Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynDebatt -> kristendommen.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Moonstone »

Arven skrev:
Moonstone skrev: Hadde de Kristne som fremdeles lever etter vranglæren fra middelalderen visst religionens egentlige opphav ut fra Prisca Teologia, hadde de neppe lenger kalt seg kristne, og omtrent alt av dogmer og kanonisert matriale hadde mått byttes ut og forsakes.
.
Det kommer ! Men det er ikke gjort i en håndvending. Vi er inne i en ny tid hvor det åndelige i menneskene vil våkne og se sammenhengen og oppdage den gamle visdommen som har vært fortrengt så lenge.
Jeg er enig.
Men i mellomtiden må vi som ønsker denne tiden velkommen lide oss gjennom restene av Fiskens tidsalder,systemene og instutisjonene basert på det.
Jeg jobber hele tiden for dette skifte, og jeg er bare lei av at det tar lang tid.
Jeg er vel for utolmodig og idealistisk kanskje :coffe2
Vi må alle ta et tak for å bringe det nærmere, og for meg innebærer dette å SI NEI til det eksisterende systemet.
Antall ord: 161
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Nephandi »

Kultur er noe som naturlig oppstår, ikke et fremmed påtvunget regime med kontroll og sanking av rikdom & land som agenda.
Det kan oppstå så mye tradisjon og musikk ut av det så mye det vil, men da blir det kunst og tradisjon basert på vranglære og litt falske premisser i mine øyne.
Moonstone jeg er ikke enig med deg, det spiller ikke noen rolle hvor en kilde til kultur kommer i fra, kultur dannes av folket og når folket følger en bestemnt religion så blir det en del av kulturen. Og i tilegg, om du ser ned på Kristendommen på den måten, hvordan er det noe bedere enn når de Kristene ser ned på oss, eller Atheistene for den sakens skyld. Hvis du har noe i mot at noen kaller det du tror på for vranglære så bør du ikke kalle det andre tror på for det heller.
En kultur som ikke er vår,men påtvunget regime fra en annen del av verden får aldri blitt sann kultur i mine øyne, og grunnen til at Norges kultur er helt unaturlig, fremmed og diffus for mange idag. Jeg har personlig aldri følt meg hjemme i denne såkalte kulturen her, og jeg kjenner en del som er enig i det.
Så du sier at ingen steder som noen gang har fått elementer av kulturen sin affektert av krig, tvang eller ligende er kultur. Vel da er det meste av verden uten kultur for de fleste land har en historie av at religion, tradisjoner og skikker har blitt inført med tvang på et eller annet tidspungt i historien.
Nå er jo ikke jeg religiøs, siden jeg ikke følger ett bestemt livssyn slavisk & dogmatisk.
Spirituell, filosofisk, historisk intressert, sosialt og religiøst opptatt ja, men ikke religiøs.
Jeg nekter å følge et tvunget system lagt ned av religiøse autoriteter for at folk skal FØLGE, være LYDIGE, og FRYKTE vårt Opphav.
Så du mener at alle som ikke har en religion baset på frykt, de er ikke religiøse, så Buddhister, Wiccanere, Sjamaner og så videre og så videre, ingen av disse er religiøse? Slik jeg ser det er religion å tro på å inkludere et system av Åndelighet i livet sitt, det betyr ikke at man lever etter tvang og dogmer.
Det er for meg totalt uintressant og absurd, og at Staten idag faktisk fremdeles går god for dette er helt tragisk. Det at Stat og Kirke er ETT viser indirekte at de går god for indoktrineringen som fremdeles foregår.
Folk får da intet annet valg enn å også ta avstand fra Staten og systemet siden den påtvungne doktrinen er grunnsteinene i hele systemet.
Hvis man vil endre noe i landet er ikke måten å gjøre det på å ta avstand fra staten, om man føler så sterkt for det så får man involvere seg i politikken, eller i det minste i protester og kampanjer for å forsøke å endre på hvordan systemet er nå, det er det fine med å leve i et demokrati, vi kan faktisk jobbe for å endre det vi ikke liker.
Og for de som er intressert i "Prisca Theologia", og studerer det opprinnelige Teologiske rammeverket og som har sett at Kristendommen er en misforstått verson av, blir værtfall rasende av å se et misforstått system styrer så godt som hele Vesten under Vatikanets flagg.
Du har alltid folk som blir rasende over at andre ikke tror som dem, dette er ikke noe nytt.
Religionen er mye av GRUNNLAGET for systemet, det er problemet.
Stat og Kirke MÅ skilles, ellers har folk som ikke lar seg kue av den Kristne religionen ikke noe annet valg enn å snu ryggen til Stat og system også.
Jeg er også enig i at stat og Kirke bør skilles, men jeg mener ikke at Kristendommen er vranglære elelr ikke en del av vår kultur av den grunn.
Dette er mye av feilen for integreringen av innvandring også, fordi systemet de skal inn i er basert på religiøse prinsipper, og religion de selv ikke går god for.
La Stat og system være skilt fra Religion, og problemene blir mindre.
Her er jeg ikke enig. Ja religion er en del av kulturen som ofte er forskellig hos våre nye landsmenn, men jeg tror problemet er mer at staten ikke setter inn nok resusser i opplæring, de forventer at et Norsk kurs skal være nok for å integrere folk av totalt forskellig kultur med vår. Det trengs mer oppfølging og velvilje fra begge parter for at dette skal gå lettere, men jeg tror ikke at det at vi har en statsreligion spiller noe særlig rolle på denne problematikken.
Hadde de Kristne som fremdeles lever etter vranglæren fra middelalderen visst religionens egentlige opphav ut fra Prisca Teologia, hadde de neppe lenger kalt seg kristne, og omtrent alt av dogmer og kanonisert matriale hadde mått byttes ut og forsakes.
Religioner utvikler seg, for mange er dette du kaller vranglære akkurat hva noen trenger på sin Åndelige vei. Det vi trenger i verden er mer toleranse for andre religioner, ikke mindre, og første skritt på veien er å ikke regne alt vi ikke er enig med som vranglære. Ja den moderne Kristendommen har gått mye bort i fra de orginale tekstene, men det betyr ikke at denne religionen ikke er rik og Åndelig vakker av den grunn, og den fortjener like mye respekt som andre religioner.
Det er derfor den Katolske Kirke har forsøkt å kutte alle linker til Antikken ved å brenne Pagan-skrifter, Astrologiske røtter, Gnostiske opphav osv, og designet en religion som avler SAUER og lydighet, for å lettere oppnå sin egen agenda.
Romer-riket i ny religiøs drakt, men høster land, rikdom og menneske-sinn som før.
Du svartmaler Katolikkene, men du glemmer aller de millionene med mennesker som lever et rikere liv på grunn av sin religion. Men ja det er et problem at så mange er opptatt av hvor my andre sine religioner er vranglære, det leder til for eksempel at skrifter blir brent. Ja den Katolske Kirke er en matorganisasjon, men det er også mye godt i denne troen, de har gjort mye forferdelig, men de har gjort mye bra også.
Søk etter Prisca Theologia og dere forstår hva jeg mener, den opprinnelige Teologien fra Før-Kristen tid, og oppdag hvor vranglæren fant sted, og hvorfor.
Etter at jeg oppdaget hemmeligheten så NEKTER JEG å støtte alt som er basert på det Kristne vranglærte systemet. Og det innebærer også Staten som støtter det.
Jeg blir for å være helt ærlig litt kvalm her. Jeg mener ikke noe misrespekt, men seriøst. Som Paganist har jeg motatt så mye dritt fra forskellige som ser på min tro som vranglære så jeg synes det er utrolig synd å se alternative folk vise andre de samme fordommene og hatet, er det ikke på tide at vi faktisk legger slikt bak oss og begynner å respektere hverandre?
Antall ord: 1202
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- - Debatt -> kristendommen.

Innlegg av Nephandi »

Astarte skrev:Mitt inntrykk, Nephandi, av at RLE-lærere som oftest er kristne og forsøker å forkynne er at du (heldigvis!) tar feil. Noen av "den gamle skolen" er slik, men det er forbudt og kan slås ned på hjemlet i Kunnskapsløftet. Heldigvis. Dermed kan man luke ut slike tendenser etterhvert. Mitt inntrykk er at de som underviser i faget er veldig opptatt av å være innkluderende, forhindre "vranglære" og misforståelser. Derfor har vi også etikk i bunn.

Til alle vi jeg oppfordre om å lese Kunnskapsløftet. Det er endelig nedfelt at alle religioner og livstolkninger skal vektlegges med samme kvalitet. De skal være likeverdige. Det gjelder også hvis man skulle ha en elev i klassen som har en paganistisk livstolkning hjemmefra. (Som eksempel). Man skal diffrensiere undervisningen etter akutalitet og elevenes verdisyn.

Og til syvende og sist dreier dette seg om menneskers syn på livet sitt. Det skal man aldri ta lett på. Derfor er det også så viktig å være i dialog med elevene og foreldrene.

Å tro kan være veldig fint. Å tolerere og akseptere andres tro er minst like bra. Og det er våre barn vi må fokusere på. Tolerante og informerte barn blir tolerante og kloke voksne.
Jeg håper du har rett og at det er jeg og de jeg har snakket med som har dårlig erfaring med lærere og Kristendom. Jeg er veldig enig i at vi må fokusere på barna og at informerte og tolerante barn blir til informerte og tolerante voksene. :like
Antall ord: 259
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links