Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerLyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenomen

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenomen

Innlegg av Moondancer »

Vet ikke helt hvor dette passer inn. Hiver det inn her.

Sønnen min opplever dette i perioder, og jeg husker det fra jeg var liten. Moren bekrefter at hun også har opplevd dette. Tok det forgitt at det var vanlig da, men ingen vet hva jeg snakker om, og jeg finner ingenting på google...

Det skjer oftest når han skal legge seg. Han sier stemmene våre høres så høye ut, og raske. Jeg husker enda fra jeg var liten, ekkelt. Når man prøver å snakke høres det så rart ut, både ens egen og andre stemmer. "Det høres ut som jeg snakkes så fort mor, og høyt".

Husker en annen ting også. Følelsen av at noe er helt mykt og samtidig hardt. Veldig forvirrende og ekkelt. Ofte i drømmer.

Tenkte om dette er et vanlig fenomen når hjernen utvikler seg. Moren min hadde det når hun gjorde lekser. Men, begynner å lure på hva det er når ingen andre har opplevd det...
Antall ord: 176
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av kråke »

Moondancer skrev:Vet ikke helt hvor dette passer inn. Hiver det inn her.

Sønnen min opplever dette i perioder, og jeg husker det fra jeg var liten. Moren bekrefter at hun også har opplevd dette. Tok det forgitt at det var vanlig da, men ingen vet hva jeg snakker om, og jeg finner ingenting på google...

Det skjer oftest når han skal legge seg. Han sier stemmene våre høres så høye ut, og raske. Jeg husker enda fra jeg var liten, ekkelt. Når man prøver å snakke høres det så rart ut, både ens egen og andre stemmer. "Det høres ut som jeg snakkes så fort mor, og høyt".

Husker en annen ting også. Følelsen av at noe er helt mykt og samtidig hardt. Veldig forvirrende og ekkelt. Ofte i drømmer.

Tenkte om dette er et vanlig fenomen når hjernen utvikler seg. Moren min hadde det når hun gjorde lekser. Men, begynner å lure på hva det er når ingen andre har opplevd det...
Når du sier høyt, mener du høyt volum eller høyt/lyst toneleie?
Jeg regner med at det går bra med de andre i familien som har opplevd det samme? Så da er det kanskje ikke noe å bekymre seg for? Har dere vært i kontakt med lege angående dette?

Da jeg var liten hadde jeg av og til en slags følelse av noe "hardt" osv når jeg skulle sove, vanskelig å forklare og ikke sikkert det er det samme fenomenet. Var på en måte en slags indre stemning eller sensasjon. Som oftest var dette når jeg hadde feber og var syk.
Ellers så tror jeg man kan få slike opplevelser når man er overtrøtt eller utslitt.
Kanskje det rett og slett kommer av at hjerneaktiviteten senkes eller endres. At det kommer av en spesiell frekvens av hjernebølger?
Antall ord: 327

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av Arven »

Jeg opplevde og tildels opplever det ennå, at lyder, snakking rundt meg når jeg skal sove blir høyere og raskere. Det er nok en illusjon fra en hjerne som setter alt i hvilemodus.
Antall ord: 35
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nergalrofocale
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 08 Jul 2011 02:12
12
Kjønn (valgfri): Fyr
Lokalisering: i de dype,mørke skoger
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av nergalrofocale »

DER kjenner jeg meg igjen.! er ganske uforklarelig men nesten som om kroppen ''transer'' på egenhånd og ukontrolert..følelse av letthet og tyngde, stort og smått om hverandre etc..

har også selv prøvd og google dette men uten hell.

ingen tidligere i min familie som har kjent seg igjen i dette.
blandingen av dette på kveldstid og følelsen av at man nesten løper (psykisk sett),blir jaget og/eller ting går utrolig raskt rundt en men det i virkeligheten går som ''normalt'' fysisk sett ble jeg alltid fortalt at det var fordi kroppen vokste, noe jeg ikke helt var enig i for dette startet når jeg var barn og er noe som pågår den dag i dag med jevne mellomrom..
Antall ord: 131
Long gone but stiller present..
Whatever we learn to do, we learn by actually doing it.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av Moondancer »

Ja, nergalrofocale, det er akkurat sånn!!! Litt rart at det går i arv liksom. Og vi alle "ser" ting....

Har alltid tenkt det er et normalt fysisk fenomen, at hjernen vokser. Men, er jo litt rart at det ikke er noe som folk flest opplever. Derfor jeg tenkte å spørre dere paranormalinger :D

Høyt i volum.

Godt å høre at flere har opplevd dette. Er ikke redd eller bekymret altså, bare fascinert, og forskeren i meg søker forklaringer :)
Antall ord: 81
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nergalrofocale
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 08 Jul 2011 02:12
12
Kjønn (valgfri): Fyr
Lokalisering: i de dype,mørke skoger
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av nergalrofocale »

ble i voksen alder temmelig sliten og urolig av det her fenomenet, så bestemte meg for noen år siden og gå til psykolog. noe som resulterte i flere psykologer og en hjernescanning uten noe som helst funn.to av psykologene hadde tidligere hørt lignende ''opplevelser'' tidligere men det hele endte med at jeg hverken var ustabil,syk eller hadde noe feil på hjernen..så frisk som en fisk :lykkelig

men godt at man ikke er alene med slike ting..det gjør det lettere =)

selv om det fortsatt er litt mystisk :dontknow
Antall ord: 91
Long gone but stiller present..
Whatever we learn to do, we learn by actually doing it.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av Moondancer »

Jeg har vært til utredning. Svaret ble: "Du er en gåte" :lol3
Antall ord: 13
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av ludoburgero »

Rart at ingen har gitt deg en vitenskapelig forklaring enda.
Dette skyldes hypofysen. Den er todelt, og den ene som sitter i forlappen styrer blant mange andre ting vekst. Når man vokser kan denne derfor produsere disse "hallusinasjonene".

Husker min far fortalte om nøyaktig dette du skriver nå. Det låter iallefall ut som det fra beskrivelsene. Selv har jeg også opplevd dette som barn.

Tidsoppfatningen, spesielt det som angår bevegelse og lyd kan påvirkes når den produserer veksthormonene. Dette er helt normalt og forbigående, men likevel oppleves det jo litt ekkelt for mange. Det er fascinerende hvordan hjernene våre fungerer.
Antall ord: 108
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av Jan-Olav »

Hadde det på akkurat samme vis når jeg var barn. Tok EEG for å sjekke om det kunne være epelepsi, noe det ikke var. Kan erindre at det var et fenomen som var mest tilstede når jeg var litt syk/hadde feber. At folk snakket syyyykt fort var det som var mest skremmende. Kan fremdeles få den følelsen av at "noe mykt, blir hardt"....uten at dette skal tolkes på en feil måte ;-) Følelsen ligger inni hendene....en slags nålete strømfølelse....
Antall ord: 89
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av Bearchild »

Denne "myke/ harde" følelsen.. nå vet jeg ikke om dere mener det samme som jeg opplevde, men så langt tilbake jeg kan huske hadde jeg en sånn fornemmelse, da spesielt når jeg hadde feber. Det var mykt og hardt, tungt og lett og stort og lite på èn gang.. en sånn merkelig og ubeskrivelig følelse av en tilstand som ikke kunne framprovoseres.
Når jeg var gravid kom plutselig denne følelsen tilbake uten at jeg var syk. Det ble mer og mer intenst utover svangerskapet, men utelukkende når jeg skulle sove. En kveld gikk det opp et lys for meg, en skikkelig aha-opplevelse; det var følelsen av å ligge inne i en mage!

