Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisTanker om alternativmiljøet

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Ankh

Tanker om alternativmiljøet

Innlegg av Ankh »

En ting som slår meg med alternativmiljøet, er at samtidig som vitenskapen avdekker mer og mer så øker interressen for det alternative og paranormale enda mer. Jeg vet ikke om stadig nye oppdagelser fører til et kaldere samfunn med dertil behov for mer åndelighet i livet, om det er bedre kommunikasjonsmetoder som muliggjør og forenkler kontakt, eller om det er demninger som brister når engleskoler og snåsamenn står frem. Er det blitt mer akseptabelt å være alternativ, er det noe i tiden eller hva er det som gjør at man får den voldsomme veksten i miljøet?

Skeptikerne påpeker jo at man trodde på troll og spøkelser fordi det var mangel på lys i gamle dager og derfor mer skygger å være redd for osv men synes at det motsatte skjer. Mer lys avdekker mer isteden for å oppklare mer. Ser at enkelte mener at det moderne livet har gitt oss mer fritid og dermed flere muligheter til å bruke tid til forundring og ettertanke. Jeg vet ikke, men synes det er påfallende at det har så voldsom vekst nå som skeptikerne har mast om at ballongen vil sprekke med moderne opplysning.
Antall ord: 202

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Tanker om alternativmiljøet

Innlegg av Hecate »

Interessant spørsmål. Jeg har mange meninger og tanker rundt dette selv.

Mest nærliggende er det å tenke at i et moderne informasjonssamfunn blir folk mer kritiske til de tradisjonelle religionene. En blir for "intelligent" til at en vil la seg diktere av noe som ikke virker sannsynlig.
Det er ikke det at det alternative alltid er så sannsynlig heller. Kanskje er det bare vi som har direkte erfaring med det, som har troen på det. Snåsamannen og Märtha får jo så ørene flagrer av de som ikke har noen erfaring med dette, så...?

Uansett er det nok et tegn i tiden at vi søker tilbake til våre røtter. Unge religioner som Islam og Kristendom/Jødedom har nok et litt for menneskesentrert budskap. Jeg føler ihvertfall ikke at de appelerer til meg overhodet, jeg er nok mer for naturreligioner som har fokus på altet, fremfor individet.
Antall ord: 155
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Tanker om alternativmiljøet

Innlegg av Moonstone »

Jeg er sikker på at det har med Naturens sykluser å gjøre at slike ting går opp og ned hele tiden.
Vi er på dørstokken til Vannmannens tidsalder, og jeg tror dette blir den nye tiden fremover, med mer individuell tro og spirituell praksis samtidig som at Vitenskapen vokser.
Jeg tror på en SYNTESE av Spiritualisme og Vitenskap, og at dette VIL skje i fremtiden.

Det er den bokstavlige tolkningen yngre religionene som har gjort skille til Vitenskapen mye tydligere de sisste 2000 årene.
Før Euhemerismen(bokstavlig tolkning) så var Mystikk og Vitenskap ett og det samme, men da folk begynte å få for seg at alle de Antikke Arcane literaturen skulle tas BOKSTAVLIG, at alle liknelsene og skapelsesmodellene var FAKTISK HISTORIE at Viteskap og Mystikk begynte å skille lag.
En menneskelig feiltolkning på dørstokken til Fiskenes tidsalder startet dette skille.
Vi må nok få de sammen igjen.
Antall ord: 150
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links