Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynGudsbilde og menneskeyn

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

umbro
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 23 Okt 2011 11:49
12

Gudsbilde og menneskeyn

Innlegg av umbro »

Heisann!
Jeg er på jakt etter informasjon om Gudsbilde og menneskesyn i de 3 vestlige religionene (islam, jødedom og kristendom)
Hadde satt stor pris på om noen kunne gitt meg litt strukturert og konkret informasjon om dette, ettersom at læreboka er helt fantastisk lite oversiktlig.
Takk! :)
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Gudsbilde og menneskeyn

Innlegg av Moonstone »

umbro skrev:Heisann!
Jeg er på jakt etter informasjon om Gudsbilde og menneskesyn i de 3 vestlige religionene (islam, jødedom og kristendom)
Hadde satt stor pris på om noen kunne gitt meg litt strukturert og konkret informasjon om dette, ettersom at læreboka er helt fantastisk lite oversiktlig.
Takk! :)
Det kommer helt an på om du ønsker de tradisjonelle svarene eller fra et mer Mystisk synspunkt.
Helt konkret så bygger Islam og Kristendom på Jødedom, begge hadde sitt utsprung fra denne, pluss fra litt andre kilder som Gnostisisme, Atenisme, Hermetisme, Astrologi/Paganisme osv.
Forskjellen er at Kristendom følger Jesus/Jeshua som sin frelser/Messias, mens Jødene gjør ikke.
Islam følger jo som kjent Muhammed som sin profet/frelser.
Alle 3 religionene har egentlig samme gud, og har et Monoteisk livssyn, altså EN Gud/Skaper/Arkitekt/Utsprung, som heter Yahweh/Jehova.

Yahweh betyr egentlig de 4 elementene Ild,Jord,Luft,Vann, som danner Tetragrammaton.
Så fra et Mystisk/Pagan ståsted så er da egentlig ikke Yahweh Første Årsak, Årsak til alt, men den Første Effekt, som igjen er vår Årsak.
Den aller første Årsak blir kalt "The One" av Platon, og "Ein Soph" av Kabbalistene, som betyr "Ingen navn"
Alikevel blir Yahweh tilbedt som Første Årsak av Jøder,Kristne og Muslimer.

Jøder hadde igjen greie på Astrologi, og bakte mye av dette inn i Mytologiene sine.
Dette har skapt mistolkninger og forvirring gjennom historien.
Jødedommen hadde et Polyteisk Gudssyn(Flere Guder)før Moses angivelig skal ha presentert et Monoteisk Gudssyn, meget trolig inspirert av Atenismen i Egypt, som Farao Akhenaten gjennomførte,og var det første Monoteiske Gudssyn i historien vi vet om.

Litt generell info, håper det hjalp.
Antall ord: 296
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
umbro
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 23 Okt 2011 11:49
12

- - Gudsbilde og menneskeyn

Innlegg av umbro »

Moonstone skrev:
umbro skrev:Heisann!
Jeg er på jakt etter informasjon om Gudsbilde og menneskesyn i de 3 vestlige religionene (islam, jødedom og kristendom)
Hadde satt stor pris på om noen kunne gitt meg litt strukturert og konkret informasjon om dette, ettersom at læreboka er helt fantastisk lite oversiktlig.
Takk! :)
Det kommer helt an på om du ønsker de tradisjonelle svarene eller fra et mer Mystisk synspunkt.
Helt konkret så bygger Islam og Kristendom på Jødedom, begge hadde sitt utsprung fra denne, pluss fra litt andre kilder som Gnostisisme, Atenisme, Hermetisme, Astrologi/Paganisme osv.
Forskjellen er at Kristendom følger Jesus/Jeshua som sin frelser/Messias, mens Jødene gjør ikke.
Islam følger jo som kjent Muhammed som sin profet/frelser.
Alle 3 religionene har egentlig samme gud, og har et Monoteisk livssyn, altså EN Gud/Skaper/Arkitekt/Utsprung, som heter Yahweh/Jehova.

Yahweh betyr egentlig de 4 elementene Ild,Jord,Luft,Vann, som danner Tetragrammaton.
Så fra et Mystisk/Pagan ståsted så er da egentlig ikke Yahweh Første Årsak, Årsak til alt, men den Første Effekt, som igjen er vår Årsak.
Den aller første Årsak blir kalt "The One" av Platon, og "Ein Soph" av Kabbalistene, som betyr "Ingen navn"
Alikevel blir Yahweh tilbedt som Første Årsak av Jøder,Kristne og Muslimer.

Jøder hadde igjen greie på Astrologi, og bakte mye av dette inn i Mytologiene sine.
Dette har skapt mistolkninger og forvirring gjennom historien.
Jødedommen hadde et Polyteisk Gudssyn(Flere Guder)før Moses angivelig skal ha presentert et Monoteisk Gudssyn, meget trolig inspirert av Atenismen i Egypt, som Farao Akhenaten gjennomførte,og var det første Monoteiske Gudssyn i historien vi vet om.

Litt generell info, håper det hjalp.
Takk, det var oppklarende. Jeg tenker mest på det tradisjonelle.
Men hvordan ser egentlig de tre forskjellige religionene på menneskets rolle på jorda?
Antall ord: 321

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Gudsbilde og menneskeyn

Innlegg av Moonstone »

umbro skrev:Takk, det var oppklarende. Jeg tenker mest på det tradisjonelle.
Men hvordan ser egentlig de tre forskjellige religionene på menneskets rolle på jorda?
Etter det jeg forstår så går det på å opprettholde Yahweh's lover og vilje her på Jorda, slik at mennesker ikke gjør han vred og katastrofer kan skje pga menneskers uvilje mot opprettholde hans lover.
Så struktur og streng moral blir verdsatt slik at folk ikke faller utenom og gjør Yahweh arg.
Alle 3 religioner hevder å vite hva disse reglene og vilje er, da de har blitt kanalisert av Jesus hevder Kristne, Muhammed hevder Muslimer, og Moses hevder Jødene.

De som ikke lever etter disse strikte doktrinene fryktes å havne på avveie og mister da sin rett til evig liv i etterlivet.

Dette er i hovedsak hva de 3 handler om, og den tradisjonelle tolkningen.
Det finnes mye detaljer såklart.
Antall ord: 150
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !