Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHar jeg blitt gæren ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Gjest

Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Gjest »

Er det normalt å skrive flytende speilvendt med venstre hånd ? Er dette noe alle kan ?
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av ludoburgero »

Kanskje du har øvd deg på, eller ubevisst nyttet, prosesser der du bruker andre hjernehalvdel like mye som den dominerende? Det er jo sagt at "keivhendte" er mer dominert av den andre hjernehalvdel.

For eksempel har vi "de som er like logisk anlagt som kunstnerisk".
Du er vel kanskje en man kunne plassert i en slik kategori.
Når man evner å skrive speilvendt flytende, så er det et godt tegn på at du er flink til å se ting fra et annet perspektiv iallefall. Det kan det jo bokstavelig talt sies å være :lol:
Antall ord: 92
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

- - Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Gjest »

ludoburgero skrev:Kanskje du har øvd deg på, eller ubevisst nyttet, prosesser der du bruker andre hjernehalvdel like mye som den dominerende? Det er jo sagt at "keivhendte" er mer dominert av den andre hjernehalvdel.

For eksempel har vi "de som er like logisk anlagt som kunstnerisk".
Du er vel kanskje en man kunne plassert i en slik kategori.
Når man evner å skrive speilvendt flytende, så er det et godt tegn på at du er flink til å se ting fra et annet perspektiv iallefall. Det kan det jo bokstavelig talt sies å være :lol:

Nå er det sånn at jeg sliter med å stokke om mye speilvendt i dagliglivet. Som f.eks når jeg skal memorere fronterbrukernavnet mitt som er 0802aasi. Hvis jeg ikke har brukt det på en stund så tror jeg alltid det er siaa0802. Ikke direkte speilvendt men legg merke til at jeg bytter om rekkefølgen på fornavn etternavn og dato speilvendt. Dette er kun et eksempel av en million. Så tenkte jeg da idag faktisk for første gang at "hm.. Hva skjer om jeg skriver navnet mitt speilvendt". Så jeg prøvde først med høyrehånd med blokkbokstaver fra venstre til høyre og startet med E. Lissom - EJLIS. Det gikk greit på første forsøk. Men en liten kløing i hjernebarken gjorde at det var ganske anstrengende. Så forsøkte jeg å fortsette med høyrehånd og starte med S fra høyre mot venstre. DA var det lett. Så søkte jeg litt på google og fant en film der en person skrev med venstrehånd speilvent i løkkeskrift. Da tenkte jeg at WOW, det der får ivertfall ikke jeg til. Men jeg syns det var gøy å teste alikevel. Så jeg skrev først i løkke med høyrehånd vanlig fra venstre til høyre "Alle barna var glade, untatt Silje. Hun fikk ikke sin vilje.". Så skreiv jeg under, speilvendt, i løkke fra høyre til venstre det samme som over. Det gikk helt glatt! Nesten som å skrive med høyre dog, uvandt å bruke venstrehånden til slikt i det hele tatt så skriften var ikke like fin. Når jeg snudde arket og holdt det opp mot lyset så det nesten identisk ut.... Såååæmmm. Jeg vil bare at noen andre skal teste jeg å se om det er like lett for alle eller om jeg rett og slett har en sånn dårlig overføringsevne i topplokket ???

Jeg har ikke øvd meg på noe slikt, men jeg har alltid hatt problemer med å memorere på normal måte kan du si. Det har vist seg flere ganger at jeg ressonerer og memorerer på en annen måte en andre.

Må være litt kortfattet her, sitter på skolen...
Antall ord: 469

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av ludoburgero »

Kanskje du bare liker puslespill?

;)

Nei, men noen har jo også slike "tvangstanker" som er vanlige, sånn som å telle antall vinduer på hus de går forbi. Tall er noe som har en sentral rolle i våre liv, men også symboler og bokstaver. Det hender ofte at hjernen min leker med ord og bokstaver i hodet og stokker rundt på dem også. Dessuten går dette med memorering ofte på å huske ting på en unik måte, slik at hjernen lettere lagrer informasjonen. For eksempel er det jo lettere å huske absurde ting; avvik.

