Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisTvangsmedisineres og dør alene

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av keke »

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8053540

dette er intet "overfodssamfunn" verdig!!
Antall ord: 15
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av Arven »

At det finnes kritikkverdige forhold innenfor eldreomsorgen er det ingen tvil om, men jeg kjenner meg ikke igjen i denne artiklen. Media elsker å svartmale og trekker bevisst frem de værste tilfellene. At disse er forferdelige er jeg den første til å skrive under på, men tro ikke at dette er den hele og fulle sannheten.
Jeg jobber og har jobbet på to ulike sykehjem i en årrekke og kjenner ikke igjen det som blir nevnt her.
Tvang mot pasientene er beskyttet gjennom loven. For at vi skal kunne utføre tvang, som å vaske en som ikke vil, skal vi først kunne dokumentere at vi har prøvd andre tiltak, som feks tilby basseng eller bad istedet. Deretter skal lege OG pårørende (merk deg denne) godkjenne at vi innfører tvang. Deretter skal dette godkjennes på fylkeslegenivå. Vi kan ikke tvinge dersom det ikke er fare for liv og helse, og et slikt vedtak vil ikke kunne romme mer enn å tvinge igjennom en vask èn gang pr uke for eksempel, for å unngå sår og infeksjoner. Tvang kan heller ikke brukes mot demente som ikke lenger greier å gjøre rede for seg. Loven sier klart at i slike tilfeller skal vi gå etter hva pasienten ville ønsket dersom vedkommende var frisk, det vil si at pårørende i stor grad bestemmer hva mor eller far vil.

Loven er like streng i forhold til medisinering og jeg har ennå til gode å oppleve at vi lurer i en pasient noe for å roe ned så vi får fred ! Jeg blir så ergelig på slike påstander ! Pårørende har full innsikt i hva som blir gitt, vi fører nøye regnskap og skriver under for alt vi gir, slik at vi kan tas i ettertid hvis noe er galt. Medisinene kontroleres av tre stk før pasientene får dem og tilsynslegen er svært så restriktiv med å sette pasienter på medikamenter.
Medisiner blir aldri gjemt i mat eller drikke (dette er forbudt), men vi forklarer pasientene at de får medisiner og hva det er.

Jeg har fulgt mange i døden og jeg har også til gode,- heldigvis og oppleve at noen på mine sykehjem dør alene ( med et par unntak av pasienter som uventet har sovnet inn under middagshvilen) Jeg har egenhendig avbrutt ferien min for å sitte hos døende pasienter ! Ingen dør alene. Det er vi nøye på.

De gamle hos oss står opp når de vil og legger seg når de vil. Vær klar over at de aller fleste gamle liker å stå opp tidlig og legge seg tidlig. Mye kritikk er blitt slengt fordi de gamle blir lagt i 7 tiden, men jeg opplever som regel å måtte prøve å oppmuntre dem til å vente med å legge seg, mer enn at de vil være oppe. De fleste er slitene og trøtte i 6 tida.
De gamle har tilgang til noe godt i glasset for de som ønsker det og det arrangeres mye aktiviteter. Da snakker jeg ikke om grytelapp strikking, men blomsterturer, dansekvelder, filmkvelder, grilling, utevaffelfester, bassarer, konserter og andakter for å nevne noe.

Når det gjelder mat så får pasientene et variert frokost tilbud med langt flere påleggsvarianter enn det vanlige folk har hjemme. I tillegg til brød er det knekkebrød for de som vil og klarer, grøt, suppe, frukt og youghurt. Av drikke har vi kaffe, te, buljong, kakao, melk i alle varianter og juice i alle varianter. Middagene er varierte. Maten lages samme formiddag og serveres rett fra grytene. Pasientene intervjues i forhold til hva de liker og ikke. På kortene kan vi skrive på om de ikke ønsker fisk feks og de vil da få noe annet. De kan velge om de vil ha vaanlige kokte grønnskaer eller råkost. De kan også velge ren vegetar. Vi har eget kjøkken i hver avdeling og pasientene har tilgang til mat hele døgnet. De spiser så mye de vil og så ofte de vil.

Jeg har mye å gjøre på jobb og ønsker stadig litt mer tid på hver, men jeg har tid til mye og jeg har ingen motforestillinger om å selv bli beboer en gang !
Antall ord: 713
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av keke »

Setter stor pris på det arbeidet du gjør...

Har mange i min familie som gjør samme jobben.

Er d helt forferdelig at virkelige kritikkverdige forhold blir litt svartmalt? ;)

Budskapet skal fram heter d seg...
Antall ord: 36
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av Arven »

Nei det er ikke ille at kritikkverdige forhold kommer frem, men når de maler et bilde som stryker alle over èn kam, da blir det galt ! Så ille er det faktisk ikke.
Antall ord: 33
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

- Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av Gaute »

Dette er ikke første saken jeg har hørt om, så et program på NRK for et par år siden som tok opp det samme.
Arven skrev:Tvang mot pasientene er beskyttet gjennom loven. For at vi skal kunne utføre tvang, som å vaske en som ikke vil, skal vi først kunne dokumentere at vi har prøvd andre tiltak, som feks tilby basseng eller bad istedet. Deretter skal lege OG pårørende (merk deg denne) godkjenne at vi innfører tvang. Deretter skal dette godkjennes på fylkeslegenivå. Vi kan ikke tvinge dersom det ikke er fare for liv og helse,
Vel...denne loven gjelder også i psykiatrien, likevel misbrukes den helt som det passer personellet. Leger og ansatte har all makt til å misbruke loven, og dette skjer hver eneste dag. Pasient og pårørende har ingenting de skulle ha sagt. Om man kritiserer behandlingen så mangler man "sykdomsinnsikt" eller motsetter seg såkalt "virksom" medisinsk behandling. Så lettvint blir både pårørende og pasient umyndiggjort i dette skjeve maktspillet som fører både invalidisering og død med seg. For tilbud om medisinfrie alternativ, noe så enkelt og ukontroversielt som kognitiv samtale, blir oftest sett bort ifra i dette miljøet hvor pille-ukultur dominerer. Dette er realiteten, særlig i akuttpsykiatrien.

Norge er en versting i psykisk "omsorg". Regjeringens Paulsrudutvalg (for psykisk helse) har faktisk også fremmet lovforslag som bryter FNs konvensjon for menneskerettigheter.

Så det er ikke så altfor urimelig å trekke frem eksempler på alle overgrepene som skjer her i landet, på sykehjem eller i psykiatrien. Svartmaling? Nei, dette er Sannhet om systematiske overgrep...så det kan aldri bli belyst nok. Ikke så lenge folk fortsatt tortureres og dør, i verdens beste land.
Antall ord: 294

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av Arven »

Selvfølgelig skal historiene frem ! Poenget mitt er at bildet er ikke svart-hvitt og det er mange eldre og syke som blir godt tatt vare på, både etisk og medisinsk, som ikke kommer frem i slike reportasjer. Det syns jeg er trist. Praksisen innenfor psykiatrien har jeg ingen personlig erfaring med, men jeg har venner som har vært innom akuttmottaket på ahus bl.a som ikke kan få fullrost opplegget og personalet nok.
Antall ord: 76
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av keke »

SYKEHJEM FARLIGERE ENN KREFT ? To av mine beste venner på jord bor i Oslo.Mannen døde 92 år gammel etter to år på sykehjem fordi han ikke kunne stelles hjemme.Han pådro seg to beinbrudd fremkalt som bivirkning av legemidlet Norvasc hans fastlege hadde gitt ham i mange år.Legemidlet gir beinskjørhet og hjertesvikt.Dødsårsaken på sykehjemmet: sult-døden,mannen døde og veide da 45 kilo mot 75 ved innleggelse.Hans kone derimot som har lymfekreft har nektet å la seg behandle i 25 år.Hun har i dag metastaser til de fleste organer,men lever fortsatt.Radiumhospitalet beskriver det som et mirakel, selv beskriver hun det som sunn fornuft.Uansett hva man tror om historien så kan jeg ikke få den ut av hodet.Noe er galt i helsevesenet når det å unngå legene gir en lenger liv og det å tro på de forkorter det!
Dette er fakta om eldreomsorgen.Det opprører meg at noen av mine nærmeste må lide slik.Jeg kommer enda ikke over min nære venns død,ha sa:På sykehjemmet er det så mange utlendinger,de forstår ikke at jeg er sulten og de skjønner ikke når jeg ber om hjelp.Da jeg he´nvendte meg til ledelsen ble jeg direkte truet med at de skulle sørge for å gjør elivet vanskelig for meg om jeg ville gjøre noe.Min venns kone ble redd og ba meg tie.Min venn døde,utmarget,fortvilet og redd-.
Jens Stoltenberg skryter av at vi er verdens rikeste land; hvorfor sulter da 54 % av alle eldre på institusjon?I skyggen av rikdom dør dagig eldre på grunn av sykdom og sult!I Arendal prøver Pensjonistpartiet og kirkegrupper å få i gang besøkstjeneste på hjemmene og institusjonene for å se hvordan eldre egentlig har det. jeg vet at påå denne Fb siden er det mange med store idealer og drømmer .En fin måte å uvikle seg åndelig på er å omsette sine idealer i nestekjærlighet.Hvem burde ikke ta ta en dag i ny og ne og hjelpe de som lider ufortjent:eldre sultne gamle??(Kilde:Aldering, sunn aldring og helsepolitikk,Bransjerådet for Naturmidler )
DR.Johan Øvrebye



Bilde
Antall ord: 376
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av keke »

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3365858.ece
Pleiere innrømmer snarveier i behandlingen av eldre pleietrengende.
Antall ord: 16
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1693 ganger
Kjønn:

- Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av Asbjørn »

At ikke politikerene gjør noe med dette....

Alle må da fatte og begripe at man selv og blir eldre etterhvert...
Og dagen kommer da man selv blir plassert i pleie / omsorg...

Nå er det engang slik at innarbeidede mønstre vil fortsette over lang tid, om noe ikke gjøres,
og når politikere og andre blir gamle nok, er det for sent å gjøre noe for dem....

Er det INGEN som kan se fremover, og se hva de selv vil møte ???

A
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Tvangsmedisineres og dør alene

Innlegg av Bearchild »

Det beste?- ihvertfall tryggeste er å avle en skokk med unger og oppdra dem slik at de tar vare på opphavet når de blir for gamle til å klare seg selv. ;)
Antall ord: 30
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links