.. tror jeg.. :oops:

Etter dette, at jeg fikk den idèen, forsvant opplevelsen. Som om kroppen- eller kanskje hodet.. slo seg til ro med at jeg hadde funnet svaret og forstod hva det dreide seg om. Jeg er ihvertfall overbevist om at den følelsen rett og slett er/ var et minne fra tilværelsen før jeg ble født.
Antall ord: 181
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av Arven »

Jeg har også opplevd den myke/harde følelsen og teorien din er spennende Bearchild. Den skal jeg gruble litt mer over :D
Antall ord: 22
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart feno

Innlegg av Svartepus »

nergalrofocale skrev:DER kjenner jeg meg igjen.! er ganske uforklarelig men nesten som om kroppen ''transer'' på egenhånd og ukontrolert..følelse av letthet og tyngde, stort og smått om hverandre etc..
Ja jeg tror jeg skjønner hva du og Moondancer mener. Denne følelsen får jeg hvis jeg er trøtt, enten rett før jeg sovner eller noen ganger hvis jeg "faller litt ut" mens jeg sitter og tenker/konsentrerer meg. Følelsen blir verre og adskillig mer ubehagelig hvis jeg har feber. Da blir drømmene mine i tillegg helt hi-speed og jeg er nesten mer sliten etter å ha sovet enn før. Eneste forskjell er at jeg ikke opplever forandring i lyder rundt meg. Det eneste er at jeg noen ganger kan høre masse stemmer i halvdrømme rett før jeg sovner. Ofte er det bare surr, men plutselig skvetter jeg til og hører ett tydelig ord. Vanskelig å forklare, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener.

Har i grunnen ikke tenkt over denne følelsen før, men kjente meg utrolig godt igjen når jeg leste om det her! Fascinerende at hjernen gjør så mye rart ;)
Antall ord: 203
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av Gaute »

Kjenner meg godt igjen her jeg også.
I en periode for en tid tilbake opplevde jeg at alt skjedde nesten på èn gang, som om virkelighetsoppfattelsen var satt på Fastforward. Alle bevegelser jeg og andre gjorde gikk lynkjapt, det så ihvertfall slik ut. Årsaken tror jeg er at vi beveger oss ut av tiden, hvor alt bare er tanker og resultatet av en tanke/handlinger. I denne tilstanden trenger ikke ting "ta tid", fordi all "skapelse" skjer umiddelbart - når tanken om det er sådd.

Kortspill f.eks. Kan være over på et blunk (opplevelsen av sekunder) fordi det er ren matematikk dersom man følger reglene og spiller riktig. Det samme gjelder livet opplever jeg.
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- - Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart feno

Innlegg av Isan »

Moondancer skrev:Jeg har vært til utredning. Svaret ble: "Du er en gåte" :lol3
Er vi ikke alle en gåte? :lykkelig
Svartepus skrev:Det eneste er at jeg noen ganger kan høre masse stemmer i halvdrømme rett før jeg sovner.
Dette kjenner jeg veldig godt. Husker det sikkert bare fra de gangene da jeg våkner til igjen før jeg sovner, og da føles det som å plutselig ha blitt helt alene igjen, etter å ha blitt dratt ut av et lunt selskap. Jeg savner intenst de andre, dvs. stemmene, idet jeg da våkner til.
Antall ord: 100
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Lyder virker fordreide (høyere og hurtigere) - rart fenome

Innlegg av ludoburgero »

Når det gjelder mine opplevelser med dette så kan det beskrives som "bobler", at rommet blåser seg opp, trekker seg sammen igjen, og at jeg noen ganger som barn kunne se polygoner og diverse geometriske figurer. Disse opptredte som oftest da jeg hadde feber.

Jeg har også opplevd dette litt i voksen alder. Det som er typiske trekk for dette nå er når det gjelder bevegelsene (som det føles som), så er det som om ting som er i nærheten flytter seg veldig langt på avstand i rommet. Spesielt hvis jeg ligger i senga og det er mørkt.
Når det kommer til lyder, så er det som om hjernen lager et slags umiddelbart ekko av det, og at fokusen min blir så over-intens og at stemmene derfor høres "høyere" ut, men egentlig ikke helt det heller - mer som om de er så skjærende/slagkraftige, skarpe. Ikke som i bokstavelig talt forstand av skarpe lyder - men som om hjernen legger så sykelig vekt på det som blir sagt.

Nøyaktig slik føltes det, og føles det, de gangene jeg fremdeles opplever slike ting som det tydeligvis kanskje er snakk om her.
Antall ord: 203
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links