Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerNymotens lobotomering

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

Nymotens lobotomering

Innlegg av Moondancer »

Er det det som foregår? Alle skal ha diagnoser og medisineres...

Alt stritter i mot i meg med tanken på å dope sønnen min! Enten de finner ut at han skal ha Speed (Ritalin) eller angstmedisin. Han sliter med å passe inn i A4 boksen, men hvis han skal ha hjelp må han utredes. Ok, samme for meg hvilken merkelapp de finner til ham, og bra om de setter inn hjelpetiltak. Er ikke alle som klarer å passe inn i modellen samfunnet er designet etter. Jeg sliter selv, og skjønner godt at det er vanskelig for ham. Jeg tenker de fleste med diagnoser hadde klart seg fint i et jungelsamfunn der man ikke har 8-16 jobb og tusen ting man skal henge med i. Tidsfrister, regninger, regler, forventninger, normer, etc.....

Noe er galt når så mange må ha kjemikalier i kroppen sin for å klare å formes inn i A4 boksen. Jeg kommer ikke til å tvinge bort personligheten til sønnen min fordi han ikke passer inn i boksen.

Har faktisk tenkt på Steinerskolen... Men, vet for lite. Han er lynskarp, men sliter med å holde fokus. Redd han ikke klarer å henge med når han ikke lenger klarer å løse oppgavene uten teori..

Moren min mente at det som foregår er lobotomering all over again.... Hva tenker dere (om dette temaet, ikke sønnen min, han var en modellorganisme for dette innlegget :mrgreen: )?
Antall ord: 233
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Vilma »

Ville definitivt gitt steinerskolen en sjanse, passer fint for barn som passer i boksen og de som faller litt utenom. :-) (Måtte bare si det, selv om det ikke skulle dreie seg om sønnen din.)

Ellers så ja.. jeg tenker at det hadde vært så deilig noen ganger å bare slippe dette a4 livet (nå er jeg student for tiden da, så jeg styrer jo mye selv, men likevel.) Det er mye frihet for oss som lever i Norge, og en bør jo ikke klage. Men på tross av denne friheten føler jeg meg likevel låst, føler et sterkt utdanningspress, for jeg vil jo ha en grei jobb og sånn. Så da studerer jeg noe som jeg kanskje trodde skulle være mer spennende enn det faktisk er, men jeg føler at jeg bare må fortsette. Men det handler kanskje mer om mitt eget press da. Uansett tenker jeg at når jeg ser på serier som "the walking dead" at det hadde vært et bedre liv, ikke alle institusjoner, lover, regler mas mas som en må forholde seg til, kun det helt grunnleggende, det å holde sammen, finne mat, overleve rett og slett. Delen der dine kjære er forvandlet til blodtørstige zombier er jo ikke like hyggelig da, men bortsett fra det. Back to basics!
Antall ord: 225
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 415
Startet: 13 Aug 2010 10:43
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Atmi »

Moondancer skrev:
Noe er galt når så mange må ha kjemikalier i kroppen sin for å klare å formes inn i A4 boksen. Jeg kommer ikke til å tvinge bort personligheten til sønnen min fordi han ikke passer inn i boksen.

Har faktisk tenkt på Steinerskolen... Men, vet for lite. Han er lynskarp, men sliter med å holde fokus. Redd han ikke klarer å henge med når han ikke lenger klarer å løse oppgavene uten teori..

Moren min mente at det som foregår er lobotomering all over again.... Hva tenker dere (om dette temaet, ikke sønnen min, han var en modellorganisme for dette innlegget :mrgreen: )?
Jeg tenker litt annerledes på det, samtidig som jeg mange ganger skulle ønske at diagnoser var et ikke oppfunnet ord.

Når det gjelder adhd og angst, så mener jeg å ha mange nok positive tilbakemeldinger på det, til at jeg vil si det tross alt er positivt. Mange forteller at de har fått et nytt liv, plutselig føler de seg mye bedre, har det bedre inni seg. Da syns jeg ikke det handler om å ikke passe inn, selv om det er et tema det også, det handler om grad av lykke. Jo lykkeligere, jo bedre. Hvis en medisin, være seg angsdempende eller adhd medisin, gjør livet bedre å leve, så syns jeg det er verd det.

Jeg tror jeg i hovedtrekk, derfor er uenig i å kalle det lobotomering. I noen tilfeller kan medisinering virke litt hemmende i form av at mange blir svært slitne av medisinen, eller mister følelsesspekteret - i de tilfellene er det noen som velger vekk medisinen. Men det blir i tilfelle å velge mellom to onder, og jeg syns derfor det blir vankseligå si at medisinene er feil. Vil du være plaget med psykose og føle deg levende, eller vil du ha ro og føle deg nummen? Ikke særlig ok noen av tingene.

Jeg vil vel nesten gå så langt som til å si at i slike tilfeller, hvor medisinen muliggjør økt livskvalitet, at det er nettopp da diagnoser er hensiktsmessige. Jeg er mer skeptisk til diagnoser i andre sammenhenger, diagnoser for diagnosens skyld - diagnoser for å få rettigheter, diagnoser for å ha en unnskyldning. For det kan bli det, en unnskyldning å skyve foran seg for å slippeå ta ansvar - eller for at andre skal slippe å ta ansvar. En diagnose som sier noe om noe som ikke er bevist, men du skal fylle et visst antall kriterier - og hvis du fyller nok av dem, da får du rettigheter, eller da blir du fratatt ansvar, eller andre kan frita seg selv for ansvar, medfølelse - respekt... Da blir personen diagnosen, mer enn en personlighet. I de tilfellene syns jeg det er farlig, hemmende - skremmende. For hva om du fyller fem eller seks kriterier. Den som fyller fem kriterier får 5 års fengsel etter en forbrytelse, den som fyller 6 kriterier har fått en diagnose, det var sykdommen som handlet - la personen få litt samfunnsstraff, uføretrygd og behandling. Hvor stor er forskjellen på de to, og hvor rett er diagnosen?

Jeg sier ikke at diagnoser i slike tilfeller alltid er feil - jeg bare liker det ikke. Jeg har en formening om at det blir brukt når det ikke skulle være brukt. Det blir en hodepute både for den det gjelder og de rundt - det bestemmer veien videre. Det er ikke person eller muligheter som bestemmer veien videre, men diagnosen ... Hvis man får en diagnose på en kronisk sykdom, hvor stor er da sannsynligheten for at man kan kvitte seg med den? Hvor stor er sannsynligheten for at man kan leve normalt? Hvor stor er sannsynligheten for at man putter diagnosen som årsak, selv om den kanskje ikke er det?

For å banne i kirken. Hvis en frisk person er sliten, ja så er han sliten. Hvis en person med ME er sliten, så er det ME. Nå bruker jeg ikke ME som eksempel for å undergrave den sykdommen. Det er en alvorlig og høyst reell sykdom, som må tas alvorlig. Grunnen til at jeg bruker den som eksempel er kun at det blir så enkelt å viSe hva jeg mener. For også de som har en diagnose har selvfølgelig opplevelser av konsekvenser på lik linje med alle andre - diagnosen fratar ofte disse personene muligheten for å oppleve vanlige reaksjoner på vanskelige situasjoner. Eller, det fratar personen muligheten til å definere sine reaksjoner som vanlige, selv om situasjonen er vanskelig, så er det diagnosen som får skylden. HVER ENESTE GANG!

- Jeg ble forbanna - det var fordi jeg har ADHD. Hva med det faktum at noen stjal bilen din og 90% av befolkningen ville blitt fly forbanna?
- Jeg taklet det ikke - det er fordi jeg har sosialangst. Hva med det faktum at en stor del av befolkningen opplever stor usikkerhet i vanskelige situasjoner?
Osv...

Igjen, sier ikke at diagnosen/sykdommen ikke er årsak, eller en medvirkende faktor som gjør reaksjonen sterkere. Men hvor ofte blir det kun sykdommen eller diagnosen, hvor ofte får en person med en diagnose muligheten til å ha en frisk opplevelse?
Antall ord: 850

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Det er veldig greit å ha en diagnose som unnskyldning av og til.. eller hva?

Sier ikke at det er "bare en unnskyldning" for alle ;)
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Nymotens lobotomering

Innlegg av Lilja »

Atmi skrev:Jeg tenker litt annerledes på det, samtidig som jeg mange ganger skulle ønske at diagnoser var et ikke oppfunnet ord.

Når det gjelder adhd og angst, så mener jeg å ha mange nok positive tilbakemeldinger på det, til at jeg vil si det tross alt er positivt. Mange forteller at de har fått et nytt liv, plutselig føler de seg mye bedre, har det bedre inni seg. Da syns jeg ikke det handler om å ikke passe inn, selv om det er et tema det også, det handler om grad av lykke. Jo lykkeligere, jo bedre. Hvis en medisin, være seg angsdempende eller adhd medisin, gjør livet bedre å leve, så syns jeg det er verd det.
Jeg kjenner en liten gutt med en helt fersk ADHD-diagnose, og har spunnet mange tanker rundt dette sammen med guttens mamma de siste dagene. Jeg er mye enig med deg i det du skriver over her, Atmi, men samtidig må vi spørre oss om hvem medisinering gjør livet lettere for, om det er barnet selv eller omgivelsene. Gutten jeg kjenner fungerer fint sosialt, foreldrene har ingen problemer med han (annet enn de problemene alle foreldre støter på), og vi rundt han opplever ham som en reflektert gutt full av humor. Skolen, derimot, ser gutten som et uromoment og en bråkmaker, og de evner ikke å møte han på hans premisser. Er det da riktig, om man setter det helt på spissen, å medisinere ham kun for at lærerens hverdag skal bli enklere? Guttens foreldre stiller seg ikke totalt negative til medisinering, men ønsker at andre grep skal forsøkes før man dytter i ham kjemiske stoffer. Er det for mye forlangt av dem?

