Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynDebatt -> kristendommen.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 08 Okt 2009 22:07
14
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Debatt -> kristendommen.

Innlegg av markoberto »

Man kan vel kalle dette en liten debatt om kristendommen.. den går over to videoer ,,,
Hva tenker dere? :)

[youtube]nyERA2V7-Ew&feature=BFa&list=FLTM8RAY1xM4JLKe0W92ktvw&lf=BFp[/youtube]



[youtube]dszyU3SaMsM&feature=BFa&list=FLTM8RAY1xM4JLKe0W92ktvw&lf=BFp[/youtube]
Antall ord: 38
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Arven »

at visdommen ligger i videoene du finner i denne linken

https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 46&t=23391
Antall ord: 20
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Moonstone »

Enig med Arven ;) :coffe2

Men det skulle absolutt ha vært en offentlig samfunnsdebatt i Norge ang Kristendom, opphav, hvordan vi ønsker å leve i Norge kontra de gamle normene,dogmene,utdaterte intutisjonene og merkedagene, rense opp i misforståelser, få unnskyldninger for undertrykkelse fra Kirkens side, fjærne merkedager uten reelt innhold, sette Kristendom LIKT med andre religioner på skolen(noe det i teorien er, men IKKE i praksis)
Ting & tang har også sklidd ut av religionen og ut i kulturen, som dåp,konfirmasjon og liknende, og noe "alle" gjør fordi de tror det forventes av dem. Hadde vært fint å fått dette ut og INN i den Kristne religionen igjen slikt det var ment å være.
Jeg savner skikkelige debatter om slike ting, det er bare søppel på TV ellers, mens slike etisk nyttige problemstillinger overses.
Dette blir en av de mest viktige sakene fremover tror jeg.

Hadde vært veldig fint både for den Norske kirkes fremtid og folk i landet generelt å fått masse livssynsdebatter omkring dette.
Det er for mye fokus på Ateister VS Kristne, men ikke mye på Paganisme,Alternative livssyn i Norge, værtfall ikke i mainstream media.
Antall ord: 198
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Debatt -> kristendommen.

Innlegg av ludoburgero »

Moonstone skrev:Men det skulle absolutt ha vært en offentlig samfunnsdebatt i Norge ang Kristendom, opphav, hvordan vi ønsker å leve i Norge kontra de gamle normene,dogmene,utdaterte intutisjonene og merkedagene, rense opp i misforståelser, få unnskyldninger for undertrykkelse fra Kirkens side, fjærne merkedager uten reelt innhold, sette Kristendom LIKT med andre religioner på skolen(noe det i teorien er, men IKKE i praksis)
Undertrykkelsen er jo ikke bevisst, mann...
Hvis du sikter til seinere tid, altså. For eksempel så gikk vi i kirken til enhver anledning skolen kunne by på det, og dette var på barneskolen. Det ble tatt så for gitt at alle var kristne at 99% av elevene hadde også "Kristendom"-faget, mens "de merkelige med de rare foreldrene" hadde "Livssyn"-faget... men hvis du sikter til det som skjedde lenge før vi ble født, så er det vel noen som kunne fortjent et unnskyld der.

Hva er forresten merkedager MED reelt innhold, da?
Politiske? Grodagen? Pepsi-og-ryggoperasjon-dama som var statsministeren vår for mange år siden nå? Jeg er derimot helt enig med deg i å sette kristendom likt med andre religioner på skolen, men såvidt meg bekjent så er det vel allerede gjort det? For min del opplevde jeg iallefall det på videregående. Jeg tror det i all hovedsak her dreier seg om at en tusen år gammel tradisjon er vanskelig å endevende over natten..?
Ting & tang har også sklidd ut av religionen og ut i kulturen, som dåp,konfirmasjon og liknende, og noe "alle" gjør fordi de tror det forventes av dem. Hadde vært fint å fått dette ut og INN i den Kristne religionen igjen slikt det var ment å være.
Viktig poeng, mener jeg.
Det er mye som bare gjøres og blir tatt for gitt, uten at det vies mere tanker til hvorfor.

Før eller siden (egentlig allerede, spør du meg) kommer dette til å få alvorlige konsekvenser.
Jeg savner skikkelige debatter om slike ting, det er bare søppel på TV ellers, mens slike etisk nyttige problemstillinger overses.
Dette blir en av de mest viktige sakene fremover tror jeg.
Søppel på TV for de forsøplede menneskesinn. Det er vel mer konstruktivt å få folk vekk fra TVen og ut i verden for å snakke med folk. Tiden der "offisiell indoktrinering" og "dette er Sannheten" er, takk og pris(!), over... håper jeg... og folk har altfor stor tiltro til det de leser i aviser og ser på TV, virker det ut som? Ikke engang nettet kan utkonkurrere diskusjoner i levende live. Vi må alle aktivt delta, og vi må tenke (også aktivt) alene og sammen.
Hadde vært veldig fint både for den Norske kirkes fremtid og folk i landet generelt å fått masse livssynsdebatter omkring dette.
Det er for mye fokus på Ateister VS Kristne, men ikke mye på Paganisme,Alternative livssyn i Norge, værtfall ikke i mainstream media.
Kunstige skiller og motsetninger. Et åpent og kritisk sinn vet at det ikke fins noe slikt som grupper mot grupper, og at alt dette kollektive bare er en unnskyldning for å slippe å tenke selv.
Antall ord: 526
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Undertrykkelsen er jo ikke bevisst, mann...
Hvis du sikter til seinere tid, altså. For eksempel så gikk vi i kirken til enhver anledning skolen kunne by på det, og dette var på barneskolen. Det ble tatt så for gitt at alle var kristne at 99% av elevene hadde også "Kristendom"-faget, mens "de merkelige med de rare foreldrene" hadde "Livssyn"-faget... men hvis du sikter til det som skjedde lenge før vi ble født, så er det vel noen som kunne fortjent et unnskyld der.
Hva er forresten merkedager MED reelt innhold, da?
Politiske? Grodagen? Pepsi-og-ryggoperasjon-dama som var statsministeren vår for mange år siden nå? Jeg er derimot helt enig med deg i å sette kristendom likt med andre religioner på skolen, men såvidt meg bekjent så er det vel allerede gjort det? For min del opplevde jeg iallefall det på videregående. Jeg tror det i all hovedsak her dreier seg om at en tusen år gammel tradisjon er vanskelig å endevende over natten..?
Søppel på TV for de forsøplede menneskesinn. Det er vel mer konstruktivt å få folk vekk fra TVen og ut i verden for å snakke med folk. Tiden der "offisiell indoktrinering" og "dette er Sannheten" er, takk og pris(!), over... håper jeg... og folk har altfor stor tiltro til det de leser i aviser og ser på TV, virker det ut som? Ikke engang nettet kan utkonkurrere diskusjoner i levende live. Vi må alle aktivt delta, og vi må tenke (også aktivt) alene og sammen.
Den Norske Kirke gjorde dette helt bevisst helt frem til 1960-tallet mann.
Romani-folket fikk tatt fra sine barn av Lensmann og Presten for å lære Norske Kristne verdier.
Samene har blitt grundig overhøvlet, og Fritenkere generelt har enten måtte svi eller klare seg selv.
Jeg vet værtfall at jeg hadde fått mer respekt for den Norske Kirke om de hadde tatt et offisielt unnskyld for grufulle handlinger, innrømt sine feil & mangler, gått ned fra sin høye hest og ønsket å UTVIKLE SEG i takt MED FOLKET og med tiden.
Ellers kan de umulig overleve, må pakke sakene sine, enkelt og greit.
De taler ikke til folket lenger, folket har faktisk gått FORBI dem,utviklet seg videre mens de har selv stagnert.

Det med likeverd i religioner på skolen er KUN i TEORI mann, og ikke i praksis.
Jeg har barn på skolen, så jeg VET.
De blir fora med 99% Kristendom og Bibelske historier de første åra, og er ikke det taktisk så vet ikke jeg. Sånn går det når Stat og Kirke er ett, og det er en farlig kombinasjon.

Lucia-feiring, Konfirmasjon og barnedåp utenfor religion er tullballmerkedager for meg, og er helt uten mening. Folk gjør det bare automatisk basert på enten forventninger, blind tradisjon eller uvitenhet.
Om man spør ungdom idag hvorfor vi har merkedager for ditt & datt så VET DE IKKE.
Innholdet, MENINGEN har enten blitt borte, ellers så taler meningen ikke lenger til de nye generasjonene, de er ikke lenger relevante.
Og ja, jeg er veldig rastløs når det gjelder fornyelse og at gamle utdaterte rammer må bort, kanskje til og med FOR rastløs og idealist, men det er i min natur..

Ja, TV er SØPPEL for menneskesinn, amen til den.
Det er omtrent INGEN virkelig gode,oppløftende,opplysende programmer, og vertfall ingen gode diskusjoner innen den spirituelle krisen vi er inne i disse dager.
Alle føler at den er der, men feier den under teppe.
Det vil bli problemer av det i lengden, noe må skje, parter må møtes, beslutninger må tas, før det når et kritisk smeltepunkt rent sosialt og religiøst sett.
Antall ord: 634
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av ludoburgero »

Den spirituelle krisen, som du kaller det, er mer rammet og overkjørt av politikk, spør du meg.
Politikken er både mer slagkraftig og reell i sin trussel mot individet. På globalt plan.

Selv om den også har tilsnitt av religiøsitet. I USA, for eksempel, er det meget synlig.
Antall ord: 52
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Den spirituelle krisen, som du kaller det, er mer rammet og overkjørt av politikk, spør du meg.
Politikken er både mer slagkraftig og reell i sin trussel mot individet. På globalt plan.
Selv om den også har tilsnitt av religiøsitet. I USA, for eksempel, er det meget synlig.
Religion og Politikk går ofte hånd i hånd mann, blir brukt i politiske motiver.
Bare se på den Katolske kirke, som er et direkte resultat av at Romer-riket tok på seg Helio-Gnostisisme til sin Stats-religion, som ble Kristendom og en krigsmaskin uten like.
Politikk forkledd som frelse og opplysning, men på undersiden sanket land og rikdom og menneskers lydige sinn.

Problemet er at mye henger igjen i kjølevannet av dette gamle systemet enda, instutisjoner og dogmer som er utdatert for lengst, men som fremdeles desperat forsøker å opprettholde status quo, mens mennesker utvikler seg sosialt og spirituelt.

Fiskenes tidsalder er over, men systemet fra det henger igjen, og taler ikke til folket som er i Vannmannens tidsalder, for å se på det fra et astrologisk perspektiv.
Derfor er systemet ute av funksjon, det fungerer ikke lenger, på mye av det etiske, spirituelle og sosiale.
Fungerer det ikke, må det skiftes ut med et som fungerer, som å skifte ut en ødelagt del på en bil med en som fungerer for å få bilen til å gå videre.

Jeg ser for meg 2 retninger.
Den ene er at Staten og noen som helst form for religiøs instutisjon MÅ skilles, slik at man overlater spirituelle normer,retninger og verdier til folket selv, at man starter retninger man selv vil, tror på det en selv vil, ingen som helst invendinger fra Staten hvordan,hvorfor og hva slags spirituell retning du utøver.

Den andre er at Staten stiller med et slags Nøytralt spirituelt Senter, hvor alle spirituelle livssyn er representert og kan utfolde seg, praktisere som man vil etter behov, og INGEN retning er mer riktig enn andre. Ønsker man Buddistisk bryllup, får man det. Ønsker man Paganistisk begravelse, så får man det. Er man homofil Kristen og vil gifte seg, får man det.
ETT senter som er NØYTRALT, ellers går det like dårlig som før.

Jeg tror at i Vannmannens tidsalder er EN religion som skal passe/presses på alle i et samfunn UMULIG, og vil kun resultere i frustrasjon, lidelse og konfrontasjoner som ender stygt.
Folk individualiseres, og da blir Spirituell praksis og verdensperspektiv OGSÅ individualisert.
Jeg tror det er Naturens gang, at dette vil skje nå, og er helt i tråd med utviklingen vi ser.
Antall ord: 442
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av jeditrond »

Slik jeg ser det tror jeg nr 1, skille av religion og stat, er lettest gjennomførbart. Fordi nr 2 da vil kreve av prestene at de slipper til andre prester i "deres" hus. Men ved skille av stat og kirke må selvsagt statskirken overføre alt av eiendommer til staten først, det er jo statseiendom siden det er statens kirke som eier dem :)

Men alternativ 2 kommer nok litt senere hvor man gjør om ymse kirker o.l. til å være nøytrale religionsutøvende bygninger hvor alle kan utøve sin religion. Det blir litt logistisk hodebry kanskje, men på den annen side kan man jo bygge flere mindre rom for utøvelse av religion slik at både muslimer og kristne kan be samtidig. Vi buddhister er ikke så kravstore egentlig, vi kan fint meditere hjemme hos oss selv eller ute i skogen eller hvor som helst. Men å slå sammen de få buddhistklosterne som finnes i Norge med andre fra tilsvarende religioner kunne jo vært interessant :P
Antall ord: 172
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Astarte »

RLE-faget vektlegger kristendomsINFORMASJON ( ;) ) mest i kvantitet, alle religioner skal vektlegges etter størrelse og aktualitet for klassen som informeres/undervises. Kristendommen er en del av vår kulturarv og er også viktig samfunnsfagmessig. Men skal vektlegges i mengde med ca 70%. Det skal informeres mtp forståelse for normer, regler, tradisjoner, livstolkning og så videre. Altså vil dette for noen fremmedkulturelle hjelpe til i sosialiseringen inn i det norske samfunnet.

De fire store religionene skal altså legges mest vekt på. Men har man elever med andre livstolkninger skal dette vektlegges forankret i diffrensiering.

Filosofi er også med som livssyn, i tillegg til humanisme osv.

Jeg orker ikke helt gå inn i detaljene nå, men svarer gjerne på konkrete spørsmål. ;)

Den norske skole er ikke verdinøytral, den skal fremme verdier, normer og regler som gjelder i samfunnet.

Problemet er når lærere forfekter egne livstolkninger som viktigere enn andres. Det er ikke lov, men jeg vet at det gjøres.

For eksempel hadde jeg RLE med 8. klasse i dag. Hinduismen ble introdusert, og i refleksjon med elevene kom vi blant annet inn på hva "ofre" vil si. Dermed fikk gammeltante en perfekt anledning til å komme litt inn på hedningenes vinterblot.

Jeg oppfordrer alltid til refleksjoner i mine timer, jeg ønsker og oppmuntrer elevene til å tenke selv og se fellestrekk mellom livstolkninger.

Jeg er ikke perfekt, selvfølgelig, men jeg syns man undervurderer barn og ungdoms evne til å se på livet og livets mysterier. De er kloke!

:flirt
Antall ord: 251
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Lilja »

Astarte skrev: Jeg er ikke perfekt
Når det kommer til kvalitet som lærer, tror jeg jammen ikke du er langt unna heller :notworthy:

Kristendommen er en viktig del av vår kulturarv enten vi liker det eller ei! Personlig er jeg veldig opptatt av at ungene mine skal få velge selv, men for å kunne ta et valg, er de jo nødt til å få vite litt om hva som finnes å velge i!


Forresten, Ast; Hører de sikler etter mer kvalitet på skolen her, og jeg tror det skal være mulig å få tak i hus også ;) Kommer du? :mozilla_innocent:
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Astarte »

At de unge skal få muligheten til å velge signerer jeg helhjertet! Og jeg er også helt enig i at det betinger skikkelig informasjon. Saklig, saftig informasjon!

Det triste er at mange elever (og voksne) syns RLE-faget er kjedelig. Det er en utfordring til oss som har det som fag. Den tradisjonelle kristendomsundervisningen er jeg helt enig i at er tørr. Men om man blander inn litt blod, gørr, vold og annet krydder, så er det utrolig hvor motiverte elvene blir. For eksempel blir det å tolke kunst mye mer spennende med litt utfordringer. Da lærer barna også å vurdere selv utfra egen erfaring.

Jeg er for trøkk og farge i undervisningen. Jeg kan ikke fordra "grå" timer med uengasjerte lærere. Bevares, det er mye som ikke er like spennende, men hva med å blande opp litt med fart og spenning?

Nå ble jeg litt i overkant engasjert igjen, men jeg brenner for å leke, reflektere og "sveve" sammen med elevene. De har så mye å lære oss! Et prakteksempel var en kommentar fra ett av mine elskede barn i dag. Vi snakket om hinduismen og at karma var avhengig av intensjonen bak. Vedkommende elev (som av mange er stemplet som et "problem" :diablo ) sa: "Da blir det vanskelig å dømme ABB."

Fantastisk! :notworthy:

Nå sporer jeg nok litt av, men poenget mitt er at det heldigvis er utvikling i dette faget, og det er ikke lenger mulig å be barna fritatt for informasjon. Kun ekskursjoner og annet som kan virke som utøvende religion kan elevene fritas for. Selv har jeg tilgode å frita elever i RLE. Dette er fordi, tror jeg, at foreldrene/foresatte føler de blir godt informert om hva faget innebærer.

God informasjon i RLE-faget bidrar til forståelse, toleranse, egenverd og selvtillit. Det har mange fordeler, spesielt i forebygging mot mobbing.



Og takk for komplimentet, Lilja. Men jeg er helt sikker på at de aller fleste lærere streber etter det samme ;)
Antall ord: 327
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Nephandi »

Jeg er ikke så opptatt av undskyldninger fra Kristendommen sin side, det var ikke religionen som undertrykte noen, det var uvitenheten til de som praktiserte den før i tiden, det er på tide å bli ferdig med det og bevege seg fremover, jeg mener hvis vi skal ha undskyldninger på bordet må vi Paganister komme med noen også, er dere for eksempel klar over at i gamle Roma mens landet var Paganistisk så ble flere folk anklaget for hekseri henrettet enn de ble i heksejaktene i Europa, og i tilegg kommer alle de Kristene som ble drept og alle fra andre land og religioner som ble tatt som slaver.

Jeg mener at Kristendommen er en flott religion, for de den passer for, men jeg mener at vi burde ikke ha en statsreligion, jeg mener at hvis man har en statsreligion så vil det aldri bli skikkelig religionsfrihet i landet, jeg mener alle burde få praktisere den religionen de selv velger men så bør staten i seg selv være sekulær, det er ikke statens jobb å være religiøs eller blande seg i religiøse hensyn, det er hvert enkelt menneske sin obb og bestemme hvilken religion eller annen livsvei de vil følge. Jeg er helt enig dog i at Kristendomsfaget burde ut av skolen, det burde erstattes med et livsynsfag hvor elevene får informasjon om alle mulige forskellige religioner og måter å leve livene sine på, det hadde gitt elevene nyansert kunskap og vert mer rettferdig.
Antall ord: 251
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av jeditrond »

Det er flott at det finnes like lærere som deg Astarte, viktig med diskusjon for å få opp forståelsen om faget. Men... jeg er ikkeenig i at kristendommen er en del av Norges kulturarv, den har bare vært her offisielt siden Olav den s.k. hellige tvangsinnførte religionen med vold for drøyt tusen år siden. Vår kulturarv om man snakke om noe slikt, er mer åsatroen, den henger fortsatt igjen i merkedager og høytider samt navn på ukedagene våre. Flerparten av medlemmene i statskirken er ikke troende, men det ser fint ut på statistikken ift. statsstøtten man får pr medlem. Mange som er medlem som har fundert på å melde seg ut ser ut til å leve i forvirringen om at det er vanskelig å melde seg ut :D

Men når det er sagt er jeg for et fag som behandler alle religioner likt, viktig å informere om forskjellige trosretninger og livssyn slik at ungdommen selv kan ta et valg om hva som passer dem. Og forhåpentligvis minske trangsyntheten ovenfor andres tro....
Antall ord: 178
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Nephandi »

Det er da mye som ikke kommer i fra Vikingtiden eller før som er en del av vår kulturarv. Jeg mener faktisk mye mer av vår kulturarv kommer fra etter Vikingtiden enn før, jeg mener det blir litt galt å si at noe som har vert en del av Norsk kultur i 1000 år ikke er en del av vår kulturarv, ja det finnes eldre arv, kanskje viktigere arv, men Kristendommen har vert med på å forme det samfunnet vi har i dag og samme hva man synes om religionen så mener jeg at man bør ikke ignorere det.
Antall ord: 103
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- - Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Astarte »

Nephandi skrev:Jeg er helt enig dog i at Kristendomsfaget burde ut av skolen, det burde erstattes med et livsynsfag hvor elevene får informasjon om alle mulige forskellige religioner og måter å leve livene sine på, det hadde gitt elevene nyansert kunskap og vert mer rettferdig.
Dette har vært lenge, og kalles RLE: Religion, Livssyn og Etikk.

Alle religioner skal undervises i med lik KVALITET. Det vil si at ingen skal fremheves foran andre som "riktigere" eller "bedre". Grunnen til at kristendommen er vektlagt mer i kvantitet er fordi vi har en kristen kulturarv, og utrolig mange ting i samfunnet er direkte knyttet til kristen tro. Ref. flagget vårt, grunnloven, juletradisjoner, helligdager osv.

Dette er viktig å kunne noe om for alle som bor i Norge for å forstå samfunnet vi lever i.

Når det er sagt er det viktig å presisere at forkynnelse ikke skal praktiseres/utøves i skolens regi. Saklig og korrekt informasjon er essensielt mtp forebygging av rasisme, mobbing og fordommer.

Jeg var nylig på besøk i en moske i Oslo. Foredragsholderen der burde vært klonet og gjort tilgjengelig til alle nordmenn, og oversatt til andre spåk. (Mulig det kalles internett ;) ) .Jeg mente selv at jeg var uten fordommer, men møtte meg selv i døra den dagen. Sånt har vi alle godt av, tror jeg.

Verden er i utvikling, og man blir utsatt for ulike livssyn på en helt annen måte enn i min oppvekst. Derfor mener jeg det kunne virke mindre segregerende å ha en sekulær stat. Så lenge Norge er en kristen nasjon med stat og kirke sammen, vil altfor mange med et annet livssyn føle seg utenfor. Det er ikke formålstjenelig lenger, syns jeg.
Antall ord: 291
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links