Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerNymotens lobotomering

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- - Nymotens lobotomering

Innlegg av Hecate »

Bearchild skrev:
> Det synes jeg var en brilliant idè Hecate! :sunny
> Jeg har på langt nær like lang fartstid med Steinerskole som deg, datteren
> min har gått på offentlig skole tom ungdomsskolen men valgte altså
> Steinerskole som videregående. Jeg er mektig imponert over samholdet og
> ikke minst hvordan alle blir sett og hørt.
Så godt å høre, Bearchild! Jeg tror mye av opplegget som Steinerskolen har, gjør at alle kommer nærmere hverandre. Det er mer månedsfester, samarbeid på tvers av trinnene og mer fokus på individets faktiske evner og styrke. Jeg tror aldri jeg ville ha lært sosial kompetanse i en offentlig skole da jeg var liten. Jeg var så sjenert at jeg ble utredet av PPT i førskolealder. Allerede på sommeravslutningen på Steinerskolen i første trinnet hadde jeg replikker i et skuespill og fantes ikke nervøs en gang. Vi var et fellesskap som skulle levere, styrket av det trygge samholdet, som du sier. Idag hefter det meg ikke et sekund å ta ordet i store forsamlinger, stå på en scene eller snakke med fremmede. Hadde jeg gått i offentlig skole, hadde jeg nok blitt usynlig i mengden.
Rudolf Steiner har sagt og ment mye rart, men pedagogikken hans virker! Og det attpåtil bedre enn den "tradisjonelle" på mange måter, mener jeg!
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Moondancer »

Største utfordring:

Mannen synes det er dumt de ikke får lokale venner. Hva gjør man da? Flytter til Kristianlyst?
Antall ord: 22
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Nymotens lobotomering

Innlegg av Lilja »

Moondancer skrev:Største utfordring:

Mannen synes det er dumt de ikke får lokale venner. Hva gjør man da? Flytter til Kristianlyst?
Venner kan man få gjennom andre arenaer, f.eks gjennom idrettslag og/ eller fritidsklubber, litt avhengig av alder på barna. Men jeg ser bekymringen, fordi det er ikke til å komme fra at den største sosialiseringen foregår på skolen.

Hvor store avstander er det snakk om, da? Det er jo i utgangspunktet ikke noe problem at det er litt avstand til venner, dersom dere foreldre er villige til å ta en ekstra tørn i forhold til kjøring og henting. Det krever bare litt ekstra planlegging ;)
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

- - Nymotens lobotomering

Innlegg av Gaute »

ludoburgero skrev:Selvfølgelig gjør de det.
Det er penger inne i bildet, ikke folks helse.
Bare for å underbygge dette kan jeg fortelle at menneskene som utarbeider DSM-5, diagnosemanualen...altså legenes bibel, hovedsaklig har nære bånd til legemiddelindustrien. Totalt 70%.

I panelet for "schizofrenilidelser" er antallet 83%, Panelet for søvnlidelser: 100%, og i panelet for adferds-lidelser.....som f.eks ADHD: 66% av medlemmene.
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- - - Nymotens lobotomering

Innlegg av Moondancer »

Lilja skrev:
Moondancer skrev:Største utfordring:

Mannen synes det er dumt de ikke får lokale venner. Hva gjør man da? Flytter til Kristianlyst?
Venner kan man få gjennom andre arenaer, f.eks gjennom idrettslag og/ eller fritidsklubber, litt avhengig av alder på barna. Men jeg ser bekymringen, fordi det er ikke til å komme fra at den største sosialiseringen foregår på skolen.

Hvor store avstander er det snakk om, da? Det er jo i utgangspunktet ikke noe problem at det er litt avstand til venner, dersom dere foreldre er villige til å ta en ekstra tørn i forhold til kjøring og henting. Det krever bare litt ekstra planlegging ;)
Det blir ikke sånn i praksis selv om vi gjerne vil det. Etter henting er det lekser og middag og så er det ikke så mye tid igjen til kjøring og henting. Og mannen idylliserer det å kunne springe rett ut i gata så står det 100 unger der og vil leke. Sånn har ikke jeg vokst opp og kunne tenkt meg å bo litt mer øde (fritt). Men, uansett, når jeg får jobb kommer ungene til å være på sfo etter skolen uansett, og der er jo klassevennene...

Jeg får bearbeide og ta mannen med på samtale og omvisning.
Antall ord: 218
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Nymotens lobotomering

Innlegg av ludoburgero »

Isan skrev:Så hvis du brekker beinet, så går du og får fikset på det andre steder fordi du ikke stoler på helsevesenet? De tenker jo penger og ikke folks helse :p
Nei, men ok, jeg forstår sarkasmen.