Som du allerede har nevnt, er det mange som forteller om en enklere hverdag med medisiner, men her snakker vi om et barn som i utgangspunktet fungerer fint i alle andre settinger enn klasseromssituasjon. Og hva vet vi egentlig om senvirkningene av en oppvekst på slike medisiner? Det er ganske sterke midler det er snakk om.

Jeg er ikke i tvil om at medisinering i mange tilfeller er det rette, men jeg liker ikke hvordan mange ukritisk gir ungene sine sterke medikamenter ved første sjanse fordi det er den letteste løsningen, og den som gir raskest resultater
Jeg tror jeg i hovedtrekk, derfor er uenig i å kalle det lobotomering. I noen tilfeller kan medisinering virke litt hemmende i form av at mange blir svært slitne av medisinen, eller mister følelsesspekteret - i de tilfellene er det noen som velger vekk medisinen. Men det blir i tilfelle å velge mellom to onder, og jeg syns derfor det blir vankseligå si at medisinene er feil. Vil du være plaget med psykose og føle deg levende, eller vil du ha ro og føle deg nummen? Ikke særlig ok noen av tingene.
Men gjør medisiner mot ADHD noe med problemet, eller demper de bare symptomer? Jeg savner fortsatt et mer sammensatt behandlingsopplegg.
Jeg vil vel nesten gå så langt som til å si at i slike tilfeller, hvor medisinen muliggjør økt livskvalitet, at det er nettopp da diagnoser er hensiktsmessige. Jeg er mer skeptisk til diagnoser i andre sammenhenger, diagnoser for diagnosens skyld - diagnoser for å få rettigheter, diagnoser for å ha en unnskyldning. For det kan bli det, en unnskyldning å skyve foran seg for å slippeå ta ansvar - eller for at andre skal slippe å ta ansvar. En diagnose som sier noe om noe som ikke er bevist, men du skal fylle et visst antall kriterier - og hvis du fyller nok av dem, da får du rettigheter, eller da blir du fratatt ansvar, eller andre kan frita seg selv for ansvar, medfølelse - respekt... Da blir personen diagnosen, mer enn en personlighet. I de tilfellene syns jeg det er farlig, hemmende - skremmende. For hva om du fyller fem eller seks kriterier. Den som fyller fem kriterier får 5 års fengsel etter en forbrytelse, den som fyller 6 kriterier har fått en diagnose, det var sykdommen som handlet - la personen få litt samfunnsstraff, uføretrygd og behandling. Hvor stor er forskjellen på de to, og hvor rett er diagnosen?

Jeg sier ikke at diagnoser i slike tilfeller alltid er feil - jeg bare liker det ikke. Jeg har en formening om at det blir brukt når det ikke skulle være brukt. Det blir en hodepute både for den det gjelder og de rundt - det bestemmer veien videre. Det er ikke person eller muligheter som bestemmer veien videre, men diagnosen ... Hvis man får en diagnose på en kronisk sykdom, hvor stor er da sannsynligheten for at man kan kvitte seg med den? Hvor stor er sannsynligheten for at man kan leve normalt? Hvor stor er sannsynligheten for at man putter diagnosen som årsak, selv om den kanskje ikke er det?

For å banne i kirken. Hvis en frisk person er sliten, ja så er han sliten. Hvis en person med ME er sliten, så er det ME. Nå bruker jeg ikke ME som eksempel for å undergrave den sykdommen. Det er en alvorlig og høyst reell sykdom, som må tas alvorlig. Grunnen til at jeg bruker den som eksempel er kun at det blir så enkelt å viSe hva jeg mener. For også de som har en diagnose har selvfølgelig opplevelser av konsekvenser på lik linje med alle andre - diagnosen fratar ofte disse personene muligheten for å oppleve vanlige reaksjoner på vanskelige situasjoner. Eller, det fratar personen muligheten til å definere sine reaksjoner som vanlige, selv om situasjonen er vanskelig, så er det diagnosen som får skylden. HVER ENESTE GANG!

- Jeg ble forbanna - det var fordi jeg har ADHD. Hva med det faktum at noen stjal bilen din og 90% av befolkningen ville blitt fly forbanna?
- Jeg taklet det ikke - det er fordi jeg har sosialangst. Hva med det faktum at en stor del av befolkningen opplever stor usikkerhet i vanskelige situasjoner?
Osv...
Jeg bare bøyer meg i støvet for kloke ord :notworthy:
Foreldrene til gutten jeg kjenner, er mest av alt redde for nettopp dette, at han skal bli sett bare som ADHD-diagnosen sin. På skolen våre barn går på er det, i mine øyne, en forferdelig holdning både blant voksne og barn, til dem med en slik diagnose. De har ikke en diagnose, de er den... Og det er ikke bra, verken for den som har denne merkelappen, eller for dem rundt! Når førsteklassingen min forteller meg at "den og den gjør sånn og sånn, men han kan ikke noe for det fordi han har ADHD", forteller det meg at det er noen holdninger i omløp som er helt på trynet, mildt sagt :rasende Det er vel og bra at man har åpnet øynene for at noen har begrensninger andre ikke har, men ikke sett flere begrensninger for disse barna enn dem som allerede er der!
Igjen, sier ikke at diagnosen/sykdommen ikke er årsak, eller en medvirkende faktor som gjør reaksjonen sterkere. Men hvor ofte blir det kun sykdommen eller diagnosen, hvor ofte får en person med en diagnose muligheten til å ha en frisk opplevelse?
Jeg bare bøyer meg igjen!! :notworthy:
Den siste setningen der er kanskje ett av de viktigste spørsmålene jeg har lest noen gang...
Og jeg skal ikke engang forsøke å svare på det, men det blir nok mange tanker rundt det!
Antall ord: 1244

