvangsopplært" innenfor det norske språk. De eldre fikk ikke lengre lov å prate samisk, og det samiske kultur ble nærmest forbudt her. Mange bygder ble nærmest utradert innenfor det samiske. Det samiske skulle ties ihjel, og det ble skam å ha samiske aner.
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !