Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSyngende/snakkende planter

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Syngende/snakkende planter

Innlegg av keke »

nXhhAXjKmIU

FhsbM9LxPAk

tjTbJGeXF7Y
Antall ord: 3
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av Hecate »

Hmmm....skeptisk. Ikke til at naturen synger eller den "sfæriske musikken" som alltid er tilstede, men mer at det høres ut som min egen klimpring på et keyboard. Hvis dette bare er elektrokjemiske spenningsforskjeller som registereres, kan alle levende organismer spille på dette instrumentet de har "utviklet selv". Uavhengig av intelligens!
Antall ord: 53
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av ludoburgero »

Husker vagt dette, og jeg vet at jeg har bragt det på bane før selv:

Det er visstnok forsket på at de elektromagnetiske feltene som er etterblivende, at disse vibrerer/resonnerer på samme musikalske skala som vi bruker her i vesten. Altså noter.

I tillegg har den kjente artisten Van Morrison (han med "Brown Eyed Girl", osv.) forsket på hva de forskjellige notene gjør med sjelen. Han var visst veldig opptatt av dette, og jeg mener det allerede er lagt grunnlag for denslags forskning for lengst. Det var et annet medlem her inne som fant frem dette for noen år siden til meg hva slags følelser og stemning de forskjellige notene er kjent for å gi, og hvilke bruksområder de er til (f.eks. den og den noten repeteres på typiske spenningsscener og i skrekkfilmer). Ganske fascinerende dette med musikk! :)

Sorry for at jeg ikke husker noe særlig mer, skulle gjerne funnet det igjen!
Antall ord: 158
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av Hecate »

Altså jeg er ikke skeptisk til selve det faktum at spenning kan utnyttes og felt kan resonere. Derfor er intelligens litt "touchy" å bruke her.
Jeg kverulerer egentlig bare fordi jeg ønsker å fjerne mennesket fra denne likningen, om du skjønner?

Selv om ionosfæren er for tynn til å bære lydbølger fra nordlyset, er det mange som hevder å ha hørt det, laget opptak av det osv. Er dette intelligente partikler?
Eller hva med bakgrunnslydene til raga-musikken her? Det er fra verdensrommet! (Ja, det er vakuum der, men det går an å bruke frekvensene til å lage lyd her nede ;) )
http://www.cdbaby.com/cd/ragasacrossspace
Antall ord: 107
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av Moonstone »

Den Greske matematikeren,filosofen,og Mystikeren Pytagoras begynte en filosofi med at de 7 magiske Planetene vibrerte med sine baner, og korresponderte med hver sin tone i skalaens 7 toner.
Denne teorien ble videreutviklet av Alkymikerne i Renessansen.

Planetenes Astrologiske hiearki er faktisk satt opp etter disse banene og vibrasjonene.
Antall ord: 50
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av Bearchild »

Jeg hørte nylig at noen forskere hevdet at furutrær reagerer på en viss type støy i så stor grad at de døde ut i områder med denne støyen. Kanskje litt på siden av emnet.. :oops:
Antall ord: 40
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av Arven »

Fasinerende musikk !
At planter kommuniserer via signalstoffer vet vi, men kanskje kan de bruke lyd også. Lyd er vibrasjoner og da er det nærliggende å tenke at naboplanten kan fange opp denne vibrasjonen. Planter er levende organismer og jeg vet at jeg ikke er den eneste som snakker med dem og lytter til dem.
Jeg syns den siste videoen var litt trist jeg da. Å bruke teknologi for å gi plantene en stemme vi forstår blir i min verden litt feil. Det er vi som må tune oss inn på dem, uten teknologi, med tankens kraft
Antall ord: 95
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av helgemann »

Planter liker musikk! Det ble testet på Disc. Mythbuster. Der vokste plantene ekstra fort, når de hørte på en type musikk. At blomster liker musikk, det ser jeg hjemme hos meg, hvor de vokser og gror framfor høytalerene mine. :) Hjelper å prate med de og! :D
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- - Syngende/snakkende planter

Innlegg av Hecate »

Moonstone skrev:Den Greske matematikeren,filosofen,og Mystikeren Pytagoras begynte en filosofi med at de 7 magiske Planetene vibrerte med sine baner, og korresponderte med hver sin tone i skalaens 7 toner.
Denne teorien ble videreutviklet av Alkymikerne i Renessansen.

Planetenes Astrologiske hiearki er faktisk satt opp etter disse banene og vibrasjonene.
Ja dette er jo den sfæriske musikken, jo! Så det var godeste Pytagoras som fant på dette. Her kan du høre noe av dette konvertert til musikk :)
Antall ord: 81
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av Borte.. »

Mener å ha lagt ut denne på paraen for lenge siden, men den passet litt inn her.


http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/182433/
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av keke »

Alt e natur..

hectate ;

om din klimpring skulle høres sånn ut så spiller du jo ikke så aller værst ;) anyway .. greit å være skeptisk.. naturlig.. Bra e d.. så lenge man ikke e lukket - da ignoranse følger hakk i hæl... kan bare si at æ har hørt the fat lady sing.. Alle planters mor - hun kalles oxo for den lille død.... ubeskrivelig... rett og slett

ok me elektroder o fansy utstyr.. mulig d blir tydeligere me tia ME elektroder.... ser heller at vi går andre veien ;) for å si d sånn.. alle våres fotrykk, lyda å følelsa blir registrert i naturen.. godt lagret .. alt vi menneska finner på nu å gjør e en "mimikk/ hærming" av naturen - sånn som d e oppe e d nede å.. mange planter har vært å e folk en gang i tia -nu tia å den tia ;) ho salvia lærte mæ d... "diagonal(av mangel på bedre ord - tenkte å på spektral*)" synet til planter" e så matrix som du kan få d :)
Antall ord: 176
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
bittemu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 07 Apr 2011 01:10
13
Kjønn (valgfri): jente
Lokalisering: i skogen
Har takket: 6 ganger
Blitt takket: 2 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av bittemu »

Kom til å tenke på en skrekkfilm om noen blomster som "hermet" etter stemmer og lyder...og de dreiv visst å krøyp inni folka der også(som parasitter) "the ruins"

Litt ot, men så har du jo en annen film "The happening" hvor naturen går i mot oss her på jorda, og plantene begynner å skille ut et stoff som fikk menneskene til å begå selvmord, i den duren at de ville bli kvitt oss fordi vi ødelegger jorda..
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av Arven »

Sett fra naturens side hadde ikke det vært en dårlig ide og planter er gode på krigføring.
Mangrovetrærne velger ut noen blad hvor de samler opp saltet fra sjøvannet for så å felle dem nå de er fulle. Det finnes planter som lager hulrom i grenene sine med dammer av sevje i for å tiltrekke seg maur. Disse maurene blir ansatt av planten og patrulerer område rundt og tar livet av andre planter som begynner å vokse rundt. På denne måten blir den alene om lyset og næringsstoffene.
Vi mennesker har våre egne definisjoner på intelligens og kommunikasjon og måler alt utifra det. Jeg tror vi egentlig forstår forsvinnende lite om hva som egentlig foregår og hva vi er en del av !
Antall ord: 131
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av ludoburgero »

Vi mennesker er dessverre rammet av å være låst til vårt eget perspektiv.
Kollektivt sett, men også individuelt. Vi lærer av hverandre, men vi evner ikke å lære av naturen før vi studerer den. Derfor er vitenskap veldig viktig, og vi må forske etter beste evne til å forstå naturens funksjoner selv om vi kan misforstå konseptene og hvordan ting fungerer...

Totalt!

Flere eksempler er å finne på dette, hvordan man fastslår at hunder bare ser i svart-hvitt.
Dette er antagelser basert på kanskje veldig gode resultater ifht. forskningen som gjøres, men dette er noe vi antageligvis også bare kommer til å være dømt til å måtte ta for god fisk eller ikke.

Fordi; når alt kommer til alt dreier det dessverre seg om tro og lit - også til det vi etter sigende vet.