Antageligvis vet du i et slikt tilfelle at de burde fikse beinet ditt for en rimelig penge og ikke sender regning på en million kroner eller tilbyr en anti-brekke-beinet vaksine for neste gang.

Hele poenget var forøvrig at det er så store penger inni bildet når det kommer til legemiddelindustrien at det for lengst har forbigått de mer primære funksjonene.
Det er ikke veldedighet de driver med. For å si det mer nyansert uten alle overdrivelsene:

Kostnadseffektivt? Nei eller ja; det er spørsmålet.
Antall ord: 130
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Nymotens lobotomering

Innlegg av ludoburgero »

Moondancer skrev:Hva gjør man da? Flytter til Kristianlyst?
Ja, det gjør man!
Du får jo på toppen av det hele et naturområde rett i nabolaget - bokstavelig talt!

Fint område, da. Definitivt sentralt, men likevel litt "avsideliggende" til å være i byen.
Selv om jeg hadde nok også bodd mer utpå landet om jeg hadde mulighetene som jeg jo som kjent ikke har enda fordi jeg ikke har fått fingeren ut og heller bare levd det urbane latskaps-livet.

Hadde jeg hatt bil og en grei mengde kapital, hadde jeg for lengst kommet meg ut på landet og fått meg et hus der. Det hadde vært det optimale for å stifte familie med barn og alt tilbehør. Men så er det jo sånn at det er vel ikke alltid der det er mest lekekamerater? Jeg håper og tror det blir mer sånt i fremtiden, men jeg vet ikke hva status er per idag? Er det mange jevnaldrende innenfor rekkevidde der dere bor nå? Det kan jo bli et minus for barn å flytte mye, men steinerskolen der må jo kunne by på sitt og må jo veie opp - dessuten er det jo flusst med andre skoler i nærheten fra før av også (også barneskoler).
Antall ord: 216
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Hecate »

Det er vel ingenting i veien for å beholde de vennene en har fra før selv om en går på skole et annet sted? Jeg har aldri gått på skole med noen av de vennene jeg hadde "hjemme", og de er fortsatt vennene mine etter alle disse årene. Dessuten er veldig mange av Steinerelevene spredt over et stort område, så det er ikke noe en er alene om.

Steinerskolen i Stavanger er en veletablert skole. Jeg har ikke vært der på 20 år, men jeg husker at jeg synes den var så vakker arkitektonisk. :flirt . Synes den er verdt et besøk og litt mer filosofering før dere slår det fra dere.

http://www.steinerskole.no/?p=1839#more-1839
Antall ord: 125
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Moondancer »

Vi har bodd siden i sommer der vi bor nå og kommer ikke til å bli boende. Der vi har lyst å bo er nærmere Steinerskolen, men fortsatt ikke i nærområdet.
Antall ord: 32
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Isan »

Ludo :) , jeg er fullt klar over at spesielt flere gigantselskaper innen legemiddelindustrien slett ikke er snille gutter, og at leger har blitt og sikkert fortsatt blir litt for gunstig fulgt opp av firmaene slik at de er mer påvirket i medisinvalg enn det som er ønskelig. Leger er også bare mennesker. Og selvfølgelig er det all mulig grunn til å kritisere sterkt når sykehus ikke rapporterer tilstrekkelig om bivirkninger av medisiner såvel hos barn som hos voksne.

Men de aller, aller fleste leger mener oppriktig den hypokratiske legeeden som de avlegger når de skal ut i yrket, og prøver å følge den etter beste evne (alle mennesker kan alltid forsøke å bli bedre, også her). Det jeg reagerte på, var at det du skrev var så overdrevet at det framstod som om du mente at hele helsevesenet var planlagt, gjennomført bevisst kynisk og følelsesløst uten den ringeste vilje til å bry seg om de faktiske menneskene. Og det vet jo du like godt som meg at ikke er sant. Derfor den skarpe kommentaren min.
Antall ord: 181
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Nymotens lobotomering

Innlegg av ludoburgero »

Isan skrev:Ludo :) , jeg er fullt klar over at spesielt flere gigantselskaper innen legemiddelindustrien slett ikke er snille gutter, og at leger har blitt og sikkert fortsatt blir litt for gunstig fulgt opp av firmaene slik at de er mer påvirket i medisinvalg enn det som er ønskelig. Leger er også bare mennesker. Og selvfølgelig er det all mulig grunn til å kritisere sterkt når sykehus ikke rapporterer tilstrekkelig om bivirkninger av medisiner såvel hos barn som hos voksne.
Hmm. Blir det ikke bagatellisering å si slikt om leger, spesielt når det minner mer om korrupsjon enn vanlig praksis? Når en er kjøpt og betalt gjør en ikke det man skal. Verken i media, i helsesektoren eller ved andre arbeidssteder. Hvis en leverandør av den bedriften jeg jobber i vil at jeg skal selge deres produkter fremfor andres, bør de være av bedre kvalitet, og hvis de skal kunne erstatte en reparasjon av et produkt bør det absolutt være en god grunn for det hvis kunden vår helst vil reparere. Det blir jo ikke det samme med å faktisk reparere en skadet fot i forhold til å bare gi smertestillende, men en lege skal ikke bare skrive ut resepter. Jeg savner at en lege tar seg tid. At hun ikke har det er ingen unnskyldning. Hvorfor mennesker skal tilpasses systemer når det gjelder noe så viktig som helse, og ikke omvendt, det ser jeg ingen rimelig grunn til.
Men de aller, aller fleste leger mener oppriktig den hypokratiske legeeden som de avlegger når de skal ut i yrket, og prøver å følge den etter beste evne (alle mennesker kan alltid forsøke å bli bedre, også her). Det jeg reagerte på, var at det du skrev var så overdrevet at det framstod som om du mente at hele helsevesenet var planlagt, gjennomført bevisst kynisk og følelsesløst uten den ringeste vilje til å bry seg om de faktiske menneskene. Og det vet jo du like godt som meg at ikke er sant. Derfor den skarpe kommentaren min.
Ja, og du vet jo at jeg overdreiv. Jeg mener at ethvert system har sine feil og at intens kritikk på kontinuerlig vis er det eneste som kan forbedre dette. På samme måte som at et fungerende demokrati ikke løper av seg selv. Vi må ha opprør, vi trenger det. Vi må ikke sovne.
Antall ord: 407
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Sleepyastral
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 49
Startet: 12 Mar 2012 19:16
12
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 38 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Sleepyastral »

Jeg har selv AD(H)D-diagnose, en diagnose jeg passer 100% inn i hvis man ser "slik" på det, så jeg er glad jeg har fått diagnosen og den "jordnære" forklaringen på hvorfor jeg sliter med å utnytte ressursene mine. Diagnosen har gitt meg mange svar jeg er komfortabel med, og jeg tror ikke ukritisk på konspirasjonsteorier om legemiddelfirmaer etc, de fleste der handler etter personlig overbevsining de også.

Og det er helt himmelsk å bli medisinert. :ooom På mange måter føltes det som at alt falt "på plass". Plutselig forsvant den alltid pågående kampen man har innvendig hvor man blir dratt mellom hundre tanker og gjøremål, hele tida. Og man kunne konsentrere seg om det man drev med, og enkelt skifte gjøremål når man bestemte seg rolig og greit for at nok var nok -ikke fordi man tilfeldigvis plutselig virret avgårde fordi man fikk fnatt eller liknende :iiik

Sønnen min var rundt et år da jeg testet ritalin for første gang. Sønnen min våknet alltid svært lett når han sov på dagtid, og jeg var kjempesliten og "pausen" imens han sov var gull verd. Alle forstyrrelser som kunne føre til at han våknet, stresset meg noe veldig. Og så satt jeg der da, gutten sov, jeg hadde tatt min første ritalin og kunne forundret kjenne hvordan stillheten senket seg. Og så etter en halvtime begynte naboen å SAGE... Men jeg fikk ikke lyst til å gå ut og skyte naboen med bazooka!!! :g_w Jeg tenkte bare "jaja, da får jeg gå ut og hente gutten hvis han våkner". Og det skjedde, og det gjorde jeg. Enkelt og greit. Ikke noe verre enn det. Det var så deilig...

Jeg har virkelig slitt med studier, men kanskje mere med samvittighet enn med selve studiene. Jeg leste/ gjorde jo alt i siste lita (eller ikke i det hele tatt) men fikk likevel brukbare karakterer, så jeg gjennomførte jo både skoler og universitetsutdannelse. men det hang konstant over meg dette med at "Hvordan hadde ting vært dersom jeg jobbet jevnt og gjorde som jeg skulle". Jeg merket jo, blant annet gjennom faglige samtaler med medstudenter, at jeg var i øvre sjikt når det gjaldt evner, også på universitetet. Når jeg først konsentrerte meg så fant jeg ut av ting mye kjappere enn de andre, og på noen eksamener var jeg best i kullet når jeg sjekket karakterstatistikken i etterkant... Likevel strøk jeg så det dundret andre ganger :fis Det var ikke lett å forholde seg til for noen, og kunne ikke beskrives som noe annet enn latskap...

Den konstante vissheten om at jeg burde skjerpe meg, førte nok til mye psykiske plager opp igjennom, og det toppet seg da jeg skulle ut i jobb som voksen.

Dessverre tåler jeg ikke medisiner, kan kun ta det sporadisk. Men vissheten om diagnosen har hjulpet meg masse, og den dårlige samvittigheten har sluppet taket. Nå har jeg valgt jobb etter hjertet, og jobber mer enn 100%!

Så diagnose kan være nyttig, enten man tar den i ren "legevitenskaplig" form eller om men trekker inn noe åndelig (kommer tilbake til dette). Og på mange måter skulle jeg ønske at jeg kunne gå på medisiner. Samtidig, etter å ha vært igjennom flere forsøk, er jeg ikke sikker på om jeg ville medisinert et barn. Bivirkningene jeg fikk, som jeg vet MANGE ikke får, krever sin psyke å håndtere, og ikke minst dette med å kunne styre selv når man vil avslutte... Et barn forstår jo ikke hva som foregår og kan ikke bedømme selv, og det er jo heller ikke mulig å bedømme utenfra heller, med mindre alt går på skinner...

Så har vi det åndelige aspektet. Som sagt har jeg lite til overs for konspirasjonsteorier mht legemiddelindustrien, selv om det sikkert finnes sannheter i de også. Alternative miljøer liker jo å komme med teorier om økonomiske interesser osv. Selv tror jeg at det nok finnes svarte får i bransjen, men at den jevne lege/ forsker er interessert i sitt fagfelt på en ærlig måte, og at det skal godt gjøres for grådige juksemakere å gjennomsyre dette fullstendig. Mulig konspirasjonsteorimakerne har vært litt forut for sin tid, for etter svineinfluensavaksinen kan en jo begynne å lure. Men jevnt over tror jeg "gode gamle" medisiner (og vaksiner) er hva man kan kalle trygge. Det STÅR jo dessuten om bivirkninger i pakningsvedlegget, det har aldri vært noen hemmelighet...?

Jeg ser ikke bort i fra at det finnes en åndelig forklaring på dette med ADHD. I mitt tilfelle tenker jeg kanskje at jeg har fått sterke evner, men elendig konsentrasjon og andre "plager", for at min livsoppgave faktisk IKKE er å bli rakettforsker, lærer, biolog, veterinær, statsminister eller astrofysiker. Kunne lett gått ville veier jeg! Men jeg blir hindret på veien, for jeg skal noe HELT annet :D Som jeg egentlig alltid har visst, men så var det dette med fornuft og forventninger da... ;)

Så dette med medisinering... Jeg tror at å gjennomføre livsoppgaven min ville vært langt lettere med ritalin eller andre sentralstimulerende midler innabords, så jeg skulle på mange måter ønske at jeg kunne bruke det. For mange med ADHD ser det ut til å være en flott løsning. Og det skader neppe å prøve! Men for et yngre barn som ikke kan rapportere bivirkninger og ubehag ville jeg vært skeptisk. Jeg ville i alle fall ikke fortsatt medisineringen ved det minste tegn til uro, søvnløshet e.l. som gjerne kommer etter noen dager eller uker. Man kan heller forsøke senere igjen, og så lenge man er oppmerksom på diagnosen er faktisk mye allerede gjort!
Antall ord: 974

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Lilja »

Tusen takk for at du deler dine erfaringer! Et kjempefint innlegg :notworthy:


Lilja
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Isan »

En liten oppfølging av innlegget ditt, ludo:

Ja det stemmer at det har vært korrupsjonsliknende forhold mellom legemiddelindustri og leger ved at legemiddelfirmaer har spandert seminarer på leger. Men det ble påpekt og kritisert, og det har blitt bedre. Om det er blitt bra nok, vet jeg ingenting om, og det er godt mulig det ikke er det.
ludoburgero skrev:Hvorfor mennesker skal tilpasses systemer når det gjelder noe så viktig som helse, og ikke omvendt, det ser jeg ingen rimelig grunn til.
Nei, systemet skal tilpasses menneskene, ikke omvendt. Bare på detaljnivå kan det være aktuelt at vi tilpasser oss et system, på samme måte som vi tilpasser oss andre mennesker når det er rimelig.

Og ja, når det gjøres feil i systemer, må det kritiseres, helt enig.
På samme måte som at et fungerende demokrati ikke løper av seg selv.
Riktig. Demokratiet må vi gjenvinne hver dag, ellers taper vi det. Om det er nødvendig med opprør, er vel ikke sikkert, men kanskje det også til tider.
Antall ord: 182
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Nymotens lobotomering

Innlegg av Moondancer »

Nå har jeg sendt mail til Steinerskolens leder... Har fortalt kort om gutten og spurt om møte, Jeg har begynt å kikke på hus i området. Her i regionen er alt ganske nært egentlig. Uansett hvor vi flytter kommer vi oss til venner og familie innen en halvtime. Har alltid sagt at jeg ikke vil bo i den kommunen... :roll:
Antall ord: 61
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links