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av ludoburgero »

Jeg tar meg selv i å være enige med mange av dere, etter jeg leste raskt gjennom innleggene her. Spesielt likte jeg godt det siste Atmi skrev, litt sånn som The Wolf også skriver ;)

Ja, jeg er helt enig med deg i resonnementet ditt, Moondancer!
Selv ville jeg nok også kalt det lobotomering, som mora di.

Har sett mange gode dokumentarer om akkurat dette, jeg, faktisk.
En av de jeg vil anbefale deg husker jeg ikke navnet på nå, så jeg må rote meg frem til det på en av de eksterne harddiskene hjemme. Men det berører og fordyper seg veldig i akkurat det temaet du tar opp, og du vil nok sitte nikkende og få bekreftet mange av meningene dine rundt dette.

Jeg mener det er en psykiater (eller samfunnsviter?) med navn R. D. Lainge eller noe slikt, som har lagt grunnpilarene for denne "alle er psykisk syke"-modellen vi opererer med i samfunnet.
Det er en stund siden jeg så dokumentarene om akkurat dette, så jeg tar forbehold om feil... men jeg skal søke opp nå, så kan jeg se om jeg ikke finner noe til deg...

R. D. Laing var det ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/R._D._Laing

Birth with R.D. Laing (1978). Documentary on the "institutionalization of childbirth practices in Western society".[27] <--- Litt usikker på om det var denne jeg så, men jeg husker jeg også så en litt eldre dokumentar, så det kan godt være jeg sneiet innom denne. Men tror den jeg så som virkelig er å anbefale var av mye nyere dato enn dette her.

Dokumentarer og slikt rundt dette kan bidra med bredere forståelse til hvorfor man har endt opp med å tilpasse mennesker i et system. Det er et ganske dystert kapittel i menneskenes historie som gjentas med tidens løp, og det endrer bare til mer sofistikerte metoder for hver gang.

Lobotomi, kanskje, men mest av alt handler det nok til syvende og sist å gjøre mennesker til slaver av forbruk og produksjon. Det er ikke rart man begynner å tenke konspiratorisk.
Antall ord: 347
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 415
Startet: 13 Aug 2010 10:43
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

- - - Nymotens lobotomering

Innlegg av Atmi »

Lilja skrev: Jeg kjenner en liten gutt med en helt fersk ADHD-diagnose, og har spunnet mange tanker rundt dette sammen med guttens mamma de siste dagene. Jeg er mye enig med deg i det du skriver over her, Atmi, men samtidig må vi spørre oss om hvem medisinering gjør livet lettere for, om det er barnet selv eller omgivelsene. Gutten jeg kjenner fungerer fint sosialt, foreldrene har ingen problemer med han (annet enn de problemene alle foreldre støter på), og vi rundt han opplever ham som en reflektert gutt full av humor. Skolen, derimot, ser gutten som et uromoment og en bråkmaker, og de evner ikke å møte han på hans premisser. Er det da riktig, om man setter det helt på spissen, å medisinere ham kun for at lærerens hverdag skal bli enklere? Guttens foreldre stiller seg ikke totalt negative til medisinering, men ønsker at andre grep skal forsøkes før man dytter i ham kjemiske stoffer. Er det for mye forlangt av dem?

Som du allerede har nevnt, er det mange som forteller om en enklere hverdag med medisiner, men her snakker vi om et barn som i utgangspunktet fungerer fint i alle andre settinger enn klasseromssituasjon. Og hva vet vi egentlig om senvirkningene av en oppvekst på slike medisiner? Det er ganske sterke midler det er snakk om.

Jeg er ikke i tvil om at medisinering i mange tilfeller er det rette, men jeg liker ikke hvordan mange ukritisk gir ungene sine sterke medikamenter ved første sjanse fordi det er den letteste løsningen, og den som gir raskest resultater
Egentlig har jeg vel kanskje svart på dette nedenfor :), men svarer litt mer ettersom du spør litt mer.

I utgangspunktet er jeg skeptisk til diagnoser, men så ser jeg også at det er helt nødvendig i det samfunnet vi har i dag. Da spesielt sett opp mot våre rettigheter, det at vi har velferdsstaten vår og utviklingen har gjort det slik at den står svært sentralt i livet på alle personer som har behov utover det vi for enkelthetsskyld kan kalle "normalen".

Normalt i seg selv er et merkelig begrep i denne sammenheng. Som du, eller var det noen andre, sa tidliger i tråden her - hadde disse personen bodd i et annet land, en annen virkelighet, med andre krav - da ville problemene kanskje ikke eksistert. I hvert fall ikke i samme grad.

Men... det er mulig jeg er formet. For selv om jeg er skeptisk til diagnoser og det noen ganger er så jeg vrenger meg over diagnosens hemmende mekanisme i forhold til personens livsutfoldelse, muligheter osv - så erfarer jeg at ... jeg vet ikke.

Sannheten er at jeg jobber med mennesker hver dag. Mange mennesker. Disse menneskene har forskjellige diagnoser, men adhd er en av de største gruppene blant de jeg forholder meg til.

Du spør i forhold til at gutten fungerer fint. Erfaringen min er at det stemmer ikke nødvendigvis, selv om det ser slik ut. Når problemene kommer på skolen og ikke blir løst så kan det få en sneballiknende effekt - som hemmer personens utvikling i stor grad. I slike tilfeller kommer de ofte til kort i voksen alder. Da har de mistet mye av skolegangen sin, det har gjort at de har følt seg marginale, kanskje utvklet depresjon - ofte kommer rusmidler inn i bildet - problemer med å få seg en utdannelse, konsentrere seg om jobb - det skaper vansker i svært mange situasjoner og resultatet blir utstøting eller følelsen av å være utstøtt.

Men igjen - vi har den andre siden. Den siden hvor "jeg har ikke gjort noe galt, det er adhd som er årsaken, så jeg er uskyldig, jeg har en diagnose, det er ikke min feil" - det er den andre siden.

Jeg syns det er kjempevanskelig å svare deg. Jeg kjenne at jeg trekker litt mot å si at "ja, hvis vi ser på muligheter, ser på hvor stor risiko det innebærer å ikke få medisiner etc, så bør han medisineres". Men på den annen side - ADHD er en diagnose, det finnes utrolig mange forskjelige grader av dette. Noen ganger har jeg inntrykk av at alle mennesker som er lettantennelige og har problemer med å konsentrere seg kan liksom få den diagnosen? Jeg er ikke alltid sikker på at de som har fått diagnosen adhd nødvendigvis ser så annerledes enn "oss andre". Da tenker jeg at i såfall har i hvert fall jeg også adhd, eller add eller bittelitt autist (når jeg henger meg opp i å få det helt perfekt liksom).

Så jeg vet ikke hva jeg mener. Det er et dilemma. Men jeg er av den mening at medisinen IKKE kun fjerner et uønsket symptom for omgivelsene. For dem som er plaget med adhd så vet jeg at de får alle inntrykk inn like sterkt. De klarer ikke konsentrere seg om en ting, fordi at alle lyder, alle samtaler, alt som skjer i rommet, kommer inn i hodet med like stor styrke. Oppmerksomheten må liksom omstille seg til alt på en gang, i motsetning til oss andre som kan konsentrere oss om en ting, og gjemme bort inntrykk, lyder eller bevegelser som virker forstyrrende. ADHD medisinen gjør noe med dette, det hjelper dem slik at de klarer å fokusere på det de driver med, alle de forstyrrende elementene blir mindre eller forsvinner. De blir mer som du og jeg.

Vi har vel alle opplevd situasjoner hvor mange sier noe på en gang og det er bråk i tillegg og vi kjenner at vi har lyst å rive av oss håret i stress og frustrasjon. De som har adhd har det slik hele tiden.

Så hvis vi ser bort fra forskjellige grader og at noen kanskje er mindre rammet enn andre - så er min opplevelse at de aller fleste sier medisinen faktisk gir dem et langt bedre liv. Det sier også de som bruker rusmidler. De sier at de klarer å slappe av, blir rolige, klarer å fokusere etc, nå de har brukt rusmidler, de blir ikke høye slik som "vanlige" folk gjør. Dette gjør at de ofte ikke får medisinen sin fordi de må være rusfri en periode før de kan få utdelt adhd medisin. Noe som fører til at de ikke klarer å gå uten rusmiddelet, da det blir så stressende, og derfor klarer de ikke å gå de pålagte 3 måneder uten rusmidler før det kan gjøres en reell vurdering og utdeling av nødvendige medisiner. En svært vanskelig situasjon for mange.

Så det er vel derfor jeg dras litt mot å gi medisinene. Lobotomering eller fred? Vet ikke. Men er det ikke bedre han får medisiner nå, enn at han risikerer all de risikoelementene som faktisk er for ungdom med denne diagnosen? På den annen side så syns jeg absolutt at utprøving av kosthold, fysisk aktivitet osv - må prøves først. For dersom det hjelper, så blir det jo (etter min mening) helt feil å ha kjemikalier i kroppen

Men må bare legge til igjen - det hele er jo med utgangspunkt i samfunnet vi lever i. Sånn er det bare - likevel, det er det samfunnet disse personene lever i og må forholde seg til. Alternativet å flytte på fjellet eller til et annet land som har andre rammer, er ikke et reelt alternativ for den store massen
Antall ord: 1245

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Lilja »

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende, Atmi!

Jeg er ikke egentlig verken tilhenger eller motstander av medisinering, til det vet jeg for lite om det, men jeg har som nevnt delt mange tanker rundt det i det siste. Og jeg må bare innrømme at for meg blir dette veldig lite generelt, og veldig mye relatert til denne gutten som ligger mitt hjerte så nær...

Det foreldrene reagerer mest på i dette tilfellet, er at det hele stopper opp i mangel på ressurser. De ser, og skolen ser, at han har godt utbytte av f.eks timene med spesialpedagog. Han klarer seg kjempefint, bare han får den riktige oppfølgingen! Og hvorfor kan det da ikke gis tilbud om mer av denne type oppfølging som et alternativ til medisinering? Det virker som det er en selvfølge at man skal medisinere, fordi det er den enkleste løsningen, ikke nødvendigvis fordi det er den beste...

Det ligger mye økonomi i dette (også), men akkurat det føles så sårt når man rammes direkte av det.

Igjen, så er det ikke sikkert at han på sikt vil fungere uten medisiner, og jeg ser alle argumentene for å medisinere. Frustrasjonen ligger i det at foreldrene føler at de ikke gis noe valg etter at diagnosen ble satt. Før diagnosen kom, var det stadige spørsmål om hvilke grep man kunne ta for å hjelpe barnet til å fungere best mulig, mens nå er det kun fokus på kjemikalier.

Men du, det virker som om du vet en hel del om dette. Har du noen peiling på om det finnes noen fakta om eventuelle senskader av medisinering av denne typen gjennom oppveksten?
Antall ord: 291

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 415
Startet: 13 Aug 2010 10:43
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

- - Nymotens lobotomering

Innlegg av Atmi »

Lilja skrev:

Det foreldrene reagerer mest på i dette tilfellet, er at det hele stopper opp i mangel på ressurser. De ser, og skolen ser, at han har godt utbytte av f.eks timene med spesialpedagog. Han klarer seg kjempefint, bare han får den riktige oppfølgingen! Og hvorfor kan det da ikke gis tilbud om mer av denne type oppfølging som et alternativ til medisinering? Det virker som det er en selvfølge at man skal medisinere, fordi det er den enkleste løsningen, ikke nødvendigvis fordi det er den beste...

Det ligger mye økonomi i dette (også), men akkurat det føles så sårt når man rammes direkte av det.

Igjen, så er det ikke sikkert at han på sikt vil fungere uten medisiner, og jeg ser alle argumentene for å medisinere. Frustrasjonen ligger i det at foreldrene føler at de ikke gis noe valg etter at diagnosen ble satt. Før diagnosen kom, var det stadige spørsmål om hvilke grep man kunne ta for å hjelpe barnet til å fungere best mulig, mens nå er det kun fokus på kjemikalier.?
Ja takk, begge deler. Jeg vet ikke hva jeg mener jeg heller. Ser absolutt problemet. OG - som du sier, det er lett å uttale seg på generelt grunnlag, ut fra en... en type logisk prosentopplevelse. Men - hva med enkeltmennesket som kanskje ikke passer inn i det gjennomsnittet - det er jo en grunn til at det kanskje i hovedsak virker på en måte... altså, ikke alltid. Og hva med de enkeltpersonene som går under "ikke alltid?"

Personlig er i hvert fall jeg FOR å sette inn ressurser der det kan settes inn - problemet er dessverre at de ressursene ikke alltid finnes. Vi kan vel si at vi har rettigheter og det er en menneskerett eller bla bla --- finnes ikke ressursene så hjelper det lite å stå på kravene. Da er jeg såpass konfliktsky (det hender nemlig) at jeg velger den tryggeste måten - det er somregel å ikke stå på krava men sørge for å få mest mulig ut av situasjonen.

Igjen - selvfølgelig må man prøve alt annet først. At det er som det er, det er egentlig bare trist.
Lilja skrev: Men du, det virker som om du vet en hel del om dette. Har du noen peiling på om det finnes noen fakta om eventuelle senskader av medisinering av denne typen gjennom oppveksten?
Beklager, det vet jeg lite om. Jeg vet ikke om jeg har så mye kunnskap om det heller, egentlig - men jeg prater med svært mange som har slik problematikk, og får da høre det fra forskjellige erfaringer og danner meg jo mine inntrykk basert på det. Men det jeg kan si - jeg har aldri hørt noen som har sagt at de tar skade av medisinen, at de ikke vil ha den eller lignende. Ikke som jeg kan minnes i hvert fall. Men jeg har hørt MANGE som er frustrert når de ikke får den som planlagt.

