Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynbibelens profitter oppfylles nå!!

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- bibelens profitter oppfylles nå!!

Innlegg av Arven »

Scarface30
Jeg syns det er flott at du har fått en åndelig dybde i livet ditt. Jeg syns det er tøft at du tør å stå for det du tror på og fantastisk at troen har hjulpet deg ut av et liv med rus og avhengighet, MEN,
for det er et stort MEN her

Du oppfordrer oss til å lese NT. Jeg har selv vært kristen i nesten 20 år før jeg gikk videre og har brukt Bibelen mye. Det er tre Bibelsteder som for meg har vært viktige opp igjennom. Det første finner du i Matteus 10.14. Der sender Jesus disiplene ut for å vitne og kommer med en viktig beskjed som du har gått glipp av. Han sier at når de kommer til hus og byer og opplever at folk ikke vil høre, så skal de "riste støvet av føttene" og gå videre. De skal mao ikke bli værende å dytte Bibelen ned over hodet på folk. Som kristen skal du vitne om det du tror på, men det er Gud som frelser.
Det andre finner du i Filipperne 2.5 " vis samme sinnelag som Jesus Kristus"
og det tredje er Matteus 7.1-2 " Døm ikke, for at ikke dere også skal bli dømt. For dere skal selv dømmes etter den dom dere feller over andre og det skal måles opp for dere i det mål dere selv bruker "

Hvis du leser NT vil du se at Jesus forkynte kjærlighet, ydmykhet og respekt for andre. Å komme inn her og fortelle hva du tror på er bra, her er det plass til alle, MEN det er ikke i tråd med Bibelens lære at du slenger rundt deg med trusler om evig pine og ramser opp synder som alle andre gjør seg skyld i,- og det er heller ikke en god måte å møte andre mennesker på.
Dette handler om respekt !
Bibelen og kristendommen er sannhet for deg, men ikke nødvendigvis en sannhet for andre, og DET må du lære å akseptere og forstå. At ikke jeg deler samme tanke som deg gjør ikke meg til et dårligere menneske og deg til en lærer som skal rettlede meg.
Jeg tror i aller høyeste grad på en skaper. Men jeg tror ikke på djevelen som en figur og jeg tror ikke på noe helvete.
Jeg håper du kan være ydmyk nok til å stoppe denne intense fordømmelses forkynnelsen som du driver med her. Diskuter gjerne kristendom men ikke med en holdning som vitner om en total mangel på respekt for andre.
Antall ord: 448
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - bibelens profitter oppfylles nå!!

Innlegg av helgemann »

Moonstone skrev:Historien om "De 3 vise menn" stammer fra Vinter-Sol-Verv 21-25 desember, og historien i Bibelen er en mytologisert verson av denne hendelsen.
Jesus er ikke født den 24. / 25. desember. Før var denne dagen hedningens sol dag. At sola snur da, men så fant teologene ut at, den dagen skal vi overta i fra hedningene.
Hvert år feires Jul som Jesu fødsel. Dersom man undersøker Julefeiringen oppdager man veldig fort at Jul er en høytid som ble feiret lenge før Jesus ble født. Jul var dagen da solen snudde seg. Dagen solen ble født på nytt. Dette ble feiret blant de fleste folkeslag, og særlig her i Norden hvor vintrene er mørke. Mye senere ble denne dagen knyttet til Jesu fødsel.
Jesus ble født i Betlehem. Det kom vise menn fra Østen som følgte en stjerne frem til Betlehem, og besøkte Jesus like etter hans fødsel(Matteus' evangelium 2 vers 1,2,9-11). Etter at disse menn hadde dratt kom en engel til Josef, og sa at de måtte flykte til Egypt med en gang (vers 13). De ble i Egypt frem til Herodes' død (vers 15). Da de kom tilbake hersket Arkelaus Herodes' sønn over Judea, og de bosatte seg derfor i Nasaret (vers 22-23).

Vi finner litt mer informasjon i Lukas' evangelium. Jesu ble omskåret på den åttende dag (kapittel 2 vers 21), og han ble fremvist i templet på Marias renselse (vers 22-24). Denne renselsen utføres 40 dager etter et guttebarn fødes (3. Mosebok 12 vers 1-4). Etter denne renselsen leser vi: "Da de så hadde fullført alt etter Herrens lov, vendte de tilbake til Galilea, til sin egen by Nasaret" (Lukas' Evangelium 2 vers 39). De dro til Nasaret etter renselsens seremonien, altså 40 dager etter Jesu fødsel, fordi Herodes var død. Herodes ble alvorlig syk våren år 4 før Kristus og døde senere samme året. Jesu fødsel skjedde altså like før Herodes' døde.
Vi vet at kong Herodes levde på våren året fire før Kristus. Det er kjent at han ble syk kort tid etter påsken dette året, og levde en del måneder etter at han ble syk. På grunn av dette er det høyst sannsynlig at Jesus ble født ved høstfesten året 4 før Kristus. Det var også vanlig å foreta innskrivning i manntall ved høytider, for da var folket samlet. På denne årstiden var også sauene fortsatt ut på beite.
Kilde: http://home.c2i.net/syvdk/foedt.html

Selv om jeg ikke er Syvende dags Kristne, synes jeg siden forklarer bra når Jesus ble født.

Selv om wikipeida ikke er 100% til å stole på, understøtter de det samme:
3. Hyrdene «var ute og holdt nattevakt» over hjordene sine da Jesus ble født. (Luk. 2:8—14) Men regntiden hadde allerede begynt i høstmåneden bul (oktober/november). (5. Mos. 11: 14) I den senere halvdel av oktober, da måneden bul begynte, ville dyrene ha blitt tatt inn om natten. Det at hyrdene var ute på marken den natten da Jesus ble født, harmonerer således også med de andre kjensgjerninger som tyder på at Jesus ble født tidlig i høstmåneden etanim (september/oktober).
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Tidspunkte ... %C3%B8dsel
Antall ord: 586

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - bibelens profitter oppfylles nå!!

Innlegg av helgemann »

lolah skrev:Jeg kan fortelle deg en ting (tråd starter), og det er at jeg i en alder av 12-13 år for første gang ble presentert disse teoriene om dommedag.. 2012 ect.. det skremte meg så jeg ikke vet hvor mange netter jeg har ligget våken og grått meg i søvn av skrekk.. av skrekk for at gjorden skal eksplodere i en vulkan og det skal regne blod og..ja, gud vet hva..
Disse videoene dine fører ikke frem til noe anet enn at dem sprer frykt, da gjærne mot yngre som ikke klarer å se hele sammenhengen.

Hva som tar knekken på allt liv på gjorden til slutt er helt ute av vår kontroll... vi kan være snille med hverandre og forvalte naturen på en god måte, resten må bare skje det som skjer.
å komme med slike ting du kommer med her er provoserende.. hvilken gud du har !! at du gidder å tro på han, nå han garantert bare er oppspinn... hvilken gud kommer til gjorden for å pine barna sine til evig fortapelse.. ?? IKKE min !

Å si at gjenferd er mennesker på vei til satan viser hvor veldig lite innsikt du egentlig har. den var veldig stygg !! :rasende
Skjærpings !!
Jeg ble indoktrinert enda tidligere. Allerede fra barnsben fikk jeg vite, at jeg var ugudelig og kom til helvete, hvis jeg ikke gikk på kristne møter, og var ulydige mot de voksne, osv.

Synd at du også har opplevd slik! Et barn skal ikke måtte ta hensyn til om det kommer til himmel eller helvete.

Jeg har også vært der ts er, men jeg innså etter hvert, at det gikk ikke. Det var ikke i tråd med foruften. Det er et under at jeg egentlig lever. Reddselen for helvete og straffedom, satt alt for lenge i meg.

Jeg har endret syn på helvete. Jeg tenker at et helvete er her og nå. At har man levd et ondt og negativt liv, så vil man få igjen for det, i det neste. Jeg tenker at det Jesus lærte, var at man skal vise kjærlighet mot seg selv og sine medmenneske, at man ikke skal gjøre at andre mennesker ondt.

Vi er jo også en del av Gud, og som en del av Gud, har vi jo de samme evnene og egenskapene som Han har.

Jeg synes synd på ts, fordi du øgelegger for deg selv. For i stede for å tilltrekke deg menneske rundt deg, er du heller med på å støte dem i fra deg. Og det var jo ikke slik Jesus var. Han tok alle til seg, og forkynte kjærlighetens budskap for de.

Dette er nå mine tanker og synspunkter.
Antall ord: 456

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - bibelens profitter oppfylles nå!!

Innlegg av helgemann »

Scarface30 skrev: Det starter med bilde at Adam ble født og deretter Eva. Begge er like mye verd, men vi har fått forskjellige "oppgaver". Vi er skrudd sammen forskjellig, men bibelen understreker kvinnen som den svakere part. Det vet vi iallefall er generelt sant fysisk. Mens det psykiske(?). Poenget med Mannen og hustruen er at, mannen skal virkelig elske sin hustru, mens kvinnen skal underordne seg mannen og elske. De skal være ett kjød. Jeg tror at om mannen virkelig elsker kona si og kvinnen virkelig blir fortrolig med det og skjønner det, vil hun underordne seg mannen om da ikke mannen har gitt henne ansvaret om siste ord i saker osv. Siste ord betyr ikke at mannen skal være en egoistisk tulling, men avgjøre det beste og mest rette etter det som er diskutert og er lært ut fra Bibelen.
Da Gud skapte mann og kvinne, tok Han et ribben av mannen, dette fordi at begge skulle være jevn byrdige. Hadde Gud ville at kvinnen skulle være underdanig, hadde Han tatt en del av foten til Adam og skapt kvinnen av det. Hadde Gud ville at kvinnen skulle være overhodet til mannen, hadde Han tatt en del av hodet. Det at kvinnen er svak fysisk, stemmer ikke. En kvinne er utrolig sterk! Hun har som regel ansvar for hus og heim (i hvertfall før i tiden, da mannen var på havet, eller på reiser som innebar at han var borte ganske lenge), hun er også er den som er glupest, og tenker mange tanker samtidig. Jeg mener at når det snakkes om "svak", så kan det henvises dit hen, at kvinnen er følsom, emosjonelt. De fleste er nå det.
Antall ord: 294

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- bibelens profitter oppfylles nå!!

Innlegg av helgemann »

Ikke at jeg bryr meg, men hvorfor har du, ts, valgt brukernavnet scareface? scareface er jo mye brukt i filmer hvor figuren er ond og kriminell. I Løvenes konge er scare, den "onde" broren til Mufasa. Og som prøver å drepe sønnen til Mufasa. Hvorfor har ikke du valgt en mer lysere brukernavn? scareface betyr jo også arrfjes. Virker som at du spiller en dobbel rolle. På den ene siden vil du få andre til å tro at du er "skinnhellig" menneske, som vil redde jorda, på andre siden virker det som at du ikke helt lever etter det bibelen forteller. Som streng kristen, er jo film Satans verk. Spill og datamaskin er jo også det. Og, hvorfor er du her inne på dette forumet? Dette forumet jo egentlig ikke så veldig kristen. Er det for å "redde" oss, at du er her inne?
De såkalte dødehavsrullene som ble funnet rundt 1950-åra er jo intressant angående gamle testamentets, større troverdighet blandt ukristene.
Virker mistenkelig lik denne:
flere av disse funnet på 1950-tallet, nemlig de såkalte Dødehavsrullene
Sitater i fra denne siden: http://davincikoden.info/sider/tekst.asp?SIDE=48, som omhandler boken Da Vinci koden, og om den er en bløff.

Leser man vider står det følgende:
Men Dødehavsrullene, oppdaget i 1947, inneholder ingen evangelietekster, det vil si fortellinger om Jesus. De ble nemlig skrevet før Jesus ble født!
.
Antall ord: 243

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - bibelens profitter oppfylles nå!!

Innlegg av Moonstone »

helgemann skrev:
Moonstone skrev:Historien om "De 3 vise menn" stammer fra Vinter-Sol-Verv 21-25 desember, og historien i Bibelen er en mytologisert verson av denne hendelsen.
Jesus er ikke født den 24. / 25. desember. Før var denne dagen hedningens sol dag. At sola snur da, men så fant teologene ut at, den dagen skal vi overta i fra hedningene.
Det var jo akuratt det jeg skulle frem til, å vise til at det er Astro-Mytologi i Kristendom, og at Jesus skikkelsen ikke nødvendigvis er slik den blir malt i Ny Testamentet.
Faktisk er omtrent hele Jesus-historien slik, at hendelser,personer,gjøremål,sitater, er hentet fra tidligere Astro-myter.
Antall ord: 117
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - bibelens profitter oppfylles nå!!

Innlegg av Arven »

helgemann skrev:Ikke at jeg bryr meg, men hvorfor har du, ts, valgt brukernavnet scareface? scareface er jo mye brukt i filmer hvor figuren er ond og kriminell. I Løvenes konge er scare, den "onde" broren til Mufasa. Og som prøver å drepe sønnen til Mufasa. Hvorfor har ikke du valgt en mer lysere brukernavn? scareface betyr jo også arrfjes. Virker som at du spiller en dobbel rolle. På den ene siden vil du få andre til å tro at du er "skinnhellig" menneske, som vil redde jorda, på andre siden virker det som at du ikke helt lever etter det bibelen forteller. .
Hvis du tar en titt inne på den linken TS la ut i første innlegg får du kanskje noen svar. Her fant jeg mye innvandrer fientlighet, Eurabia og Norge for nordmenn propaganda,- tanker som står i sterk kontrast til den nestekjærligheten Bibelen oppfordrer til !

Jeg oppfordrer Scarface30 til å svare på hvorfor han som kristen legger ut en link som støtter en slik tanke ! Mener du at en slik tankegang er forenelig med Bibelens lære ?
Antall ord: 184
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - - bibelens profitter oppfylles nå!!

Innlegg av helgemann »

Arven skrev:Hvis du tar en titt inne på den linken TS la ut i første innlegg får du kanskje noen svar. Her fant jeg mye innvandrer fientlighet, Eurabia og Norge for nordmenn propaganda,- tanker som står i sterk kontrast til den nestekjærligheten Bibelen oppfordrer til !
Joda, jeg var inne på den siden, men også inne på forumet tilhørende den siden. Jeg fant også ut hvem som eier dette domet. Så da blir det jo bare enda mer forvirrende dette.....

Inne på forumet tilhørende dette domenet, http://bmonline.no/forum/viewforum.php? ... 7e7ec660be, har admin klippet og limt tråder, og diskuterer med seg selv. I tillegg tar admin diskusjoner rundt bl.a. Frelserarméen og Pinsevenner. Og går til angrep på Katolikker, http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=209.

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor forum admin har offentliggjort en anmeldelse mot en Jødisk rabiner i Oslo, http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=193. Er det for å henge ut Jøder også?

I denne tråden, http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=228 , går admin til angrip på muslimene, og nevner bl.a. om eurabia, og at:
Ja, jeg lurer på om det er mye bedre å ha 5 kg Centex i trusa enn et kors på våre kirker?
Det har lite med Kristendommen å gjøre når man viser en så pass menneskeforakt, at man går til angrep på religiøse grupperinger, som har et annet syn enn selv. Da fordømmer man på forhånd. Noe en som kristen ikke skal gjøre, i frykt for at dommen kommer over en selv (det var nevnt om dette tidligere i tråden).
Antall ord: 294

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links