Så du skal ikke se vekk ifra at hjernen din har blitt så flink på å gjøre dette at du i overført betydning også har lettere for å skrive ting opp og ned, på skrå og speilvendt og lage anagrammer utav ting. Men er jo imponerende hvis du klarer løkkeskrift speilvendt - for all del!

Forsøkt å lage anagrammer utav setninger og ord, og sett om det kommer like lett for deg som det å skrive ting speilvendt? Kanskje det også er noe å prøve ut? Jeg vet av egen erfaring at jeg ikke på noen som helst måte skriver bra med venstrehånd i seg selv, så løkkeskrift speilvendt hadde blitt en liten utfordring. Men blokkbokstaver, og i det hele tatt kunne skrive ting glatt speilvendt synes jeg personlig ikke er noen sak. Hva med tallkombinasjoner: er du flink på å huske telefonnummer? Fødselsdatoer? Osv.

Jeg tror kanskje du bare kan ha forsøkt å se ord og/eller bokstaver på en så allsidig måte, for eksempel i forbindelse med memorering, at hjernen din har begynt å leke litt på egenhånd? Eller?
Antall ord: 279
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

- - Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Gjest »

ludoburgero skrev:Kanskje du bare liker puslespill?

;)

Nei, men noen har jo også slike "tvangstanker" som er vanlige, sånn som å telle antall vinduer på hus de går forbi. Tall er noe som har en sentral rolle i våre liv, men også symboler og bokstaver. Det hender ofte at hjernen min leker med ord og bokstaver i hodet og stokker rundt på dem også. Dessuten går dette med memorering ofte på å huske ting på en unik måte, slik at hjernen lettere lagrer informasjonen. For eksempel er det jo lettere å huske absurde ting; avvik.

Så du skal ikke se vekk ifra at hjernen din har blitt så flink på å gjøre dette at du i overført betydning også har lettere for å skrive ting opp og ned, på skrå og speilvendt og lage anagrammer utav ting. Men er jo imponerende hvis du klarer løkkeskrift speilvendt - for all del!

Forsøkt å lage anagrammer utav setninger og ord, og sett om det kommer like lett for deg som det å skrive ting speilvendt? Kanskje det også er noe å prøve ut? Jeg vet av egen erfaring at jeg ikke på noen som helst måte skriver bra med venstrehånd i seg selv, så løkkeskrift speilvendt hadde blitt en liten utfordring. Men blokkbokstaver, og i det hele tatt kunne skrive ting glatt speilvendt synes jeg personlig ikke er noen sak. Hva med tallkombinasjoner: er du flink på å huske telefonnummer? Fødselsdatoer? Osv.

Jeg tror kanskje du bare kan ha forsøkt å se ord og/eller bokstaver på en så allsidig måte, for eksempel i forbindelse med memorering, at hjernen din har begynt å leke litt på egenhånd? Eller?

Veit du hva? Jeg har ikke peiling :dontknow Men om jeg skulle ha en tibøyelighet til å stokke ting speilvendt i hodet så er det forøvrig et ubrukelig talent :thumbdn Gi meg heller vinger eller telekinesiske powers. DA begynner vi å snakke. Skal legge inn et nytt innlegg når den tid kommer ;)
Antall ord: 332

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av ludoburgero »

Da kan du prøve med bokstavkjeks! "Bare flytte, ikke røre!"
Så får du kombinert talentene, eventuelt.
Antall ord: 19
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

- - Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Gjest »

ludoburgero skrev:Da kan du prøve med bokstavkjeks! "Bare flytte, ikke røre!"
Så får du kombinert talentene, eventuelt.

:loool
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Arven »

Jeg skriver speilvendt løkkeskrift med venstre. Flytende er vel å ta hardt i, men mye lettere enn jeg trodde den gangen jeg fikk det for meg å prøve. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke men jeg er en utpreget kreativ type så kanskje det har noe med det å gjøre ?
Antall ord: 52
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

- - Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Gjest »

Arven skrev:Jeg skriver speilvendt løkkeskrift med venstre. Flytende er vel å ta hardt i, men mye lettere enn jeg trodde den gangen jeg fikk det for meg å prøve. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke men jeg er en utpreget kreativ type så kanskje det har noe med det å gjøre ?
Er du venstrehent også ? Har skjønt at venstrehendt og kunsnerisk ofte går hånd i hånd...
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Arven »

Nei jeg er høyrehendt
Antall ord: 5
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Gjest »

Jammen da er det som meg da... Jeg skal ikke skryte av at jeg skriver nydelig med venstre jeg heller. Men med litt øving så tror jeg det kunne blitt bra. Sært. For det er ikke sjangs i havet til at jeg kan skrive vanlig med venstre da blir det helt villt :p
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Arven »

he he sånn er det med meg også. skrive vanlig med venstre er helt håpløst. litt knotete blokkbokstaver og krampe i hånden, men speilvent og løkke så går det mye mye lettere. Trenger ikke tenke så mye heller, for det faller av en eller annen grunn mer naturlig enn å skrive rette veien.
Har en greie med å lese baklengs også. Ordene er rette veien men jeg begynner av og til setningen bakfra men hjernen retter den så forståelsen blir lik. Det var noe jeg oppdaget helt tilfeldig for en stund siden. La merke til at når jeg leste så tok jeg automatisk èn og èn setning baklengs nedover siden.
Jeg har alltid lekt med ord og tegnet mye så
kanskje det er som Ludo sier, en måte Hjernen utfordrer/leker på. For det har jo ikke noe for seg egentlig :)
Antall ord: 148
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Speider

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Speider »

Å skrive fra venstre mot høyre, er innøvd for meg med høyre.
Jeg er høyrehendt.

Etter en kjapp test, viser det seg at jeg har mye lettere for å skrive speilvendt mot venstre med venstre hånd, enn det var å gjøre det samme med høyre hånd. Det kan være mange grunner til det, men en jeg tror kan ha noe med det å gjøre, er kroppens normaliserte prosess med speilhandlinger.

Når du løfter med begge hender, bruker du automatisk ventre motsatt enn høyre.
Når du går, selv om det skjer i omvendt takt, speiler kroppens venstre side den høyre.
Når du gestikulerer, finner ytterst få det vanskelig å gjøre nøyaktig samme bevegelse
med venstre som med høyre, bare speilvendt.


Du har lært, og kroppen din har lært, underbevisst og/eller bevisst, at det er fordelaktig for deg å kunne gjøre samme/speilvendte bevegelse med armer/ben/føtter/hender, så på et visst nivå vil jeg se på det som sannsynlig at hele den prosessen kan bidra til at kroppen din kan speile den "andre halvdelen" på måter som ikke har virket praktiske eller morsomme før nå :)

P.S. gjorde en "speilings-test", og jeg fant ut at for meg så er det ikke noe problem å skrive speilvendt med venstre samtidig som jeg skriver vanlig med høyre. Det er også fullt mulig å gjenkjenne den samme håndskriften når man ser det i et speil :)
Antall ord: 255

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Lilja »

Nå måtte jeg prøve, jeg også :oops: Og det gikk faktisk overraskende greit å skrive speilvendt med venstre hånd (ja, jeg er høyrehendt)

Men å påstå at det var skjønnskrift, ville mildt sagt være en overdrivelse... :roll:

Kanskje er det noe i det Speider skriver over her? Høres logisk ut, igrunn.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Speider

- - Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Speider »

Lilja skrev:Nå måtte jeg prøve, jeg også :oops: Og det gikk faktisk overraskende greit å skrive speilvendt med venstre hånd (ja, jeg er høyrehendt)

Men å påstå at det var skjønnskrift, ville mildt sagt være en overdrivelse... :roll:

Kanskje er det noe i det Speider skriver over her? Høres logisk ut, igrunn.
Kult. Selv om det ikke er skjønnskrift, kan du også kjenne igjen håndskriften din?
Vil du si at du skriver bokstavene på samme måte, bare speilvendt?

Jeg vil tro at de fleste har en eller flere særegenheter med måten de skriver på, som
man selv kan kjenne igjen, og ville gjettet på at man skriver de likt, bare speilvendt,
når man skriver speilvendt med venstre hånd.

Og til sist, virker det greit å skrive med begge hender samtidig, når de skriver det samme, men den venstre skriver speilvendt?

For meg var det uvanlig, men egentlig ganske "naturlig".
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links