Så hvis det er noen trøst, så tror jeg ikke de eventuelle senvirkningene er så mange. Mitt inntrykk er at senvirkningene er langt fler for dem som ikke får medisinering eller blir hjulpet på andre måter. De som ikke vil ha medisiner, slik jeg opplever (det er viktig at dette er mine opplevelser og ikke noe jeg egentlig vet) er de som er imot kjemikaliene eller frykter senvirkninger som de ikke helt vet om kan komme eller ikke. Generelt de som ikke liker å stappe ting i kroppen sin. Noen ganger må jeg innrømme at jeg også opplever det som ikke helt reel motstand mot medisiner men heller en måte å skyve sykdommen foran seg IGJEN, bruke den for det det er verd - "si at det er ikke jeg, det er sykdommen - og det kan ikke forventes at jeg skal stappe kroppen full av kjemikalier bare for å tilfredsstille systemet"
'
Det var veldig politisk ukorrekt av meg å si det - eller skal vi si at jeg var upolitisk nå. Vet det er en holdning, men om vi ikke lar den komme til uttrykk i handlinger, så må det være lov å si det likevel. :)

Håper at de vennene finner en løsning som de føler seg fortrolige med. Det er vel det viktigste :) og at gutten får så gode barneår som mulig - til syvende og sist så er det hva som er viktig.

Men jeg tror at det er andre her inne som nok kan mer teori om dette her.
Antall ord: 762

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Nymotens lobotomering

Innlegg av Arven »

Lilja skrev:Det foreldrene reagerer mest på i dette tilfellet, er at det hele stopper opp i mangel på ressurser. De ser, og skolen ser, at han har godt utbytte av f.eks timene med spesialpedagog. Han klarer seg kjempefint, bare han får den riktige oppfølgingen! Og hvorfor kan det da ikke gis tilbud om mer av denne type oppfølging som et alternativ til medisinering? Det virker som det er en selvfølge at man skal medisinere, fordi det er den enkleste løsningen, ikke nødvendigvis fordi det er den beste...

Det ligger mye økonomi i dette (også), men akkurat det føles så sårt når man rammes direkte av det.
Jeg har en gutt i familien som ble diagnostisert med ADHD for mange år siden. Han slet på alle områder av livet og medisinering ble også der tatt opp tidlig. Foreldrene jobbet for at de kunne prøve andre tiltak først for å se, og heller ha medisinene i bakhånd dersom ingenting fungerte.
Men de møtte veggen igjen og igjen. Han ble satt på medisiner og de har hjulpet han godt, men kanskje kunne han greid seg uten, med litt alternativ tankegang og løsninger.
Medisiner er et fantastisk redskap, men bør alltid være siste løsningen, for alt har bivirkninger og senvirkninger "forstårsegpåerne" ikke vet om ennå.
Det hele bunner ut i økonomi.
Dette ser jeg i eldreomsorgen også.
Utagerende eldre som har diagnosen Demens trenger tid og omsorg. Tilrettelagte skjermede avdelinger, Få pleiere som har tid. Men ofte blir de satt på ulike beroligende istedet fordi det ikke finnes ressureser eller vilje til å bruke penger på en slik gruppe.
Medisiner er bra men de blir alt for ofte en sovepute som sparer oss for ressurser og bry, desverre !
Antall ord: 304
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Moondancer »

Jeg synes det er så skrudd at et barn skal medisineres for omgivelsenes skyld. For at barnet skal ha det bedre pga det da passer inn i A4...

Steinerskolen lar barn, som på en vanlig skole ville blitt medisinert og/eller hadde fått spesialbehandling, få en skoledag der de får ting gjort på sin måte og fungerer fint. Er det så enkelt? Akkurat nå, i mitt hode, er det det.... Jeg har litt lett for å få noe for meg, og er lite kritisk til det. Jeg ser hvertfall for meg at min gutt hadde passet inn et sted han fikk oppgavene sine tilpasset sin personlighet. Er det ikke sånn da, at vi har forskjellige personlighetstyper (jmf ennagrammet). Hvem bestemmer at et avvik i hjernen (hos barn med autisme) er en feilproduksjon? Ja, det er unormalt, for de normalen (flertallet) har det ikke. I forhold til hvordan samfunnet vårt er snekret sammen, så blir det en feilproduksjon.

I jobbsammenheng blir det litt annerledes. Der kan man velge et yrke som passer ens personlighet, men på grunnskolen skal alle passe inn i samme boks. De som ikke passer inn får spesialundervisning...
Antall ord: 195
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av keke »

steinerskole er bra - finn ut mer se om d passer seg... din mor har rett... hun høres vis ut - lytt til henne.. nymotens lobotomering stemmer godt - mange vil nekte... programering.. om du hadde levd i nazi tyskland under krigsårene ville mødre rådet deg til å sende barnet ditt i SS-barneavdeling hitler jugend..
kan komme med flere ekempler på galskap satt i system og "good" doers som "bare" mener godt..

nuff said.. når d skurrer så er d på tide å ta ansvar ;) på magen kjennes d.. pust å hjertet svarer..

riktig kost.. Ph balanse.. vitaminer og essensielle fettsyrer.. omegas 3,6,9 balanse balanse balanse

http://www.youtube.com/watch?v=X9cg4454mYA litt til hva denne karen sier... (Natural Cure for Depression, Bipolar, ADHD, Schizophrenia..) dette vil komme som et sjokk for mange...

