Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHar jeg blitt gæren ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Gjest

- - Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Gjest »

Speider skrev:Å skrive fra venstre mot høyre, er innøvd for meg med høyre.
Jeg er høyrehendt.

Etter en kjapp test, viser det seg at jeg har mye lettere for å skrive speilvendt mot venstre med venstre hånd, enn det var å gjøre det samme med høyre hånd. Det kan være mange grunner til det, men en jeg tror kan ha noe med det å gjøre, er kroppens normaliserte prosess med speilhandlinger.

Når du løfter med begge hender, bruker du automatisk ventre motsatt enn høyre.
Når du går, selv om det skjer i omvendt takt, speiler kroppens venstre side den høyre.
Når du gestikulerer, finner ytterst få det vanskelig å gjøre nøyaktig samme bevegelse
med venstre som med høyre, bare speilvendt.


Du har lært, og kroppen din har lært, underbevisst og/eller bevisst, at det er fordelaktig for deg å kunne gjøre samme/speilvendte bevegelse med armer/ben/føtter/hender, så på et visst nivå vil jeg se på det som sannsynlig at hele den prosessen kan bidra til at kroppen din kan speile den "andre halvdelen" på måter som ikke har virket praktiske eller morsomme før nå :)

P.S. gjorde en "speilings-test", og jeg fant ut at for meg så er det ikke noe problem å skrive speilvendt med venstre samtidig som jeg skriver vanlig med høyre. Det er også fullt mulig å gjenkjenne den samme håndskriften når man ser det i et speil :)
Dette virker sannsynlig ja :)
Antall ord: 261

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

- - Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Gjest »

Lilja skrev:Nå måtte jeg prøve, jeg også :oops: Og det gikk faktisk overraskende greit å skrive speilvendt med venstre hånd (ja, jeg er høyrehendt)

Men å påstå at det var skjønnskrift, ville mildt sagt være en overdrivelse... :roll:

Kanskje er det noe i det Speider skriver over her? Høres logisk ut, igrunn.
Så bra! Det var det jeg håpet på, at noen ville prøve å skrive hvordan de opplevde det :) Takk for det. Det var ganske morsomt ikkesant??
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

- - - Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Gjest »

Speider skrev:
Lilja skrev:Nå måtte jeg prøve, jeg også :oops: Og det gikk faktisk overraskende greit å skrive speilvendt med venstre hånd (ja, jeg er høyrehendt)

Men å påstå at det var skjønnskrift, ville mildt sagt være en overdrivelse... :roll:

Kanskje er det noe i det Speider skriver over her? Høres logisk ut, igrunn.
Kult. Selv om det ikke er skjønnskrift, kan du også kjenne igjen håndskriften din?
Vil du si at du skriver bokstavene på samme måte, bare speilvendt?

Jeg vil tro at de fleste har en eller flere særegenheter med måten de skriver på, som
man selv kan kjenne igjen, og ville gjettet på at man skriver de likt, bare speilvendt,
når man skriver speilvendt med venstre hånd.

Og til sist, virker det greit å skrive med begge hender samtidig, når de skriver det samme, men den venstre skriver speilvendt?

For meg var det uvanlig, men egentlig ganske "naturlig".
Jeg tror med litt trening så kunne håndskriften med venstre blitt like bra som med høyre, og jeg tror ikke det skal så mye øvelse til heller. For det som skal sitte i topplokket er jo der. Men venstrehånden er ikke trent med slike fin motoriske bevegelser. Jeg tror det er litt derfor det ikke blir så fin skrift jeg...
Antall ord: 226

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Lilja »

Nå lider jeg ikke akkurat av verdens peneste håndskrift i utgangspunktet, såe... :roll: Jeg har liksom ingen "egen" håndskrift heller, så det er vanskelig å si om det var "min" skrift. Det som overrasket meg mest, var egentlig å se det jeg hadde skrevet "riktig vei" da jeg etterpå holdt arket opp mot lyset, fordi det var faktisk hakket bedre enn jeg fryktet mens jeg satt og skrev det! :lol:

Tror jeg må prøve å skrive med begge hender! Bare på et litt annet tidspunkt enn halv åtte om morgenen... Hverdager er hardt :?
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Har jeg blitt gæren ?

Innlegg av Arven »

Speider skrev:Å skrive fra venstre mot høyre, er innøvd for meg med høyre.
Jeg er høyrehendt.

Etter en kjapp test, viser det seg at jeg har mye lettere for å skrive speilvendt mot venstre med venstre hånd, enn det var å gjøre det samme med høyre hånd. Det kan være mange grunner til det, men en jeg tror kan ha noe med det å gjøre, er kroppens normaliserte prosess med speilhandlinger.

Når du løfter med begge hender, bruker du automatisk ventre motsatt enn høyre.
Når du går, selv om det skjer i omvendt takt, speiler kroppens venstre side den høyre.
Når du gestikulerer, finner ytterst få det vanskelig å gjøre nøyaktig samme bevegelse
med venstre som med høyre, bare speilvendt.

Du har lært, og kroppen din har lært, underbevisst og/eller bevisst, at det er fordelaktig for deg å kunne gjøre samme/speilvendte bevegelse med armer/ben/føtter/hender, så på et visst nivå vil jeg se på det som sannsynlig at hele den prosessen kan bidra til at kroppen din kan speile den "andre halvdelen" på måter som ikke har virket praktiske eller morsomme før nå :)

P.S. gjorde en "speilings-test", og jeg fant ut at for meg så er det ikke noe problem å skrive speilvendt med venstre samtidig som jeg skriver vanlig med høyre. Det er også fullt mulig å gjenkjenne den samme håndskriften når man ser det i et speil :)

Dette var en god og sannsynlig forklaring som jeg likte godt :) . Har ikke tenkt over det før, men du har rett i det du skriver. Særlig det med gestikulering.
Jeg kan skrive med begge hender samtidig, begynne på midten og skrive utover til begge sider. Det tar litt mer tid for konsentrasjonen må opp, men. Venstre skriften min ligner ikke helt på min vanlige håndskrift
Antall ord: 325
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links