Planter kan ha en velutviklet intelligens som overgår alt annet, for alt vi vet.
Vi ser på dem som planter, primitive skapninger til pynt og knapt til nytte. Fotosyntesen ser vi på som viktige for oss selv, først og fremst, fordi vi ser på oss selv som suverende og overlegne alt annet i naturen. Tja, vi ser til og med på en eventuell dommedag (jordens undergang) som en tragisk skjebne for menneskeheten... nei, nå tøyser jeg jo: vi er egoister, så vi tenker faktisk ikke så mye på våre etterkommere eller naboer. Alt tyder på dette. Men vi er formet slik, og vi lærer av hverandre. Vi kan ikke lære av dyrene, som vi holder i fangenskap for "nytte" (hjelpemidler og verktøy for mennesker), for den saks skyld: selskapet vi får fra dem. At de er søte eller renrasede må være et kritere også. Vi bruker dem til utstilling for å få anerkjennelse fra andre som er like i tankesettet som oss; det dreier seg om pynt og komfort alt sammen.

Så når vi nytelsessyke mennesker får oppfylt våre behag og tilfredsstilt våre såkalte behov, hva gjør vi da? Joda, vi finner på enda en unnskyldning til å leve de destruktive livene vi gjør hvor vi rakker ned på hverandre, dreper hverandre, dreper planter og dyr og alt som er av liv. Når alt dette er gjort så spiser vi og fråtser det vi kan, før vi finner ut at vi skal ha dessert.

Men det er livet, det.
Dessverre er det livets gang, og naturens gang. Syklusene går av seg selv, økosystemet er her.
Vi mennesker evner til å se det i et slikt perspektiv at vi faktisk har muligheten til å overstyre det fordi vi er gagnet med så mye teknologi og viten. Men vi bruker det på krigføring mot andre, og vi tror det er for å beskytte oss selv. Det som alltid viser seg å være feilen er at vi på lang sikt også ødelegger for oss selv. Ironisk, hva? Det er sånn det fungerer, at vi ikke vil. Vi vil ikke gjøre noe med det vi vet, eller det vi forstår. Vi vet ikke å holde noe annet hellig enn vår tro på et etterliv, enten vi er kristne eller vi tror på oss selv. For vi vil ikke miste maske.

Så neste gang vi tror at vi er mer intelligente enn firkløveren, skal vi tenke at dette er tross alt låst til vårt perspektiv. Neste gang du tråkker på en hestehov eller lar hunden din løpe over en skokk med hundekjeks som en deisende nonchalant veivalser, så skal man tenke at kanskje man var en cannabisplante i sitt forrige liv og gikk opp i røyk av noen narkomane som i tillegg tjente penger å selge dine døtre til andre narkomane. Eller kanskje man var et jordbær som sammen med familie og slektninger ble ofret til en stor margarita eller daquiri som havnet i magen på en bleikfeit primadonna-fjortis på ferie med sine overbetalte og ansvarsløse foreldre på sydenferie for å slikke sol, mens noen glemte å vanne plantene hjemme.

Et tankekors.

Fra spøk til alvor: jeg mente vel helst det jeg sa i begynnelsen av innlegget.
Vi kan ikke vite om disse plantene utkonkurrerer oss i matematikk eller om de synger bedre enn både Pavarotti og Vinnie tilsammen. Det eneste vi har å gå ut ifra er vårt perspektiv, og uansett hvor langt ned i detaljene vi kommer med vår forskning er vi fremdeles låst til nøyaktig dette perspektivet; å være et menneske som observerer.

Helt forjævlig sikkert, men helt sant også.
Heldigvis (kanskje?) hører vi ikke plantenes skrik om hvordan vi misbruker naturen.
Antall ord: 785
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Syngende/snakkende planter

Innlegg av Hecate »

Jeg tror nok helt sikkert at levende organismer har en form for intelligens. De har nok også en bedre forbindelse til den høyere bevisstheten enn vi mennesker har. Jeg synes bare at vi skal være litt skeptiske når mennesker prøver å tolke det. Vi har jo noen bevegelser i verden som tror litt for mye på visse bøker, ikke sant? (Og det har ikke ført bare godt med seg.)
Jeg vil på en måte ha denne "mystikken" i fred for mennesket. Vi som er litt alternative vet at vi kan føre samtaler med en stein. Og dermed spør jeg igjen: har partikler en intelligens? Alle har hørt om sammenfiltrede fotoner, men de er jo e.m.-pakker, ikke partikler. Vet Higgs at han er Guds partikkel?
Antall ord: 135
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links