[youtube]X9cg4454mYA/youtube] X9cg4454mYA

[youtube]v=X9cg4454mYA/youtube]

http://www.youtube.com/watch?v=4j6yr1dN ... ture=share
Antall ord: 153
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Moondancer »

Riktig kost ja. Her kjemper vi en kamp! Det ser ut til at omgivelsene har godtatt at barna våre må ha glutenfritt og melkefri mat. Helt utrolig at man skal være nødt å kjempe for at barnaikke skal få i seg mat som gjør dem syke. Sukker gjør gutten vår helt gal, har sier det selv også. Det ser ut som han er skikkelig rusa! Så går det over og luften går ut av ham... Det er så vondt å se på, mens folk rundt oss syns så synd på barna våre som får så lite godteri. :rasende Verden er skrudd. Men, jeg er glad for at det skjer en utvikling her, på sunnere kost.

Pga allergiene lages ALT fra bunnen av, og jeg har blitt veldig glad i å lage mat. Så noe godt kommer det ut av det :)

Holder forresten på å teste ut "overdose" av Eye-Q (omega 3) på sønnen, da jeg leste at det kunne roe "slike barn". Han får 12 stk til dagen, delt på 3. Har blitt litt slurv i det siste, og etter vannkoppene har begynt å forlate kroppen hans har temperamentet steget igjen. Vi hadde en heftig og vond krangel utenfor gravlunden i går. Vi skulle legge på gravlegg på faren min sin grav. Han ville ha jakke, det var kaldt og jeg hadde bestemt at han skulle ha dress. GAWD!!! som det låste seg for ham :iiik og det klikka for meg (holder meg stort sett rolig siden jeg vet at det ikke nytter med sinne), tenker det var en blanding av frustrasjon og sorg. Det er bare ett år siden faren min døde. Føles som 1 mnd siden. Det endte godt da. Vi satt sammen på graven og var stille sammen. Jeg gråt og han gråt. Det er fint å være på graven :)

Ble litt off topic her, men godt å snakke om det til dere freaks :flirt

Jeg har fått legen min til å henvise barna mine til rikshospotalet til utvidet alleritest. Hverken cøliaki eller melkealleri/intoleranse er blitt påvist på en måte som skolemedisinen godtar. Hvis de får noen resultater der får vi økonomisk støtte. Vi bruke så mye penger på "spesialmat" at det er til å grine av! Nå har heldigvis Rema og Mega satt ned prisene på noe allergikost, men det er fortsatt dyrt.

Jeg tror også at mange psykiske lidelser oppstår pga feil kosthold. Gluten og kasein er nok skyld i mye. Men, også ubalanse i vitaminer, mineraler og aminosyrer. Jeg blir så oppgitt av at kjemisk medisinering fortsatt er normalen. Hvorfor har vi gått så langt bort fra Mother Nature. Forfedrene våre brukte urter, røtter, bær og bark. De fant all medisin i naturen. Er det rart at mange blir ødelagt av å se Pandora?

Det ble et langt hjertesukk fra meg. Jeg er enig med dr.Hoffer i videoen: The system is sick!
Antall ord: 499
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av ludoburgero »

1) En blir hva man spiser, men gjør også hva man ser og blir fortalt.
2) Det er greit at alle lærer alt, men da må også kvaliteten på læringen heves meget høyere.
3) Ingen system passer alle, men alle må forholde seg til systemet. Det betyr ikke at de skal tvinges til å tilpasse seg systemet, men de må som sagt kunne forholde seg til det. En vesensforskjell.
4) Samfunnet florerer av ikke bare syntetiske næringsmidler og unødvendige medisiner såkalte eksperter og meningsforvaltere indoktrinerer folk til å tro at de trenger - det florerer også av pseudovitenskap, propaganda og alt som har infiltrert alle opplysningskanaler.

Ergo: det er ikke rart at folk føler seg forvirret og går sin egen vei.
Det som før var "spennende med det paranormale" har nå blitt "en nødvendig alternativ måte å leve livet på fordi alt det sunne blir nisjeprodukter og opplysning tilbakeholdes og gjemmes for oss".

Jeg vet at mange antageligvis tenker nå "konspiranoia" - men ingen grunn til å tro noe slikt. Bare ikke være rammet av såkalt kognitiv dissonans, og heller vedkjenne at det fins et MARKED.
Antall ord: 194
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Moondancer »

Enig i det du skrive Luddis, men ang punkt 3:

Hvis man gå på en skole (som jo er største delen av ens samfunn i 10 år) der man ikke trenger skvises inn i A4 boksen, tror jeg det blir lettere å fungere i "den store verden" utenom skolens trygge rammer. Disse rammene bør da være nettop trygge, og ikke truende på ens natur.
Antall ord: 66
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links