Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSuggesjon, spøkelser og salgstriks

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av ludoburgero »

Individualisme i full blomstring, kjøpe ting man ikke trenger, leve på en stor drøm om lykke og identitet basert på søppel? Jo, jo... hvorfor ikke!

Eller hvorfor det gikk så galt med menneskeheten?
Frykt, propaganda, illusjoner og sånt. Kjøp, spis og dø!
Jeg synes dette var fin lesning, med både interessante eksempler, videoklipp og sånne fine små fakta om opprinnelsen til reklamen og propagandaen, om Freud og nevøen hans og kompani.

Kose seg!

http://dgesel.wordpress.com/2009/08/10/hello-world/
Antall ord: 90
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av jeditrond »

ludoburgero skrev:Individualisme i full blomstring, kjøpe ting man ikke trenger, leve på en stor drøm om lykke og identitet basert på søppel? Jo, jo... hvorfor ikke!

Eller hvorfor det gikk så galt med menneskeheten?
Frykt, propaganda, illusjoner og sånt. Kjøp, spis og dø!
Jeg synes dette var fin lesning, med både interessante eksempler, videoklipp og sånne fine små fakta om opprinnelsen til reklamen og propagandaen, om Freud og nevøen hans og kompani.

Kose seg!

http://dgesel.wordpress.com/2009/08/10/hello-world/
Interessant lesning. Takk for tipset! :)
Antall ord: 97
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av Arven »

Jeg skal dukke inn i linken din når det ikke er så sent og jeg ikke har øynene fulle av gjesp ;)
Antall ord: 22
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av Moonstone »

Ja, det er helt sykt hvor rettet mot barn konsumer markedet har blitt de siste åra!
Jeg får sjokk av all dritten på barnekanalene på TV, tør knapt la unga mine se på lenger.
Disney-kanalene spyr ut masse plastikk dritt med bare pene,perfekte prinsesser hvor alt handler om å være kulest, penest, rik, glitter, penger, bare PISS.
Stereotyper blir laget tidlig, jenter=Rosa, gutter=Blå, jenter er pene og overfladiske mens gutta er tøffe og sterke.
Blir kvalm av hele greia..
Antall ord: 86
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av ludoburgero »

Overforbruk, tankeløshet, passivitet.
Det er de tre store ondene som faktisk ødelegger hele verden, vi har å plages med idag.
Antall ord: 20
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av Lilja »

ludoburgero skrev:Overforbruk, tankeløshet, passivitet.
Det er de tre store ondene som faktisk ødelegger hele verden, vi har å plages med idag.
:like
Kan jeg få tilføre egoisme som det fjerde? Alt dreier seg om meg og mitt, hvordan jeg skal få det bedre. Jeg kjenner barn som virker som om de er oppdratt til å tro at det er helt greit å tråkke andre ned, så lenge det fører til at de selv oppnår det de vil. Og allerede på barneskolenivå får slike mennesker en helt utrolig makt over dem rundt seg... :(

Takk for interessant lesning, Ludo!
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av ludoburgero »

Lilja: Ja, siden egoisme er forankret dypt i oss når det gjelder identitet, som igjen fører til eventuelt maktbehov, grådighet - og i bunn og grunn kan sies å være "overlevelsesinstinkt", så får vi et fint perspektiv på det hele. Men det finnes alltid de som vil dyrke egoisme, også i god tro.

Forøvrig - tatt en titt på den andre linken jeg postet i en annen tråd?
Den berører nok temaet egoisme litt mer, og er en av de beste kronikker jeg har lest på lenge.
Når en 20 år gammel gutt i tillegg har skrevet den i Aftenposten, føler jeg optimisme! :)

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/ ... 38322.html

"Generasjon Tankeløs"
Antall ord: 121
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av keke »

Mange som er Spot on hær.... Desverre! Men gjør jo bare utfordringen større for oss som skal forsøke å rydde opp? Når alt kommer til stykke så er jo d vi mennesker ser ut til å ville ha... Mer ting og tang... søppel vi ikke trenger og mindre ansvar... Fortvil ikke! Omprogramering kan gjøres relativt kjappt ;) snakker ikke om en app på tlf :p
Går fremtiden i møte me skrekkblanda fryd... rart ikke flere ser veien dette går.. ikke lenge til vi blir født me usb kobling å mer techno... Jaja.. evolusjon... ;) får bare ta frem poppkornet å nyte sirkuset
Antall ord: 107
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av ludoburgero »

Grunnen til dette tror jeg skyldes rent at vi har et potensiale for å ville bli ledet.
Det er urmennesket i oss; flokkmentaliteten. Den er ikke urokkelig, for noen tar godt utbytte av det, men merkelig nok så har vi nå fått et så infløkt og komplekst sammensatt samfunn der psykologiske knep er så sofistikert utviklet for å få oss til å tro at alt vi gjør er selvutvikling.

Dette ser man i utsagn hvor folk nærmest glorifiserer egoisme, typisk kjønnsdefinert atferd, materialisme, andre primitive trekk. La meg understreke at jeg ikke tillegger disse betegnelsene noe negativt anslag; primitivt høres veldig negativt og stigmatiserende ut, men primitive er vi alle på mange plan. Hvis ikke hadde jo kanskje ikke engang verden gått videre (les: sex og sånt).
Veldig mye av det vi bruker som nytelse er primitivt, men igjen: hva hadde vært vitsen med å leve om vi ikke hadde litt drama, vin, sang og andre aktiviteter for å glemme oss bort til? Saken er den at man kan ikke være alvorlig hele tiden, livet er jo knapt så alvorlig selv - ELLER ER DET DET..?

Jeg vil nok påstå, også utifra egne erfaringer, at frykten gir en slags "dypere mening med livet".
Dette tror jeg er et stort problem i møte med virkeligheten, da man amputerer essensielle funksjoner hos seg selv når det kommer til å glede seg over de små tingene!

En leter etter storslagenhet... søker etter "det episke"... alle skal oppleve "shock and awe" - ja, som du sier, keke; skrekkblandet fryd. Det er ganske rart at vi er sånt, syns jeg.

Forøvrig blir jeg sett på som vanskelig for at jeg har det sånt. Jeg er mer eller mindre evig dømt til å stå på sidelinjen. Om jeg synes det er trist? I grunnen ikke, fordi jeg trives i mitt eget selskap og har forlengst erkjent at jeg alltid kommer til å ville ha det noe slik. Det er et stort element av aksept som er gjeldende her ovenfor min egen situasjon. Men det forandrer ikke det faktum at jeg skulle ønske jeg kunne diskutere med likesinnede eller finne en felles plattform å diskutere utifra med de som står meg nærmest heller. Følelsen av å bli misforstått er ikke alltid like trivelig. Men så tenker jeg igjen; dette bryter jo med "flokk"-prinsippet mitt det også?

Vi er jo dømte til å være en flokk, men hvorfor ikke da utvikle samholdet til noe konstruktivt?
Vi er jo en avansert rase. Vi mennesker, altså. Vi kan få utrettet det utrolige. Vi har det også.
Flere ganger gjennom historien. Det er helt villt om man forsøker å tvinge seg utav sitt eget låste perspektiv; altså, igjen ikke negativt ment - men alle og enhver er jo låst til seg selv, og man blir ofte rammet av sin egen virkelighetsoppfatning til den grad at man begynner å tro at man "har skjønt verden" og hele greia... viktig å påtvinge seg selv litt løsrivelse fra det man tror på selv også; være kritisk. Sannhet tåler alt.
Antall ord: 521
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av Hecate »

Bilde
Antall ord: 0
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Suggesjon, spøkelser og salgstriks

Innlegg av ludoburgero »

\:D/ Helt enig, Hecate!
Det store aberet er likevel at vi må grave litt i driten for å se den noen ganger.

Lykke er ikke en sky. Lykke er så mangt, men jeg mener en plass å starte er selvbevissthet.
Ingen kan vel oppriktig være lykkelig når de ledes av andre - og det er distinktive forskjeller mellom å gjøre det og dét å flyte med, flyte sin egen vei, eller være i god flyt og harmoni med et annet menneske.

For alt jeg vet, da, men jeg tør påstå noe slikt.
Antall ord: 93
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links